Használt autót vennél? Ne légy naiv!
A tavaszi nyár beköszöntével felpezsdült a használt autók piaca is: az árak végre elindultak lefelé, a kínálat bővülése mellett a kereslet is élénkül. Ez a piac azonban egy igazi szerencsejáték. Aki nyúlt már bele alaposan, az soha többé nem felejti az élményt. A taposóaknák egy része viszont előrejelezhető, kis befektetéssel pedig kis is védhető.
A mai napig tartja magát a tévhit, miszerint a magas vételár magával hozza a jobb minőséget és véd az átverések ellen is. A valóság ezzel szemben sokkal profánabb. Az átverésektől egyetlen dolog óvhat meg: a tudatos felkészülés.
Nem tudom elégszer és elég helyen hangsúlyozni: ha nem értesz a lovakhoz, vigyél lovászt a lókupechoz. Akkor is, ha 500 ezer forintot szánsz csak az egész történetre. Ha az elején nem vagy óvatos, a vége nagyon szomorú lehet. A bajt pedig jobb megelőzni, mint utólag kezelni. Stresszelned sem kell, azt is átvállalják már helyetted. Az álmoskönyv szerint pedig jobb ma egy átvizsgálás, mint holnap egy hengerfejezés.
A legtöbb vásárló nem autószerelő vagy karosszérialakatos, így elsősorban azt nézi, hogy kitől vásárol. Ez jó megközelítés lehet, de a garancia létét és védelmét nem szabad túlértékelni. Az ugyanis sok esetben csak vevőcsalogató mézesmadzag. Úgy érdemes rá tekinteni, mint egy "műszaki cascóra", amit a kereskedés fizet. Teljeskörű védelmet ez sem nyújt, mert a térítési összege maximalizált, amely többnyire nevetségesen alacsony összegű a potenciálisan előforduló hibákhoz mérten.
Aki jót akar magának, az a "kiterjesztett" garancia helyett inkább előzetes állapotfelmérésre ruházzon be
Aki hosszútávra tervez és előre szeretne kalkulálni a típus által jellemzően megkövetelt karbantartásokkal, az készüljön fel előre szakirodalommal. Az internet korában nem is olyan nehéz feladat ez, viszont nem összekeverendő a közösségi média kommentszekcióinak foteltudósaival. A legtöbb típusnak van dedikált oldala. Ami azokon nem ismert, az nem is létezik.
A használt vasak életkorának előrehaladásával a legfontosabb kérdés mindig a rozsda
A mechanikai problémákat bármikor orvosolja egy jó szerelő, az ementáli padlólemez viszont könnyen csődbe tudja vinni az egész költségvetést. Ráadásul az olcsó-gyors-minőségi szentháromságból egyszerre csak kettőt lehet párosítani, már ha sikerül olyan karosszériást találni, aki még az idei évre vállalja a munkát. A rozsdával azért is érdemes óvatosnak lenni, mert az egyes eladók nagyon mást értenek a "rozsdamentes" kifejezésen.
Amennyiben nem hiszel a "minden lóhoz lódoktor kell" megközelítésben, és megszűrnéd a hirdetéseket, most kapsz hozzá egy kis kiindulási alapot.
Hogy NÉZ KI EGY JÓ állapotú AUTÓ HITELES HIRDETÉSE?
Először is nem kaputelefonnal készült képek szerepelnek benne, hanem HD felbontású, nagyítható és részletes fotókkal kínálja a portékát. Az autót pedig nem egy kisregényben felvázolt marketing-álomvilággal próbálja rád melegíteni. Mutat képeket a rozsdásodásnak fokozottan kitett részekről, és nem próbálja meg eltitkolni a valós futásteljesítmény nyomait.
Egy őszinte hirdetés bátran vállalja a rendszámot, a leírást pedig nem azzal zárja, hogy "az autó 20 éves, ennek tudatában érdeklődj." A kereskedésekben árult autókon marketing okokból többnyire nem látszik a rendszám (a vállalkozás reklámtáblája takarja), ettől azonban nem kell megijedni, telefonon általában készséggel megadják a rendszámot a lekérdezéshez. Ha mégsem, akkor pedig tudjátok: nem innen kell autót venni.
