Miért van folyton dugó? A fókapopuláció lesz a ludas!
A fél ország azon vitázik, hogy mire fel ez a #sohavégetnemérős közlekedési káosz az utakon, mitől van mindenhol, mindig dugó? Képesített szakemberek vitatkoznak fekete öves foteltudósokkal a szósölmédija bugyraiban, mindenki szerint a másik a hülye. Dugó van? Van! És? Nyáron meg meleg van, oszt' akkor?
Nem húzom az idegeket, egyből válaszolok. Miért van dugó? Sok az eszkimó, kevés a fóka, azért! Úgy sejtem, hogy "a nemzetközi helyzet fokozódásának" köze lehet a járműpopuláció dagadásához és az azt vezető sofőrök közlekedési szokásaihoz.
Minden fórumon mindenki valami komoly, tudományos választ próbál adni a kérdésre: A Karigeri biciklisávjai, a pollerek, a Lánchíd felújítása, a metrópótló buszok buszsávjai, a rolleresek, az ukrán front, Putler és az illumináti, a benzinár, az ingázók, a P+R, a parkolás meg a többi részigazság.
Tudományos válaszokat mi is próbáltunk keresni, döntsétek el ti, hogy mennyire sikerült.
Ezért rohadsz a dugóban Pesten
Autósüldözés zajlik? Aligha.
A valósággal persze senki sem hajlandó szembenézni, az már túl kényelmetlen lenne!
Azért van dugó, mert egyszerre akarunk ugyanabból az A pontból ugyanabba a B pontba eljutni naponta legalább kétszer egy olyan infrastruktúrán, ami már 30 éve sem volt képes kezelni az akkori járműparkot. Most komolyan meg van bárki lepődve azon, hogy a jelenlegi autószám és autózási szokások mellett nem férünk el egymástól az utakon? "Nekem ne, én is ebből élek!"
A valóság sajnos az, hogy az ember nem racionális, hanem racionalizáló lény.
Magyarul nyakra-főre csinálja a marhaságokat, aztán utólag megmagyarázza magának, hogy miért volt az úgy jó. Közben meg a nyakára borul a valóság, de csakazértse változtat.
Ugyanaz a helyzet a közlekedési szokások és az autótartás témájával, mint a szemünk láttára kibontakozó klímakatasztrófával. 30 éve tudjuk, hogy baj lesz, 20 éve sejtjük, hogy már baj is van és 10 éve a bőrünkön is érezzük: itt van az elodázhatatlan klímakatasztrófa az ablak túloldalán.

És mit csinálunk? Változtatunk az életvitelünkön? Ugyan! Telepíttetünk két klímát a lakásba akciósan, lecseréljük a klímátlan kocsit klímásra, aztán elégedetten hátradőlve nyugtázzuk: a politikának kellene már azért lépnie valamit, mielőtt megfő a golyóbis alattunk. Ennyi.
Ugyanezt toljuk az autózással is. Amikor meg valamilyen véletlen folytán a valóság betüremkedik a megracionalizált álomvilágunkba, akkor puffogtatjuk a gyenge érveinket: Nekünk kell a 3 autó a gyerekek miatt, minek dolgozunk, ha nem vehetünk belőle hobbikabriót, a létra nem fér el a buszon, a gyerekeket ki viszi el oviba, a tömegközlekedés lassú-büdös-drága, kocsi nélkül nem lehet élni vidéken stb.
Hangosan jegyezném meg: Aki szerint Budapesten nem jó a tömegközlekedés, az még nem próbált meg 2 gyerekkel munkába kommutálni a világ kevésbé szerencsés földrajzi lokációin, például Afrikában vagy Indiában. Elhihetitek nekem, hogy ott is emberek élnek és ott is muszáj közlekedni. Na, ha valahol, akkor azokon a helyeken ténylegesen szar (vagy egyáltalán nem is létezik) a tömegközlekedés. Az ottaniaktól még talán elfogadható érv lenne, hogy azért autóznak, mert nincs alternatíva. De Európában, egy fővárosban ezzel takarózni? "Nekem ne...."

Az a baj, hogy mi autósok okozzuk saját magunknak a dugók problematikáját, de mégis mindig a másik a hibás, a hülye.
Észrevettétek már, hogy a dugóban szentségelve ti is mindig arra a következtetésre juttok, hogy a többiek vannak feleslegesen sokan és nekik kellene letenni már végre az autót? Mert hát a "mi családunkban" teljesen indokolt a 3 autó.....hát nehogymá' egy kocsiban kelljen naponta kétszer nyomorognunk a házastársunkkal meg az összes pulyával, nem vagyunk mi zsellérek!
Tudjátok mi a baj? Az a baj, hogy 1000 lakosra 420 autó jut egy olyan infrastruktúrán, ami 200-at se nagyon tud zökkenőmentesen kiszolgálni. Magyarul 4 milliónál is több autót tartunk úgy, hogy a fele is sok lenne. Ráadásul azzal járunk mindenhova akkor is, ha egyáltalán nem indokolt.
Mert a kényelem előrébb foglal helyet a prioritási listán minden másnál,
és képesek vagyunk hitelből megvenni / fenntartani háztartásonként 2-3 autót csak azért, hogy szitáló esőben is tarthasson a dreiwettertaft az asszony frizuráján, a gyereknek meg ne kelljen valódi élettapasztalatot szereznie a világról suliba menés közben.
Aztán meg kiköltözünk a zsúfolt-szmogos városból az agglomerációba a jó levegő reményében, hogy utána napi 2x1 órát szentségelve ingázhassunk a zsúfolt-szmogos utakon. Nem az a baj, hogy nem álltunk sorba az észosztásnál. Az a baj, hogy nem vártuk ki azt a sort se.

