Amikor ellent mond egymásnak tábla, felfestés és a józan ész: melyiket kövessem?

2024.05.02. 06:01

A KRESZ is csak egy jogszabály. Bonyolult rendszert alkot, ezer szálon kötődik más jogszabályokhoz, értelmezni pedig nem is olyan egyszerű. Éppen folyamatban van a megújítása, de azt még senki sem tudja, hogy egyszerűsödik-e, vagy bonyolultabbá válik. A frissítése időszerű, már így is akad rengeteg olyan alkalmazási kérdés, ami a megváltozott közlekedési viszonyok között autóst próbáló feladat.

Erről szól a cikk:

  1. A KRESZ mint jogszabály, más szabályozókhoz való kapcsolódása. 
  2. A KRESZ értelmezése és alkalmazása a gyakorlatban.
  3. A közlekedési piramis hierarchiája a valóságban. 
  4. Az egyes közúti jelzések egymáshoz való tényleges viszonya.
  5. Teendők ellentmondó jelzések esetén.

A jog alkalmazása sosem egyszerű. Holisztikus rendszerlátást követel, mert ha az egyik oldalon meghúz valamit a jogalkotó, a másik oldalra is kihat, így egy változtatás tucat más módosítást tud generálni. Ezeket rendszerben kell látni, mert enélkül  olyan zavar keletkezhet a mátrixban, amitől az egész jogszabály magába tud omlani. 

A KRESZ is ilyen. Ha magát a szöveget változtatja meg a jogalkotó, akkor figyelni kell az összes kapcsolódó jogszabály szövegére is és azokat is hozzá kell igazítani a módosult szabályhoz. Ha pedig a jogszabály valamely konkrét rendelkezése helyett egy másikat akar alkalmazni a jogalkalmazó (például megváltoztatni a forgalmi rendet), akkor kifejezetten résen kell lennie, mert egy konkrét útszakaszon a közlekedési rendet akár több jelzés-szabály is regulázhatja. 

Tipikus példája ennek, amikor a közútkezelő - a forgalmi rend változtatását célozva -  kihelyez egy új közlekedési táblát, vagy lecserél egy meglévőt anélkül, hogy az útburkolati jeleket hozzáigazítaná az új jelzőtáblához. Banális történetet képzeljetek el: a kétsávos útról jobbra kanyarodó forgalom megnövekedése miatt állandósult torlódást úgy akarja megszüntetni a közút kezelője, hogy megtiltja a jobbra kanyarodást, kihelyez egy "kötelező haladási irány" táblát a kereszteződés elé, ami előrefelé mutat. A jobbra kanyarodást engedő útburkolati jelet (nyíl) azonban elfelejti leradírozni az aszfaltról. 

Ilyenkor pedig két, egymásnak ellentmondó közlekedési jelzés szabályozza a forgalmat szimultán És ember legyen a talpán, Aki a másodperc töredéke alatt ki tudja választani azt, amelyiket követnie kell

Külön nehezíti a helyzetet, hogy a KRESZ egyébként nem tartalmaz feketén-fehéren, általánosan megfogalmazott hierarchiát a közúti jelzésekre. Azt mindenki megjegyezte a KRESZ oktatáson, hogy létezik egy úgynevezett "közlekedési piramis", és ami abban feljebb foglal helyet, az felülírja az alatta lévőket. Legalábbis a KRESZ szabályozási logikájából ez következne. A valóságban azonban ez korántsem ennyire egyértelmű. 

Közlekedési piramis? Felejtsd el. Kép: Kreszklub.hu
Közlekedési piramis? Felejtsd el. Kép: Kreszklub.hu

A jogszabályokkal egyetlen gond adódik: a mindennapi valóságban is alkalmazni kell őket

 A KRESZ-ben pedig annyi a kivétel és a keresztbe-kasul utaló szabály, hogy a "közlekedési piramis" elve inkább csak sorvezető, mint hierarchiát rendező szabály.

Sokan azt gondolják például, hogy a közlekedési rendőr karjelzése mindenek felett áll, azt mindig követni kell, nem véletlenül áll a piramis tetején. A KRESZ szerint ugyanis "a rendeletben meghatározott egyéb közúti jelzések és a forgalmi szabályok csak annyiban irányadók, amennyiben a rendőr jelzésével nem ellentétesek." Nyilván ő a tótumfaktum akkor!

