Használt autót vennél? Ne légy naiv!
A tavaszi nyár beköszöntével felpezsdült a használt autók piaca is: az árak végre elindultak lefelé, a kínálat bővülése mellett a kereslet is élénkül. Ez a piac azonban egy igazi szerencsejáték. Aki nyúlt már bele alaposan, az soha többé nem felejti az élményt. A taposóaknák egy része viszont előrejelezhető, kis befektetéssel pedig kis is védhető.
A mai napig tartja magát a tévhit, miszerint a magas vételár magával hozza a jobb minőséget és véd az átverések ellen is. A valóság ezzel szemben sokkal profánabb. Az átverésektől egyetlen dolog óvhat meg: a tudatos felkészülés.
Biztonságos családit akart, négymillióért egy romot kapott – Segítség, átvertek!
Mai műsorunkban Milán esetét kutatjuk fel, aki használtan vette autóját, és utólag derült ki számára, hogy törött volt.
Nem tudom elégszer és elég helyen hangsúlyozni: ha nem értesz a lovakhoz, vigyél lovászt a lókupechoz. Akkor is, ha 500 ezer forintot szánsz csak az egész történetre. Ha az elején nem vagy óvatos, a vége nagyon szomorú lehet. A bajt pedig jobb megelőzni, mint utólag kezelni. Stresszelned sem kell, azt is átvállalják már helyetted. Az álmoskönyv szerint pedig jobb ma egy átvizsgálás, mint holnap egy hengerfejezés.

A legtöbb vásárló nem autószerelő vagy karosszérialakatos, így elsősorban azt nézi, hogy kitől vásárol. Ez jó megközelítés lehet, de a garancia létét és védelmét nem szabad túlértékelni. Az ugyanis sok esetben csak vevőcsalogató mézesmadzag. Úgy érdemes rá tekinteni, mint egy "műszaki cascóra", amit a kereskedés fizet. Teljeskörű védelmet ez sem nyújt, mert a térítési összege maximalizált, amely többnyire nevetségesen alacsony összegű a potenciálisan előforduló hibákhoz mérten.
Aki jót akar magának, az a "kiterjesztett" garancia helyett inkább előzetes állapotfelmérésre ruházzon be
Aki hosszútávra tervez és előre szeretne kalkulálni a típus által jellemzően megkövetelt karbantartásokkal, az készüljön fel előre szakirodalommal. Az internet korában nem is olyan nehéz feladat ez, viszont nem összekeverendő a közösségi média kommentszekcióinak foteltudósaival. A legtöbb típusnak van dedikált oldala. Ami azokon nem ismert, az nem is létezik.
A használt vasak életkorának előrehaladásával a legfontosabb kérdés mindig a rozsda
A mechanikai problémákat bármikor orvosolja egy jó szerelő, az ementáli padlólemez viszont könnyen csődbe tudja vinni az egész költségvetést. Ráadásul az olcsó-gyors-minőségi szentháromságból egyszerre csak kettőt lehet párosítani, már ha sikerül olyan karosszériást találni, aki még az idei évre vállalja a munkát. A rozsdával azért is érdemes óvatosnak lenni, mert az egyes eladók nagyon mást értenek a "rozsdamentes" kifejezésen.

Amennyiben nem hiszel a "minden lóhoz lódoktor kell" megközelítésben, és megszűrnéd a hirdetéseket, most kapsz hozzá egy kis kiindulási alapot.
Hogy NÉZ KI EGY JÓ állapotú AUTÓ HITELES HIRDETÉSE?
Először is nem kaputelefonnal készült képek szerepelnek benne, hanem HD felbontású, nagyítható és részletes fotókkal kínálja a portékát. Az autót pedig nem egy kisregényben felvázolt marketing-álomvilággal próbálja rád melegíteni. Mutat képeket a rozsdásodásnak fokozottan kitett részekről, és nem próbálja meg eltitkolni a valós futásteljesítmény nyomait.

