432 ezerből 732 ezer forint - ennyi jutott egyetlen kgfb-kárra, most indulhat a matekozás
Több mint egy évtizede még a kötelezőre a november volt a főszezon, ma már nem az, de azért így is autók tízezreit érintheti a váltás. Az átlagdíjak éves szinten és hosszú távon is növekedtek. Mini kgfb-történelem átlagdíjakkal, országrészekkel, egy kárra jutó összegekkel.
A kétezres években novemberben cserélhették másikra a korábbi biztosításukat az autósok. Ma már ez a kampány csak az idősebb, 2010 előtt forgalomba helyezett autókat érinti. A fiatalabb autóknál a vásárlás napja jelenti a kiindulópontot, minden évben az attól számított 30 napban lehet váltani.

Tekintettel a magyar autók egyre növekvő átlagéletkorára, még mindig rengeteg autót érint a dolog. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) pár napja közölte:
A kampány közel 450 ezer személygépkocsit érint majd. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) az év végi váltási időszakban 10-15 százalékos átlagdíj-emelkedésre és 80 ezer szerződésváltásra számít.
A biztosítók legkésőbb mostanáig, azaz november 2-ig teszik közzé az új, jövő évre vonatkozó tarifáikat. Az év egyéb időszakaira vonatkozó kgfb-átlagdíj jelenleg 50 ezer forint felett jár. A novemberben váltók átlagdíja ennek csaknem harmadával kisebb összeg, aminek elsődleges oka az érintett járműpark speciális összetétele. Az év végi kampány ugyanis az idősebb, 2010 előtt vásárolt autókra vonatkozik, ezek üzemeltetőinek túlnyomó része – közel 95 százaléka – pedig a legkedvezőbb, B10-es bónuszfokozattal rendelkezik. A teljes állománynak ugyanakkor alig több mint a harmada tartozik a legkedvezményesebb körbe.
A teljes autóflottára vonatkozó kgfb-átlagdíj egyébként fokozatosan emelkedett az elmúlt időszakban. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint az idei második negyedévben a közel 4,1 millió személyautóra vetített átlagdíj alig haladta meg az 52 ezer forintot, ami 12 százalékos drágulást jelent. Az országon belül azonban jelentősek az eltérések. Budapesten ugyanis 17 százalékkal majdnem 76 ezer forintra nőtt a több mint 614 ezer érintett autó átlagtarifája. Ezzel szemben a közel 3,5 millió vidéki autó esetében kis híján 48 ezer forint a díj, ami egyébként 11 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.
A kárráfordítás mértéke éves összehasonlításban 10 százalékkal lett magasabb, a növekedés mértéke az előző negyedévi 12 százalékhoz képest lassulást mutat. Ez a mérséklődés korai indikátora lehet a díjak későbbi alakulásának, a növekedés éves szinten még 12 százalék. Negyedéves összevetésben azonban már a díjaknál is látható egy jelentős konszolidáció. A normál használatú egyedi személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) átlagos állománydíja 2,5 százalékkal nőtt egy negyedév alatt a korábbi 7,5 százalékkal szemben. A negyedévben így az átlagos állománydíj 52 ezer forint volt, amely mintegy ezer forinttal haladja meg az előző negyedévi értéket.
Hosszabb távon, 2016 óta lényegében megduplázódtak a díjak, 202 százalékkal nőttek. Ez részben az autók drágulásával, az autók számának növekedésével, az adóhatással, valamint a kárráfordítások emelkedésével magyarázható. 2016-ban az egy kgfb-kárra jutó kiadás, más néven kárfelhasználás 432 ezer forintot tett ki, a járvány előtti utolsó évben, 2019-ben ugyanez az összeg 523 ezer forint volt. Tavalyelőtt már 662 ezer, 2022-ben pedig 732 ezer forintról volt szó. A legnagyobb egy kárra jutó összeg a 180 kilowattnál erősebb autókra vonatkozott, majdnem 1,1 millió forint volt ez az összeg. A legalacsonyabb, 625 ezer és 675 ezer forintos kiadás pedig a 38-50, illetve 51-70 kilowattos autókhoz kötődött.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
