Elektromos traktorok, hibrid traktorok, hol vagytok?

Claas bemutató - 2023.

2023.11.05. 15:03

A villanyautózás egy Matrjoska-szerű probléma legbelseje: x vagy y villanyautó a jobb? Akkumulátor vagy hidrogéncella? Alternatív hajtás vagy belső égésű motorok? Tényleg az autókat kell gyötörni az éghajlatváltozás miatt? Van egyáltalán éghajlatváltozás? – az egyszerű polgár egyéni megítélésén és lehetőségein múlik, melyik szinten folytatja a diskurzust. Aztán jön a mezőgazdaság, és keresztülszánt a játszósarkon.

A Claas előbb egy szpotlámpákkal és füstgéppel hangulatba hozott pajtában, majd kint, egy turbótüchtig mintagazdaság földjein mutatta be az idei újdonságait a cég otthonában, Vesztfáliában. A kétnapos esemény csúcspontja a 4 méter magas, gumihevederes Xerion 12: nyílik a kapu, behajt a 25 tonna tömény agresszió, mire felnőtt férfiak ingüket letépve sikoltozni kezdenek. Megállapítást nyer, hogy ez egy párhuzamos valóság, szubkultúra, amiről a közember a traktorokon és a romantizált önellátáson kívül nem tud semmit.

Rengeteg klímatudatos autóbemutató és széndioxiddal dúsított autós sajtómaszlag után furcsán hat a magabiztos vállrándítás: a Claas természetesen törekszik a legszigorúbb EU-s normák teljesítésére (Stage V), de nem lát reális alternatívát a folyékony üzemanyagokra. Nincs ezzel egyedül, a közmegegyezést – annak ellenére, hogy tisztán elektromos koncepciót (Sesame 2) is bemutatott már – a piacvezető John Deere is osztja: a közepes és nagy kategóriáknál a belső égésű motort belátható időn belül nem fogja leváltani sem az elektromosság, sem a hidrogén, se semmi.

Bár a zöldítést a boltok polcain meg lehet indokolni mondjuk az imázzsal, a dolog mögött a legtöbb cég esetében azért továbbra is a profit munkál. A fogyasztási cikkekkel (autó) ellentétben a termelőeszközök (traktor) esetében nincs meg ez a máz, a verseny is sokkal egyenesebb: míg előbbieknél egy gyengébb konstrukciót is el lehet adni egy jó formatervvel, urambocsá' életérzéssel, utóbbiaknál ezek jelentéktelen tényezők, csak a hatékonyság számít és a profit.

Nagyon elvakultnak kell lenni ahhoz, hogy ne lássuk meg az elektrifikáció korlátait: nem tart ott az akkutechnológia, hogy energiasűrűségben felvegye a versenyt a folyékony üzemanyagokkal, hasonló munkaképesség mellett egy elektromos traktor legalább kétszer olyan nehéz lenne, mint a hagyományos megfelelője, ráadásul a teljesítmény egy részét nem a hasznos teher, hanem az akkuk cipelése emésztené fel. Ha a villanyautóknál el is lehet sunnyogni azt a plusz 5-800 kilót, a mezőjáró gépeknél a súlygyarapodás, pláne 5-10 tonnányi, megengedhetetlen: a talaj tömörödése rontja a termőképességet, és a talajkímélő művelési módokkal sem összeegyeztethető.

IMG 5333

Meloráció

A meliorációs tevékenységek a talajok termőképességének megőrzését, fenntartását és javítását célozzák, ill. a kedvezőtlen természeti tényezők – elsavasodás, talajtömörödés és beiszapolódás, vagy belvíz, ill. aszály – hatásainak kiküszöbölésére, vagy mérséklésére irányulnak. – Agro Napló

Ennek elkerülésében segít például a gumiheveder azzal, hogy futófelülete a hagyományos kerekekének többszöröse. A Xerion 12 is hernyótalpakon impozáns, velük 40 km/h-s, a 800/70R42-es ikerkerekeken pedig 50 km/h-s közúti sebességre képes, ami üzemeltetői szemmel pozitív, autóból szemlélve meg nettó halálfélelem. A munkagépek méretének növelése összességében növeli a hatékonyságot, egyszersmind csökkenti a költségeket (a bemutatón meg sem érezte a majdnem 9 méter széles Horsch kultivátort), de ennek a gyarapodásnak is vannak fizikai korlátai, azt pedig a BKV alulmotorizált Volvo buszai óta tudjuk, hogy kis gépet gyötörni nagy teherrel hosszú távon kontraproduktív.

A Xeriont nem kell félteni: a 15,6 literes, 6 hengeres Mercedes motor 3100 Nm nyomatéka 1300-as fordulattól, 50 méter/órás sebesség mellett rendelkezésre áll, mindezt úgy, hogy a kategóriatársakhoz képest 10 százalékkal kedvezőbb fogyasztásra is képes. Az 50-50 súlyelosztás itt nem a sportautós mozgás, hanem a talajra átvihető vonóerő maximalizálása miatt fontos, az 1400 literes üzemanyagtank is azért került a két tengely közé, hogy a lassan felszívódó Opel Astrányi súly ne borítsa fel a balanszt.

