Imádjuk, szeretjük az autókat, de dugóban álldogálni, lámpátol lámpáig araszolni és a besorolásért kakaskodni nem a kedvenc elfoglaltságunk. Sajnos egy Budapest méretű nagyvársoban a nagy becsben tartott verda helyett gyorsabb, egyszerűbb és kevésbé idegőrlő kétkeréken közlekedni - nem véletlenül nőtt meg az utóbbi években a biciklik, rollerek és robogók száma az utakon. A hidegebb hónapok beköszötével azonban sokan inkább visszaülnek az autóba, vagy a tömegközlekedést választják - pedig kétkeréken is túl lehet élni a telet!
Okosan öltözz, ne melegen!
Télen a hideg a legnagyobb ellenség, melegen kell hát öltözni. Jöhet a vastag kabát, a kötött sál, alatta jó 3-4 réteg ruha, így nem lehet baj. Ezt a hibát nagyon sokan elkövetik legalább egyszer, mikor a hidegebb hónapokban robogóval, rollerrel vagy biciklivel indulnak valahova.
Bár nyilván a hideg ellen is védekezni kell, a téli közlekedésben a menetszél a legnagyobb ellenség. A megfelelő öltözet kritikus fontosságú, a jó és rossz választások azonban közlekedési eszközönként eltérnek. Akad viszont egy univerzális opció, amellyel nem lehet mellélőni: a símaszk.
A téli, hideg menetszél már 20 km/h-s sebesség körül is szabályosan fájdalmas, ha fedetlen bbőrfelületet ér. Bár a legtöbb testrészünket viszonylag könnyű elfedni, a fej már problémás lehet. A vastag sál és sapka nem jó megoldás: előbbi nehezíti a mozgást, utóbbira pedig képtelenség sisakot venni, ráadásul az arc érzékeny felülete is csupaszon marad. Egy minőségi, kellően meleg símaszk azonban minden problémát megold. Nem akadályozza a mozgást, vékony anyaga miatt sisak alá is felvehető, ráadásul sokkal nagyobb bőrfelületet fed el.
A folytatás azonban közel sem ilyen egyértelmű. Egy biciklisnek hideg időben egészen más öltözet optimális, mint egy robogósnak vagy e-rolleresnek. Utóbbi kettő esetében a közlekedő melegentartása a legnehezebb feladat, míg előbbinél biztosítani kell a szabad mozgást, a lehetőleg kis súlyt, az izzadtságelvezetést és a megfelelő szélvédelmet is.
A téli biciklizéssel kacérkodók gyakran követik el azt az alapvető hibát, hogy hétköznapi ruházatban taposnak a pedálok közé. Egy nagy, vastag télikabát bár 2 fokban a buszra várakozva aranyat ér, biciklizni benne rettenetes élmény: növeli a légellenállást, nehezíti a mozgást, és törvényszerűen túlhevüléshez, jelentős izzadáshoz vezet.
Fizikai erőkifejtés közben testünk folyamatosan termeli a hőt, így a hőszigetelés nem olyan kritikus fontosságú, mint hogy azt az e-rollerezésnél, robogózásnál látni fogjuk. Elég egy olyan öltözet, mely véd a széltől és kint tartja a hideget, hiszen a meleget a test úgyis előállítja.
Szerencsére az elmúlt 5-10 évben hatalmasat fejlődött a téli sportruházatok piaca. Számos gyártó árul már olyan, direkt a hideg időben való sportoláshoz tervezett kabátokat, nadrágokat és kesztyűket, melyek ellenállnak a szélnek, kint tartják a hideget, mégis engedik a bőrt lélegezni, miközben könnyű, vékony anyaguknak köszönhetően nem akadályozzák a mozgást. Bár egy ilyen nadrág, kabát és kesztyű általában nem olcsó, minden fillért megér.
E-rollerezés vagy robogózás esetén más a helyzet: ezeken utazva a testünk passzív, csak kevés hőt termel. A testhő minél hatékonyabb megtartása tehát kiemelt fontosságúvá lép elő, miközben az izzadtságelvezetés vagy a szabad mozgás kevésbé számít. A megfelelő szélvédelem azonban továbbra is a legfontosabb! Erre a célra az általában 20-30 km/h-s sebességgel haladó e-rollereseknek a jól megválasztott hétköznapi ruházat is alkalmas lehet, meleg síkesztyűvel és símaszkkal kiegészítve. 50-60-nál egy robogón ülve ez már gyakran kevés. Ilyen esetben nincs más megoldás: megfelelő motoros ruházatot kell beszerezni.
