2024.04.20. 07:50

A magyar vasútijármű-gyártás legendás járműveiről szóló sorozatunk utolsó része a MÁV BVmot, azaz a Samu becenevű Intercity motorvonatáról szólt, amely sokáig az utolsó magyar gyártású vasúti jármű volt. Most megnézzük, hogy a Ganz-Hunslet 1999-es csődjét követően mi történt annak érdekében, hogy a hazai gyártás újraindulhasson.

A pangás évei

A bevezetőben már említett, 1999. május 18-án bekövetkezett Ganz-Hunslet csődöt követő években a hazai vasútijármű-gyártás tetszhalott állapotba került. A 2000-es években csak három említésre méltó esemény történt e téren. Igaz, egyik sem új gyártású járművekről szól, ám a lent következő projektekben olyan alapos felújítást kaptak e vasúti eszközök, hogy azok gyakorlatilag új gyártásnak tekinthetők.

Elsőként az 1970-től beszerzett, akkor még igen korszerűnek számító Bhv kocsik felújítását kell áttekintenünk. A vasutas nyelvben Hugyosbéhávénak becézett vasúti kocsik felújításának ötlete, ahogy a Hernyóról szóló írásunkban említettük, a nyolcvanas évek közepére tehető. Tehát a modernizáció előkészítő munkái igen hosszúra nyúltak, ugyanis a 136 darab vagon felújításáról szóló szerződést a MÁV csak 2001-ben írta alá a MÁV Bombardier Kft.-vel. A személykocsik alaposan megújultak: belül új kényelmes üléseket, gombnyomásra nyíló ajtókat és új belső burkolatokat kaptak. A pénzhiány miatt azonban a mellékhelyiség maradt a szokásos vasúti pályára pottyantós típus. Az alaposan átépített vagonokat az ablaksáv alá festett vastag piros csíkról lehet a legkönnyebben megismerni, innen származik a Postabéhávé becenév is, utalva a régi postakocsikra jellemző piros csíkokra.

A második ilyen figyelemre méltó felújítás 2005-ben, a szombathelyi MÁV Vasjármű Járműjavító és Gyártó Kft.-nél történt, amelynek keretében egy Bz motorkocsi és egy Bzx mellékkocsi felhasználásával készült az Ikerbézé becenevű csuklós motorvonat. Ebből a járműből első körben, legalábbis a tervek szerint, a MÁV 30 darabot rendelt volna, azonban pénzhiány miatt csak a prototípus készült el, így a jármű egyke maradt. Pedig ekkoriban még lett volna relevanciája a csehszlovák gyártású motorvonatok korszerűsítésének, ami nagyban emelhette volna a mellékvonalak utaskomfortját.

A harmadik fontos esemény a harmadik generációs Intercity (IC3G) kocsik megalkotása volt 2007-ben és 2008-ban. Az egykori MÁV Bombardier Kft. projektjében az Ikerbézéhez és a Postabéhávékhoz hasonlóan az IC3G-k építése is régi lengyel gyártású Bo kocsik felhasználásával történt. Ez konkrétan azt jelenti, hogy a régi kocsikból csak az alvázuk maradt meg, minden más részegységet újraépítettek. Bár a gyártócég tervei között az 1. és 2. osztályú kocsikon kívül szerepelt az étkezőkocsi és vezérlőkocsi megalkotása is, azonban a sorozatból mindössze hét darab 2. osztályú és három darab 1. osztályú kocsi készült el. A 140 km/h maximális sebességű vasúti kocsik akkoriban még korszerűnek számítottak, és ha a MÁV megrendeli a tervezett 130 darabot, akkor most nagy valószínűség szerint nem jelentene óriási problémát az IC kocsik hiánya. Mindezek után kormányváltás történt Magyarországon és szinte azonnal előkerültek a magyar vasútijármű-gyártás újraélesztéséről szóló lázálmok.    

A második Orbán kormány eltökélt szándéka lett a hazai vasútijármű-gyártás újraindítása

Alig pár hónappal a második Orbán-kormány hivatalba lépése után, 2010 végén jelentették be, hogy az új kabinet egyik fontos célja a tradicionális magyar vasútijármű-gyártás újraindítása, valamint korszerű vasútjárművek (vasúti kocsik, motorvonatok, HÉV-ek és metrók) fejlesztése. Ennek első eleme egy új Intercity kocsi kifejlesztése és a prototípusok legyártása volt. Erre a célra a MÁV-Start Zrt. Szolnoki Járműjavító Kft.-jét jelölték ki, amely 2012-ben 462 millió forintnyi EU-s támogatást is elnyert a projektre. Az új, 200 km/h-s maximális sebességre alkalmas kocsik az IC+fantázianevet kapták.

