Továbbra is felemás képet mutat az uniós újautó-piac. Éves szinten jelentős, több mint 15 százalékos a bővülés, ám bő 20 százalékos a lemaradás a járvány előtti szinthez képest.
Közel 6,3 millió darab új autót helyeztek forgalomban az év első hét hónapjában az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerdán közzétett adatai szerint.
Ez jelentős, majdnem 18 százalékos emelkedésnek felel meg múlt év azonos időszakához képest. Ugyanakkor a piac továbbra is sokkal szűkebb a járvány előttinél, 2019 első hét hónapjában ugyanis alig több mint 8 millió autóról volt szó. Az éves szintű növekedést torzítja, hogy tavaly az ellátási gondok még visszafogták az globális és az uniós újautó-piacot, sok akkor megrendelt autó pedig csak az idén került az utakra.
Az üzeamanyagtípusok szerinti bontás az elmúlt időszakhoz képest a villanyautók és a hibridek térnyerésére utal. A január és július vége között az uniós országokban forgalomba helyezett új autók
- 37 százaléka volt benzines,
- 25 százaléka hibrid (ebben benne vannak a mild és a full hibrid modellek)
- 14,5 százalékos volt a dízelmotoros autók részesedése,
- 13 százalékkal zárták az időszakot a villanyautók,
- 7,4 százalék jutott a plug-in hibrideknek,
- 3,1 százalék pedig az egyéb kategóriába tartozó autóknak, például a gázos meghajtásúaknak.
A héthavi adatok szerint tehát a villanyautók részesedése már nagyon közel vannak a dízelekéhez. Júliusban még kisebb volt a különbség, a dízelek 14,1, a villanyautók 13,6 százalékkal zárták a hetedik hónapot.
Magyar helyzet
A magyarországi autópiacon más eredmények születtek az év első hét hónapjában. Miközben az uniós piac bővült, Magyarországon 2,2 százalékkal közel 65 ezerre csökkent a forgalomba helyezett új autók száma az ACEA-adatok szerint.
A magyar piacon a hibridek aránya 39 százalékos, ezzel listavezetők. Utána jönnek a benzinesek majdnem 38 százalékkal. Harmadik helyen állnak a dízelmotoros modellek 12,4 százalékkal. A plug-in hibrideknek 5,1, a villanyautóknak pedig 5 százalék jutott.