- Magazin
- Közélet
- új autó
- autópiac
- lakossági autóvásárlás
- reálbérek emelkedése
- használtautó-piac
- infláció
- autófinanszírozás
- kamatdöntés
Előbújtak az autóvásárlók Magyarországon
Az első negyedévben a magyar újautó-piac több mint 7 százalékos bővülését a lakossági vásárlások bő 20 százalékos növekedése kísérte. Ebben szerepet játszik a reálbérek emelkedése, az alacsonyabb kamatok, a vásárlóerő növekedése, ezekkel összefüggésben a korábban elhalasztott autóvásárlások pótlása.
Röviden a lényeg:
- Piaci növekedés: Az újautó-piac 7,2 százalékos bővülést mutat az év első három hónapjában, amely jelentős javulást jelent a tavalyi 3 százalékos visszaesés után.
- Lakossági vásárlások: A magánszemélyek újautó-vásárlása jelentősen, körülbelül 22 százalékkal emelkedett, ami magasabb, mint az általános piaci növekedés.
- Gazdasági tényezők: A vásárlások növekedéséhez hozzájárulnak egyebek között a reálbérek emelkedése, az alacsonyabb kamatok, és a vásárlóerő növekedése.
- Használtautó-piac: A használtautó-piacon stagnálás tapasztalható, ahol a magas újautó-árak miatti drágulás mostanra kezd korrigálódni.
- Infláció és kamatok: Az infláció lassulása és a kamatok csökkenése kedvez a hitelfelvételnek, ami szintén ösztönözheti az autóvásárlásokat.
- Autófinanszírozás: A hitelkamatok csökkenése miatt kedvezőbb finanszírozási feltételek érhetőek el az autóvásárlók számára.
- Makrogazdasági környezet: A Magyar Nemzeti Bank alapkamat-csökkentése segíti a kedvezőbb hitelkamatok kialakulását, ami potenciálisan tovább erősítheti a piaci aktivitást.
Kezd magára találni a magyarországi újautó-piac. Április elején megírtuk, hogy márciusban 12 895, az év első három hónapjában pedig 31 669 új autót helyeztek forgalomba a Datahouse adatai szerint. Előbbi 12,2, utóbbi 7,2 százalékos emelkedésnek felel meg éves összevetésben. Azaz végre emelkedőre kerültek az eladások. Tavaly ugyanis 3 százalékos volt a visszaesés, az uniós piacok közül egyesül Magyarországon volt hanyatlás.
A magyar piacon idén látható növekedésnél jóval komolyabb emelkedés látható a lakossági vásárlásoknál. Márciusban ugyanis 4131 új autó került a magánszemélyekhez, 19,4 százalékkal az egy évvel korábbinál. Január eleje és március vége között pedig összesen 10 409 új autót helyeztek forgalomba magánszemélyeknek. Utóbbi majdnem 22 százalékos plusznak felel meg.
Több tényező is szerepet kap a lakossági autópiac bővülésében, amelyek külön-külön is fontosak, de egymásra is hatással vannak, így összességében járultak hozzá a mostani jobb eredményhez.
Használtautó-piac – csóróság van
A használtautó-piacon pangás érzékelhető, többnyire csak azok keresgélnek, akiknek valamilyen okból kifolyólag muszáj megoldani a vásárlást vagy sok pénzük van. A tömeges kivárás legfőbb oka pedig feltehetőleg a covid után elszállt újautó-árakban keresendő, amelyek magukkal vitték a használt autók árait is. Ez most változni látszik, a gyáraknak sikerült magukhoz térniük, az alapanyagárak is csökkentek, a márkák pedig rájöttek, hogy többé nem lehet irreálisan magas árakon értékesíteni az autóikat.
Ezért hirdet most minden márka akciókat, többmilliós kedvezményeket.
A használtautó-piac pedig mindig követi a trendeket, csak némi fáziskéséssel. Ahogy az új autók árai csökkennek, úgy kúsznak lefelé a használtaké is, ezt pedig az egyre tájékozottabb vásárlóközönség figyelemmel kíséri és most inkább kivár - én legalábbis erre tippelek.
További nehezítő tényező, hogy az embereknek úgy tűnik, az elmúlt időszakban elfogyott a pénze. Csóróság van, autózni viszont még mindig sokan szeretnének, így újabbra cserélés helyett inkább a régi autójukat próbálják életben tartani, lehetőleg minél olcsóbban, ha kell, tákolással.
A gazdagokra ez nem vonatkozik, ők most is vásárolnak.
Infláció, reálbér, kamat, kölcsön
Az egyik tényezőt a reálbérindex jelenti, amely a fizetések emelkedésének inflációval korrigált változását mutatja. A múlt évben összességében 3 százalékkal csökkent, ám tavaly december óta pluszban van, köszönhetően az infláció jelentős lassulásának. Márpedig a reálbér emelkedése az egyik legfontosabb a vásárlóerő szempontjából.
A különböző termékek – például élelmiszerek – és szolgáltatások díjának változását tükröző fő inflációs mutató lassulása mellett az autóinfláció is kedvezőbben alakul. Márciusban az új autók ára mindössze 2,5 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál, míg tavaly márciusban még közel 21 százalékos volt a drágulás.
Az infláció visszahúzódása miatt a kamatok is csökkentek, a Magyar Nemzeti Bank fokozatosan mérsékli az alapkamatot, amely meghatározza a hitelkamatokat is. Most kedden döntöttek a jegybankárok az alapkamat 0,5 százalékponttal 7,75 százalékra csökkentéséről. Tavaly áprilisban még 13 százalékos szinten volt. A kamatcsökkentések még lejjebb viheti piaci hitelek kamatait, azaz olcsóbb lehet a törlesztés.
Aki most 3-10 millió forintért szeretett volna egy használt vagy új autót megvásárolni a szabadon felhasználható – azaz bármire elkölthető – személyi kölcsönből, akkor 7 éves futamidő esetén a legjobb konstrukciók 12-13 százalék körüli teljes hiteldíjmutatóval (thm) igényelhetőek. Ebben az esetben 51-172 ezer forint lenne a törlesztés. Egy évvel ezelőtt ennyiért nem lehetett személyi kölcsönt kapni. Sőt, ahogy arról egy évvel korábbi cikkünkbenBalló Marci autókereskedő kollégánk azt mondta, volt olyan 1,3 milliós használt autó, amelyhez 33 százalékos thm-mel igényelt finanszírozást a vásárló, akadt olyan 3,5 milliós kocsi, amelynél 19 százalék volt ugyanez 22 százalékos önerő mellett. Akkor is és most is kevésbé a kamat és a thm a mérvadó sok autóvásárló számára, hanem az, hogy mennyi a havi törlesztés. Mindenesetre a csökkenő kamatkörnyezetben érdemes körülnézni, akad-e olcsóbb finanszírozás.