A magyarok többsége elvenné a gyorshajtók jogsiját
A magyarok többsége azonnal több hónapra vagy több évre elvenné a jogosítványt azoktól, akik kiugró mértékben lépik túl a megengedett sebességet – derül ki a Pulzus Kutató Totalcarnak készített felméréséből. A válaszadók harmada szerint a jövedelemarányos büntetés lenne jó megoldás, de vannak, akik az autó ideiglenes elvételével szankcionánának.
Bár a gyorshajtásra kiszabható bírságok emelkedtek egy új jogszabály szerint, a legkirívóbb esetekben is maximum 390 ezer forintos csekkel számolhat az érintett autós, ami szerény emelkedést jelent a korábbi 300 ezres maximumhoz képest. Nem tűnik túl erős visszatartó erőnek. Sőt – ahogy arról ebben a cikkben írtunk– a gyorshajtásos büntetés nem más, mint pénzért megvásárolt állami jóváhagyás.
A kérdéssel Karotta is foglalkozott a Totalcar Híradóban, példaként felhozta az Árpád hídon történt tragikus balesetet, amelynek okozója 435 ezer forintért vett egyedi rendszámot az autójára, ami szignifikánsan meghaladja a 390 ezer forintos maximális bírságot.
Mennyire lenne szigorú a lakosság?
Az új bírságok bevezetése és a gyorshajtásos balesetek miatt arra voltunk kíváncsiak, hogy a magyarok a jóval szigorúbb büntetések közül – az autó ideglenes elvétele, a jövedelemarányos büntetés, a jogosítvány hosszabb időre történő bevonása – melyiket tartanák a legjobb megoldásnak.
A Pulzus Kutató Totalcar megrendelésére készült felmérése szerint a legtöbben azt szeretnék, ha a sofőr kirívó sebesség-túllépés esetén azonnal, több hónapra el kellene köszönnie a jogosítványától. A válaszadók 45 százaléka látná ezt jó alternatívának, 33 százalékuk pedig a fizetéssel arányos bírságot. Tízből egy ember pedig szerint belefér, hogy az autót átmenetileg elvegyék a sofőrtől.
A részeredmények szerint a nők 46 százaléka támogatná a jogsi azonnali bevonását, szemben a férfiak 43 százalékos eredményével. Ugyanakkor a jövedelemarányos bírság a férfiak körében népszerűbb.
A fiatalok több mint fele szintén rögtön elvenné a jogosítvány a kiugró gyorshajtásnál, a 60 felettieknek azonban csak a harmada. Utóbbiak táborában a jövedelemarányos bírság mellett vannak a legtöbben.
A végzettség szerinti bontás alapján látszik, hogy diplomások 51 százaléka is jogosítványtól szabadítaná meg a gyorshajtókat. 10-13 százalékuk elképzelhetőnek tartaná az autó elvételét is.
Valamennyi településtípust nézve a jogosítvány-elvétel a sláger, de ez a szankció leginkább a fővárosiaknak tetszik. A fizetéshez mért bírság esetében lényegében holtverseny alakult ki a községek, kisebb várások és Budapest között, itt felfelé kilógnak a vármegyeszékhelyen élők a maguk 36 százalékával.
A felmérésben szereplő kérdésnél és a válaszoknál direkt nem parametrizáltuk a sebességtúllépés mértékét, mert útszakasztól, körülményektől függően jelentős különbségek lehetnek. A fő cél az volt, ha a lakosság dönthetne, akkor a durva gyorshajtásoknál milyen szankciókat vezetnének be.
Megjegyzés: A Pulzus Kutató által a Totalcar megrendelésére készült felmérésre 2023. szeptember 5-én került sor 1000 fő megkérdezésével.
Címlapkép: Police.hu