A magyar (rém)álom: 16 éves használt autók

7 népszerű használt, az öregedő magyar autóparkból

2023.10.16. 15:53

Jól tudjuk, hogy előre megyünk, és ennek egy kiváló példája a magyarországi autók átlagéletkora, ami évről évre töretlenül és megállíthatatlanul növekszik. Jelenleg 15,6 évnél járunk, és semmi nem utal arra, hogy a közeljövőben meglepetésszerűen megfiatalodna az autópark. De ha már ez a keserű valóság, legalább nézzük meg, hogy milyen népszerű, nagyjából ennyi idős típusokkal kedveskedik nekünk a hazai piac.

A KSH Excel-tábláiból ki lehet préselni az átlagéletkort, és azt is, hogy mely márkák a legnépszerűbbek Magyarországon. Probléma, hogy csak korcsoportok vannak: az egyikben a 6 és 15 év közötti autókat találjuk, a másik a 16 évnél öregebbeket gyűjti. Ez két óriási csoport: az előbbibe 1,35 millió autó tartozik, az utóbbiba 2,12 millió. Összesen 4,1 millió autó van Magyarországon, tehát az előbbi két korcsoporton felül csak 600 ezer marad.

Kapcsolódó
Megjött a hivatalos adat: rekordöregek a magyar autók

Megjött a hivatalos adat: rekordöregek a magyar autók

Idén tovább nőtt a magyar autók átlagéletkora. A legelterjedtebb márkák 16-17 évesek.

További probléma, hogy a KSH-t nem érdeklik a típusok, csak a márkák. Az azonban ezek alapján is kiderült, hogy a 6 és 15 év közöttiek és a 16 évnél öregebbek között is az Opel a legnépszerűbb. A két korcsoport hét legnépszerűbb márkája az Opel, a Suzuki, a Volkswagen, a Ford, a Renault, a Toyota és a Skoda.

Szerencsére nemcsak a KSH, hanem a Datahouse is foglalkozik statisztikával: tőlük a legnépszerűbb típusokat is el tudtuk kérni. Így hát megnéztük, hogy a 2007-es és 2008-as gyártású – tehát a 15,6 éves átlagéletkorhoz legközelebb álló, 15 és 16 éves – autók közül mely típusok a legnépszerűbbek Magyarországon.

A gyűjtésnél a fő szervezőelv az volt, hogy az adott típus a hét legnépszerűbb márka magyarok által legkedveltebb, 2007 és 2008 közötti modellje legyen. Fontos adalék, hogy egy gyártótól csak egy modellt tettünk az összeállításba, illetve azt se árt megjegyezni, hogy a 2007-es és 2008-as autók összesített darabszámai szerepelnek majd.

Nézzük!

Igénybe vettem Balló Marci segítségét, aki gyakorlati tapasztalatokkal szolgált a különböző típusokkal kapcsolatban, így alább nepperinfókkal kiegészített, rövid ismertetőket találsz.

Opel Astra – 29 351 darab

A 15-16 éves autók között toronymagasan az Opel Astra a legnépszerűbb. Ennek az óriási darabszámnak az Astra esetén akad egy speciális oka is: ekkor már bőven lehetett kapni a 2007-ben bemutatott H Astrát, viszont 2007-ig még forgalmazták a G-t is Astra Classic II néven. Utóbbinak ott van jelentősége, hogy ezt akkoriban újautós mércével fillérekért kínálták, így sokaknak lehetett vonzó ajánlat a kifutó modell is.

Az Astra elsőre nem tűnik rossz választásnak, ugyanakkor érdemes figyelembe venni, hogy a H széria nem öregszik szépen, és hajlamos különféle hibákat produkálni. Az Ecotec motorok gyakran fogyasztják az olajat, de elektronikai problémák is akadnak, illetve a rozsdásodás se idegen a típustól.

