Anna megszívta, a biztosító jól járt, ha nem vigyázol, te is százezreket bukhatsz

2024.03.11. 05:57

A biztosítók nem karitatív szervezetek, céljuk a profit. Sokszor nem az ügyfél érdekeit képviselik, hanem a sajátjukat. Ezen kár meglepődni, üzletben nincs barátság. Persze fontos az ügyfélelégedettség is, de nem minden áron.

Aki okozott már anyagi kárt közlekedés közben, az ismeri az eljárást. A biztosító kifizeti a kárt, majd küld egy tájékoztatást, amiben két opciót ajánl fel. Vagy visszafizeti az autós a károsultnak kifizetett összeget, vagy bevállalja, hogy a következő évtől emelkedik az éves díja a bonus-malus besorolás csökkenése miatt is (az ún. károkozói pótdíjon felül). 

Ahol károkozás történt, ott károkozói pótdíj is lesz!
Ahol károkozás történt, ott károkozói pótdíj is lesz!

Sima matek ez...

Anna átlagos autós, friss jogsival. A KFGB-je A00 besorolású, éves díja 50 ezer forint volt tavaly. Egy szerencsétlen manőver során tavaly júniusban beletolatott a mögötte parkoló autóba, az ijedtség nagyobb volt, mint a kár: 47 ezer forintot fizetett a biztosító (ez viszont csak a következő éves díj esedékessége előtt derült ki).

Eddig sima liba, no problem. A KGFB rendezi a kárt, küld egy levelet róla Annának, ő meg majd átutalja a biztosítónak az összeget, megy mindenki a dolgára. 

Egy ilyen értesítést várt Anna is, de sosem kapta meg.
Egy ilyen értesítést várt Anna is, de sosem kapta meg.

Anna pár hétig várta a levelet, aztán meg is feledkezett róla. A szerződéses évfordulója március végén van. Emiatt a biztosító január végén (60 nappal előtte) küldte meg a következő időszakra vonatkozó díjtájékoztató levelet.

Olvasónk szívbillentyűi kihagytak egy pillanatra az összeg láttán: 200 ezer forint. Mégpedig amiatt, hogy a koccanás kárösszegét nem utalta át a biztosítónak, így a B/M besorolása visszaugrott M02-be, azon túl hogy a szerződését ún. károkozói pótdíjjal terhelte meg a biztosítója, amely akár az alapdíj 0,9-szerese is lehet.

Bonus-malus táblázat. Forrás: Magyar Nemzeti Bank
Bonus-malus táblázat. Forrás: Magyar Nemzeti Bank

A károkozói pótdíj egyébként független a kárösszeg visszafizetésétől, az ombudsman is foglalkozott már vele. Akkor arra jutott, hogy az jelenlegi formájában nincs teljes összhangban az Alaptörvény rendelkezéseivel.  

Anna nem értette. Hiszen nem érkezett levél a biztosítótól arról, hogy mennyit kell(ett volna) visszafizetnie, ha meg akarja tartani az A00-ás besorolását.

Itt jön a csavar! A biztosító számára ugyanis nem kötelező az ilyen tájékoztató levelek ajánlott küldeményként történő postázása. Elég egy sima levéllel rendezni a dolgot, vagy - ha ebben állapodtak meg a felek - elektronikus úton is kiküldhető (e-mail, ügyfélportál).

A jogszabály ugyanis konkrétan meghatározza, hogy mikor kötelező „igazolható módon" értesítést küldeni az ügyfélnek. Gondolhatjátok, hogy a kárkifizetési tájékoztató nem esik ebbe a körbe. 

Ha az autós elfelejti határidőre rendezni a biztosítási díjat, a biztosító köteles „igazolható módon" fizetési felszólítást küldeni. A puding próbája az evés, csináltam hát egy empirikus tesztet, nem fizettem be a KGFB díjamat határidőre. Direkt vállaltam az elektronikus kapcsolattartást, figyeltem az elektronikus felületeket egy hónapja. Erre jött egy sima levél a postaládámba...

