Szerviztörténettel vennél használt autót? Szívni fogsz!
Az ismert szervizelőélet feláras extra, tudják ezt a használt autó eladók és vevők is. A gondok akkor kezdődnek, amikor a márkaszerviz megtagadja az adatok kiadását a korábbi tulajdonosok személyes adataira hivatkozva. Nem csoda, hiszen így többen választanak új autót, és a típushibákra sem derül fény - csakhogy a Land Rover ezt másképp gondolja.
2023-at írunk. A papíralapú szervizkönyv már a múlt, hiszen a tollal írt és pecsétekkel vezetett szervizkönyv könnyűszerrel hamisítható, erre a gyártók is rájöttek. A kesztyűtartóban pihentetett füzet lehet eredeti, de akár kamu is függetlenül attól, hogy az autó import, vagy hazai.
Az átállási hullám, amikor a márkák össznépileg nekiveselkedtek a digitalizációnak úgy 2007 / 2008-ra datálható. Az így született, minden autóhoz egyedileg hozzárendelt elektronikus dokumentumokba kizárólag a márkaszervizek és az erre jogosult független szervizek vehettek fel bejegyzéseket, így a szerviztörténet hamisításának lehetősége minimálisra csökkent.
Modern MEGOLDÁSOK, modern PROBLÉMÁK
Az új, digitalizált eljárás idővel kitermelt egy újabb – előre nem látott – problémát a használt autók kereskedelmében: a korábbi tulajdonos személyes adatainak védelme és az új tulajdonos szerviztörténet-megismerési igénye között feszülő antagonisztikus ellentétet.
Az igazolt szerviztörténet bemondása ritkán elegendő, az új tulajdonos – ha már kifizette miatta a felárat – jogosan szeretne meggyőződni arról, hogy a szervizkönyv és a benne található bejegyzések a valóságot tükrözik.
De mi van akkor, ha a korábbi és az új tulaj nem is találkozNAK?
Import vagy kereskedésben vásárolt autó esetében a két tulajdonos ritkán fut össze egymással, így az esélyek is csökkennek a szerviztörténet megismerésére. Sajnos, számtalan esetben pont a márkaszervizek adják az első gyomrost az új gazdiknak, amikor közlik, hogy a személyiségi jogok védelme miatt nem adhatják ki az autó korábbi szerviztörténetét kivéve, ha ahhoz a korábbi tulajdonos hozzájárul. Ez gond, hiszen az ő adatait pedig a kereskedés nem adhatja ki. Bengg.
DE HISZEN a lőtéri kutyát sem érdekli a korábbi tulaj személyes adata, NEKEM A SZERVIZTÖRTÉNET KELL!
Szisszennek fel hangosan a pórul járt vevők és igazuk is van, elvégre őket csak a család új kedvencén elvégzett beavatkozások izgatják: Megvolt-e a vezérlés csere? Milyen gyakran cserélték az olajat? stb.
Mit mond erről az illetékes hatóság?
A NAIH (Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság) dolga nem egyszerű, mióta megjelent az EU-s adatvédelmi okádék rendelet (GDPR).
2017-ben még úgy vélte a hatóság, hogy a szerviztörténet kiadása nem sérti az adatvédelmi szabályokat, amennyiben anonimizált módon történik. A valóságban ugyanis a nyilvántartások is elkülönítetten kezelik a szerviz- és műszaki adatokat valamint a tulajdonos személyes adatait, emiatt pedig nem lenne bonyolult úgy kiadni az alvázszámra / rendszámra vonatkozó szervizadatokat, hogy azok mentén a korábbi tulajdonos ne legyen beazonosítható.
Ez alapján az anonimizált szervizadatok kiadása nem kötelező. Mivel nem tartalmaznak személyes adatot, így ki sem kényszeríthető a kiadásuk, ugyanis nem fűződik hozzájuk hozzáférési jog.
Csakhogy, közben megjelent az EU-s adatvédelmi rendelet (GDPR), és a NAIH álláspontja is megváltozott. 2021-ben már úgy látta a hatóság, hogy a jármű szerviztörténeti adatai közvetetten összekapcsolhatóak a tulajdonos személyes adataival, amely miatt
2021-től a szervizadatok MÉGis személyes adatok.
