A Horner-ügy csak a jéghegy csúcsa, durva hatalmi harc folyik a Red Bullnál
Egyeseknek már a könyökén jön ki, mások izgatottan várják a legfrissebb fejleményeket, megint mások már teljesen elveszítették a fonalat. Akár izgalmas drámaként, akár zavaró tényezőként tekintünk a Horner-ügyre, tagadhatatlan, hogy a 2024-es Forma 1-es szezon első versenyei sokkal inkább erről szóltak, mintsem magáról a versenyzésről. Azóta már azt is tudjuk, hogy a Christian Horner Red Bull csapatfőnök elleni belső vizsgálat csak a jéghegy csúcsa, a szálak sokkal mélyebbre vezetnek.
A jéghegy csúcsa
Annyi minden történt a botrány kirobbanása óta, hogy attól még a legelvetemültebb fanatikusoknak is megfájdul a feje. Tekintsük át kronologikus sorrendben a legfontosabb eseményeket, hogy kellően kitisztuljon a kép.
Február 15-én röppentek fel az első hírek arról, hogy a Red Bull belső vizsgálatot indított közel 20 éve regnáló csapatfőnöke, Christian Horner ellen. Egyáltalán nem volt egyértelmű azonban, mivel is vádolják az 50 éves vezetőt. Az első hírek "nem megfelelő vezetői magatartásról" szóltak, majd később az is kiderült, hogy Horner állítólag szexuális jellegű üzeneteket küldött egy női Red Bull alkalmazottnak, ezt azonban a csapat sohasem erősítette meg. Annyit közöltek csupán, hogy a vizsgálatot egy ilyen ügyekre szakosodott független szakértő végzi, az eredmények közléséig pedig nem nyilatkoznak a részletekről.
Február 19-én a vizsgálat keretében Christian Hornert is kikérdezték. A meghallgatás állítólag nyolc órán keresztül zajlott.
Ezt követően február 28-án, a szezonnyitó Bahraini Nagydíj csütörtöki sajtónapján érkezett a bejelentés, hogy a vizsgálat lezárult, Christian Hornert pedig felmentették a vádak alól. Részleteket azonban ekkor sem osztott meg a Red Bull, mivel az ügy privát információkat és személyes adatokat tartalmaz az érintettekről. De ezzel még nem ért véget a történet.
Egy nappal később, február 29-én ugyanis egy ismeretlen forrás több mint száz újságírónak, FIA és FOM alkalmazottnak juttatott el egy fájlcsomagot, amely állítólag Horner privát beszélgetéseit tartalmazta az említett női alkalmazottal. Bár a fájlok eredetiségét azóta sem bizonyították, a világsajtó többnyire hitelesnek tekinti őket. A szivárgást követően még több kérdés záporozott Christian Hornerre, azonban a szakember továbbra sem árult el részleteket.
A következő történésre március 3-áig kellett várni. Ekkor Jos Verstappen – a világbajnoki címvédő Max Verstappen apja – azt nyilatkozta: Christian Horner személye a csapat szétesését okozhatja, így a vezetőnek távoznia kell. Később aztán befutottak a pletykák, melyek szerint Jos Verstappen valamilyen viszonyt folytat a sértett női alkalmazottal, de ezt tényleg ne tekintsük többnek szóbeszédnél.
Már ekkor megkezdődtek a spekulációk, hogy Max Verstappen távozhat a csapattól, amennyiben nem csitulnak a kedélyek.
Aztán jött a következő forduló: kiderült, hogy felfüggeszthetik pozíciójából Helmut Markót, a Red Bull F1-es csapatának egyik meghatározó tagját. A 80-as éveiben járó szakember állítólag információkat szivárogtatott a médiának. Az eset jókora felhördülést keltett, különösen Max Verstappennél, aki lényegében kimondta: nagyon nehezen tudja elképzelni a jövőt a Red Bullnál Helmut Marko nélkül. Mindez csak olaj volt a tűzre a távozását vízionáló pletykákat illetően.
Alig pár nap múlva aztán bejelentették, hogy Marko maradhat a helyén. Idő közben az is kiderült, hogy a Hornert eredetileg megvádoló női alkalmazottat viszont felfüggesztették, sőt, hazugság vádjával vizsgálatot indítottak ellene. Ezt azonban szintén kezeljük fenntartásokkal.
