Imádjuk, szeretjük az autókat, de dugóban álldogálni, lámpátol lámpáig araszolni és a besorolásért kakaskodni nem a kedvenc elfoglaltságunk. Sajnos egy Budapest méretű nagyvársoban a nagy becsben tartott verda helyett gyorsabb, egyszerűbb és kevésbé idegőrlő kétkeréken közlekedni - nem véletlenül nőtt meg az utóbbi években a biciklik, rollerek és robogók száma az utakon. A hidegebb hónapok beköszötével azonban sokan inkább visszaülnek az autóba, vagy a tömegközlekedést választják - pedig kétkeréken is túl lehet élni a telet!
Okosan öltözz, ne melegen!
Télen a hideg a legnagyobb ellenség, melegen kell hát öltözni. Jöhet a vastag kabát, a kötött sál, alatta jó 3-4 réteg ruha, így nem lehet baj. Ezt a hibát nagyon sokan elkövetik legalább egyszer, mikor a hidegebb hónapokban robogóval, rollerrel vagy biciklivel indulnak valahova.
Bár nyilván a hideg ellen is védekezni kell, a téli közlekedésben a menetszél a legnagyobb ellenség. A megfelelő öltözet kritikus fontosságú, a jó és rossz választások azonban közlekedési eszközönként eltérnek. Akad viszont egy univerzális opció, amellyel nem lehet mellélőni: a símaszk.

A téli, hideg menetszél már 20 km/h-s sebesség körül is szabályosan fájdalmas, ha fedetlen bbőrfelületet ér. Bár a legtöbb testrészünket viszonylag könnyű elfedni, a fej már problémás lehet. A vastag sál és sapka nem jó megoldás: előbbi nehezíti a mozgást, utóbbira pedig képtelenség sisakot venni, ráadásul az arc érzékeny felülete is csupaszon marad. Egy minőségi, kellően meleg símaszk azonban minden problémát megold. Nem akadályozza a mozgást, vékony anyaga miatt sisak alá is felvehető, ráadásul sokkal nagyobb bőrfelületet fed el.
A folytatás azonban közel sem ilyen egyértelmű. Egy biciklisnek hideg időben egészen más öltözet optimális, mint egy robogósnak vagy e-rolleresnek. Utóbbi kettő esetében a közlekedő melegentartása a legnehezebb feladat, míg előbbinél biztosítani kell a szabad mozgást, a lehetőleg kis súlyt, az izzadtságelvezetést és a megfelelő szélvédelmet is.
A téli biciklizéssel kacérkodók gyakran követik el azt az alapvető hibát, hogy hétköznapi ruházatban taposnak a pedálok közé. Egy nagy, vastag télikabát bár 2 fokban a buszra várakozva aranyat ér, biciklizni benne rettenetes élmény: növeli a légellenállást, nehezíti a mozgást, és törvényszerűen túlhevüléshez, jelentős izzadáshoz vezet.
Fizikai erőkifejtés közben testünk folyamatosan termeli a hőt, így a hőszigetelés nem olyan kritikus fontosságú, mint hogy azt az e-rollerezésnél, robogózásnál látni fogjuk. Elég egy olyan öltözet, mely véd a széltől és kint tartja a hideget, hiszen a meleget a test úgyis előállítja.
Szerencsére az elmúlt 5-10 évben hatalmasat fejlődött a téli sportruházatok piaca. Számos gyártó árul már olyan, direkt a hideg időben való sportoláshoz tervezett kabátokat, nadrágokat és kesztyűket, melyek ellenállnak a szélnek, kint tartják a hideget, mégis engedik a bőrt lélegezni, miközben könnyű, vékony anyaguknak köszönhetően nem akadályozzák a mozgást. Bár egy ilyen nadrág, kabát és kesztyű általában nem olcsó, minden fillért megér.
E-rollerezés vagy robogózás esetén más a helyzet: ezeken utazva a testünk passzív, csak kevés hőt termel. A testhő minél hatékonyabb megtartása tehát kiemelt fontosságúvá lép elő, miközben az izzadtságelvezetés vagy a szabad mozgás kevésbé számít. A megfelelő szélvédelem azonban továbbra is a legfontosabb! Erre a célra az általában 20-30 km/h-s sebességgel haladó e-rollereseknek a jól megválasztott hétköznapi ruházat is alkalmas lehet, meleg síkesztyűvel és símaszkkal kiegészítve. 50-60-nál egy robogón ülve ez már gyakran kevés. Ilyen esetben nincs más megoldás: megfelelő motoros ruházatot kell beszerezni.

