A magyar vasúti járműgyártás legendái – a Csörgő
A MÁV M41-es dízelmozdonya a jellegzetes, messziről is jól felismerhető hangja után kapta a Csörgő becenevet.
A prototípusokat még Belfegornak becézték
A MÁV az 1960-as évek végén még nem rendelkezett megfelelő számú, a nem villamosított fővonalakon közlekedő közepes terhelésű személyszállító vonatok továbbítására alkalmas dízelmozdonnyal. A mindenes 424-es Bivalyok , ekkora már alaposan elöregedtek és nem volt gazdaságos az üzemeltetésük, ezért egy olyan új dízelmozdonyra volt szükség, amely átveheti a Bivalyok helyét. Az igényelt új mozdonnyal szemben támasztott legfontosabb követelmény az volt, hogy a 16,5 tonna tengelyterhelésű vonalakon is közlekedhessen. Ezt a követelményt a járművet gyártó Ganz–MÁVAG csak dízel-hidraulikus hajtással tudta megoldani.
Mi az a dízel-hidraulikus hajtásrendszer?
A hidrodinamikus erőátvitelű járműveknél az energiaátvitel áramló folyadék útján történik. A hajtómotorral forgatott szivattyú által felgyorsított folyadék kinetikus energiája egy turbinának adódik át, melynek tengelyéről vehető le a hajtott tengelyek meghajtásához szükséges forgatónyomaték. A kihajtás sebességének, illetve a hajtónyomaték szabályozása a nyomatékmódosítónak nevezett erőátviteli gépcsoport olajtöltésének szabályozásával történik. A tisztán hidraulikus erőátvitel hátránya, hogy – bár a motor névleges teljesítménye a teljes sebességtartományon kihasználható – a nyomatékmódosító hatásfoka csak egy sebességértéken optimális. Az optimumtól bármely irányban eltérve az átviteli hatásfok jelentősen romlik. A hidrodinamikus erőátvitel e hátrányának kiküszöbölésére általában több nyomatékmódosítót építenek a mozdonyba (indítómódosító, menetmódosító).
A mechanikus és a hidrodinamikus erőátvitel hátrányainak csökkentését szolgálja a hidromechanikus erőátvitel, ami egy nyomatékmódosítóból és egy többfokozatú sebességváltóból áll. A nyomatékmódosító indításkor és alacsony sebességeken működik. Magasabb sebességfokozatokon a mechanikus erőátvitelre jellemző többfokozatú fogaskerékhajtómű továbbítja a hajtónyomatékot. (A megoldás elve egyébként a közúti járművek automata sebességváltójához hasonló.)
(Wikipedia)
A sorozat első két, 100 km/h-ás maximális sebességre engedélyezett, (DHM 5 401 és 402 gyári jelzésű) M41 2001 és 2002 pályaszámú prototípus-mozdonya 1967-ben készült el. A Belfegornak becézett mozdonyok külsejükben jelentősen eltértek a későbbi szériagépektől, a géptér tetejére épített, a Púposéra nagyon hasonló, középfülkés, de egyébként igen jó kilátást biztosító, kialakítása miatt. A 401 gyári számú (M41 2001) mozdonyba 12VF 18/19 típusú, Kovácsházy-féle dízelmotor és az ahhoz kifejlesztett HK1221 hidrodinamikus sebességváltó került beépítésre. A sebességváltó két nyomatékváltóból és egy hidrodinamikus tengelykapcsolóból állt. A DHM 5 402 gyári számú (M41 2002) mozdonyba, francia importból beszerzett, SEMT Pielstick 8PA4-185 típusú, V8-as dízelmotor került. Az erőátviteli különbözőségek ellenére a mozdonyok műszaki kivitele egyébként gyakorlatilag teljesen azonos volt. Mindkét gép 1200 LE (883 kW) / 1500/perc teljesítményű, a főgépeinek eltéréséből adódóan a 401 gyári számú mozdony körülbelül 16 tonna, a 402 gyári számú pedig 15,7 tonna tengelyterhelésű volt.