A Horner-ügy - eddigi - utolsó fordulójában végül Horner menesztéséről szóltak a hírek, de a legtöbb, tűzhöz közeli forrás túlzásnak nevezte mindezt. A szakember végül maradhatott a helyén.
A felszín alatt
Bár a fentiekből is egyértelmű, hogy durva dolgok zajlanak a Red Bullnál, a Horner-ügy valójában messze túlmutat önmagán. Egy olyan könyörtelen hatalmi harc folyik a színfalak mögött, melynek továbbra sem ismerjük minden részletét – és teljes egészében talán soha nem is fogjuk. A botrány február 15-i kirobbanása óta azonban mégis napvilágot látott számos olyan pletyka, spekuláció és információ, melyek alapján nagyrészt összerakhatjuk a képet.
A Red Bull-botrány gyökereit a vállalat egyik alapítója és társtulajdonosa, Dietrich Mateschitz halálánál kell keresni. Az osztrák üzletember 1984-ben Chaleo Yoovidhya thai társtulajdonossal összefogva alapította meg a Red Bull anyavállalatot, majd 2004-ben a Red Bull Racing Forma–1-es istállót. Utóbbi a kezdetektől egy nagyvállalatoknál szokatlan vezetőségi struktúrával működött: Christian Horner és Helmut Marko a csapat két vezetőjeként Dietrich Mateschitz teljes bizalmát élvezte, így lényegében azt csináltak a csapattal, amit csak akartak. Mindez ritka a modern Forma 1-ben: a legtöbb istállónál a csapatfőnökök sem mindenhatóak – úgy kell táncolniuk, ahogy az anyavállalat fütyül.
Mivel a cég Forma 1-es csapata Dietrich Mateschitz afféle dédelgetett magánprojektje volt, a gárda működésébe a társtulajdonos nem szólt bele. Csakhogy a dolgok drasztikusan megváltoztak, amikor Dietrich Mateschitz 2022 októberében elhunyt.
Ekkor ugyanis megüresedett egy rendkívül fontos hatalmi pozíció a Red Bull anyacégen belül, amelyért hamarosan megkezdődött a küzdelem az osztrák és a thai oldal között. Dietrich Mateschitz 49 százalékos tulajdonrészét ugyanis fia, Mark Mateschitz örökölte, míg a maradék 51 százalékot jelenleg a – 2012-ben szintén elhunyt – Chaleo Yoovidhya családja és fia, Chalerm Yoovidhya birtokolja.
A hírek szerint a két oldal nagyon máshogyan képzeli el a hatalmas vállalat és a Red Bull Racing jövőjét. Az osztrák oldal Mark Mateschitz-cel, Franz Watzlawick CEO-val és Alexander Kirchmayr CFO-val klasszikus nagyvállalati vezetőséget szeretne a folytatásban, míg a thai oldal Chalerm Yoovidhyával és családjával, valamint Christian Hornerrel és Helmut Markóval megtartaná a korábbi szabad struktúrát.
Az eredeti felállás legalábbis ez volt. Helmut Marko azóta oldalt váltott, és az osztrák cégvezetők mellé állt, ennek okát pedig csak sejteni tudjuk. Egy elmélet szerint Dietrich Mateschitz halála után Christian Horner szerette volna egyértelművé tenni, hogy a Red Bull Racing elsősorban az ő csapata, Helmut Marko pedig csak afféle másodhegedűs mellette. Ennek egyértelmű jelei mutatkoztak az elmúlt szezonokban, amikor Horner nyilvános helyzetekben is látványosan ellentmondott Markónak, saját vezetői szerepét hangsúlyozva. A kettejük közötti feszültségről akkor sokat cikkezett a sajtó, és könnyen elképzelhető – bár nem bizonyítható –, hogy ez a nézeteltérés az oka annak, hogy Marko végül szembefordult Hornerrel.
Max Verstappen valószínűleg akarata ellenére csöppent bele az ügybe. A sztárpilóta akkor tette le először voksát Helmut Marko mellett, amikor elterjedt a vezető esetleges felfüggesztésének híre. Marko rengeteget segítette Verstappent karrierje kezdetén, sőt, állítólag a mai napig minden kétes helyzetben kiáll a holland mellett, aki emiatt rendkívül hűséges a nyolcvanas éveit taposó szakemberhez.
A felek közötti hatalmi harc azóta is folyik, a fentebb részletezett szappanopera történései pedig csak ezen küzdelem leglátványosabb elemei.