Az elmúlt években tucatszámra jöttek létre az elektromos autók gyártására vállalkozó startupok azzal az ígérettel, hogy háttérbe szorítják a begyöpösödött, öreg márkákat. Aztán szembejött a valóság.
Rengeteg elektromos autókat gyártó startup vállalat lépett piacra az elmúlt években, mivel arra számítottak, hogy ezeknek az autóknak az előállítása sokkal egyszerűbb lesz, mint belső égésű motorral hajtott társaiké. Ebben ugyan van igazság, ám úgy tűnik, ettől még nem vált könnyebb biznisszé az autógyártás.
Az induló vállalkozások nem sokat lacafacáztak, ha a pénzgyűjtésről volt szól. Jó pár közülük kihasznált egy trükköt, amivel semmi perc alatt a tőzsdére lehet vinni egy céget. Ez a SPAC, amikor egy korábban bevezetett, kiürített vállalatot vásárolnak fel.
A Tesla sikerét látva az elmúlt évtized utolsó éveiben lelkesen fogadták a befektetők az új jövevényeket. Ez azonban gyorsan alábbhagyott. Legkevesebb harminc új villanyautócég vagy felfüggesztette működését vagy mélyen hallgat arról mi folyik az üzemében, vagy csődközeli helyzetben van az AutoForecast Solution piackutató vállalat felmérése szerint, amelyről a CNBC amerikai gazdasági portál számolt be.
A kínai versenytársakat leszámítva csak a Tesla az, amely mögött több évtizedes múlt áll – mondta Mark Wakefield, az Alix Partners pénzügyi tanácsadó cég igazgatója.
Kevesen maradtak
Ezen a vállalaton kívül az Egyesült államokban a Rivian és a Lucid tud felmutatni dollárban 10 milliárdos nagyságrendű tőkét.A többi startup lényegében 1-2 milliárddal a kasszában vergődik. Rajtuk az sem segít, hogy a kormányok támogatják saját országuk villanyautó-gyártását.
Az elektromos autók az Egyesült Államokban az újautó-eladások 8 százalékát érték el 2023-ban. Piaci részesedésük a vártnál lassabb tempó ellenére folyamatosan emelkedik. Utóbbi fontos tényező: csak a korábban vártnál mérsékeltebb ütemben bővül a villanyautók száma, de bővül. A negatív hangulatot valójában az táplálja, hogy a sajtó, a befektetők és sokan mások görbe tükörben szemléli ezeket a számokat. Magyarán a korábban kitűzött tervekhez hasonlítja az eladásokat. Azokhoz képest tényleg volt elmaradás, de a mostani kilátások szerint a terjeszkedés biztosra vehető.
Tartja magát az a várakozás, hogy 2030-ban már az amerikai piacon eladott új autók 46 százaléka, azaz 8 millió autó elektromos meghajtású lesz. Ugyanakkor ez nem hozza el a startupok remélt sikerét. A kezdő vállalkozások esetén a befektetők első kérdése, hogy mi az az elérhető piac, amelyen termékeik eladhatók lesznek. Ez az elektromos autók esetén nem látszik rossznak, hiszen éppen terjedőben vannak.
Az elbukó startpok ellenére mégis vonzóbb lehetőségnek tűnik céget alapítani ebben az iparágban, mint tíz évvel ezelőtt a CNBC-nek nyilatkozó szakértők szerint.
Drága dolog
Ha azonban figyelembe vesszük, hogy egy új közösségimédia-alkalmazást, vagy fogyasztói szolgáltatást,vagy más digitális terméket mennyivel egyszerűbb piacra vinni hasonlóan széles terjeszkedési lehetőséggel, akkor már nem látszik rózsásnak a helyzet.
Az autógyártás ugyanis nagyon tőkeigényes tevékenység. Hosszú időbe telik, mire az autófejlesztés és -gyártás drága eszközeinek beszerzése után az első autó elkészül, nem beszélve arról a szériáról, amelynek eladása először profitot hoz.
Hogyan kezdődött Detroitban?
Még olyan nagy álmodók is feladták autógyártási terveiket, mint az Apple vagy a brit Dyson háztartásigép-gyártó. A kínai Xiaomi mobiltelefoncég ugyan belevágott abba, hogy márkaneve alatt elektromos autót kínáljon, ám első körben veszteséggel árulja modelljeit, amit nem lehet vagy legalábbis nem célszerű a végtelenségig folytatni.
A folyamat az autógyártás száz évvel ezelőtti állapotára hajaz. A 20. század elején Detroitban és környékén százával voltak olyan kezdő vállalkozások, amelyek belevágtak az autógyártásba, míg mára három maradt talpon közülük. A Ford, a GM és a Chrysler. Utóbbi már nem önálló, hanem európai márkákkal együtt a Stellantis része.
További jellegzetessége az autógyártásnak, hogy a vállalati konszolidáció után a talpon maradt cégek beszállítói láncuk nagy részét is magukba olvasztották.
Ennek ismétlődését is láthatjuk mostanában –mondta Paul MacDuffie pennsylvaniai egyetemi professzor.
A két legsikeresebb villanyautó-gyártó, a Tesla és a kínai BYD erőteljesen vertikálisan integrálódott képet mutat. Ezzel a GM-re emlékeztetnek. Az autóipar néhai királya is hasonlóan festett, amikkor az iparág csúcsára emelkedett. MacDuffie szerint hiába látni most a villanyautó-gyártók egész csokrát, az ipartörténet arra utal, hogy ez nem tart majd sokáig.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
