Meglepő eredménnyel zárult a vietnami VinFast tőzsde bevezetése. A számok alapján értékesebb, mint sok neves gyártó, de a tőzsdei tranzakciót érdemes a helyén kezelni.
Piaci, azaz tőzsdei szempontból igen nagy sikert könyvelhet el a vietnámi VinFast autógyártó.
A Vinfast egy speciális tőzsdei társaságon, egy SPAC-en, a Black Spade Acquisitionön keresztül ment tőzsdére, vagyis kvázi egy üres, már tőzsdén lévő cégbe költözött be. A cég árfolyama 22 dolláron nyitott, onnan viszont 37 dollárig ugrott, amivel a vállalat piaci értéke 85 milliárd dollárra - 30 billió forintra - emelkedett, ezzel pedig az egyik legnagyobb piaci értékű autógyártó lett,- számolt be a tőzsdei tranzakcióról több gazdasági portál, köztük a napi.hu.hu és a portfolio.hu, valamint a mértékadó amerikai gazdaság lapok, például a CNBC.
A piaci értékeltség alapján a Tesla utcahosszal vezeti az autógyártók rangsorát több mint 739 milliárd dollárral, azaz majdnem 261 billió forinttal. Második a Toyota 266 milliárd dollárral (közel 94 billió forint), a harmadik pedig a kínai BYD 94 milliárd dollárral (több mint 33 billió forint). Utána jön a VinFast. Utóbbi így megelőz egyebek mellett a Mercedes-Benz Groupot, a BMW-t, a Volkswagent, a Ferrarit és a Stellantist.
A Vinfast részvényeinek 99 százalékát továbbra is a leggazdagabb vietnámi ember, Pham Nhat Vuong birtokolja és mivel az úgynevezett közkézhányad, azaz a tőzsdén szereplő rész az új cégben rendkívül alacsony, vélhetően nem nehéz alaposan megmozgatni az árfolyamot, ezt mutatja, hogy a piac zárása után 15 százalékot esett az árfolyam. Magyar idő szerint csütörtök reggel - az amerikai piacon a tőzsdezárás utáni kereskedésben - 28 dollárnál tartott az árfolyam, ami a 37 dolláros csúcshoz képest bő 20 százalékos mínusznak felel meg.
Emellett a VinFast-papírok forgalma is alacsony. Érdemes arra felkészülnie a befektetőknek, hogy nagy kilengéseket produkálhat a következő napokban is a részvényárfolyam.
Érdemes az előbbiek miatt helyén kezelni a VinFast-tranzakciót, valamint azért, hogy az utóbbi években többször is előfordult, hogy egy-egy villanyautó startupra, amilyen a VinFast is, ráugrottak a befektetők az indulásnál, de aztán jött a lejtő, ez igaz például a Lordstown Motorsra is. Vagy a napi.hu összeállítása szerint a Faraday Future-re is. Több olyan cég van, amely például el sem jutott addig, hogy autót gyártson.
Komoly tervek
A VinFast egyébként megvetné a lábát az amerikai piacon. Az Egyesült Államokban tevékenykedő délkelet-ázsiai üzleti lobbi szeretné elérni, hogy Vietnámra azokat a szabályokat, amelyek alapján az országban eladott elektromos autók után a vevő igénybe veheti az állami adókedvezményt.
Erre az adhatna lehetőséget, hogy a cég Észak-Karolina államban autógyártó üzem építésébe kezdett, amire összesen 4 milliárd dollárt szán.