Traktor

A latin trahere, tractum igéből képzett Nomen Agentis, vagyis az a dolog, ami húz.

A kombájnok esetében talán még a traktoroknál is képtelenebb az elektromos átállás. Míg például a villanyautóknál a gyorsítás után 15-20 lóerő elég a sebesség megtartásához, emellett vitorlázás és regeneratív fékezés is segít alacsonyan tartani a fogyasztást, addig a kombájnok terhelése folyamatosan magas. A teljesítmény (általában véve) a következőképpen oszlik meg: járószerkezet 30%, cséplőszerkezet 38%, szalmarázó és tisztítómű 14%, arató rész 12%, hidraulikus rendszer 6%.

Több Claas alkatrész is Törökszentmiklóson készül: vágóasztalok, vágóasztalszállító kocsik, ferdefelhordók, adapterek. A város határában lévő körforgalom dísze árulkodik a gyárról
Több Claas alkatrész is Törökszentmiklóson készül: vágóasztalok, vágóasztalszállító kocsik, ferdefelhordók, adapterek. A város határában lévő körforgalom dísze árulkodik a gyárról

A kombájnok használati sajátossága még messzebb taszítja őket az akkumulátoroktól: a többezer hektáros óriásgazdaságokban előfordul, hogy aratáskor több hétig is folyamatosan kint vannak a földeken, ilyenkor nemcsak a még nem igazán létező megawattos ultragyors töltés, de még a teljesen hipotetikus napi 6-7 akkumulátor-csere is bevételkiesést jelent. Ezt csak fokozza az időjárás kiszámíthatatlansága és a növények szűk betakarítási időablaka, ebből kicsúszni az üresjárat miatt abszurdum.

A szálastakarmányok minőségének, beltartalmi jellemzőinek, emészthetőségének az optimumát, a növények különböző fenofázisában érik el. Ezért a kaszálásuk megkezdését erre az időpontra kell időzíteni. – AgrárÉlet

A bemutató napján is esett, így a Claas új, kompakt méretű, családi gazdaságokba szánt Evion kombájnjai is egy féltető alatt pihentek. A családi működést egyébként hitelesen adja elő a Claas, hisz a legtöbb konkurenssel ellentétben a cég mindmáig családi tulajdonban van. Az Evion voltaképpen moduláris, más Claas modelleknél már bevált részegységekből épül fel, a hathengeres, 6,7 literes dízel a Cumminstól érkezik és változattól függően 204/231/258 lóerőt tud. A szakértő olvasók hiányolni fogják a rostaszekrény (4,8 m2 rostafelület, „békaszáj-lamellás” rosták), a szecskázás (52/opcionálisan 72 késes), a magtartály (kiviteltől függően 5600/6500/8000 liter), az ürítőcsiga (330 mm átmérő, 105 fokos fordulási szög, 90 l/mp ürítési sebesség; mozgatható surrantó) szakszerű bemutatását, de igyekszem megkímélni a laikus közönséget a fulladásos haláltól, részleteket a Claas hazai forgalmazójánál, az Axiál honlapján lehet találni.

Ezekkel együtt is léteznek alternatív hajtású mezőgazdasági gépek, a fejlesztés két nagy csapásirány mentén halad: a kisebb kategóriákban már most is vannak megrendelhető tisztán elektromos modellek, a Monarch MK-V a kerti traktorok Teslája akar lenni, de a legnagyobb hírverést talán a Solectrac e25 kapta: 25 lóerős és tapasztalatok szerint, munkatípustól függően 5-6 órát bír egy töltéssel. Kimondottan hobbifarmokra és ház körüli teendőkre szánják őket, a nagy gyártók is ezen a területen látják az elektromosság lehetőségeit.

És igen, kábeles traktorral is próbálkoztak már:

Az akkumulátoros technológiát önmagáért erőltetni hülyeség ugyan, de az olajtól való függés veszélyeit sem szabad elbagatellizálni, elég, ha csak a 2021-es Nagy AdBlue-Pánikra, vagy a volatilis üzemanyagárakra gondolunk. Bizonytalan világban igenis kecsegtető az energia szempontjából autonóm gazdaság képzete.

A fejlesztések másik ága a kompromisszumra épít, közelebb is áll a realitás... talajához: a meglévő motorok GHG (üvegházhatású gázok) -emisszióját az üzemanyag keverésével/cseréjével csökkentenék. A Claas a HVO100 nevű, növényi hulladékból és melléktermékekből készülő bioüzemanyagban hisz, ami becsléseik szerint a gép teljes életciklusa alatt 90 százalékkal kevesebb széndioxidot termel. Több gyártó ennél eggyel tovább menne, és a dízelhez keverve vagy tisztán hidrogént égetne el, akkor is, ha a koncepció energiamérlege valódi zöldhidrogén híján egyébként röhejes.

