Az EU-tól érkezik a megváltás? – kezdő jogsi, határon túli bünti, digitális jogosítvány a tervek között
A halálos kimenetelű balesetek számának radikális csökkentése azóta téma az unió valamennyi tagállamában, mióta kezelhetetlen méretűre duzzadtak a nemzeti járműparkok. Az EU célkitűzése az, hogy 2050-re senki se haljon bele egy közlekedési balesetbe a tagállami utakon. Az elképzelés jó, a megvalósíthatóság már kérdéses.
Korábban mi is megírtuk, hogy nemcsak uniós, de nemzeti szinten is dolgoznak az agytrösztök a jogosítványszerzés és kibocsátás feltételeinek módosításán annak érdekében, hogy csökkenjen a súlyos és halálos kimenetelű közúti balesetek száma.
A legújabb uniós vízió már konkrét elképzeléseken alapul. Ahogy az Index is beszámolt róla, a fiataloknak szóló kezdőjogosítvány bevezetését eredményezheti a közlekedésbiztonság javítását megcélzó európai uniós csomag. Emellett a digitális jogosítvány és a bírságok határokon túli érvényesítésének szigorítása is napirenden van.
Az EU Vision Zero elnevezésű programja azt tűzte ki célul, hogy 2050-re drasztikusan csökkentse a halálos közúti balesetek számát. A nulla felé konvergáló célkitűzés kicsit irreális ugyan, de az sem kizárt, hogy a következő két évtizedben - a technológiai fejlődés segítségével - akár látótávolságba is kerülhet ez a cél.
A legfrissebb EU-s program a fiatal sofőrökre, az alkoholos / bódult állapotban való vezetés visszaszorítására és a büntetések határokon átnyúló végrehajtásának szigorítására koncentrál. A jogalkotási folyamat jelenleg az Európai Parlament előtt zajlik, a plenáris ülés szöszmötöl a témákkal. Döntés és az intézkedési csomag kidolgozása 2024 tavaszára várható.
Az EU célkitűzései ambiciózusak ugyan, de nem tűnnek lehetetlennek.
Ledolgozni azonban lesz mit, ugyanis az unió útjain - sajnálatos módon - évente 20 ezer halálos közúti baleset történik a statisztikák szerint.