Sajnos olyan a jelenlegi magyar használt autók piaca, hogy aki hiszékeny, az szopórollerezésre számíthat
Emiatt alapos felkészüléssel lesz muszáj kezdeni a vadászatot. Nem azt mondom, hogy mindenki szaladjon a Carvertical oldalára, a Becsületesnepper is nyilván okkal prüszköl tőlük. Én úgy fogalmaznék, hogy ott a populista marketing az erősebb, nem a szakmai tartalom.
Viszont szerencsére vannak olyan szolgáltatások, mint Totálkár kártörténeti lekérdező, ahol kis pénzért tudhatjátok meg, hogy volt-e törve korábban az autó, vagy épp mennyi az adott típus átlagos, kínálati értéke. Életetek egyik legjobban elköltött ötezrese lesz, azt garantálom, ráadásul, ha nem tud infót szolgáltatni a rendszer, a lekérdezésért sem kell fizetni.
Az alvázszámot pedig - a rendszám birtokában - könnyen kinyerhetitek a JSZP oldaláról. Utána már semmit sem titkolhat előletek sem az autó, sem az eladó. Ha például olaszoznátok, akkor még az utolsó csavarnak is a körmére tudtok nézni. Az ePERnek úgyis szezonja lesz hamarosan.
A lekérdezés világában házi nepperünk, Marci is a segítségetekre lesz.
Nem szégyen az, ha nem értetek valamihez, arra vannak a profik. Bízzátok rájuk a piszkos munkát, ne utólag próbáljátok megfejteni, hogy mi a különbség a jótállás és a szavatosság között. A garancia szót pedig felejtsétek el egyszer és midenkorra. Az életben semmire sincs garancia.
A nepperszleng dinamikusan változik, a magyar nyelv választékossága pedig minden évtizedben új alapokra helyezi a kamumarketinget. Emiatt azzal is érdemes tisztába kerülnötök, hogy mi mit jelent a szakzsargonban.
A 2024-es trendek sajnos arra építenek, hogy az árérzékeny autóvásárló ne okoskodjon, vakok között a félszemű a király
Akinek pedig nincs pénze új autóra, az fogadja el az átverést is, vagy vegyen új autót a szalonból. Legalábbis az eladók többsége szerint. Ezt a kényszerpályát azonban könnyűszerrel elkerülhetitek, ha a jó szerencse helyett az előzetes tájékozódásba vetitek a bizalmatokat, na meg az energiátokat.
Az álmok kergetése helyett célravezetőbb a valóságban megmerítkeznetek kicsit, mert a vidéki orvos feleségének templomba járós autója nem terem minden bokorban. Persze létezik az is, de a használt autók piacára sosem kerül ki, többnyire családon belül vált gazdát. Mert amennyit érne a piacon, azt senki sem fizetné meg, másrészt ami jó, az még azelőtt gazdára talál, hogy kikerülne a Hahu-ra.
A lényeg a tudatos felkészülés és az utánajárás. Mielőtt beleszeretnétek egy konkrét autóba, készüljetek fel belőle. Ha pedig elvesznétek a részletekben, kérjétek a profik segítéségét, vagy vigyétek el egy márkaszervizes állapotfelmérésre. Mert jobb félni, mint megijedni. Ha pedig az eladó nem partner az ilyen, vétel előtti átvizsgálásokban, az több, mint árulkodó.
Arra pedig minden használt autót vásárló készüljön, hogy egy autót nem megvenni, hanem fenntartani nehéz. Emiatt ne költsétek el az összes likvid tőkéteket a vásárláskor, a vételár 20-25 százalékát tervezzétek be a költségvetésbe karbantartás címszó alatt. Egy modern TSI motornál a vezérlés cseréje önmagában félmilliós tétel tud lenni (egy hibrid akksija ennél is több), miközben az autó vételára másfél-két millió. Ez a művelet pedig erősen ajánlott vásárlás utáni teendő, spórolni ezen sem érdemes.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.