Autós vonalon a Toyota csinál hasonlót, több 24 órás futamon indultak már hidrogénégető Corollák, a munkagépek között pedig a Cummins és a JCB jár elöl a technológiában. A brit cég tesztmotorja a hagyományos dízelhez hasonló képességekkel bír: hasonló fordulatszám-tartomány, hasonló kompresszió és nyomaték, nagyobb turbónyomás, de kisebb égési csúcshőmérséklet, utóbbi gátolja a nitrogén-oxidok képződését – grátisz, hogy katalizátor sem kell hozzá. Részben vagy egészben hidrogénnel működő koncepciókat már a német Fendt és a japán Kubota is bejelentett, hátrányuk (bár ez az összes alternatív hajtásra vonatkozik), hogy 50-100 százalékkal drágábbak a dízeleknél, de üzemeltetési költségben is egyelőre a biometán-elektromos hibrid Auga M1-ről merték azt állítani, hogy nagyjából hozza a dízel költségeit. Elérhető megújulókkal persze más lenne a helyzet.

A kisebb, 100 lóerő alatti traktorok kategóriájában is messze még a tömeges elektrifikáció, a Claas Elios gépcsaládjában is 3,4 literes dízelmotorok dolgoznak, amik plusz adalék nélkül tudják a Stage V-ös normákat. Ezek a mindenesek: homlokrakodnak, vontatnak, füvet nyírnak stb, ami éppenséggel még elektromos hajtással is kivitelezhető. Épp a kis méret lehet az előnyük, az Elios 2 méter alatti magassággal és akár 1,65 méteres szélességgel beltérben, szőlészetekben is könnyen mozog. Csak a perspektíva végett: 3,2 tonnás önsúlyával nem sokkal nehezebb, mint néhány elektromos luxuslimuzin.

IMG 5422

Tehát a mezőgazdasági gépeknél várhatóan nem a meghajtás típusa hoz új zöld forradalmat, a kibocsátást rengeteg egyéb módon tudják csökkenteni a gazdaságok: megfelelő takarmánnyal az állatok emisszióját lehet mérsékelni (a metán üvegházhatása erősebb is, mint a széndioxidé), a talajt is lehet anélkül művelni, hogy feleslegesen bolygatnánk a benne kötött állapotban lévő gázokat, de a kérdés túlmutat a cikk keretein.

 Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szerint a teljes GHG-kibocsátás 11 százalékáért felel a mezőgazdaság.

A gépeknél egyelőre az optimalizált működéssel lehet legegyszerűbben csökkenteni a fogyasztást/emissziót. A traktoros egyelőre nem mesterséges intelligencia, akárhány munkaóra és hektármillió áll is mögötte, precíziós gazdálkodásra gépi segítség nélkül nem képes. A Claas CEMOS néven emlegeti saját kezelőtámogató és folyamat-optimalizáló rendszerét: öntanul, változó paramétereket, például talajellenállást, kerékcsúszást, domborzati viszonyokat stb-t figyel, és ezek alapján finomhangolja a gépek paramétereit, motort, váltót, minegymást. Az eredmény a Claas mérése szerint 16 százalékkal kisebb fogyasztás, amivel már nagyságrendileg érdemes számolni.

IMG 5327

Szerencse, hogy a hatékonyság a klíma és a gazdálkodók érdekének metszethalmaza, és az is biztató, hogy a mai modern traktorok nitrogén-oxidból és szálló porból 95 százalékkal kevesebbet eregetnek, mint 20 évvel ezelőtt. Nehéz megmondani, mi lesz újabb húsz év múlva, de ha hihetünk Cristopher Nolan prófétának, 2065-ben (ekkor játszódik az Interstellar) már autonóm, de még mindig dízel gépek járják majd az ugart.

Az oldalról ajánljuk

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

tegnap, 17:26
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se
  • Közélet

A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se

A tanulság: se pótkulcsot, se forgalmit ne hagyj az autóban!

március 21., 06:10
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
  • Közélet

Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki

Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak

március 20., 16:36
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Sport

Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései

Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?

március 20., 15:28
Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek  figyelmeztetnek a felújítási munkákra
  • Hírek

Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek figyelmeztetnek a felújítási munkákra

Mókásak és hasznosak. Újdonság az is, hogy Velencénél új híd épül a gyalogosoknak, bicajosoknak a sztráda felett.

március 20., 17:38
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

március 20., 10:27
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
  • Hírek

Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek

Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak

március 20., 13:53
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
  • Hírek

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja

A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.

március 20., 11:49
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
  • Hírek

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt

Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.

március 20., 09:25
Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött
  • Hírek

Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött

A vonat kisiklott.

március 20., 10:52
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
  • Hírek

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle

Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.

március 20., 12:54
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.

március 20., 14:25
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
új MG4
  • Hírek

új MG4

március 20., 10:05
Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

Kenshiki Fórum GR stand

március 20., 11:45