A félkész vagonokat 2013 végén mutatta be a MÁV-Start, ekkor hangzottak el az első nagy szavak a projekttel kapcsolatban: a tervek szerint a hazai és nemzetközi viszonylatokat is ellátó IC+ kocsikból a MÁV-nak 400 darabot gyártanának le az elkövetkező években, ezzel 200 új munkahelyet teremtenek csak Szolnokon, ezen felül pedig újabb 250 állást majd a beszállítói programban részvevő vállalkozásoknál. Az első két IC+kocsit 2014. március 3-án mutatta be Fónagy János, akkori NFM államtitkár, aki elmondta, hogy a projekt 1,4 milliárd forintba került. Az EU támogatáson felül a magyar állam egymilliárd forint vissza nem térítendő támogatással segítette elő a prototípusok megépítését. Ekkor először és utoljára hangzott el az is, hogy az IC+ járműcsaláddal a közeljövőben megcélozzák a nemzetközi piacokat is.

Miközben a Szolnoki Járműjavító felkészült, tehát újabb állami milliárdokat költött a sorozatgyártás előkészítésére, az IC+ kocsik megkapták az előzetes típusjóváhagyást és próbajelleggel forgalomba is álltak. Ekkor újabb ígéreteket hallhattunk, amelyek szerint olyan jól áll a hazai vasútijármű-gyártás újraindítása, hogy a szintén Szolnokon készült FMK-008-as (felépítményvizsgáló-mérővonat) alapján egy új, az alacsony forgalmú mellékvonalak kiszolgálására alkalmas motorvonatcsalád fejlesztését is megkezdték a MÁV-Start szolnoki cégénél. A későbbiekben azt tervezték, hogy villamos motorvonat, vezérlőkocsi, HÉV és az új kisföldalatti is elhagyhatja majd a szolnoki gyártó kapuit.

Az IC+ projekt az origója a vasútijármű-gyártás felélesztésének

Az IC+ kocsik 2016-ban kapták meg a végleges típus- és gyártásengedélyeket, így megkezdődhetett a sorozatgyártás. Nyomban meg is jelent a közlönyben, hogy a magyar kormány 30 milliárd forintot szán 100 darab IC+ kocsi legyártására a 2016 és 2019 közötti időszakra. A két prototípus IC+ kocsi minősége, kialakítása és megoldásai bőven hagytak kivetnivalót maguk után, de a sorozatgyártott példányok már elég tiszteségesen lettek összerakva. A vasúti szakma azonban jogosan kezdett el fanyalogni elsősorban a járművek ára miatt, ugyanis 300 millió forintért már nem 200 km/h-s maximális sebességre képes kocsikat lehetett volna vásárolni 2016-ban, hanem akár 230-ast is mondjuk a Siemenstől.

Itt érdemes megjegyezni, hogy az IC+ kocsik legdrágább komponensei, vagyis a forgóvázak, épp a Siemenstől érkeztek. Egyébként is, mivel a hazai gyártású vasúti kocsik rengeteg import alkatrészből álltak, ezért a kormány 30 milliárd forintjából a forint árfolyamváltozásai miatt összesen 92 darab IC+ kocsira futotta a tervezett száz helyett. Bár a minőségi és tervezési problémákat a Szolnoki Járműjavító kiküszöbölte, azonban egy nagy problémával, a munkaerőhiánnyal nem tudtak mit kezdeni. Így az IC+ projekt sokszor háttérbe szorult, a határidőket nem tudták tartani. A cég főként az új járművek gyártása miatt egyáltalán nem tudta ellátni legfőbb feladatát, a régebbi vasúti kocsik karbantartását, átvizsgálást és felújítását. Ez hatalmas kocsihiányt okozott az elmúlt években a MÁV-Startnál, ami napjainkban is tart és amelynek első számú okozója az IC+ projekt. A Szolnoki Járműjavítónak az eredeti tervek szerint 2019-ben kellett volna a 100. IC+ kocsit átadnia a MÁV-nak, de mint azt fentebb írtuk, ebből csak 92 darabot tudott megrendelni a vasúttársaság, amelyek mindegyike megérkezett a MÁV-Starthoz.

Jött egy nagy üzlet, amit a kormány átjátszott az oroszoknak

Miközben lassan, de legalább drágán gyártották az IC+ kocsikat Szolnokon, az elmúlt évtizedek legnagyobb üzleti lehetőségét kapta meg az egykori Ganz vállalatokból fennmaradt holding, vagyis a Ganz-csoport. Az egyiptomi állami vasúttársaság (ENR) 700 darab személykocsit rendelt a magyar cégcsoporttól. Az elnyert pályázat teljesítéséhez a Ganz állami segítséget kért, amit úgy kapott meg, hogy a magyar kormány az egész üzletet átjátszotta az orosz vasútijármű-gyártó Transzmasholdingnak (TMH-nak). Egyébként a TMH is indult az egyiptomi vasúti kocsi pályázaton, azonban a versenyben alulmaradt, mégis az a fura helyzet állt elő, hogy az ENR pályázat nagy nyertese lett végül az orosz vállalat. Az egyiptomi tender újabb fordulata volt, amikor a TMH felvásárolta a Dunakeszi Járműjavítót. Nem sokkal ezután az ENR újabb 600 vagont rendelt az orosz-magyar vegyesvállalattól, 1300 darabosra hizlalva a megrendelést.

