Közvetve az Egyesült Államok lítiumlelőhelyekben gazdag tagállamain múlhat, hogy mennyibe kerülnek majd az elektromos meghajtású járművek, mert az ezekből kikerülő kínálat szoríthatja le az akkumulátorok árát.
A washingtoni szövetségi kormány azt szeretné, hogy az Egyesült Államok a világ egyik legnagyobb lítium-előállítója legyen, ám miközben a lelőhelyek alapján reális az elképzelés, a valóságban a terv elcsúszhat egy banánhéjon.
Nevezetesen arról van szó, hogy a bányászkodást a helyi államoknak kellene szabályozniuk, ami csigalassúsággal halad, ha egyáltalán történik valami ezen a téren. Texasban, Louisianában és más olyan államokban, amelyekben lítiumban gazdag lelőhelyek vannak, nem egyértelmű, hogy kinek a tulajdonában van a föld mélyén lévő sós vízben feloldott fém. A szabályozó hatóságok azt sem tudják, hogyan értékeljék a lítiumot, amelyet még fel kell dolgozni annak érdekében, hogy az akkumulátorok használni tudják. A víz lítiumkoncentrációja ugyanis változó, ami alapvetően befolyásolja a kitermelés költségét.
A jogi bizonytalanság megfejeli a bányászkodás technológiai kihívásait és a fém árának jelenlegi csökkenő trendjét, amit a villanyautók iránt a vártnál kisebb kereslet okoz. A szövetségi kormány lényegében eszköztelen ebben a kérdésben, mert az amerikai tagállamoknak a joga bármilyen bányászati tevékenység szabályozása.
Eközben előrejelzések szerint a lítium iránti kereslet 2030-ban félmillió tonnával haladja meg a kínálatot, ha az Egyesült Államokban nem pörög fel a kritikus fém kitermelése. Ennek eredményeként a járműgyártók a kínai ellátásra szorulva kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetnek a villanyautók akkumulátorainak előállításában.
Ahány állam, annyi szokás
A gondot jól érzékelteti Texas helyzete. Eben az államban a Railroad Commission of Texas dolga lenne a szabályozás kidolgozása. Ez a szervezet foglalkozik az olajmezők kitermelésének szabályaival is és az állam törvényhozása kötelezte a hivatalt, hogy találja ki, mi legyen a lítiummal. Határidőt azonban nem szabtak arra, hogy mikorra kellene elkészülne az új regulának.
Így az érdekelt vállalatok, például a Tetra Technologies, amely az Exxon Mobillal együtt bányászna lítiumot, azt sem tudja kihez kellene fordulnia iránymutatásért. A Tetra vízkezeléssel és -visszaforgatással is foglalkozik, ezért az is érdekelné, hogy milyen szabályok alapján hozhatja felszínre a sós vizet, illetve pumpálhatja vissza azt a lítium kivonása után. Ezen a téren is hiányzik azonban na szabályozás.
A végeredmény az, hogy miközben becslések szerint Texas a chileivel vetekedő lítiumkészlettel rendelkezik, ez a kutatófúrásokon túl egyelőre érinthetetlen. Oklahomában számos lítiumot tartalmazó sósvízkészletet fedeztek fel, ám itt is rendezetlenek a kitermelés feltételei, ezen belül például az, hogy mennyi royaltyt kellene fizetni a kitermelés alapján.
Utahban csak egy olyan törvény született, amely szerint nem csökkenhetnek a felszín alatti sósvízkészletek a lítiumbányászat miatt. Emiatt a Compass Minerals bányavállalat feladta ottani terveit, amelyek alapján a Ford akkumulátorgyárának szállított volna lítiumot. Még rosszabbul hangzik, hogy szélnek eresztették a vállalat ezzel foglalkozó részlegének munkatársait.
Ha lehet, még kevésbé világos, hogy milyen szabályok vonatkoznak azokra a cégekre, amelyek az olajbányászat mellett foglalkozhatnának lítiumkitermeléssel. Eddig fizettek a lítiumot tartalmazó víz használatáért, ám most úgy néz ki, hogy ezt nyereséggel értékesíthetnék. Ekkor viszont megint felmerül a kérdés, hogy mennyi royalty illeti meg ebből az olajmezők feletti földek tulajdonosát.
Ellentmondásos hatású az adóztatás
Kaliforniában Los Angelestől keletre található olyan terület, amely gazdag lítiumban. Az állam törvényhozása egységes kulcsú adót fogadott el, amit a kitermelt fém minden tonnája után meg kell fizetni. Ennek eredményeként visszafogták azokat a projekteket, amelyek a General Motors és a Stellantis akkumulátorgyártási terveinek megvalósításához szolgáltatnák a fémet.
Nevadában működik az egyetlen üzleti célú lítiumkitermelő vállalkozás, amely a világ legnagyobb ezzel foglalkozó vállalata az Albemarle kezében van. Itt több mint száz éve adóztatják a fémek bányászatát, ám az adó mértékét minden egyes lelőhely esetén külön-külön állapítják meg.
Egyelőre a bizonytalanság a helyzet legidegesítőbb körülménye – mondta a Reuters egyik forrása, amely több államban is rendelkezik lítiumban gazdag területekkel és talán éppen ezért nem szeretné, ha neve nyilvánosságra kerülne. Hogyan indulhatnának el a kitermelési projektek, hogyan lehetne gondoskodni ezek befektetői hátteréről, ha a szabályozási környezet egyszerűen nem létezik? – tette fel a költői kérdést.
Iparági elemzők úgy vélik, hogy végül megszületnek majd a lítiumkitermelés anyagi feltételeit körülhatározó szabályozások, ám hogy mikor, azt csak találgatják.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
