432 ezerből 732 ezer forint - ennyi jutott egyetlen kgfb-kárra, most indulhat a matekozás
Több mint egy évtizede még a kötelezőre a november volt a főszezon, ma már nem az, de azért így is autók tízezreit érintheti a váltás. Az átlagdíjak éves szinten és hosszú távon is növekedtek. Mini kgfb-történelem átlagdíjakkal, országrészekkel, egy kárra jutó összegekkel.
A kétezres években novemberben cserélhették másikra a korábbi biztosításukat az autósok. Ma már ez a kampány csak az idősebb, 2010 előtt forgalomba helyezett autókat érinti. A fiatalabb autóknál a vásárlás napja jelenti a kiindulópontot, minden évben az attól számított 30 napban lehet váltani.
Tekintettel a magyar autók egyre növekvő átlagéletkorára, még mindig rengeteg autót érint a dolog. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) pár napja közölte:
A kampány közel 450 ezer személygépkocsit érint majd. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) az év végi váltási időszakban 10-15 százalékos átlagdíj-emelkedésre és 80 ezer szerződésváltásra számít.
A biztosítók legkésőbb mostanáig, azaz november 2-ig teszik közzé az új, jövő évre vonatkozó tarifáikat. Az év egyéb időszakaira vonatkozó kgfb-átlagdíj jelenleg 50 ezer forint felett jár. A novemberben váltók átlagdíja ennek csaknem harmadával kisebb összeg, aminek elsődleges oka az érintett járműpark speciális összetétele. Az év végi kampány ugyanis az idősebb, 2010 előtt vásárolt autókra vonatkozik, ezek üzemeltetőinek túlnyomó része – közel 95 százaléka – pedig a legkedvezőbb, B10-es bónuszfokozattal rendelkezik. A teljes állománynak ugyanakkor alig több mint a harmada tartozik a legkedvezményesebb körbe.
A teljes autóflottára vonatkozó kgfb-átlagdíj egyébként fokozatosan emelkedett az elmúlt időszakban. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint az idei második negyedévben a közel 4,1 millió személyautóra vetített átlagdíj alig haladta meg az 52 ezer forintot, ami 12 százalékos drágulást jelent. Az országon belül azonban jelentősek az eltérések. Budapesten ugyanis 17 százalékkal majdnem 76 ezer forintra nőtt a több mint 614 ezer érintett autó átlagtarifája. Ezzel szemben a közel 3,5 millió vidéki autó esetében kis híján 48 ezer forint a díj, ami egyébként 11 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.
A kárráfordítás mértéke éves összehasonlításban 10 százalékkal lett magasabb, a növekedés mértéke az előző negyedévi 12 százalékhoz képest lassulást mutat. Ez a mérséklődés korai indikátora lehet a díjak későbbi alakulásának, a növekedés éves szinten még 12 százalék. Negyedéves összevetésben azonban már a díjaknál is látható egy jelentős konszolidáció. A normál használatú egyedi személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) átlagos állománydíja 2,5 százalékkal nőtt egy negyedév alatt a korábbi 7,5 százalékkal szemben. A negyedévben így az átlagos állománydíj 52 ezer forint volt, amely mintegy ezer forinttal haladja meg az előző negyedévi értéket.
Hosszabb távon, 2016 óta lényegében megduplázódtak a díjak, 202 százalékkal nőttek. Ez részben az autók drágulásával, az autók számának növekedésével, az adóhatással, valamint a kárráfordítások emelkedésével magyarázható. 2016-ban az egy kgfb-kárra jutó kiadás, más néven kárfelhasználás 432 ezer forintot tett ki, a járvány előtti utolsó évben, 2019-ben ugyanez az összeg 523 ezer forint volt. Tavalyelőtt már 662 ezer, 2022-ben pedig 732 ezer forintról volt szó. A legnagyobb egy kárra jutó összeg a 180 kilowattnál erősebb autókra vonatkozott, majdnem 1,1 millió forint volt ez az összeg. A legalacsonyabb, 625 ezer és 675 ezer forintos kiadás pedig a 38-50, illetve 51-70 kilowattos autókhoz kötődött.