2024.05.08. 06:17

Az Európai Unió országaiban gyorsan terjednek az elektromos autók akkumulátorainak feltöltéséhez szükséges hálózatok, a versenyben vezető ország már 2026-os célszámait is túlteljesítette.

  • Az elektromos autók nyilvános akkumulátortöltőinek száma az elmúlt három évben megháromszorozódott, 630 ezer töltőpontot elérve 2023 végén. A hálózat bővülése gyorsabb volt, mint az elektromos autók számának növekedése Európában.
  • A legtöbb EU-tagország már elérte a 2024-re kitűzött célokat, sőt néhány ország, például Bulgária, már a 2026-os célokat is túlteljesítette, Csehországban pedig megközelítette a 2026-os célját.
  • Litvánia, Magyarország és Portugália lemaradásban vannak, de a T&E szakértői szerint az év végére utolérhetik magukat és teljesíthetik a 2024-es EU-elvárásokat. 

Gyorsan bővül a töltőhálózat Európában. Fotó: iStock / Getty Images Plus
Gyorsan bővül a töltőhálózat Európában. Fotó: iStock / Getty Images Plus

Az elektromos autók nyilvános akkumulátortöltőinek száma az elmúlt három évben háromszorosára nőtt Európában, így összesen 630 ezer áramkút állt az autósok rendelkezésére 2023 végén – derült ki a Transport & Environment nonprofit szervezet gyűjtéséből

Az elmúlt évben gyorsabban nőtt ez a hálózat, mint amilyen tempóban a villanyautók szaporodtak a kontinensen. Ami talán még fontosabb, a legtöbb tagország már a 2024-re kitűzött mennyiség előtt jár, sőt az élen álló Bulgáriában már a 2026-os célszámot is túlteljesítették. Csehországban pedig annyi töltőpont (áramkút) volt a múlt év év végén, amennyit 2026-ra terveztek.

Nem az országok kormányai vállalt számokról van szó, mert akkor könnyen lehet, hogy kisebb tempóban bővülnének a hálózatok, hanem az EU Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) programjában szereplő előírásokról. Ez az egyes országok elektromos rendszerei és a villanyautók száma alapján kalkulálja az akkumulátortöltési lehetőségek elvárható bővülését.

Litvánia, Magyarország és Portugália ugyan lemaradásban van, ám a T&E szakértőinek becslése szerint az év végére utolérheti magát, azaz teljesítheti az EU 2024-es elvárását. Görögországnak és Írországnak ennél rosszabb a helyzete, Luxemburg, Ciprus és Málta csak azért nincs még az előbbieknél is jobban lemaradva, mert ezekben az országokban kevés elektromos autót használnak. A T&E megfogalmaz néhány javaslatot a további telepítésekkel kapcsolatban.

  • Például érdemes előrevenni azokat a helyeket, ahol várhatóan sokan akarják majd töltőre dugni autójukat.
  • A főútvonalak mentén 60 kilométerenként gyorstöltőket kellene telepíteni. A munkát végző cégek tevékenységének hatósági engedélyezését a bürokrácia csökkentésével lehet gyorsítani.