Egy őszinte hirdetés bátran vállalja a rendszámot, a leírást pedig nem azzal zárja, hogy "az autó 20 éves, ennek tudatában érdeklődj." A kereskedésekben árult autókon marketing okokból többnyire nem látszik a rendszám (a vállalkozás reklámtáblája takarja), ettől azonban nem kell megijedni, telefonon általában készséggel megadják a rendszámot a lekérdezéshez. Ha mégsem, akkor pedig tudjátok: nem innen kell autót venni.
Sajnos olyan a jelenlegi magyar használt autók piaca, hogy aki hiszékeny, az szopórollerezésre számíthat
Emiatt alapos felkészüléssel lesz muszáj kezdeni a vadászatot. Nem azt mondom, hogy mindenki szaladjon a Carvertical oldalára, a Becsületesnepper is nyilván okkal prüszköl tőlük. Én úgy fogalmaznék, hogy ott a populista marketing az erősebb, nem a szakmai tartalom.
Viszont szerencsére vannak olyan szolgáltatások, mint Totálkár kártörténeti lekérdező, ahol kis pénzért tudhatjátok meg, hogy volt-e törve korábban az autó, vagy épp mennyi az adott típus átlagos, kínálati értéke. Életetek egyik legjobban elköltött ötezrese lesz, azt garantálom, ráadásul, ha nem tud infót szolgáltatni a rendszer, a lekérdezésért sem kell fizetni.
Totálkár
Kártörténet lekérdezés, hogy ne vegyen sérült vagy totálkáros autót. Adatok sérülésmentestől totálkárig.
Az alvázszámot pedig - a rendszám birtokában - könnyen kinyerhetitek a JSZP oldaláról. Utána már semmit sem titkolhat előletek sem az autó, sem az eladó. Ha például olaszoznátok, akkor még az utolsó csavarnak is a körmére tudtok nézni. Az ePERnek úgyis szezonja lesz hamarosan.
A lekérdezés világában házi nepperünk, Marci is a segítségetekre lesz.
Autóvásárlás: kintről vagy itthon biztosabb?
A külföldről származó használt autók gyakran jobb állapotúak, mint hazai társaik, de nem mindegy mit és melyik országból választunk.
Nem szégyen az, ha nem értetek valamihez, arra vannak a profik. Bízzátok rájuk a piszkos munkát, ne utólag próbáljátok megfejteni, hogy mi a különbség a jótállás és a szavatosság között. A garancia szót pedig felejtsétek el egyszer és midenkorra. Az életben semmire sincs garancia.
A nepperszleng dinamikusan változik, a magyar nyelv választékossága pedig minden évtizedben új alapokra helyezi a kamumarketinget. Emiatt azzal is érdemes tisztába kerülnötök, hogy mi mit jelent a szakzsargonban.
A 2024-es trendek sajnos arra építenek, hogy az árérzékeny autóvásárló ne okoskodjon, vakok között a félszemű a király
Akinek pedig nincs pénze új autóra, az fogadja el az átverést is, vagy vegyen új autót a szalonból. Legalábbis az eladók többsége szerint. Ezt a kényszerpályát azonban könnyűszerrel elkerülhetitek, ha a jó szerencse helyett az előzetes tájékozódásba vetitek a bizalmatokat, na meg az energiátokat.
Az álmok kergetése helyett célravezetőbb a valóságban megmerítkeznetek kicsit, mert a vidéki orvos feleségének templomba járós autója nem terem minden bokorban. Persze létezik az is, de a használt autók piacára sosem kerül ki, többnyire családon belül vált gazdát. Mert amennyit érne a piacon, azt senki sem fizetné meg, másrészt ami jó, az még azelőtt gazdára talál, hogy kikerülne a Hahu-ra.

A lényeg a tudatos felkészülés és az utánajárás. Mielőtt beleszeretnétek egy konkrét autóba, készüljetek fel belőle. Ha pedig elvesznétek a részletekben, kérjétek a profik segítéségét, vagy vigyétek el egy márkaszervizes állapotfelmérésre. Mert jobb félni, mint megijedni. Ha pedig az eladó nem partner az ilyen, vétel előtti átvizsgálásokban, az több, mint árulkodó.
Arra pedig minden használt autót vásárló készüljön, hogy egy autót nem megvenni, hanem fenntartani nehéz. Emiatt ne költsétek el az összes likvid tőkéteket a vásárláskor, a vételár 20-25 százalékát tervezzétek be a költségvetésbe karbantartás címszó alatt. Egy modern TSI motornál a vezérlés cseréje önmagában félmilliós tétel tud lenni (egy hibrid akksija ennél is több), miközben az autó vételára másfél-két millió. Ez a művelet pedig erősen ajánlott vásárlás utáni teendő, spórolni ezen sem érdemes.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