Két évvel később újabb fordulatot vett a Dunakeszi Járműjavító és az egyiptomi kocsik története, ugyanis a céget visszavásárolta a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. A Ganz-MaVag Invest Zrt. (Ganz-MaVag) folytatta az egyiptomi vasúti kocsik gyártását, valamint kiszállítását, majd terjeszkedésbe kezdett. A Ganz-MaVag 2023 végén megvásárolta a MÁV-tól az IC+ kocsikat gyártó Szolnoki Járműjavítót. Az új tulajdonos bejelentette, hogy Szolnokon folytatják az IC+ sorozat fejlesztését, hamarosan bemutatják a RailJet mintájára épített IC+ vezérlőkocsit, valamint tervezik az alacsonypadlós, a fekvőhelyes-, valamint hálókocsikat. Bejelentették azt is, hogy 2024-ben a cég megkezdi 157 darab IC+ vasúti kocsi gyártását, azonban erre eddig nem került sor, és mivel a várt külföldi megrendelés sem érkezett meg a kocsikra, nagy valószínűség szerint a feledés homályába vész az egész projekt, majd leállítják az IC+ kocsik fejlesztését.

Feltalálták a spanyolviaszt

Március elején röppent fel a hír, hogy a Ganz-MaVag felvásárolná a csődközelben lévő, spanyol Talgo vasútijármű-gyártót. A spanyol kormány azonban nagyon nem szeretné, ha az állami vagyonnal feltőkésített Ganz-MaVag tenné rá a kezét a nagy múltú vasútijármű-gyártóra, ugyanis a spanyolok attól félnek, nem is alaptalanul, hogy ha a magyar vállalat vásárolja fel a céget, akkor az egyiptomi vasúti tenderhez hasonlóan a Talgo végül az oroszok kezére jut. Ezért a stratégiai vállalatnak minősített Talgo eladását ott akadályozza a spanyol kormány, ahol csak tudja, és ők inkább a svájci Stadlernek adnák el a céget, mint a magyaroknak. Mégis az egyetlen komolyan vehető ajánlat Magyarországról érkezett a Talgóra. Hogy valójában, mit szeretne kezdeni a Ganz-MaVag a hazánktól 2500 kilométerre lévő Talgóval, csak találgatások vannak, így egyelőre azt sem lehet tudni, hogy miként profitálhatna a sikeres vásárlásból a magyar vasútijármű-gyártás. Itt tartunk most.

Persze jelenleg a MÁV csoportnak épp az a legkisebb gondja, hogy milyen magyar gyártású vasúti járműveket vásároljon, miközben a járműállományának átlagéletkora 33(!) év. Ez a szám pontosan megmutatja, hogy mennyire sürgető lenne a MÁV járműparkjának frissítése. Az átlagéletkort a megváltónak kikiáltott IC+ projekt felemás megvalósítása sem tudta lejjebb vinni, sőt a projekt indulása óta (2012) nem fiatalodott, hanem négy évvel öregedett a járműállomány. Tehát jó szokás szerint egy olyan járműfejlesztési ötletbe szórtunk milliárdokat, amivel gyakorlatilag nem értünk el semmit. Pedig ha komolyan gondolják a döntéshozók a tradicionális magyar vasútijármű-gyártás újraindítását, akkor jobb lett volna, ha egy alacsony tengelyterhelésű, mellékvonali dízel motorvonatcsaládban gondolkodnak első körben, amit a későbbiekben alternatív hajtásrendszerekkel is tovább lehetett volna fejleszteni. Ha az IC+ helyett egy jó minőségű, de kedvező árú dízel motorvonatot fejlesztettünk volna ki, akkor azt minden bizonnyal exportálni is tudtuk volna. Azonban egy ilyen jármű fejlesztéséhez jó lenne tudni, hogy a minisztériumnak milyen tervei vannak a mellékvonalakkal, illetve az sem ártana, ha lenne valamiféle járműbeszerzési stratégiáa. Ugyanis a döntéshozók jelenlegi álláspontja az, hogy ha már rossz a vasúti szolgáltatás, akkor legalább legyen olcsó is. Ez nagyon káros hozzáállás, és nemcsak a magyar vasútijármű-gyártás felélesztéséről szőtt álmokat rombolja, hanem a hazai vasúti közlekedést is.     

Az oldalról ajánljuk

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02