A tizenegy hónapra vetített adatokat nézve minden uniós országban bővült az újautó-piac, egyet kivéve.
Európa-szerte növekedést mutatnak az újautó-eladások az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint. Novemberben közel 886 ezer új személyautót helyeztek forgalomba, ami majdnem 7 százalékos emelkedést jelent éves összevetésben.
Januártól november végéig pedig 9,7 millió autó talált gazdára, ez pedig - kerekítve - 17 százalékos javulásnak felel meg. Ez látványos többlet, de az uniós autópiac még mindig bőven elmarad a járvány előtti szinttől. 2019 első tizenegy hónapjában ugyanis több mint 14 millió új autót adtak el az Európai Unió országaiban. Vagyis a lemaradás bő 4 milliós mínuszban van a piac a darabszámot nézve. Ez elsősorban az azóta bekövetkezett drágulásnak, a bizonytalanabb gazdasági környezetnek köszönhető.
Az idei autópiaci növekedésben majdnem minden ország szerepet kapott. Belgium, Horvátország és Bulgária könyvelhette el a legjelentősebb - legalább 30 százalékos - növekedést.
Ország | Forgalomba helyezett új autók száma (darab) | Éves változás (%) |
Belgium | 450 960 | +32 |
Horvátország | 52 740 | +31 |
Bulgária | 34 698 | +30,1 |
Ciprus | 13 997 | +29 |
Portugália | 182 988 | +28,6 |
Görögország | 126 244 | +27,8 |
Hollandia | 345 579 | +22,9 |
Olaszország | 1 454 261 | +20 |
Luxemburg | 45 803 | +17,5 |
Spanyolország | 867 587 | +17,3 |
Csehország | 206 294 | +16,2 |
Franciaország | 1 593 718 | +16,2 |
Európai Unió | 9 681 752 | +15,7 |
Írország | 121 505 | +15,5 |
Dánia | 153 611 | +15,4 |
Lettország | 17 895 | +14,4 |
Szlovákia | 82 675 | +14,2 |
Románia | 133 238 | +14 |
Lengyelország | 432 915 | +13,1 |
Málta | 6 730 | +12,6 |
Ausztria | 220 653 | +11,8 |
Németország | 2 602 726 | +11,4 |
Észtország | 21 007 | +9 |
Finnország | 81 704 | +8,2 |
Litvánia | 25 771 | +7,2 |
Szlovénia | 46 318 | +5,3 |
Svédország | 260 391 | +3,1 |
Magyarország | 99 743 | -3,7 |
A legnagyobb piaccal rendelkező országok közül Németországban, Franciaországban és Olaszországban 11-20 százalékos volt a növekedés. A régiós országok közül Csehországban 16, Szlovákiában 14, Lengyelországban pedig 13 százakkal több autó kelt el.
Kilóg a sorból a magyar piac
Az EU-s piacokat nézve egyetlen kivétel van, ahol csökkentek az eladások az idei év tizenegy hónapjában. Magyarországon ugyanis kevesebb mint 98 ezer új autót helyeztek forgalomba, közel 4 százalékkal kevesebbet, mint 2022 azonos időszakában.
A Datahouse adatai szerint az újautó-piac mellett a használtaké is zsugorodott. Tizenegy hónap alatt 674 ezer személyautó cserélt gazdát Magyarországon, szemben az egy évvel korábbi 768 ezerrel, vagyis 14 százalékos volt a csökkenés. Ebben szerepet játszik, hogy a használtautó-import is visszaesett: több mint 98 ezer használt autót helyeztek először forgalomba a szóban forgó időszakban, ami 20 ezerrel - 17 százalékkal - marad el a tavalyi számtól.