Egy tűzeset is sok, de valóban egymás után gyulladnak ki a villanyautók?
A teljes magyar flottához képest marginális az autótüzek száma. Igaz, ilyen esetekből egy is sok. Mi a helyzet a villanyautókkal? Kötelező olvasmány mindenkinek.
Naponta több balesetről számol be rendszeresen a katasztrófavédelem, ezek között számtalan különböző esemény: karambolok, árokba csúszott járművek és az autókhoz köthető tűzesetek is. A jó hír, hogy utóbbiak nem túl gyakoriak, persze mihez képest. Az elektromos autók terjedése is ad egy apropót a dolognak, mert a hagyományosokhoz képest másképp kell megfékezni náluk a tüzet.
Megkerestük az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot, hogy vannak-e pontos adatok az személyautókat érintő tűzesetekről. Valamint van-e "hajtás szerinti bontás", azaz a kigyulladt autók és járművek közül mennyi volt hagyományos, elektromos meghajtású vagy éppen plug-in hibrid.
Tavaly összesen 684 autótűz miatt kellett beavatkoznia a tűzoltőknak - közölte a Totalcar kérdésre az Mukics Dániel tűzoltó alezredes, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője.
Év | Kigyulladt személyautók száma | Ebből elektromos meghajtású |
2019 | 551 | 1 |
2020 | 577 | 2 |
2021 | 606 | 3 |
2022 | 643 | 8 |
2023 | 684 | 2 |
Ahogy az adatokból látszik, az elmúlt években fokozatosan emelkedett a kigyulladt autók száma, de még így is bőven az ezres nagyságrend alatt van az esetek száma. Figyelembe kell azt is venni, hogy a személyautók száma is emelkedett az utóbbi időszakban.
Milyen az arány?
2019-ben alig több mint 3,8 millió autóra jutott 551 autótűzeset. 2022-ben majdnem 4,1 millió kocsira 643. 2023 első félévében már meghaladta az autók száma 4,1 milliót, a teljes évben pedig összesen 684 autós tűzeset történt. (Természetesen ez a szám lehet magasabb, de vélhetően nem jelent nagyságrendi változást, azon esetek összessége, amikor nem értesítik a hatóságokat.)
Az autóállományhoz mérten 0,014 százalékról (0,14 ezrelékre) 0,017 százalékra (0,17 ezrelékre) nőtt a kigyulladt autók aránya, ami marginális. Persze nyilván egy ilyen esetből egy is sok, ha a sofőr oldaláról nézzük.
Dóka Imre tűzoltó őrnagy, az OKF szóvivőhelyettese a tavalyi járművekhez köthető tűzesetekről azt is elmondta:
2023-ban két tisztán elektromos meghajtású személygépkocsi mellett két elektromos busz, valamint két elektromos robogó, egy segway és egy roller gyulladt ki. Ezek mellett hat esetben hibrid járműben keletkezett tűz, közülük három plug-in hibrid volt.
Tavaly két villanyautó kigyulladásáról tudott a katasztrófavédelem, ami 0,004 százalékos (0,04 ezrelékes) arányt eredményez, igaz, 2022-ben magasabb volt az érték, mert több volt a villanyautós tűzeset és kevesebb ilyen autó volt. Mindenesetre a statisztikák alapján egyáltalán nincs szó tömeges problémáról. Sőt!
A katasztrófavédelem szakértői a villanyautós tűzesetektről elmondták, ha a lítiumion-akkumulátort kívülről, hosszú időn át láng- vagy erős hőhatás éri, vagy roncsolódik az akkumulátorpakk, akkor indulhatnak el nem kívánatos kémiai reakciók az akkumulátoron belül. Ugyan erre kicsi az esély, de ha mégis kigyulladna a lítiumion-akkumulátor, akár méteres, úgynevezett szúrólángok is létrejöhetnek.
"Tapasztalataink szerint a balesetet szenvedett e-járművek akkumulátora általában nem károsodik" - tették hozzá.
A katasztrófavédelem kiemelten kezeli a villanyautós kérdést. Először 2011 áprilisában tartott a katasztrófavédelem továbbképzést azoknak a tűzoltóknak, akik a tűzoltásoknál vagy a műszaki mentéseknél parancsnoki feladatokat látnak el. Minden tűzoltó a beosztásának megfelelő mértékben sajátítja el, hogy ezen járműveknél hogyan kell beavatkozni, hol lehet azokat áramtalanítani, hol helyezkednek el az akkumulátorok, melyek a vágási pontok.
Ha valóban kigyullad egy elektromos jármű, akkor az akkumulátorcellákat nagy mennyiségű vízzel lehet hűteni, lassítva a cellák melegedési folyamatát. Ez akár több órát is igényelhet.
Számítani kell arra is, hogy a sérült jármű szállítása közben a mozgatás miatt kémiai reakciók indulnak el, amelyek miatt tűz keletkezhet. Megoldás lehet a jármű vízzel teli konténerbe helyezése, illetve a ponyvás megoldás is. Ez utóbbi az autó alá téve egyfajta „gumimedenceként” használható a gépjármű oltás utáni hűtésére, illetve a szennyezett oltóvíz felfogására. Ennek az eljárásnak itthon nincs kiépült infrastruktúrája - közölte Mukics Dániel és Dóka Imre.