A külső és az enteriőr is unalmas, cserébe kevés pénzért ad tágas utas- és csomagteret, illetve pár alap kényelmi extrát. A mechanikai és elektronikai hibák réme azonban némileg árnyalja a megbízható típusról évtizedek alatt kialakult képet. Gyártották ötajtós, háromajtós, szedán, kombi, sőt, még keménytetős kabrió kivitelben is - utóbbi tetőmechanizmusa kifejezetten megbízhatatlan. A kínálat 800 ezertől indul, de inkább az egymillió és másfél millió között kínált, jobb kiállású példányokat érdemes nézegetni.

Suzuki Swift – 18 778 darab

2007-ben és 2008-ban már jó ideje futott a vasalónak is becézett Suzuki Swift. Ez az autó klasszisokkal modernebb és komfortosabb, mint a Magyarországon szintén igen elterjedt elődje. A hatalmas minőségbeli ugrás ellenére újkorában sem volt drága autó a negyedik generációs Swift, így nem meglepő, hogy sokan választották - adott esetben svájci frankos hitelre. 

Az elődjéhez hasonlóan remekül bírja a gyepálást: a legtöbb mechanikai eleme tartós és egyszerű, ezért a mai napig népszerű választás a használtpiacon, de azért van mire odafigyelni. A 2004 és 2010 között gyártott Swift beltere például nem állta ki az idő próbáját, szomorúan öregszik. Az 1,3 literes benzinessel szerelt példányok váltójára érdemes odafigyelni, mert 150 ezer kilométerenként fel kell újítani, de szerencsére külön iparág állt rá a javítására. Az ABS-kocka is szeret elfáradni, mert sokan sufniban szervizelik, nem szakszerűen, de leginkább soha nem cserélnek rajta fékfolyadékot. 

Vasaló Swiftből ötajtós és háromajtós kaszniváltozatok léteztek, a motorpalettán pedig 1,3 literes és 1,5 literes benzineseket, és 1,3 literes dízelt is találunk. A benzinesek közül az egyhármas remek, az egyötös kevésbé, mert hajlamos hengerfejesedni, a dízel pedig random elszakítja láncát, vagy megeszi a beletöltött olajat. 
A Swift egy tartós autó, de ebben a korban már bőven vannak elhasznált példányok is. Legnagyobb problémája, hogy már tíz éve is a "nem kell rá költeni" jegyében vették őket, és ezt be is tartották. A piac is tudja, hogy a Swift jó, így az árak egymilliónál kezdődnek, de a jobbakat inkább másfél millió fölött kínálják.

Ford Focus – 17 549 darab

2004 és 2010 között készült a második generációs Ford Focus, ami bár kevésbé néz ki ütősen, mint az elődje a maga korában, azért nem is egy csúnya autó. Az ügyes futómű itt is adott, és a helykínálat is megteszi. A belső a H Astráéhoz hasonlóan dögunalmas, de legalább vezetési élmény terén ad egy kis pluszt.

Egy időben a rendőrségnek is akadt belőle rengeteg, tehát mostoha körülmények között is kipróbált típusról van szó. Egyszerű, mint a facsipesz, gyakorlatilag minden szervizben értenek hozzá, ami nem is gond, mert a Focusnak is vannak ismert hibái. A piacon az egyhatos, 101 lóerős szívó benzinest érdemes keresni, vagy a szintén egyhatos, változó szelepvezérlésű 116 pacis kivitelt - mindkettő örökélet - cserébe nem eszik keveset és nem is túl erős. Az 1,8 literes és 2 literes változatok Mazda-eredetűek, és hajlamosak az olajfogyasztásra. A Focust gyártották 1,4 literes bezinmotorral is, de ezt csak kifejezetten óvatos sofőröknek ajánljuk, és azoknak, akik nem sietnek sehova. 

Az 1,6 literes és 2 literes dízelek alapvetően jók, de már benne vannak a korban, ezért szokásos, modern dízelekre jellemző költségek bármikor jelentkezhetnek, már csak azért is, mert szinte mind többszázezer kilométert futott.

