Elektromos autóra váltottál? Neked is jár az ingyen pénz!
Évről évre egyre közelebb kerülnek egymáshoz a hagyományos belső égésű autók és a villanyautók árai az újautó-piacon, de a magyar valóságban átlagosan 16 éves autókat használó közlekedők számára még mindig drágák a tisztán elektromos autók.
Enyhíteni viszont lehet a fájdalmakon: egyrészt az otthoni töltéssel a benzines autózás töredékéért lehet közlekedni a mindennapokban, a szervizköltségeken évi százezreket lehet spórolni, és kevesen tudják ugyan, de a karbonsemlegesre váltást is pénzzé lehet tenni az Önkéntes Karbonpiacon. Lehet, hogy az elektromos autód 10 év alatt extra százezreket hozhat neked, erről Tóth Leventével, az Urbaniqe alkalmazást is fejlesztő Emprovia Zrt. alapítójával beszélgettünk.

Cikksorozatunk korábbi részeiben először megnéztük, az autód vagy flottád lecserélése nélkül is mennyire sokat lehet spórolni tudatos tervezéssel és odafigyelő vezetési stílussal, majd ezt a pénzt környezettudatossági okokból fejben be is fektettük karbonkreditbe, hogy csökkentsük autózásunk széndioxid-lábnyomát. Ilyen önkéntes karbonkreditet viszont nem csak venni, hanem létrehozni, majd eladni is lehet. Tehát, ha egy autó vagy egy flotta igazoltan azonos jellegű felhasználás mellett valamilyen dízel vagy benzines járművek kiváltásával lett teljesen elektromos – legyen ez magán vagy céges felhasználású –, akkor a megspórolt széndioxid kibocsátással arányosan a flotta tulajdonosának olyan karbonkreditjei keletkeznek, amit a piacon értékesíthet. Az egész monetizációs folyamatban a keletkező karbonyereség meghatározásával, annak riportolásával és verifikálásával, majd erre alapulva a karbonkreditek kibocsátásával és értékesítésével pedig az Urbaniqe segít azon zöld beruházóknak, akik elhatározták, hogy élnek ezzel a lehetőséggel, és kérik az ingyen pénzt.
Mi ennek a folyamatnak a konkrét módja? Milyen papírokkal kell igazolnia egy cégnek vagy magánszemélynek az elektromosra váltás jellegét?
A karbonkreditek kibocsátási lehetősége a net zéró technológiaváltásból fakadó, kiszámítható hosszútávú karbonnyereségen alapul, ehhez az elektrifikációs technológiaváltáson átesett gépjárműpárokat kell először képezni. Egy gépjárműpárt úgy kell elképzelni, mint egyfajta miniprojektet, tehát egy miniprojekt alapját egy a zöld beruházó tulajdonából adott időszakban kikerülő belső égésű gépjármű, illetve egy ehelyett a tulajdonába kerülő tisztán elektromos gépjármű képezi. Sok ilyen miniprojekt megvalósítása alapján idővel a teljes gépjárműflotta lecserélhető oly módon, hogy az a karbonpiacról részben utófinanszírozható. A karbonkreditek kibocsátási joga egy vagyon értékű jog, ami a zöld beruházót illeti, aki a jogi vélelem szerint az eladott régi és a megvásárolt új gépjármű gépjármű törzskönyvbe bejegyzett tulajdonosa, tehát a tulajdonosnak azonosnak kell lennie. A szolgáltatásra beregisztráló zöld befektetőnek az Urbaniqe webes alkalmazásába ezt a gépjárműpárt kell megfelelően beregisztrálni, a flottából ki- és bekerülést megfelelő módon dokumentumokkal, mint például gépjármű törzskönyv, forgalmi engedély vagy adásvételi szerződés igazolva.
Ki felügyeli ezt az egészet, és ki készíti el a karbonkreditet?
A karbonkreditek létrehozását az Urbaniqe végzi el teljeskörűen egy a zöld beruházóval kötött megbízási szerződés alapján, majd a létrejött krediteket egy bizományosi szerződés keretében értékesíti is számára. Az Urbaniqe a tevékenységét az általános polgári jogi alapvelvek és az Önkéntes Karbonpiac integritási szabályai mentén végzi, amely tevékenységét a karbonpiaci szabályoknak megfelelően előzetesen verifikáltatta. A folyamat több lépésből áll: először a tulajdonosnak évente egy alkalommal egy állapotjelentést kell rögzítenie a rendszerben, amely legfontosabb használati adatokat, mint például a futott kilométereket tartalmazza a használt elektromos gépjárműről. Ennek alapján az Urbaniqe kiszámolja és leriportolja a keletkező karbonnyereséget, majd az eredményt verifikáltatja egy független, külső szervezettel. A verifikált karbonnyereség alapján a karbonkrediteket - melyek darabonként 1 tonna CO2 megtakarítást reprezentálnak - kibocsátja a karbonpiacon, értékesíti azokat, majd a realizált eladási árból a szolgáltatás jutalékát levonva elszámol az ügyfelével. A karbonkrediteket a csere alapjául szolgáló belső égésű gépjármű vélelmezett élettartama végéig, de legalább 10 éven keresztül lehet keletkeztetni az Urbaniqe karbonpiaci validált know how-ja alapján, tehát ez egy folyamatos utófinanszírozási pénzáramot jelen a zöld beruházó számára.
