A parkolási mumus: mozgáskorlátozott várakozóhely
Mire készülhet egy alapjaiban jogkövető, alkalmanként hibázó autós, ha mozgáskorlátozott helyen parkol? A közhiedelem szerint csak rosszra, vagy még rosszabbra. A valóság ötven árnyalata azonban itt is jelen van, érdemes tisztán látni a helyzetet.
Egyre gyakrabban tapasztalom, hogy mindenki csak pénzben tud gondolkozni. Mennyi a bírság összege, mennyi az ügyvéd díja, mennyi a per költsége, mennyit lehet spórolni az azonnali fizetéssel? Tipikus autós kérdések ezek.

Közben meg a közlekedési joganyag elsődlegesen nem erről szól, hanem az élhető és zökkenőmentes mindennapi kommutálás keretrendszerének megteremtéséről. Az csak a fogyasztói kapitalizmus egyik mellékzöngéje, hogy a renitens autósok csak a pénzbírságokból értenek. Jól megfigyelhető ez a gyorshajtások szankcionálásánál 2008-ban bevezetett módosítás esetében.
Viszont a többség szerencsére jogkövető, és csak néha vét a szabályok ellen. Olyankor pedig a jog sem sújt le minden erejével a megtévedt bárányokra, hagy mozgásteret ha úgy látja, hogy az intézkedés célja rommábírságolás, ellehetetlenítés nélkül is elérhető.

A szabálysértési joganyag célja elsősorban az, hogy beleverje a fejekbe: ezt legközelebb ne csináld!
A médiában kevés szó esik arról, hogy mi várható akkor, ha mozgáskorlátozott helyen hagyja a járművét valaki, akinek nincs erre jogosító igazolványa. Az közszájon forog, hogy csilliárdos lesz a bírság, kattan a kerékbilincs és jön a lopóautó 15 percen belül. De valóban így van? Nem egészen.
A mozgáskorlátozott helyek jelölésével kapcsolatosan sok autós panasz érkezik. Vagy a táblát takarja ki a fa, vagy a felfestés kopott le, néha pedig éjszakai fényviszonyok között észlelhetetlen a jelzés. Ősszel a falevelek, télen a hó tudja elrejteni a jelöléseket. A mindennapi rohanásban így nem is olyan nehéz véletlenül rossz helyen megállni.

Szerkesztőségünk több tagja is járt már így az évek alatt. Egyik ifjú titánunk egy klasszikus taposóaknára lépett: a táblát kitakarta a lombkorona, a felfestést pedig megette az időjárás. Nem is észlelte, hogy rossz helyen áll, negyed óra alatt meg is kapta a bírságcsekket. Jobb félni, mint megijedni alapon befizette a közteresek által kiszabott 50 ezres (ma már 65e) helyszíni bírságot, nem kockáztatta a rendőrség előtti eljárás 100 ezres (ma már 130e) beugróját.

Másik kollégánk ennél bátrabb volt, és bízott a rendőrség méltányosságában. Kiderült, neki volt igaza. Mivel korábban nem volt közlekedési szabálysértése és valóban csak egyszeri hibát vétett, a rendőrség útjára engedte egy írásbeli figyelmeztetéssel. Miért? Mert a cél nem a bevételnövelés, hanem a mozgáskorlátozott helyek rendeltetésszerű használatára való motiválás. Az pedig - elsőáldozóknál - anélkül is elérhető, hogy léket vágna a családi költségvetésen a hatóság.
Az ötvenezres bírság megúszható
Nem lehetetlen, de akár százezerre is emelkedhet, ha a mozgáskorlátozottak helyére parkoltál.
Kevésbé ismert jogi tény, hogy a mozgáskorlátozott helyen való engedély nélküli várakozás ugyanolyan szabálysértés, mint a tilosban parkolás, csak a díjtétele nagyobb
Aki viszont nem életvitelszerűen űzi ezt a tevékenységet, annak a díjtétel annyira nem is releváns, hiszen van oka bízni a rendőrség méltányosságában. Aki pedig sportot űz ebből is, az idővel úgyis kap egy kerékbilincset vagy helyszíni ellenőrzést, ami alól nem lesz kibúvó.
Jobb ma egy 65 ezres bírság, mint holnap egy 130 ezres?
Elsőre úgy tűnhet, de azt fontos tudni, hogy a "közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése" esetén a rendőrség alkalmazhat pénzbírságot (büntetés) és figyelmeztetést (intézkedés) is. Ha előbbit alkalmazza, akkor valóban kötelező a mérték, 130 ezres bírságot kell kiszabnia. Viszont, intézkedést (figyelmeztetés) alkalmazhat önállóan is, a pénzbírság helyett. Olyankor pedig nem köti a mértékre vonatkozó jogszabályi előírás.

Gyakran előforduló eset az is, hogy a társasházak előtt az önkormányzat által kijelölt mozgáskorlátozott helyet egy konkrét autó használja, a tulajdonosa azonban elköltözik, a hely pedig üresen tátong hosszú időn át.
Olyat is láttam már, hogy a budai hegyek kis utcáiban teremgarázsban állnak a jogosult autók, az utcán meg évek óta üresen áll a fenntartott hely. Ilyenkor be lehet jelenteni az önkormányzatnál a szituációt és lehet kérni a közlekedési rend felülvizsgálatát.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Coverfotó: Dívány.hu

Az oldalról ajánljuk
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