Az üzemeltetés értékelése miatt, de időközben bekövetkezett kereskedelempolitikai okokból is, Ganz vállalati Gyártmányfejlesztési Bizottság 1969. december 19-én döntést hozott, hogy a 402 gyári számú mozdonyba az első Ganz-MÁVAG licenc alapján készített V12-es, 67 800 köbcentis, 1400 lóerős, 12PA4-185 típusú motor kerüljön beépítésre. (Érdekességként érdemes megjegyezni, hogy ez a kissé fura járású, jellegzetes, csörgő hangú motor került beépítésére a sorozatgyártott M41-esekbe is, innen kapta becenevét a sorozat.) Ugyanakkor szintén döntés született a HK1221 hajtómű kvázi továbbfejlesztésére, illetve az több lépcsőben átalakításra került az igényelt megnövelt behajtó teljesítmény biztosítása céljából.
Az átépített mozdonnyal a vonali próbákat csak 1970. október hónapban lehetett megkezdeni. A próbamenetek kifejezetten kísérleti jellegűek voltak, és azokon számos ellenőrző mérés is végrehajtásra került. A próbák 1971. március hónapban kb. hat hónap próbaüzem után befejeződtek, amelyről zárójelentés is készült, ebben sikeresnek értékelték a teszteket.
A 402 gyári számú mozdonyból a már említett Ganz-MÁVAG gyártású 12PA4-185 típusú motor kiszerelésre, majd további felhasználásra került. A kiszerelt dízelmotor helyére 8PA4-185 típusú motor került, amellyel a mozdony még rövid ideig üzemelt, majd a hetvenes évek elejére mindkét prototípus le lett állítva. A mozdonyok Budapest Józsefváros pályaudvaron lettek letárolva. Miután a MÁV végül nem vette őket állományba, az értékesítésükre tett erőfeszítések pedig nem voltak sikeresek, ezért vállalati döntésre a Belfegorokat a hetvenes évek közepén elbontották.
A Csörgők sorozatgyártása
A prototípus mozdonyokkal elvégzett próbák, illetve a MÁV időközben bekövetkezett koncepció módosítását (a mozdony mindkét végén lévő vezetőállású kialakítás) követően, a Ganz-MÁVAG 1971-ben megkezdte az új M41-es mozdonyok tervezését. Az első öt (nullszéria) mozdony 1973 tavaszára készült el, majd nem sokkal később a MÁV állományba is vette az öt gépet. A vasúttársaság a nullszériával szerzett tapasztalatokat már szeptember 9-én papírra vetette, egy jegyzőkönyv formájában. Ebből kiderült, hogy az M41-esek a fővonalakon igen jó futásteljesítményt mutattak, azonban a leromlott állapotú pályákon és a mellékvonalakon a gépek oldaltám sérüléseket szenvedtek, illetve forgóváz repedések jelentek meg. Ezért a Ganz-MÁVAG és a MÁV szakemberei közösen olyan módosításokat eszközöltek, amelyek kiküszöbölik ezeket a hibákat. E módosításokat követően a Ganz-MÁVAG megkezdte az M41-esek sorozatgyártását.

A 100. Csörgőt ünnepélyes keretek között 1981. december 27-én adták át a MÁV-nak. A típusból 1973 és 1982 között, a MÁV részére 107 darabot (M41 2101-2207 pályaszámokon) a GYSEV-nek, pedig hetet (M41 001-007 pályaszámokon) gyártott a Ganz-MÁVAG. A GYSEV Csörgői a Győr-Sopron vasútvonalon közlekedtek egészen 1987-ig, amikor is a vonalat villamosították. Ekkor a GYSEV a MÁV-val elcserélte a Csörgőit Szilikre. A hét elcserélt M41-es 2208-2214 közötti pályaszámokat kapott. A Gyártás kilenc éve alatt, kilenc altípus készült, de a forgóvázat leszámítva ezek között az altípusok között nincs lényegi különbség.
Az export Csőrgök
A maga korában igen korszerűnek számító Csörgőket, a Ganz-MÁVAG Görögországba és Tunéziába is sikeresen exportálta. A görög állami vasúttársaságnak (OE) leszállított 11 mozdony az A251–A261 pályaszámot kapták. Gyártásuk a magyar gépekkel párhuzamosan zajlott 1982-ben, a megegyező kivitel miatt különösebb gond nélkül. Az OE a 11 mozdonyhoz tíz darab, a MÁV BDt 100-as sorozatával megegyező vezérlőkocsit is rendelt. A görög Csörgők ingavonati üzeme azonban nem tartott sokáig, ugyanis a vonatok többi betétkocsija régi OE-kocsi volt, amiket utólagosan szereltek fel a távvezérléshez szükséges kábelekkel, a silány munka eredményeként azonban a vezérlés sokszor kiesett. Így a magyar vezérlőkocsik poggyászteres másodosztályú kocsikként közlekedtek egészen a forgalomból kivonásukig. A mozdonyok is hasonló sorsra jutottak: az utolsó magyar szállítással teljesen megegyező kivitelű (DHM 7–9) gépeket az OE minduntalan túlterhelte, valamint a járművek bizonyos szempontokból inkább a magyar igényeknek feleltek volna meg, semmint a görögnek. Ezért az utolsó mozdonyt, alig 23 évesen (A255) 2005-ben vonták ki a forgalomból.

