Bukod a garanciát, ha kerülöd a márkaszervizt? - mutatjuk a kiskaput!
A legjobb autó, az új autó! - Henry Ford is megmondta és milyen igaza volt. Jár mellé garancia, szakértő márkaszerviz és a gondtalan autózás ígérete, sőt műszakiztatni sem kell vagy négy évig. De akkor hol van a kutya elásva?
Épp kivontad magad a tunerjóska szervizek lehúzós gyakorlata alól, vége a szívásnak a használt rommal, téged többé nem rántanak le a maszek szerelők, majd elviszed az első kötelező karbantartásra és nem érted mi történik veled.
mégis Mi került egy olajcserén nettó 140 ezer forintba?
4,5 liter motorolaj, egy olajszűrő, 21 pontos és sosem kért átvizsgálás, meg némi munkadíj, apróanyag költség, hulladékkezelési költség, stb. Hogy a fenébe lehet ilyen drága a márkaszerviz, amikor a havernál húszezer az olaj és ötezer az összes szűrő? Egyáltalán, mi lesz a következő alkalommal, amikor már más is szerepel majd a számlán az olajcsere mellett?
Hát nem azért vettél új autót, hogy ne gomboljanak le a szerelők?
Azt szögezzük le, hogy márkaszerviz nem véletlenül drága: az alkalmazottakat bejelentik, továbbképzésre küldik, készletet tartanak a gyári alkatrészekből, na és ott vannak a célszerszámok, az eredeti szoftverek, a károsanyag megsemmisítés díja, jobb esetben a szaktudás és még számtalan egyéb tétel (ÁFA), amelyek egy részét a kisebb, de még mindig inkább hivatalosan működni próbáló szervizek könnyebben megspórolnak. Ja és számlát is adnak, sőt van, hogy felelősséget is vállalnak.
Téged persze ez nem kell, hogy izgasson, hiszen senki sem kötelez arra, hogy márkaszervizbe hord az új autódat!
Általános tévhit, hogy az új autók garanciája elvész, ha nem márkaszervizben történik a karbantartása.
Sem az uniós sem a hazai fogyasztóvédelmi jogszabályok nem tartalmaznak ilyen kikötést. A garancia (jótállás) megőrzésének egyetlen feltétele, hogy az előírt időintervallumokban és szakszerűen, számlával / dokumentációval igazoltan kerüljenek elvégzésre az időszakos karbantartások (pl.: olajcsere).
A fogyasztó ugyanis szabadon választhat bármilyen hivatalos (számlaképes) szervizt az éves karbantartások elvégzésére, amennyiben az a gyártó által megkövetelt anyagokkal és technológiákkal dolgozik. Sőt a sokpontos, árcédulát növelő átvizsgálást is el tudja végezni bármelyik márkafüggetlen szerelőcsapat, így még erre hivatkozással sem lehet megkövetelni a garancia megtartásához a márkaszervizbe látogatást.
Fontos tudni: a "háztáji" megoldások nem lesznek jók, az utca végi sufniban okosba' megoldott olajcsere kevés lesz a garancia megtartásához.
Már csak azért is, mert ott nem mindig ismerik sem a számla sem a dokumentáció fogalmát. Emiatt az ilyen helyeket felejtsétek el a garanciaidő alatt.
Azt is tartsátok szem előtt, hogy:
A márkaszervizek tudatos kerülése a jogszabályon alapuló 3 éves kötelező jótállás (garancia) idején működik maradéktalanul. Amennyiben túl vagytok a harmadik éven és már a gyártó / márkakereskedő által szerződésben vállalt, jogszabályon felüli „kiterjesztett garancia” ideje ketyeg (pl.: Kiákra 7 év, Suzuki Boosterjet motorjaira 10 év), akkor a szerződéses feltételekben rögzíthető, hogy a garancia érvényesítésének bizonyos előfeltételei vannak.
a kiterjesztett garanciát már nem a jogszabály írja elő, hanem a gyártó vállalja, önkéntes-szerződéses alapon.
Ebben az esetben pedig nem lenne tisztességes, ha az autó tulajdonosa nem tenne eleget azoknak a feltételeknek, amelyek megtartásáért cserében a gyártó plusz jótállást (garanciát) vállal.
Ilyen plusz előfeltétel lehet például a márkaszervizben évente végzett kötelező átfogó ellenőrzés. Szerepelhet feltételként akár az is, hogy bármilyen cserét, javítást csak a kereskedő által ajánlott, vagy vele kapcsolatban álló partnerszervizek végezhetnek el a plusz garancia és a kiegészítő szolgáltatások (pl.: assistance) igénybe vehetőségéért cserében.
A "kiterjesztett garancia" feltételeit alaposan át kell bogarászni. Ha az olajcserét nem is kötik márka- vagy partnerszervizhez, a dokumentáció, bizonyíthatóság itt is nagyon fontos lesz. Ezen kívül tekintettel kell lenni a kereskedő és a gyártó előírásaira is, mert biztos lehetsz benne, hogy mindent megtesznek majd, hogy ne kelljen helytállni, ha beüt a ménkő.
A gyártók azt is megszabhatják, hogy milyen típusú motorolaj vagy alkatrész kerüljön az autóba, ahogy a szigorúan betartott munkafolyamatokat is olajcsere/egyéb szerviz során. Ha ettől eltérően jár el a tulajdonos vagy - a szerelője - nem tudja bizonyítani a teljes munkafolyamatot, az könnyen eredményezheti – jogszerűen – a garanciát bukását.
Magyarul: ezt is lehet ésszel csinálni úgy, hogy ne menjen rá ingetek-gatyátok az autó éves kötelező karbantartására, és a garancia is megmaradjon.
Válasszatok egy számlaképes szervizt és külön jelezzétek számukra, hogy az autó még "garanciális"
Ezért pontos dokumentációt és pecsétet is kértek majd a beavatkozások után. Arra is hívjátok fel a figyelmüket, hogy a gyártó bizonyos vizuális és műszeres ellenőrzéseket is megkövetel és konkrét specifikációjú anyagok és alkatrészek felhasználását is elvárja (pl.: olaj és szűrő specifikációja, minősítése, tanúsítványa).
Nyugodjatok meg, a márkafüggetlen szerelők nem tőletek hallanak majd először ezekről a dolgokról, vagy ha gyanús, hogy mégis, akkor iszkiri
Így lehet a 140 ezer forintos éves olajcseréből 60 ezer forintos. Máris barátibb az új autó fenntartása, ugye?