Összetörte egy drogos a parkoló autód és lelépett? - így szívod meg!
Egyre nagyobb divat jogosítvány és biztosítás nélkül, bedrogozva-bepiálva vezetni, vagy csak a látencia van csökkenőben, fene tudja. Az biztos, hogy havonta 2-3 jómadár szerepel a hírekben amiatt, hogy lezúzott valamit a trip közben, majd angolosan távozott a helyszínről. Mi várható ilyenkor?
Nem maradtunk cserbenhagyásos baleset nélkül a hétvégén sem. Ahogyan a tények.hu közölte, két autót is összetört egy ámokfutó, majd megállás nélkül távozott a helyszínről.
A riport pozitív hangvételű, a rendőrség megkezdte a nyomozást, a károkozó járművének hátrahagyott maradványai alapján keresi az elkövetőt. Jobb esetben a nyomozás eredményre vezet, vagyis az elkövető előkerül és még biztosítása is van, tehát a biztosító fizeti majd a károkat. Vagy nincs neki, akkor meg a MABISZ térít, tehát minden rendben lesz. A sofőr megkapja a maga kis pénzbüntetését a cserbenhagyás miatt és mindenki él tovább boldogan. Kivéve persze a károsultakat, nekik csak az ügyintézés és a javított autó jut. Hm, az élet sosem volt igazságos és most sem az...
Cserbenhagyás
239. § Ha a közlekedési balesettel érintett jármű vezetője a helyszínen nem áll meg, illetve onnan eltávozik, mielőtt meggyőződne arról, hogy valaki megsérült-e, illetve az életét vagy testi épségét közvetlenül fenyegető veszély miatt segítségnyújtásra szorul-e, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
Az ördög ügyvédje szerepében azonban meg kell jegyeznem, hogy az élet általában nem ilyen ideális.
Ezekben az esetekben a cserbenhagyó autósnak komoly motivációja (szándékosan nem használom az indok szót) van a meglógásra.
A kézre került elkövetők általában pánikra és stresszre hivatkoznak, ami nyilván a legtöbb esetben kamu. Ráadásul, aki egy baleset után nem tudja, hogy meg kell állnia és körül kell néznie sérültek után kutatva, az pszichológiailag nem alkalmas járművezetésre és jogosítványt sem kellett volna kapnia. Remélem az új KRESZ 2025-re már bevezeti a kötelező mentális szűrést is, hiszen nem ártana.
Mert a valóság kicsit más szokott lenni.
Ha éppen nem a jogsi vagy a biztosítás hiánya miatt lép le az elkövető, akkor szinte biztosan ittas volt vagy drogozott. gyakran még eltiltás hatálya alatt is áll.
A zúzda után úgy vannak vele a fittipaldik, hogy inkább egy cserbenhagyás miatti pénzbüntetés, mint egy ittas / bódult állapotban, jogsi- és biztosítás nélkül, esetleg eltiltás hatálya alatt okozott baleset miatti halmazati büntetés.
A LÉNYEG AZ, HOGY ILYENKOR NEM OK NÉLKÜL LÉPNEK LE A JÓMADARAK.
Emiatt pedig sokszor megesik, hogy az elkövetők egyáltalán nem is kerülnek kézre, mert az anonimitáshoz fűződő motivációjuk erősebb a hatósági erőfeszítéseknél. Ha pedig nem lesz meg az elkövető, indul a szopóroller a károsultaknak.
A közvélekedéssel ellentétben ugyanis
a személyi sérüléssel nem járó, ismeretlen jármű által okozott károk esetében a MABISZ Kártalanítási Számla egyáltalán nem térít semmit.
Ha nem volt az autón Casco, akkor az így járás tipikus esetével áll majd szemben a károsult.
A helyzet pedig tovább romlik, ha a jármű lízingelt vagy hitellel terhelt.
Ha a balesetben totálkárossá válik az autó, akkor a bíróságok ítélkezési gyakorlata alapján a lízinggel vagy bankhitellel kapcsolatos esetleges további költségeket, árfolyamkockázatokat a (casco) biztosító nem köteles viselni, ugyanis a biztosító nem kerülhet hátrányosabb helyzetbe azért, mert a károsult a járművét nem készpénzért, hanem hitelre vagy egyéb konstrukció segítségével vásárolta, és így adott esetben a valós értékénél többet kell érte fizetnie.
Totálkár esetén a hitelfedezet / lízingtárgy megsemmisülése miatt a hátralévő teljes összeg és költségei esedékessé válnak, azonnali hatállyal.
Se autó, se pénz, de legalább egy kis tartozás marad.
Tehát lezúzza a finanszírozott autódat egy bemindenezett állat, a kocsi totálkáros lesz, az elkövető sosem kerül elő. A casco kifizeti a kárt, a roncsot eladhatod, de a hitel/lízing azonnali lezárása miatti pluszköltségeket senki sem köteles megtéríteni. Persze, csak ha van Casco, de ha nincs, akkor a kár sem térül!
Így állnak elő azok a helyzetek, hogy az autó már az újrahasznosítóban, a casco nem térített meg mindent, a finanszírozó felé pedig még évekig fizetheted a havi törlesztőt. Mindezt azért, mert valaki jó ötletnek tartotta lelépni a baleset után.
Hogyan lehet ezt megelőzni? Jelenleg sehogy! Ez bizony egy komoly joghézag, és valamit muszáj lenne kezdeni vele, hiszen a mostani szabályozás elég messze áll a tulajdon alkotmányos védelmétől.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.