Ha nem látnak, nem tudnak kikerülni
Télen nemcsak a hőmérséklet, de a napsütéses órák száma is jelentősen csökken. A téli napforduló idején még reggel 8-kor sincs teljesen világos, délután négykor pedig már csak szürkületi a fény. Ennek megfelelően a közlekedéssel töltött idő jóval nagyobb része jut sötétedés utánra, a korrekt világítás tehát a téli hónapokban a legfontosabb.
Bár a robogók és elektromos rollerek általában rendelkeznek beépített világítással, a lámpatestek - különösen hátul - könnyen bekoszolódhatnak a nedves, latyakos időjárási körülmények között. Nagyon fontos tehát ezeket ellenőrizni, szükség esetén pedig letakarítani indulás előtt.
A bicikliseknek általában külön kell felszerelhető lámpákat vásárolniuk, sokan azonban csak minimális összeget hajlandóak erre költeni. Márpedig egy gyenge gumigyűrű által a helyén tartott, apró gombelemmel működő kétledes lámpa pislákolása nem lesz elég ahhoz, hogy az autósok időben észrevegyenek. Ez különösen rossz látási viszonyok között, esőben, hóban vagy ködben igaz, melyek télen fordulnak elő a leggyakrabban.
Nem feltételül kell persze a legdrágább, reflektorokat is megszégyenítő lámpaszettet beszerezni, de egy tisztességes, középkategóriás csomag mindenképpen ajánlott. Csak felkapcsolni se felejtsük el!
Barázdákat a gumira!
Télen az út gyakrabban vizes, latyakos, de a felhalmozódott útszóró só is rontja a tapadást. Nagyon fontos tehát, hogy járművünk gumijai képesek legyenek kezelni az ilyen helyzeteket.
Amíg egy megfelelően barázdált abroncsnak mindez nem jelenthet gondot, egy kopott, vagy eleve sima felületű gumi már egy vékony hóréteg mellett is veszélyes lehet. Azt se felejtsük el, hogy a hidegben megkeményedik az abroncsok anyaga, mely tovább rontja a tapadást.
Ennek megfelelően a kerékpáros közösség egy része direkt jobban barázdált, ellenállóbb gumikat rakat fel télire, de az autókéhoz hasonló téligumik már robogókra is elérhetőek - igaz, beszerzésük nehézkes lehet, áruk pedig csillagászati.
Az e-rollereseknek már nehezebb a dolguk. Ez a műfaj még viszonylag új, így az egyes modellekre nem érhető el olyan széles gumikínálat, mint például a biciklik esetében. Marad hát a fokozott óvatosság, ami egyébként is ajánlott a téli időszakban.
Figyeld az időjárást és legyen B-terved!
Spéci ruházat, minőségi világítás és barázdált gumik ide vagy oda, előfordulhatnak olyan körülmények, melyekkel nem érdemes dacolni. Ha az utat jég vagy hó borítja, esetleg szakad az eső vagy veszélyesen erős szél fúj, ne keressük a bajt: ilyenkor tessék autóba ülni vagy a tömegközlekedést választani.
Hogy lehetőleg ne az elindulás pillanatában, vagy reggeli készülődés közben, esetleg a munkából hazafelé menet szembesüljünk az áldatlan állapotokkal, kövessük az időjárás előrejelzéseket. Ha egy esős nap után éjszakára fagypont körüli hideget jósolnak, reggel inkább ne erőltessük a kétkerekű járműveket.
Persze nem lehet mindenre felkészülni, nem lehet mindent előre látni. Mind megtapasztaltuk már, hogy a meteorológiai jóslatok nem mindig megbízhatóak. Legyen hát B-tervünk az ilyen helyzetekre is. Sosem árt például, ha a zsebünkben lapul pár BKK vagy egyéb buszjegy: ha a munkaidő végére váratlanul szakadni kezd az eső vagy a hó, esetleg lefagynak az utak, hagyjuk a bicót, rollert, robogót egy biztos helyen. Ha egy-két napon belül javulnak a körülmények, majd összeszedjük.