Aki arra vár, hogy a politika végre lépjen valamit, az addig álljon fél lábon! A politika semmit sem fog lépni, Bolond lenne.
Neki ebből a túlfeszített húrból irtózatos mértékű pénzügyi és szavazati tőkéje kumulálódik, akkor se avatkozna bele, ha ezen múlna a világvége. Pontosabban de, valami autózást támogató állami kedvezménnyel ront rajta időnként egy kicsit, ha a választások előtt azzal tud szavazatokat szerezni. Autósüldözés, meg Andersen meséi.
A politika ha akarna sem tudna javítani a helyzeten, mert nincs mibű'. Az infrastruktúra fejlesztése, az elektromos átállás és a lakossági szemléletformálás eszméletlen pénzeket emésztene fel, eredménye meg csak hosszútávon jelentkezhetne, ha egyáltalán.
Elmondom, hogy ha így folytatjuk mi lesz:
Addig járunk autóval látástól-mikulásig, amíg ki tudjuk köhögni a költségeket, vagy össze nem omlik az infrastruktúra. És utóbbi esetében sem fogunk változtatni semmin, csak eloltjuk a rőzselángokat, bemutatjuk a "magyar tűzoltás hungarikumát", aztán lapátolunk még egy kis fosszilis energiahordozót a parázsra. De úgy, hogy ne tudjon nyílt lánggal lobogni, csak izzon keményen. Közben meg szidunk mindenkit, aki ugyanúgy szid minket.
De az autózás marad, majd kimozogjuk ezt is valahogy. A gazdaságnak folyamatosan bővülnie kell egy fogyasztói társadalomban, annak az egyik kvintesszenciája pedig a járműipar és az áruk-személyek szabad áramlása.
Az eszünkbe sem fog jutni egyszer sem, hogy a kezünkben a kulcs és csak rajtunk múlik, hogy mivel járjuk az ország útjait. Mert alternatíva mindig mindenre van, maximum kicsit kényelmetlenebb, mint a már jól megszokott autózás.
Megnyugtatok mindenkit, a világ összes szeglete szembesül ezzel a problémával, de vannak helyek, ahol már felismerték: a nyugodt közlekedés értékesebb a kényelmesnél, tömegközlekedni / robogózni / rollerezni pedig egyáltalán nem ciki, csak kevésbé önző.

Nekem is volt gyerekszobám, de engem nem vittek mindenhova kocsival a szüleim, pedig volt autónk. Volt lábam, buszbérletem meg esernyőm, mindig mindenhova odaértem.
Engem az nem zavar, hogy dugóban puffogva ül a fél város napi 2x órákon át. Engem az zavar, hogy azok verik a palávert a dugók miatt, akik a dugók aktív részesei.
Le kell csökkenteni az autók számát. Ha ez bármilyen objektív vagy szubjektív okból nem opció, akkor meg - a többi résztvevő szidalmazása helyett - szép csendben kell tűrni a dugó okozta stresszt és ártalmakat.
Azt az utópisztikus ábrándot pedig el kell felejteni, hogy az infrastruktúra bővítésével gyérül majd a forgalom. Nézzétek meg Los Angeles útjait.....külön szmogfajtát neveztek el az ottani autózási szokások melléktermékéről, miközben annál az infrastruktúránál semmi sem autóközpontúbb.
Ráadásul már ott is belátták, hogy a közlekedési helyzet csak egyféleképpen normalizálható: Az utakon közlekedő járművek számának drasztikus csökkentésével. A legújabb kezdeményezés ("One car challenge - Egy autó kihívás") keretében a helyi kormányzat pénzügyi támogatást és kedvezményeket nyújt azoknak a több autós háztartásoknak, ahol átmenetileg felfüggesztik a 2. és 3. autók használatát.
A cél tehát ott is szakmai alapon kristályosodott ki. A helyzet rendezést kíván, valós megoldásnak pedig az infrastruktúra-terhelés csökkentése mutatkozik, mert az alaptézis változatlan: több az autó az utakon, mint amennyit azok zökkenőmentesen ki tudnak szolgálni.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