Ha nem látnak, nem tudnak kikerülni
Télen nemcsak a hőmérséklet, de a napsütéses órák száma is jelentősen csökken. A téli napforduló idején még reggel 8-kor sincs teljesen világos, délután négykor pedig már csak szürkületi a fény. Ennek megfelelően a közlekedéssel töltött idő jóval nagyobb része jut sötétedés utánra, a korrekt világítás tehát a téli hónapokban a legfontosabb.
Bár a robogók és elektromos rollerek általában rendelkeznek beépített világítással, a lámpatestek - különösen hátul - könnyen bekoszolódhatnak a nedves, latyakos időjárási körülmények között. Nagyon fontos tehát ezeket ellenőrizni, szükség esetén pedig letakarítani indulás előtt.
A bicikliseknek általában külön kell felszerelhető lámpákat vásárolniuk, sokan azonban csak minimális összeget hajlandóak erre költeni. Márpedig egy gyenge gumigyűrű által a helyén tartott, apró gombelemmel működő kétledes lámpa pislákolása nem lesz elég ahhoz, hogy az autósok időben észrevegyenek. Ez különösen rossz látási viszonyok között, esőben, hóban vagy ködben igaz, melyek télen fordulnak elő a leggyakrabban.
Nem feltételül kell persze a legdrágább, reflektorokat is megszégyenítő lámpaszettet beszerezni, de egy tisztességes, középkategóriás csomag mindenképpen ajánlott. Csak felkapcsolni se felejtsük el!
Mitől döglik a ledes világítás?
Akár egymillió forintba is kerülhet egy csúcskategóriás lámpa, mégis ledes a nappali menetfény már a legolcsóbb Daciában is. Lehet ezeket javítani?
Barázdákat a gumira!
Télen az út gyakrabban vizes, latyakos, de a felhalmozódott útszóró só is rontja a tapadást. Nagyon fontos tehát, hogy járművünk gumijai képesek legyenek kezelni az ilyen helyzeteket.
Amíg egy megfelelően barázdált abroncsnak mindez nem jelenthet gondot, egy kopott, vagy eleve sima felületű gumi már egy vékony hóréteg mellett is veszélyes lehet. Azt se felejtsük el, hogy a hidegben megkeményedik az abroncsok anyaga, mely tovább rontja a tapadást.

Ennek megfelelően a kerékpáros közösség egy része direkt jobban barázdált, ellenállóbb gumikat rakat fel télire, de az autókéhoz hasonló téligumik már robogókra is elérhetőek - igaz, beszerzésük nehézkes lehet, áruk pedig csillagászati.
Az e-rollereseknek már nehezebb a dolguk. Ez a műfaj még viszonylag új, így az egyes modellekre nem érhető el olyan széles gumikínálat, mint például a biciklik esetében. Marad hát a fokozott óvatosság, ami egyébként is ajánlott a téli időszakban.
Figyeld az időjárást és legyen B-terved!
Spéci ruházat, minőségi világítás és barázdált gumik ide vagy oda, előfordulhatnak olyan körülmények, melyekkel nem érdemes dacolni. Ha az utat jég vagy hó borítja, esetleg szakad az eső vagy veszélyesen erős szél fúj, ne keressük a bajt: ilyenkor tessék autóba ülni vagy a tömegközlekedést választani.
Hogy lehetőleg ne az elindulás pillanatában, vagy reggeli készülődés közben, esetleg a munkából hazafelé menet szembesüljünk az áldatlan állapotokkal, kövessük az időjárás előrejelzéseket. Ha egy esős nap után éjszakára fagypont körüli hideget jósolnak, reggel inkább ne erőltessük a kétkerekű járműveket.
Persze nem lehet mindenre felkészülni, nem lehet mindent előre látni. Mind megtapasztaltuk már, hogy a meteorológiai jóslatok nem mindig megbízhatóak. Legyen hát B-tervünk az ilyen helyzetekre is. Sosem árt például, ha a zsebünkben lapul pár BKK vagy egyéb buszjegy: ha a munkaidő végére váratlanul szakadni kezd az eső vagy a hó, esetleg lefagynak az utak, hagyjuk a bicót, rollert, robogót egy biztos helyen. Ha egy-két napon belül javulnak a körülmények, majd összeszedjük.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