Azokat nem lehet csak úgy bárkinek kiadni, kell hozzá a korábbi tulajdonos hozzájárulása. Mondanom sem kell, egy importált, vagy kereskedésben vásárolt autó esetén ez Mission: Impossible.
De ebben az esetben, mivel már személyes adatról van szó, mégis csak él a hozzáférési jog, vagyis az adatok kiadása kikényszeríthető. Azonban kizárólag azon tulajdonos által, akinek tulajdonlása idején keletkezett az adat. Óriási segítség ez a magyaroknak, ha a szervizbejegyzés idején tulajdonló személy Stuttgartban lakik és nem beszél magyarul.
a naih álláspontja nem azt jelenti, hogy a márkaszervizek ne adhatnák ki a jármű szerviztörténetét az új tulajnak!
A jogszabály ugyanis megengedi, hogy az adatkezelő (márkaszerviz, importőr) adatkezeljen olyan esetben is, amikor harmadik fél (új tulajdonos) érdekeit szolgálja, ha ezzel az érintett (korábbi tulajdonos) magánszférához fűződő érdekét kisebb sérelem éri az új tulaj érdekéhez képest.
Ez megint egy olyan jogszabályi környezet, ahol minden homályos és mindenki úgy értelmezi az előírásokat, ahogyan a pénzügyi érdekeinek megfelelőbb.
- Az új tulaj szerint ő felárat fizetett a szerviztörténetért, számára az az értelmezés kedvezőbb, miszerint az adatok anonimizáltan kiadhatók.
- A márkakereskedők új autók eladásában érdekeltek, nekik nem előnyös, ha a használt piac tisztul, mert akkor kevesebben vesznek új autót. Így ők többnyire azon az állásponton vannak, hogy a szerviztörténet is személyes adat és csak a korábbi tulaj kérésére adhatják ki. Ráadásul így a gyártóknak kellemetlen típushibákra is könnyebben fény derülne.
- A hatóság feladata meg az lenne, hogy egyensúlyt teremtsen az adatvédelem és az adatnyilvánosság között. Mondjuk elég nehéz ezt megvalósítani úgy, hogy a hatóság állásfoglalása semmilyen kötelező erővel nem bír.
Szerintem lenne megoldás
De ahhoz jogalkotói szándéknak is párosulnia kell...
Létrehozható lenne egy olyan központi (nemzeti vagy EU-s), márkafüggetlen nyilvántartás, ahova minden márkaszerviz és független autójavító műhely azonos módon és kritériumok mellett vezethetné fel az elvégzett karbantartásokat-javításokat. Ha az elvégzett eredetiség- és műszaki vizsgálatok során tapasztaltak és a biztosítási kártörténet központilag nyilvánossá tehető anonimizált módon, akkor a szervizmunkálatoknál sem kellene, hogy megugorhatatlan legyen ugyanez.
Ez azonban csak utópia marad, hiszen még azt sem sikerült megugrani, hogy az adott márka összes márkaszervize egységesen, központi márkarendszerben vezesse az adatokat. Magyarul a budapesti márkaszerviz sem minden esetben látja, hogy Stuttgartban mikor és mit mókoltak a márkaszerelők az autón és fordítva.
Ugyanis a mai napig számos márka csupán a garanciális javításokat jegyzi központi adatbázisba, hiszen a cég vezetőit csak azok érdeklik, a kötelező karbantartásokat sokan nem is regisztrálják.
A SZERVIZTÖRTÉNET ELÉRÉSE MÁRKÁNKÉNTI ELTÉRÉST MUTAT
Kérdéseimmel felkerestem jó pár hazai importőrt. Voltak, akik visszaírtak és olyanok is, akik nem. Íme a válaszok:
Magyar Suzuki:
Amennyiben egy használt Suzuki gépkocsi-tulajdonos a Magyar Suzukit keresné fel járműve teljes szerviztörténetének megismerése miatt, úgy ezt sajnos nem tudjuk biztosítani. A gyakorlatban sokszor nem is mindig nyomon követhető, hogy a korábbi tulajdonosok hol és mikor szervizeltették a gépjárművet, különösen, ha azt nem hivatalos Suzuki márkszerviznél tették meg.