A Kgfb. törvény is ludas ebben, mert nem határozza meg, hogy mit kell érteni az igazolható módon" kifejezés alatt. Az Alkotmánybíróság szerint teljesen rendben van, ha sima levélként érkezik a felszólítás. Aztán, ha nem ér célba a küldemény (rossz helyre dobja a kézbesítő, kilopja a szomszéd a postaládából), akkor az autós így tetszett járni, majd legközelebb jobban figyel. 

Ez bizony egy sima levél. Csak annyit kell igazolni, hogy a biztosító elpostázta a levelet. Az, hogy odaért-e a címzetthez? Az a címzetten kívül senkit sem érdekel...
Ez bizony egy sima levél. Csak annyit kell igazolni, hogy a biztosító elpostázta a levelet. Az, hogy odaért-e a címzetthez? Az a címzetten kívül senkit sem érdekel...

A biztosítók azzal érvelnek, hogy ha minden értesítést és felszólítást ajánlott-tértivevényes küldeményként postáznának, az jelentősen növelné a költségeiket, ami miatt pedig emelniük kellene a díjakon. Mondom, hogy üzletben nincs barátság! Ezért szoktam amúgy a közértben pofozkodni én is. 

Egyoldalúnak érzem ezt az egész KGFB témát

  • Amikor a budapesti autós elköltözik vidékre, a biztosítási díja változatlan marad a következő évfordulóig annak ellenére, hogy jelentősen csökkentette a káresemények bekövetkezésének kockázatát. Nem számít, majd jövőre veszi ezt figyelembe a biztosító. 
  • Amikor az autósok a vidéki nagymama nevére teszik át az üzembentartói jogot és ezzel a biztosítást is (ami miatt csökken a díj is), a biztosítók egyből farkast kiáltanak, jogi szürke zónát látnak és kikérik maguknak a díjcsökkentő manővert.
  • Amikor viszont az ombudsman szól, hogy a károkozói pótdíj" enyhén szólva is aggályos és jogszabálymódosítás szükséges, a biztosítók a jogalkotóval együtt burkolóznak hallgatásba, hátha nem hallotta meg senki, mit mondott ez a skandináv jogász

Ilyen laposztás mellett én nem csodálkozom, hogy az autósok ott faragnak a biztosítási költségekből, ahol tudnak. A magyar közlekedési joganyag nem tartalmaz olyan előírást, hogy az üzembentartó, a tulajdonos és a tényleges járműhasználó egy személy kell, hogy legyen. A jog csak annyit ír elő, hogy az üzemeltetéssel kapcsolatos terheket az üzembentartóknak kell viselniük. Hogy az autókat ki és hol használhatja, arról nem ír. 

Elég gyakori, hogy az autósok a biztosítási év közben is üzembentartót váltanak. A jogszabályok is megkönnyítik ezt, mivel az egyenesági rokonok közötti váltás illetékmentes, csak az új forgalmi engedélyért kell fizetni 6 ezer forintot. 

Baleset után egyből indul a matek...
Baleset után egyből indul a matek...

Az egy másik kérdés, hogy ez a megoldás mennyire szürke zónás. Az általam megkérdezett autósok többnyire úgy voltak vele, hogy ha a biztosítónak szabad a profit maximalizálására törekednie, akkor nekik is lehet a kiadások minimalizálását elsődleges szempontként követni. 

A biztosítók szerint viszont ez a megoldás nem Oké

A Mabisz tájékoztatása szerint egyébként „rendkívül ritka a hajlandóság az okozott kár visszafizetésére. Mert igaz, hogy így elkerülhető a visszasorolás a bonus-malus rendszerben, de a biztosítói tarifálásnál a károkozás ténye is fontos szerepet játszik a kockázati besorolásban, ami a díjképzés meghatározó összetevője."

Anna véleménye szerint pedig – értesítés hiányában – még annál is ritkább. Adminisztratív hiba persze mindig lesz a rendszerben, azokat megelőzni teljes mértékben lehetetlen. Nekem viszont az az érzésem, hogy a KGFB-s értesítések, levelek esetében ennél többről van szó. Mintha indokolatlanul lejtene a pálya az egyik irányban. 

Aki biztosra szeretne menni, az válassza az elektronikus kapcsolattartást a biztosítás megkötésekor, és figyelje az elektronikus felületeket? A saját példám mutatja, hogy egyáltalán nem biztos megoldás az sem. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.