Volt belőle ötajtós, háromajtós, szedán, kombi és kabrió, pont, mint az Astrából, tehát mindenki kedvére kiválaszthatja az ideális verziót. A magyar kínálat óriási: több száz eladó kettes Focus várja gazdáját a használtpiacon. A fáradtabbakat már 700 ezer körül utánunk hajítják, de a szebb, kevesebbet futott darabokat az egymillió és másfél millió forint közötti ársávban találjuk. A kettes Focus szeret rohadni, úgyhogy erre érdemes külön figyelmet fordítani az átnézésnél.

Skoda Fabia – 10 862 darab

A Skoda Fabia második generációja éppen 2007-ben érkezett és még ma is jóképű kisautó, ami egy fél fokkal felnőttesebb kiállású, mint a kategóriatársai. Kívülről tehát csinos, viszont a belső a legtöbb változatnál elég kopár, ezért érdemes olyat keresni, amiben a feketét feldobták némi vajszínnel, az sokat lendít rajta. A legmenőbb kivitel a Monte Carlo - ezeket órák alatt elviszik. 

A kettes Fabia nem egy ördöglakat, szervizelni még ma is emberi áron lehet, ráadásul rohadásra se nagyon hajlamos. A motorpalettán főleg kicsi, szívó és turbós benzineseket és kétféle TDI-t találunk. A Fabiához kínált, 1,6 literes CR TDI-ről már sokszor bebizonyosodott, hogy remek, így a benzineseken túl ezeket se érdemes elvetni, ahogy az 1,4 literes PD TDI-t sem. Utóbbi viszont hangos, gyakorlatilag nincs hangszigetelés, ezért olyan, mintha a motor az ölünkben zakatolna. A Fabiát szerelték 1,2 literes TSI-vel is, ami a Volkswagen turbós benzinesek világában nem egy rossz konstrukció, ha nem felejtik el időnként lecserélni a vezérműláncot. 

Második generációs Fabiából volt ötajtós és kombi, illetve ott van még a fura féltesó, vagyis a Roomster, mint alternatíva. Érdemes megjegyezni, hogy 2007-ben és 2008-ban még bőven kapható volt az előd Fabia is, így ebben az összesítésben még bőven akad abból a szériából. Értelmes állapotú kettes Fóbiát nagyjából 1,3 milliótól adnak, de a ritkább, magasabb felszereltségű példányokért akár kétmilliót is kérhetnek az eladók. A hasonló évjáratú előd lényegesen olcsóbb, abból egymillióért is találni jót - már amennyiben jónak tekinthetünk egy első generációs Fabiát. 

Toyota Yaris – 8 732 darab

A tartósság és megbízhatóság állócsillagának számít a Toyota Yaris. Újkorában is drágább volt, mint egy Suzuki, de jóval kifinomultabb is nála. A vonalvezetése bár hasonlít a Swiftére, a Yaris mégis valamivel bucibb, és kívülről kicsit jellegtelenebb is. A Yaris második generációjáért odavannak a hölgy autóvásárlók. 

A belső váratlanul tágas, és a középre rakott műszeregység miatt kicsit még érdekes is, ráadásul rengeteg a tárolórekesz. A csomagtér dupla padlós és remekül alakítható, a hátsó ülések hosszirányban csúsztathatók. A Yaris biztonságos is, hiszen a legtöbb eladó példányban találunk a vezető és utasoldali légzsákon túl térd, illetve függönylégzsákot is. 

A magyarországi Yarisok motorterében főleg 1 literes, 1,3 literes (1298 köbcenti), 1,33 literes (1329 köbcenti) és 1,8 literes benzineseket találunk, de elvétve akad néhány 1,4 literes dízel is. A benzinesek közül az egyhármas az igaz út, a többi hajlamos az olajfogyasztásra, javításuk többmillió forintba kerülhet, ezért kerülendők. Az egynégyes dízel kifejezetten tartós, viszont néhány példányt már részecskeszűrővel szereltek, ezeket érdemes kerülni. 