Porsche Hungaria:
Digitális szervizkönyvvel rendelkező gépkocsi esetén a márkaszervizben végzett karbantartás során a tulajdonos a számlától elkülönítve, nyomtatott formában és/vagy e-mailben kapja meg a gyártói előírás szerint elvégzett karbantartást igazoló lapot. Az igazoló lapok együttesen képezik a digitális szervizkönyvet, melyek személyes adatot nem tartalmaznak. Régebben forgalomba helyezett gépkocsik papíralapú szervizkönyvvel rendelkeztek, ezek esetében kizárólag az előző tulajdonostól lehet információt beszerezni.
A digitális szervizkönyvvel rendelkező gépkocsik esetében a márkaszervizben végzett karbantartás során az aktuális tulajdonos jogosult megkapni az előző karbantartási igazoló lapokat is, melyek személyes adatot nem tartalmaznak. Papíralapú szervizkönyvvel rendelkező gépkocsik esetében kizárólag az előző tulajdonostól lehet információt beszerezni. (VW, Audi, Skoda és Seat/Cupra)
Mazda:
A vevő Mazda Márkaszervizben lekérdezheti a gépkocsi alvázszáma alapján annak szerviz-történetét (a korábbi tulajdonosok adatai nélkül). Ezzel is megpróbálunk segíteni elkerülni a vevők megtévesztését és a km-órák visszaállításával elkövetett csalásokat. A gépkocsi szerviz-töténete a gépkocsi előéletéhez tartozik, amellyel jó ha tisztában van az aktuális tulajdonos is.
Hyundai:
A 2012.04.01. után újonnan értékesített autók esetén myHyundai fiókkal rendelkező tulajdonosok a myHyundai rendszer szerviztörténet nyilvántartásában bármikor, akár otthonról is megismerhetik a tulajdonukban levő gépkocsi magyarországi hivatalos Hyundai márkaszervizben végzett karbantartásokat és garanciális javításokat tartalmazó szerviztörténetét, illetve bármely hivatalos márkaszervizben kérhetik ennek kinyomtatását. Ezen dátum előtt Magyarországon, illetve a legtöbb külföldi országban értekesített gépjármű papír alapú szervizfüzettel rendelkezik. Azon országok esetén, ahol elektronikus szervizfüzet került bevezetésre, sincs közvetlen adatcsere, így itt a tulajdonos a gépkocsit értékesítő személytől vagy cégtől kell, hogy beszerezze ezen adatokat.
Az elektronikus szervizfüzettel rendelkező gépkocsik esetén a szerviztörténet a gépkocsi összes Magyarországon, hivatalos Hyundai márkaszervizben végzett karbantartási és garanciális javítási adatát tartalmazza, így az aktuális tulajdonos a korábbi tulajdonos(ok) tulajdonlási ideje alatt keletkezett szervizbejegyzéseket is megismerheti. A szerviztörténetben rögzített adatok a tulajdonossal összekapcsolható személyes adatokat nem tartalmaznak.
Ez utóbbi megoldás tud azért fejtörést okozni azoknak a magyarországi használt Hyundai tulajdonosoknak, akik külföldi első forgalomba helyezésű autót vettek használtan és nincs semmilyen kontaktjuk a korábbi külföldi tulajdonoshoz.
Azonban van itt még valami
Az egyedüli márkát, amely levegőbe emelet nívópálcájával mutat utat az igazolt szerviztörténetek jövőjébe, szándékosan hagytam a végére:
Jaguar Land Rover:
Ők ugyanis minden további nélkül on-line elérhetővé teszik bárki számára a teljes szerviztörténetet. Kérni sem kell, csak az alvázszámot kell bepötyögni, ide: https://osh.
Oldják hát meg a többiek is, hogy a korábbi tulajdonos személyes adatai nélkül, a jármű alvázszámára feljegyzett karbantartások-szerelések hozzáférhetőek legyenek. 2023-ban nehogy már technikai- vagy jogi akadályba ütközzön egy ilyen lekérdezés, miközben évek óta üzemel a Jármű Szolgáltatási Platform és a kártörténeti lekérdezések rendszere.