Tunézia két szállításban (1980-1983) rendelt három sorozatot: az első szállítás DHM 11-esei voltaképpen a DHM 7 1000 milliméteres nyomtávú, kifejezetten az afrikai forgalomra készített változatai voltak. A második szállításban már 1435 milliméteres nyomtávú mozdonyokat rendeltek, ezek a gépek erősebb motorral lettek felszerelve, valamint kisebb módosításokat is végeztek rajtuk az előző kivitelhez képest (gyakorlatilag egy kifejezetten expresszvonati változatról van szó 130 km/h-ás engedélyezett maximális sebességgel). Ezek közül néhány mozdony ma is forgalomban van.
Okoska Csörgők, a Hörgők és a típus jövője
Az 1990-es évek közepén a MÁV a mozdonyokban működő dízelmotorokat némiképp korszerűsíteni kívánta, mivel azok fokozatosan mutatták az elhasználódás jeleit. A korszerűsítés keretén belül, EUROFIMA hitelből, 30 Csörgő újulhatott meg 1997-től. A Ganz Motor Kft.-vel valamint a Megatechno Rt.-vel létrejött megállapodás értelmében új szállítású dízelmotorokat építettek be a Szolnoki Járműjavítóban felújított mozdonyokba. Az új motor alapjaiban megegyezett a korábbival, ám a szívó- és kipufogórendszer, valamint a fordulatszám-szabályozás eltért a korábbitól. A motor hengersoronként új turbófeltöltőt kapott, így a korábbi egyetlen nagyobb méretű feltöltő helyett két kisebbet helyeztek el.

Az átépített mozdonyok teljes külső és belső felújításon estek át, amely során a vezetőfülkék hang- és hőszigetelését némiképp javították. A mozdonyvezetők számára hűtőszekrényt építettek be az egyik fülkébe. A mozdonyok főbb gépészeti egységei is teljes generálon estek át. Az ,,A" oldali vezetőállás hátfalába egy digitális kijelzőt építettek, amely szöveges formában tájékoztatott a dízelmotor főbb üzemi paramétereiről és hibáiról. Az Okoska Csörgők külső megjelenésükben nem változtak a hagyományos társaikhoz képest. Üzemeltetésük és vezetésük nagyrészt megegyezik a hagyományos mozdonyokéval.
A 2002-es évtől két M41-es mozdonyba - nagyjavításuk során - kísérletképpen új dízelmotorok kerültek, melyek környezetbarátabb és halkabb konstrukciók, mint az eredeti. Az új, 23-as pályaszámcsoportú gépek két prototípusa közül az M41 2301 pályaszámúba Caterpillar 3516B DI–TA SC típusú dízelmotor, az M41 2302 pályaszámúba pedig MTU 16V 4000 R40 típusú került. Az előbbi konstrukció jobban bevált, így az utánuk 2004-2008 között remotorizálásra került 33 darab M41-es mozdony - M41 2303–M41 2335 pályaszámokon - is Caterpillar motort (CAT 3512B HD SC) kapott. A Caterpillar dízelmotor csendesebb és jellegtelenebb hangja miatt a felújított mozdonyok a Hörgő becenevet kapták.

A napjainkban 418-as pályaszámon futó Csörgők és Hörgők, legfiatalabb tagja is immár több mint 40 éves. A mozdonysorozat mára nagyon elöregedett, a MÁV azonban, más megoldás híján, még jó ideig számít a szolgálatukra, ezért elkerülhetetlen, hogy a jelenleg körülbelül 70 darabos állomány újabb jelentős korszerűsítésen essen át, amely a legelhasználtabb főegységeket, tehát a forgóvázakat és a hajtásrendszert fogja érinteni. Ettől függetlenül, minden bizonnyal még néhány évig élvezhetjük, a jó időjárási körülmények között, akár 15 kilométeres távolságból is jól hallható Csörgők, jellegzetes hangját

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
