Még nem jött el az a kor, amikor valóban a tömegek számára is megfizethető áron juthatunk elektromos autóhoz. Érzik a gyártók, hogy nagy szükség van a nem csak relatíve olcsó villanyautókra, több ilyen modell érkezése is várható a közeljövőben. Egyelőre azonban a valóság az, hogy aki elektromos autóval szeretne járni, mélyen a zsebébe kell nyúlnia.
Az árak éppen 10 millió forint alatt indulnak, de olcsó autók hiányát jól mutatja, hogy a top tíz utolsó helyezettjéért már alapáron is 13,5 milliót kérnek. Ezt kontextusba helyezi az is, hogy a benzines autókat tartalmazó lista tizedik helyén egy 6,1 millió forintos autó van. Azt azért érdemes megjegyezni, hogy az elektromos autók üzemeltetése és szervizelése sok esetben nagyságrendekkel kedvezőbb lehet, így a megfelelő modell kiválasztása előtt érdemes ezt is mérlegelni.
Érdemes megjegyezni azt is, hogy aki olyan autót szeretne vásárolni, amiben elfér a család, és el lehet vele merészkedni hosszabb távra is, inkább 20 millió forint körüli áron kaphat relatíve kompromisszummentes darabot. Most nem ilyenekről lesz szó: Magyarország tíz legolcsóbb, új elektromos autója következik.
A Magyarországon kapható, legolcsóbb autókról már korábban is írtunk, itt találod:
Állami támogatás van-e?
A rövid válasz az, hogy magánszemélyeknek jelenleg nincs. Vállalkozások számára több nyitott lehetőség adódik, de abban az esetben is sok a feltétel. A támogatás mértéke az autó árához és hatótávjához képest változik, a keret pedig véges: 2024-ben összesen 9375 autóra vehető igénybe állami támogatás. Részletesebben itt írtunk a témáról.
10. Mazda MX-30 Prime-Line – 13 500 000
A lista utolsó helyére éppen felfért a Mazda MX-30, aminek az ára 13,5 millió forintnál startol. Ennyiért még nem jár a menő, hatótávnövelő Wankel, csak a 147 lóerős villanymotor magában. Ehhez tartozik egy kicsi, 35,5 kWh-s akkumulátor, amivel a WLTP szerint 210 kilométer. Utóbbi már elsőre is neccesnek hangzik, de jó ha tudjuk, hogy a WLTP méréseihez képest a valós hatótáv általában lényegesen kevesebb.
A Mazda MX-30 tehát a szerény hatótáv miatt főleg városi közlekedésre lehet jó. A kialakítása is inkább ezt támasztja alá: alapvetően háromajtós autóról van szó, de az RX-8-hoz hasonlóan van rajta két kisebb ajtó hátul, hogy könnyebben lehessen beszállni a hátsó sorba. Az 5 milliméter híján 4,4 méteres Mazda hátsó ülései egyébként a lefelé ívelő tető miatt is kompromisszumosak.
9. Mini Cooper E Essential Trim – 13 235 000
A kilencedik helyet a teljesen új Mini Cooper E húzta be, amit alapfelszereltséggel valamivel 13 millió forint feletti áron kínálnak. A divatos, 184 lóerős kisautó elég haladós: a nulla-száz megvan 7,3 másodperc alatt. Az akkumulátor-csomag 36,6 kWh-s, amivel a WLTP szerint 293 és 305 kilométer közötti hatótáv érhető el.
A hatótáv nem olyan óriási és ebben az árkategóriában a töltés se olyan gyors: egyenáramról maximum 75 kW-tal tölthető. Az apró akku miatt utóbbi is elegendő: 10 százalékról 80 százalékra 28 perc alatt lehet feltölteni. A háromajtós Mini a Mazdához hasonlóan nem egy tipikus családi autó, nem négy felnőtt messzire szállítására van kitalálva. Ettől még városi használatra kiváló lehet.
8. Opel Corsa Electric / Peugeot e-208 Active – 12 990 000
A nyolcadik helyre jutott egy holtverseny: a Stellantis-tesók, vagyis a Corsa Electric és az e-208 pontosan ugyanannyiba kerül, mindkét autó ára tízezer forint híján 13 milliónál indul. Mivel a műszaki tartalom ebben az esetben teljesen megegyezik, ezért nem is vettem külön őket. Mindkét autóban az előzőeknél sokkal nagyobb, 50 kWh-s akkupakk van, így a Peugeot és az Opel hatótávja is jóval élhetőbb.
WLTP szerint 410 kilométeres hatótávot tudnak, aminél ugyan a valóság valamivel kevesebb lesz, ebben az esetben már a reális hatótáv is egy jól használható érték. A Corsa és a Peugeot is maximum 100 kW-tal tölthető: 10 százalékról 80 százalékra 30 perc alatt lehet őket feltölteni. Mindkét típus csak ötajtós kasznival készül.
7. MG ZS EV Comfort– 11 249 000
A hetedik helyezett MG ZS EV indulóára drasztikusan alacsonyabb, mint az előtte lévő autóké: az MG 11,25 milliós áron nyit, ami 1,75 millióval kevesebb, mint a Peugeot és az Opel ára. Ennyiért jár egy 51 kWh-s akkupakk, ami a kisebb a két elérhető közül. A hatótáv WLTP szerint 320 kilométer, a teljesítmény 177 lóerő.