Az ötajtós és háromajtós kasznival is kínált, 2005-től gyártott kettes Yaris jóval ritkább a használtpiacon, mint a Swiftek. Ugyanakkor az meglepő fordulat, hogy a jó híre ellenére se drágult meg úgy, mint mondjuk a Honda Jazz, de azért egy árnyalatnyival többe kerül, mint egy Swift. Az értelmezhető állapotú darabokat 1,5 és 2 millió forint között érdemes keresni. Mivel durva típushibája nem igazán akad, egy egyhármas benzinessel még most is remek választás lehet.

Volkswagen Passat – 8 688 darab

Az eddigi autókhoz képest határozott kakukktojás a Volkswagen Passat, hiszen a felsoroltaknál jóval nagyobb és jelentősen többe is került újonnan. 2007 és 2008 közötti évjáratban a 2005-től gyártott B6-os generációt találjuk. A fura alakú, elöl és hátul nagy túlnyúlásokat hordó Passat nem a típus legszebb generációja, viszont a formája még így se rossz. 

A helykínálat a típustól elvárhatóan nagy, ahogy a csomagtér – főleg a kombié – könnyedén elnyeli egy család nyaralós cuccát. Viszont műszaki szempontból ebben a korban már több kihívással is küzdhet egy Passat (így a tulaja is): mivel magasabb kategóriájú autó, már kellően bonyolult és kifinomult ahhoz, hogy elég drága legyen szervizelni.

A magyarországi kínálatban főleg dízeleket találunk, abból viszont sokfélét: akad 1,6 literes CR, 1,9 literes PD és 2 literes PD és CR TDI is. Ezek egyébként elég megbízható motorok - a 2 literes PD befecskendezőire nem árt figyelni -, de általában a világ összes kilométere bennük van, azt meg tudjuk, hogy egy sokat futott dízel javítása sose igazán olcsó. A hatszögtengelyre érdemes figyelni, mert milliós kárt okozhat, ha elkopik - egy induló nagyszerviznél egyébként nem drága cserélni - , illetve rendszerint az elektromos kézifék is feladja előbb vagy utóbb. A komplexitása és a többihez képest drága fenntartási költségei miatt a piac alacsonyra árazza a B6-osokat: nagyjából másfél és kétmillió forint között rengeteget lehet találni - de jót? Jót szinte lehetetlen, és nem a pénz lesz a kérdés, hanem hogy nincs. 

Kia Ceed – 6 751 darab

Az első generációs Kia Ceed se az érdekfeszítő autók táborát erősíti, inkább olyasmi, mint a H Astra és a kettes Focus. Ez volt azonban az első Kia, amit Magyarországon 7 év garanciával kínáltak, és ez sok embernél bejött, akad is belőle bőven az utakon. A már kimondottan európaias Ceed egy jó középútnak tűnik: van benne hely négy embernek, és még a csomagoknak is jut párszáz használható liter. Gondok azonban ezzel is vannak.

Az egynégyes és az egyhatos szívó benzinesek kerülendők, mert csapágyasak lehetnek, javítani pedig nem éri meg őket, a bontóban viszont sorbanállás van a motorokért. A dízelek közül az egyhatos, 90 lóerős a legjobb.

Sajnos a Ceed a sok garancia ellenére sem egy szépen öregedő autó: a beltér a legtöbben ennyi idősen már nagyon fáradt, a műszerfal borítása a melegtől felkunkorodik, de a kaszni is sok esetben rohad, ráadásul olyan hülye helyeken is, mint például az ablakkeret tetején. 

Az ötajtós, háromajtós – ProCeed néven – és kombi kasznival is kapható Kia Ceed első generációja a változatos problémái ellenére se kimondottan olcsó. Az normálisnak kinéző példányok ára másfél milliónál kezdődik, kétmillióért pedig már nagyon szépeket kínálnak.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

28 perce
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Neked ajánlott