Egy autószállító hajó minden tűzoltó rémálma

2023.08.05. 13:45

Bejárta a világsajtót, hogy július 26-án a holland partok mellett kigyulladt a Fremantle Highway nevű autószállító hajó, több ezer járművel a fedélzetén. A kezdeti információk zavaros képet festettek a történtekről: az első hírek még 2857 autóról szóltak, melyek közül 25 elektromos. Eleinte a tűz kitörését is utóbbiak egyikéhez kötötték, ám később a hajó tulajdonosa, a K Line 3783-ra módosította a járművek számát, melyek közül 498 villanyautó, a holland partiőrség szerint pedig a tűz pontos oka továbbra is ismeretlen.

A 24 fős legénység egy tagja életét vesztette, a többiek vagy a vízbe ugrottak, vagy helikopterrel mentették ki őket a lángoló hajó fedélzetéről. A partiőrség sokáig attól tartott, hogy a tomboló tűz betör a gépházba, hiszen ez könnyen a hajó elsüllyedését okozhatta volna. Bár hasonló esetekre szakosodott tűzoltók hamar a helyszínre értek, sokáig túl veszélyes és – a tűz kiterjedése és ereje miatt – értelmetlen volt a hajóra szállniuk. Szerencsére a lángok azóta csillapodtak, a hajót pedig egy közeli kikötőbe vontatták.

GettyImages-1556025003.webp


Az elveszett emberélet, valamint a jelentős anyagi kár mellett az esetet azért is övezi fokozott figyelem, mert az utóbbi években többször ért szerencsétlenség hasonlóan nagy autószállító hajókat.

A Golden Ray 2019 szeptemberében ballasztozási hiba miatt váratlanul felborult és elsüllyedt, tavaly pedig a Felicity Ace fedélzetén ütött ki tűz, mely két hetes megfékezhetetlen tombolás után a hajó elsüllyedéséhez vezetett. Bár a média kezdetben itt is egy elektromos autót vádolt a tűzzel, a hivatalos jelentés szerint nem sikerült megállapítani, hol csaptak fel először a lángok.

Egy nappal a Fremantle Highway kigyulladása után Sal Mercogliano, hajózási-szállítmányozási szakértő és volt tűzoltó, a What's Going on With Shipping nevű Youtube-csatornáján elemezte a modern autószállító hajók súlyos biztonsági problémáit, melyek hozzájárultak az utóbbi évek tragédiáihoz.

A modern autók egyszerűen gyúlékonyabbak, és nehezebb őket eloltani

Az első probléma, hogy a modern autók sokkal több éghető anyagot tartalmaznak, mint korábbi társaik. Míg néhány évtizeddel ezelőtt az autók nagyrészt fémből készültek, a mai járművekben rengeteg a mesterségesen, kémiai úton előállított éghető anyag – például a különböző műanyag betétek –, melyek mind potenciális veszélyforrást jelentenek. Az autók tehát mára önmagukban is sokkal tűzveszélyesebbé váltak.

Fremantle-Highway-fire-at-midnight


A villanyautók terjedése is problémát jelent, ám nem egészen úgy, mint elsőre gondolnánk. A számok egyértelműen azt mutatják, hogy egy elektromos autó sokkal kisebb eséllyel gyullad ki, mint egy belső égésű, ám ha ez mégis megtörténik, hosszabb ideig és magasabb hőmérsékleten ég, ráadásul szinte lehetetlen eloltani. Ez főleg a több száz kilós akkumulátoroknak köszönhető, melyeket még oxigénelvonásos oltási módszerekkel sem lehet ártalmatlanná tenni: egyszerűbb megvárni, amíg teljesen elégnek.

Az elektromos autók jelenléte nem növeli tehát a tűz esélyét, de az oltást jelentős mértékben megnehezíti.

A halonnal működő tűzoltó-berendezések tiltása

A hajótüzek oltásához régen sikerrel alkalmaztak halon gázokat, melyek előnye, hogy kémiailag blokkolják a tűz terjedését. A halon gázok azonban erősen rákkeltőek, ráadásul károsítják az ózonréteget is, így helyettük más alternatívák váltak szükségessé.

A mai hajókat ezért szén-dioxiddal működő tűzoltó-berendezésekkel szerelik fel, melyek egyszerűen kiszorítják az oxigént a tűz sújtotta helységekből, így megfékezve a lángokat. Bár számos esetben ez a megoldás is hasznos, nem számít a halonhoz hasonló csodafegyvernek, égő villanyautók esetén pedig egyenesen haszontalan.

Egy modern autószállító hajó a tűzoltók valódi rémálma

A legtöbb hajó törzsét vízzáró rekeszek tagolják szakaszokra, melyeket szükség esetén le lehet zárani. Ezzel megelőzhető, hogy egy kisebb sérüléstől a hajó egésze megteljen vízzel, vagy hogy egy esetleges tűz elterjedjen.

A 90-es évek óta azonban az autószállító hajókban nem kötelező ilyen függőleges vízzáró rekeszek kialakítása. A mai modern autószállítók így lényegében autókkal megpakolt zárt dobozok, falakkal körülvett úszó parkolóházak: nincs ami megfékezze a lángok vízszintes terjedését, a kialakult tüzet pedig szinte lehetetlen eloltani. A tűz hatalmas területen, – akár a hajó teljes hosszában – elterjedhet, hozzáférni pedig csak felülről vagy alulról lehet, oldalról nem. Ezek miatt a tűzoltóknak szinte esélye sincs.

4


További probléma, hogy az autószállító hajók manapság jóval több, egymástól centiméterekre elhelyezett járművet szállítanak, ráadásul gyakrabban és nagyobb távokat tesznek meg. Egy komoly tűz kialakulására tehát sokkal több a lehetőség.

Minden rossz irányba változott

Összefoglalva azt láthatjuk, hogy miközben az autók egyre gyúlékonyabbá és nehezen olthatóvá válnak, a tűzoltók elveszítettek egy fontos eszközt a tűz elleni harcban, az autószállító hajók felépítése pedig egyszerre kedvez a tűz terjedésének és akadályozza az oltást. Egyértelmű szükség van változásokra, hiszen lassan minden évre jut egy elsüllyedt autószállító hajó.