Milyen szórás lehet a karbonkredit piaci árában a tapasztalatok alapján, és mennyire nehéz eladni ezeket? Milyen vásárlók vesznek önkéntes karbonkreditet jellemzően?
A karbonkrediteket elsősorban olyan vállalatok vásárolják, akiknek az alkalmazott technológiájuk alapján jelentős a karbonlábnyomuk, mint például energetikai cégek, ipari szereplők vagy ingatlanüzemeltetők, és törvényi kötelezettségeik vagy saját ESG politikájuk alapján a keletkező karbonlábnyomukat részben vagy egészben ellentételezni kötelesek. A karbonkrediteket darabonként 1 tonna CO2 kibocsátás ellentételezésére lehet felhasználni. A kreditek ára széles sávban mozog, az egynéhány eurótól egészen a száz eurót megközelítő tartományig, attól függően, hogy azok milyen projektből származnak, az mennyire transzparens, megbízható és mennyire felel meg az ún. „Mért, Riportolt, Verifikált”(MRV) vevői elvárásrendszernek, tehát összességében milyen a minőségük. Az Urbaniqe által kialakított transzparens működés biztosítja, hogy az alapon nyugvó flottaelektrifikációs projektekből minőségi karbonkreditek keletkezzenek, és ezzel a mindenkori ártartomány felső felében tudjunk értékesíteni. Ezenkívül az is számít, hogy hol valósul meg a projekt, mert a vevők előnyben részesítik azon projekteket, melyek a közelükben valósulnak meg, így a saját és vevőik környezetének minőségét javítják. Ebben az értelemben is fontos, hogy az Urbaniqe az Európai Unióban megvalósuló gápjárműflotta elektrifikációs projektekre fókuszál, és az ezekből származó krediteket is az EU-n belül kívánja értékesíteni. Végül, az a piaci szereplők és a nemzetközi elemzők várakozása is az, hogy a karbonpiaci árak jelentős emelkedés előtt állnak, ahogy a jogalkotói elvárásrendszer szigorodik az éghajlatváltozás mitigációjára tett erőfeszítések következtében. Így az is egy értelmes stratégia, hogy rövid távon magtartjuk a keletkező krediteket és azokat majd csak néhány év múlva értékesítjük, amikorra azok ára jobban megközelíti a karbonszennyezés valós társadalmi költségeit, amit tudósok ma a jelenlegi árak többszörösére tesznek.
Egy évi szinten 20 ezer kilométert futott autónál mi lehet a konkrét matek? Mennyi pénzt lehet ezzel keresni?
Valóban, leginkább az újonnan vásárolt elektromos autó futásteljesítményétől függ, hogy mennyi karbonnyereség és így mennyi kredit keletkezik. Azonban a nyereség attól is függ attól, hogy dízelüzemű vagy benzines autót cseréltünk le és annak mi volt az átlagfogysztása és ebből fakadóan a CO2 kibocsátása. A dízelüzemű gépjárművek azonos fogyasztás mellett kb. 30%-kal több üvegházhatásúgázt bocsátanak ki, ezért azokat jobban megéri lecserélni elektromosra, lecserélésükből több karbonkredit keletkezik, és ez egybe is esik a környezetvédelmi prioritásokkal is. Továbbá, a keletkező kreditek mennyisége függ attól is, hogy az adott országban mekkora az elektromos autók töltésére felhasznált energiamix karbonintenzitása, és hogy a tulajdonos tudja-e igazolni az elektromos autó részbeni vagy akár teljes töltését zöldáramról. Magyarországon ilyen szempontból relatíve jó helyzetben vagyunk, mert az elektromos energia karbonintenzitása lényegesen alacsonyabb az EU átlagánál. Összességében, egy átlagos magyar honosságú belső égésű személygépjármű elektromosra cseréléséből számításaink szerint 10 év alatt mintegy kétezer euró értékű karbonkredit keletkezik, míg egy dízelüzemű, évi akár 35-40 ezer kilométert is futó kishaszongépjármű elektromosra cserélése esetében akár ötezer eurónyi érték is keletkezik.
Fontos, hogy a karbonkrediteket nem csak elektromos autózással, hanem bármilyen egyéb net zéró kibocsátású technológiára váltás esetében, tehát akár hidrogénhajtású autóval vagy a későbbiekben e-fuel szintetikus üzemanyaggal is létre lehet hozni, ez utóbbi különösen a szállítmányozásban lehet nagyon érdekes, ahol rengeteg kilométerfutással különösen sok üzemanyag is fogy, tehát nagyon magas a kiváltható karbonlábnyom. Az Urbaniqe adatai szerint egy 40 tonnás kamion esetében akár 25 ezer euróra váltható karbonkredit keletkezhet 10 éves távlatban.
A cikket az Urbaniqe alkalmazást is fejlesztő Emprovia Zrt. támogatta.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