A tűzoltótakaró ezzel szemben már Magyarországon is használt eszköz. Az eljárás lényege, hogy a takaró megszünteti a tűz levegő-utánpótlását, így az oxigén hiánya miatt kialszik. Az eljárás ugyan elektromos járművek esetén is alkalmazható, de a már elindult kémiai folyamatok oxigén jelenléte nélkül is végbemennek. A lítiumion-akkumulátorok égésekor oxigén és egyéb éghető gázok keletkeznek. Az oltótakaró elsősorban a tűz továbbterjedésének megakadályozásában hasznos eszköz.
Az oltólándzsa szintén szerepel az eszköztárban. A katasztrófavédelem tavaly decemberben 50 millió forint értékben 21 úgynevezet e-oltólándzsát szerzett be. Budapest mellett valamennyi vármegyébe került e-oltólándzsa.
Ezek az elektromos járművekben keletkezett tüzeiknél használhatók. Az égő jármű eloltása után az e-oltólándzsát a sérült, még órákig, vagy napokig hevülő és újragyulladó akkupakkba kell egy kalapáccsal beleütni. A lándzsával a víz közvetlenül az akkumulátort védő mechanikai burok alá, az égő akkupakkba juttatható, ami hagyományos tűzoltóeszközökkel nem elérhető. A korszerű e-oltólándzsákkal gyorsan és biztonságosan oltható, visszahűthető az elektromos járművek égő akkumulátora.
Annak érdekében, hogy az itthon is egyre nagyobb számban használt villanyautókkal kapcsolatos tüzek száma ne emelkedjen, a két szakértő szerint érdemes az autósoknak is tisztában lenniük azzal, mi a teendő, ha kigyullad egy villanyautó.
Baleset vagy tűz esetén egy elektromos jármű sofőrjének feladatai nem különböznek különösebben a hagyományos, belsőégésű motoros járművek vezetőinek feladataitól, hiszen a tűz terjedése sem más a két járműtípus esetén, hiszen nagyjából ugyanannyi éghető anyag található bennük. A hangsúly az áramtalanításon és az akkumulátorok folyamatos hűtésén, azok visszagyulladásának megakadályozásán van, ez már többnyire a kiérkező tűzoltókra hárul.
Kollégánk, Varsányi Péter - a Villanypásztor - is foglalkozott a témával, egyebek mellett azzal, hogy miért kell 12 voltos akkumulátor egy elektromos autóba, miért jelent kockázatot és miért kell időben cserélni. A cikket itt lehet és érdemes elolvasni.
A katasztrófavédelem szerint egy autótűz megakadályozása és továbbterjedése, eloltása érdekében a következők a legfontosabb teendők:
- Személyautóban nem kötelező, de ajánlott tűzoltó készüléket üzemben tartani, egy 2 literes fagyálló ABF habbal oltó készülék az optimális.
- Tűz, baleset esetén, amennyiben a jármű még mozgásképes, lehetőleg más járművektől, épületektől távolabb álljunk meg, így a jármű oltását is meg tudjuk könnyíteni, és a környező járművekre, épületekre sem terjedhet át a tűz.
- Szálljunk ki a járműből, számítsunk arra, hogy a járműbe szerelt, pirotechnikát tartalmazó elemek, mint például az övfeszítő és a légzsákpatronok a tűz hatására működésbe lépnek, és akár sérülést is okozhatnak.
- Gondoskodjunk az utasok épségéről, segítsünk nekik is kiszállni.
- Ha a motortér füstöl, számítsunk arra, hogy motorháztető felnyitása során a tűz intenzitása rendkívül módon megnőhet.
- A kezdődő stádiumban lévő tüzet az autóban lévő tűzoltó készülékkel kezdjük el oltani, Léteznek kimondottan a lítiumion-akkumulátortüzek oltására szolgáló speciális, zselé alapú oltóanyagot tartalmazó tűzoltó készülékek.
- Lehet, hogy az oltáshoz több tűzoltó készülék is szükséges, ezért kérjük más járművezetők segítségét.
- Sikeres és sikertelen oltás után is hívni kell a 112-es segélyhívószámot és bediktálni az az esemény fontosabb részleteit: a baleset leírása, helyszín, sérültek száma, észlelt-e tüzet, illetve járulékos veszélyeket. Ha a balesetben érintett tehergépjárművön veszélyt jelző tábla (téglalap alakú narancssárga tábla számokkal vagy számok nélkül), illetve bárca (csúcsára állított rombusz alakú tábla) látható, az azokon található számok, ábrák tartalmáról tájékoztatni kell az operátort.
- Kiterjedt tűz esetén ne kíséreljük meg a járműben lévő értékeket menteni.
- A balesetet szenvedett alternatív hajtású járművet indokolt a balesetet követő néhány napban „karanténba” helyezni, vagyis a biztonsági szabályok szerint elkülöníteni, hiszen a sérülésből adódó folyamatok akár később is képesek tüzet okozni.
- Az elektromos járművekben keletkező tüzek leggyakrabban az akkumulátor töltéséhez köthetőek.