2023.11.14. 13:27

Budapest főpolgármestere az Égéstérben járt, mi pedig kérdeztük a dugókról, az agglomerációról, a tömegközlekedés és a forgalomirányítás jövőjéről, a parkolásról, a sebességmérésről, és arról is, elbírja-e a Szabadság híd a CAF villamosokat. Utóbbit még vizsgálják.

Minél többet gondolkozunk a fővárosi közlekedés jelenlegi helyzetén, annál megosztóbbak a felmerülő témák. Én belvárosiként idén is élveztem a lezárt rakpartot,  és naponta kétszer tekerek át biciklivel a megváltozott funkciójú Lánchídon, hiába nem értem, hogy lehet a forgalmi rend kapcsán Budapest döntéséről beszélni, ha egyszer a jogosultak csupán kilenc százaléka szavazott a kérdésről.  A politikai kommunikációtól függetlenül a Lánchíd szerintem jobb így, a szélesebb járdával a gyalogosoknak, a biciklisekkel az úttesten. Jellemzően csak néhány taxis hajt át rajta túl gyorsan.

A Lánchíd felújítása 26 milliárdba került, a hármas metró megmentése pedig 225 milliárd forintnál állt meg. Tíz év után drágult a vonaljegy, a BKK mégis 90 milliárdos mínuszban van idén, nagyrészt önhibáján kívül. Végül velünk marad a népligeti felüljáró is, bár a Nyugatinál lévő nem ússza meg, mert kell a hely az új fonódó villamosnak a Bajcsyn át. Az örökké félkész M0 nem fővárosi hatáskör, mégis nagyban érinti Budapest főként agglomerációs forgalmát. 

Még a Google is beszáll a dugók elleni harcba, míg a főváros újjáéledő sugárutak programja zöldhullámokat említ a tranzitforgalom elvezetésére.

Már tudjuk, mi a pesti alsó rakpart jövője, a most elfogadott Budapesti Mobilitási Terv 2030-ig részletezett leírásában pedig kiemelt és megvalósítandó feladat a Kossuth Lajos tér és a Havas utca közötti szakasz komplex felújítása, zöldítése. Jönnek új CAF villamosok és 67 új trolibusz is, részben a dízelek kiváltására. Közben zajlik a sebességmérők telepítése, a közterületek újraosztása ötven évnyi stagnálás után pedig kényes feladat, főleg pénz nélkül.

Ezekről is szól a legújabb Égéstér, vendégünk pedig Karácsony Gergely főpolgármester. Premier szerda reggel a szokásos csatornáinkon.