Az elektromos buszok miatt került a csőd szélére egy norvég buszüzemeltető

2024.05.06. 06:08

Az elmúlt télen sem boldogultak az oslói elektromos buszok a hideg időjárással. Ezért a buszokat üzemeltető Unibusst alaposan megbüntette a közlekedésszervező Ruter.

Ahogy azt korábban megírtuk, Oslo éllovas a villanybuszok használatában, az elmúlt években több száz elektromos buszt vásároltak a Ruter AS. alvállalkozóiként működő közlekedési társaságok. A norvég főváros első nagy arányú elektromos busz beszerzése 2019-ben volt, azóta 477 darab elektromos busz állt szolgálatba Oslóban. Eleinte nem jelentett különös gondot az arrafelé már megszokott hideg időjárás, ugyanis az első néhány tucat buszba (BYD, VDL, Mercedes és Solaris) még beépítettek olajkályhás kiegészítő fűtésrendszert. Azonban 2022-től már csak hőszivattyús klímaberendezésekkel szerelt autóbuszok forgalomba állítását engedélyezi a Ruter AS.

Ez szinte azonnal problémát jelentett a buszok forgalomba adásánál. Már a 2022-es hideg időszak beköszöntével le kellett állítani az olajkályha nélküli buszokat, mert túl gyorsan lemerültek, ha fűteni kellett az utasteret. Ezek után tavaly év végén, amikor is az átlagosnál erősebb és hosszantartó zimankó vette kezdetét Norvégiában. Oslóban nem volt ritka a -16 fokos éjszakai hőmérséklet, ami szinte azonnal lenullázta a teljes járműállományt. Volt olyan reggel, hogy több mint száz(!) elektromos busz ragadt garázsban. De azokban sem volt sok köszönet, amelyek kimentek a forgalomba. Vagy fűtés nélkül kellett róniuk a köröket, vagy pedig, ha bekapcsolták a fűtést a sofőrök, akkor hamar lemerültek a buszok akkupakkjai. A statisztikák szerint, akár 60-70 százalékkal csökkenti a buszok hatótávját a fűtés. Átmeneti megoldásként a Ruter AS. feloldatta az olajkályhák szoftveres korlátozását, azonban ez sem segített a töltők problémáján, amelyekből a tartós hidegben több is felmondta a szolgálatot. Végül a problémát nem a közlekedésszervező, vagy a buszüzemeltető oldotta meg, hanem az időjárás. Idén februárban és márciusban is melegebb volt, mint lenni szokott.

Ezzel nincs vége a történetnek, ugyanis az Unibuss, még a télen úgy próbált javítani a kialakult káoszon, hogy városi dízel buszokat, néha pedig távolsági- és turista buszokat állított be az oslói forgalomba. Így is volt olyan nap, hogy ezer(!) buszjárat maradt ki. Mindezekért a Ruter AS. 200 millió koronás, azaz körülbelül 6,5 milliárd forintos büntetést szabott ki az Unibussra, ugyanis a közszolgáltatási szerződés értelmében csak nullemissziós járművekkel szolgálhatja ki a buszvonalakat az alvállalkozó. Bár a büntetés mértékét az Unibuss képviselőinek sikerült lejjebb alkudni, ötmilliárd forintnak megfelelő összegre, azonban a cég fölött továbbra is ott lebeg a csődveszély.

Az Unibuss igazgatótanácsának elnöke nemrég azt nyilatkozta, hogy ha nem tudnak megegyezni a Ruter AS.-sel, a büntetés csökkentésében, vagy a közszolgálati szerződés módosításában, akkor megkezdik a cég felszámolását. Ennek viszont beláthatatlan következményei lennének ugyanis, ha a csődeljárás kezdetét veszi, akkor a cégnek azonnal be kell fejeznie a tevékenységét. Ez a számok nyelvén azt jelenti, hogy 2200 dolgozótól kellene megválniuk és az oslói buszközlekedés 65 százaléka leállna.  Tehát, mindkét félnek érdeke lenne a gyors megegyezés, de egyelőre nem közelednek az álláspontok.

Az ügy pikantériája az, hogy az Unibuss az önkormányzati tulajdonban lévő Sporveien céghez tartozik, amely évek óta veszteséges, jelenleg 47 millió koronás, azaz körülbelül 1,6 milliárd forintos tartozást görget maga előtt. A cég szerint ennek a fő oka az, hogy a villanybuszaiknak borzasztó magas a karbantartási költsége, körülbelül kétszer annyiba kerül, mint egy dízel buszé.

Mindezt tetézi, hogy az Unibusst beperelte az MAN, ugyanis a közlekedési vállalat nem kezdte meg a decemberben leszállított 76 darab, Lion’s City E18 típusú, csuklós villanybuszok törlesztőrészleteinek a kifizetését. Az Unibuss szerint ez azért nem történt meg, mert az MAN nem a szerződés szerint teljesített, ugyanis a buszok tömege jóval magasabb annál, mint ami a szerződésben szerepel, ezért a csuklósok befogadó képessége és a hatótávja is jóval alacsonyabb az elvártnál. Ruter emiatt újabb pénzügyi szankciókkal sújtotta az Unibusst, ugyanis az nem teljesítette a közszolgálati szerződésben szereplő vállalását. Az MAN elismerte, hogy a buszaik jóval nehezebbek, mint ami a szerződésben szerepel, de ezért nem tartja jogosnak, hogy közlekedési cég visszatartja a kifizetéseket. Mindenesetre, amíg az Unibuss és a müncheni buszgyártó között fennáll a vita, addig ki is vonták a forgalomból az MAN Lion’s City E18-asokat.