A ZS EV hatótávja se olyan rossz, de az igazi előnye, hogy egy relatíve tágas, jól használható autóról van szó. Nem hatalmas, de már bőven nem kompromisszumosan szűk. Elsőre azt gondolhatnánk, hogy a ZS EV egy patinás angol márka terméke, hiszen MG, a valóságban azonban már ez is kínai.
6. MG4 Family – 11 199 000
Valamivel kisebb az MG4, mint a ZS EV, viszont ez egy újabb modell, ráadásul sokkal modernebb alapokra épül. A Family felszereltségű, 170 lóerős alapmodellt 11,2 millióért adják. Ennyiért ebben az esetben is kisebb, 51 kWh-s akkumulátor-csomag jár, a WLTP szerinti hatótáv viszont az MG4 esetében több, elméletileg 350 kilométert tud és maximum 117 kW-tal tölthető.
Az ZS EV-hez hasonlóan az MG4 is egy jól használható, aránylag kompromisszummentes autó, amiben nem fájdalmas aránylag messzire menni, amennyiben a hatótáv engedi. Mivel ez egy olcsó, kínai autó, lehetnek idegesítő részletei, ugyanakkor aki azt gondolja, hogy ennyiért vállalhatatlan lesz, az nagyot téved.
5. MG5 Comfort – 10 999 000
Az ötödik helyre is egy elektromos MG jutott, de az MG5 nem egy divatos, SUV-re emlékeztető tárgy, hanem egy klasszikus kombi. Ezt egy ezres híján 11 milláért adják, ennyiért az előző MG-khez hasonlóan 51 kWh-s akkupakk jár, így a ZS EV-hez hasonlóan 320 kilométeres hatótávot tud a WLTP szerint.
A 177 lóerős MG5 a lista legnagyobbja: 4,54 méter hosszú, tehát nagyjából akkora, mint egy átlagos, kompakt kombi. Utóbbi azért is nagy szó, mert a hasonló méretű autókért hagyományos, belső égésű motorral is nagyságrendileg hasonló összeget kell leszurkolni.
4. Fiat 500e – 10 990 000
Éppen lecsúszott a dobogóról a stílusos Fiat 500e: ennek az ára tízezer forint híján 11 milliónál indul. Azonban van egy kis gond ezzel a változattal: a 95 lóerős teljesítmény és az alapár mellé egy komolytalanul apró, 24 kWh-s akkumulátor jár. Ehhez a WLTP szerint 190 kilométeres hatótáv párosul, ami elég karcsúnak tűnik főleg úgy, hogy ez a valóságban szinte biztos, hogy kevesebb lesz.
Stílusos kiegészítőnek tök jó, illetve tény, hogy a lista elején van, de ennyire alacsony hatótávval valószínűleg keveseknek lesz ideális választás. Lehet kapni 42 kWh-s akkuval szerelt változatot is, az azonban a végső matekon is jól látszik: a 118 lóerős, nagyobb akkus változat a konfigurátor szerint másfél millióval kerül többe.
3. BYD Dolphin – 10 978 900
A BYD megkerülhetetlen manapság: őrült ütemben terjeszkednek a világon mindenhol, és az ajánlataik is igen versenyképesek. A dobogóra fel is fért a BYD Dolphin, ami a 4,29 méteres hosszával, a 45 kWh-s akkumulátor-csomagjával és a 340 kilométeres hatótávjával elég vonzó ajánlatnak tűnik valamivel 11 millió forint alatt.
Az 1,5 tonnás, 95 lóerős alapmodell nem szántja fel az aszfaltot, de napi mászkáláshoz bőven jó lehet. Egyenáramról maximum 60 kW-tal lehet tölteni, 10 százalékról 80 százalékra 38 perc alatt.
2. Citroën ë-C3 You – 9 890 000
A Citroën ë-C3 egyelőre még csak rendelhető, viszont egyrészt tudunk róla mindent, másrészt ismerjük az árát is. Alapáron, vagyis 9 890 000 forintért 44 kWh-s akkupakk, 113 lóerő és 320 kilométeres WLTP-hatótávot adnak. Remek, hogy már az alapmodellt is lehet 100 kW-tal tölteni: 20 százalékról 80 százalékra 26 perc alatt.
Az aranyos külsejű, emelt hasmagasságú Citroën 4 méter hosszú, tehát nem kifejezetten nagy, viszont jó hír, hogy belefért egy használható méretű, 310 literes csomagtér. Ezek alapján igen népszerű modellnek ígérkezik, hiszen amellett, hogy az ára emészthető, egy jól használható kisautónak tűnik.
1. Dacia Spring Electric 45 – 9 399 000
A legolcsóbb magyarországi villanyautó ezúttal is a Dacia Spring, az alapmodellért mindössze 9,4 millió forintot kérnek. Az alacsony ár azonban áldozatokat követel: a 3,74 méter hosszú, váratlanul keskeny Spring nem nevezhető túl tágas autónak. További kompromisszum a 44 lóerős teljesítmény és az autópályára is karcsú, 125 km/h-s végsebesség.
A Springbe 28,3 kWh-s akkut szerelnek, ami 230 kilométeres vegyes hatótávhoz elegendő a WLTP szerint. Mivel egyértelműen kifejezetten városi autóról van szó, ez az érték nem is olyan rossz. Tölteni maximum 30 kW-tal lehet, a 80 százalékos töltöttségi szintig nagyjából egy órára van szükség. Vicces adat, hogy a Spring annak ellenére is elképesztően könnyű, hogy elektromos: a saját tömege csupán 937 kiló.