Csakhogy, a piramisnak van csúcsa is. A jogszabály szerint "aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse." 

A KRESZ legfontosabb szabálya szerint általános balesetelhárítási kötelezettsége van a közlekedőknek és soha sem szabad másokat veszélyeztetni

Tehát hiába mutogatja a rendőr, hogy menjen tovább egyenesen az autós, ha közben gyalogosok szaladgálnak át keresztbe az úton. Vagy hiába utasítja a 40 tonnás nyergesvontató sofőrjét a rendőri karjelzés a hídra való felhajtásra, ha azon a súlykorlát 20 tonna. Nyilván nem egyeztethető össze a KRESZ szabályozási logikájával, az élet- és vagyonbiztonsággal a gyalogosok közé hajtás vagy éppen a híd leomlasztása. Így bátran kijelenthető, hogy a közlekedési piramis legtetején nem a rendőri karjelzések állnak, hanem a biztonságos közlekedés elve. 

A piramisban lejjebb haladva sem javul a helyzet. józan Ésszel azt gondolnánk, hogy a közlekedési jelzőlámpák biztosan felülírják a táblák és a felfestések utasításait. De El kell, hogy szomorítsak mindenkit: néha igen, de főképp nem

Itt aztán van minden is. Viszont legalább egy irányba mutat minden nyíl.
Itt aztán van minden is. Viszont legalább egy irányba mutat minden nyíl.

A villanyrendőr a KRESZ szerint csak a STOP táblát, a macisajtot és a főútvonal jelzőtáblát derogálja, az összes többit akkor is figyelembe kell venni közlekedés során, ha a jelzőlámpa zöldet mutat. Ha például ún. "telezöldet" jelez a lámpa (bármilyen irányba továbbhaladhatunk, akár meg is fordulhatunk), de van körülötte kötelező haladási irányt előíró, vagy balra-jobbra kanyarodást tiltó, esetleg megfordulást tilalmazó tábla, akkor a tábla rendelkezéseinek megfelelően haladhatunk csak tovább. 

Hiába telizöld, itt csak balra szabad kanyarodni. Ennyit a piramisról. Kép: GoogleMaps.com
Hiába telizöld, itt csak balra szabad kanyarodni. Ennyit a piramisról. Kép: GoogleMaps.com

De akkor a közúti jelzőtáblák felülírják az útburkolati jeleket és a közlekedési szabályokat, ugye?  Hát, izé. Ez a leosztás gyakrabban előfordul (például kötelező haladási irány tábla kereszteződésben), de ez sem általános. A KRESZ logikája szerint amit nem tilos, azt szabad. Így kereszteződésben bármilyen irányba haladhat az autós, ameddig konkrét tábla nem jelöl ki kötelező haladási irányt vagy behajtási tilalmat. Ilyen esetben tehát a jelzőtábla lesz az erősebb. 

Viszont. A vonatkozó közlekedési rendelet szerint "az útburkolati jelekkel jelzett forgalmi rendnek feltétlenül, kölcsönösen és egyértelműen igazodnia kell a függőleges jelzésekkel (jelzőtáblákkal stb.) kijelölt forgalomszabályozáshoz." Tehát - elméletileg - nem helyezhető ki olyan tábla, amely az útburkolati jelet módosítja. A valóságban viszont előfordul. Tipikusan akkor, amikor a közútkezelő kitesz egy új táblát, a felfestést pedig nem tünteti el. Mert egy táblát lecsavarozni egyszerű, egy útburkolati jelet felmarni-újrafesteni már nem annyira. Ahogyan jelzőlámpát cserélni sem.

Most akkor merre? Ez már nagyon extrém, de itt is a tábla lesz a győztes. Kép: Facebook/Squatting Slavs In Tracksuits
Most akkor merre? Ez már nagyon extrém, de itt is a tábla lesz a győztes. Kép: Facebook/Squatting Slavs In Tracksuits

Ilyen esetben az a logikus, hogy a tábla iránymutatásait kell követni, vagyis a közlekedési tábla felülírja a felfestést (és a jelzőlámpát is). Azért, mert haladási irányt kijelölő felfestés megszegése miatt még senki sem kapott bírságot, kötelező haladási irányt jelző tábla figyelmen kívül hagyásáért viszont annál többen.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Coverfotó: Markus Angermeier / EyeEm / Getty Images Hungary