Nyitott kérdés, hogyan lehetne megfékezni az üzemanyagok további drágulását.
A benzinkutakon árult üzemanyag árának nagyon sok összetevője vagy a nyersolaj árától kezdve a különböző adókig, amelyekben az a közös, hogy egyiküket sem lehet egyszerűen csökkenteni.
Kivételes amerikai kérés
A világ olaj- és üzemanyagpiacain kialakult rendkívüli helyzetet tükrözi, hogy az Egyesült Államok kormánya arra kérte az ukrán hadsereget, ne támadja az orosz olajfinomítókat. Ez az egyik tényező ugyanis, ami hozzájárulhat az üzemanyagok árának emelkedéséhez világszerte, ami az elnökválasztás évében nem igazán érdeke a washingtoni adminisztrációnak.
Az OPEC+ olajkartell három számjegyű olajárat szeretne, amit termelésének visszafogásával jövőre elérhet – mondta Pletser Tamás, az Erste gáz- és olajipari elemzője a Telexnek adott interjújában. A hordónként 100 dollár feletti árral a tíz évvel ezelőtti helyzet térne vissza. Akkor az USA olajpala-kitermelésének növekedése bővítette a kínálatot, fékezve a drágulást, amire most nem lehet számítani.
Miután a Mol finomítóiban feldolgozott orosz Ural típusú kőolaj ára is 90 dollár felett van, nem várható, hogy az üzemanyagok árának alapját adó nyersanyagár megkönyörül a magyar autósokon. Ha pedig ez megtörténne, még akkor is számos olyan tényező maradna, ami magasan tarthatja a kutak benzin- és gázolajárait. A nyersolajért dollárban fizetnek a kereskedők, a finomított termékek jegyzése pedig euróban történik. Mindkettő emelkedik, ha a forint gyengül. Az euró/forint árfolyam a régiós összehasonlítás miatt is fontos, hiszen azt csak euróban tudjuk megtenni. A gyenge forint árfolyam régiós összehasonlításban is magassá teszi a magyar benzinárat – mondta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a hvg360-nak.
Ezenfelül a Molon nő a nyomás, hogy az orosz helyett más forrásból származó nyersanyagot használjon. Ez az Adria csővezetéken keresztül érkezhet hozzánk. A transzfer árát nemrég emelték a horvátok. Adott az üzemanyagok jövedéki adója is, akárcsak a 27 százalékos áfa. További terhet jelent a kiskereskedelmi különadó és az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR). Az utóbbi keretében az energiakereskedőknek az általuk értékesített energiamennyiség arányában meghatározott megtakarítást kell elérniük a végső felhasználóknál. Ez idén fél százalék. Emellett számolni kell az üzemanyag-ellátással összefüggő bérköltségekkel. Ezeknek versenyképesnek kell lenniük ahhoz, hogy legyen, aki vezeti a tartályautókat és üzemelteti a benzinkutakat. Összességében a szakember szerint az üzemanyag árának szabályozására csak a Mol finomítóiban elszámolt nyereség esetleges állami elvonása kínálhat fedezetet.
Olajcégek mennek a miniszterhez
Az üzemanyagok ára a héten került ismét a fókuszba, miután Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter azt mondta:
Most úgy látjuk, van itt egy elcsúszás. Ezért a hét második felére behívtam egyeztetésre a Molt és a Magyar Ásványolaj Szövetséget, hogy a korábbi megállapodásunkat hogyan képzelik el. A további lépés ennek a beszélgetésnek a következménye, függvénye lesz. Erről majd tájékoztatjuk külön a médiát - közölte az Index szerint egy hétfői sajtóeseményen Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.
Az elcsúszással arra utalt, hogy a megállapodás alapján a magyarországi üzemanyagáraknak régiós összevetésben a középmezőnyben kellene lenniük, de nincsenek ott. Nagy Márton szerint érdemes folyamatosan összehasonlítani és vizsgálni a régiós árakhoz a hazai üzemanyagárakat és annak profittartalmát.