Van, amit lehet 15 perc alatt, de jobbra kanyarodni a pirosnál nem
SOS francia 15 perc! - mi sem szemlélteti jobban a világ gyorsulását, mint a legősibb szolgáltatás sebességének reklámértéke. Minden másodperc számít, aztán rohan tovább a középvezető menedzser az élére vasalt, denim szürke nadrágjában, bedobja magát lízingelt luxusautójába, nyom egy kövér gázt, majd perceket ül a volán mögött a következő lámpánál.
De ennél is bosszantóbb - vagy legalább ennyire - a kihalt éjszakai városban ácsorogni a villanyrendőr zöld jelzésre várva, miközben nem jön már sehonnan senki, mi pedig jobbra kanyarodnánk.
Az autók számának növekedése által okozott forgalomlassulás mellett jogos az igény, hogy csak akkor kelljen megállni, amikor az valóban indokolt. A piros lámpánál pedig előfordul, hogy balról nem jön senki, jobbra kanyarodva szabad lenne az út, de a piros lámpa miatt tilos bekanyarodni.

A világ számos országában ezt a gordiuszi csomót vágja át a lámpa mellé elhelyezett, fekete alapon zöld nyilat ábrázoló kiegészítő tábla. Annak értelmében jobbra kis ívben akkor is megengedett a kanyarodás, ha a lámpa pirosat mutat, persze elsőbbséget adni így is kötelező.
A piros lámpánál jobbra kanyarodás lehetősége először az Egyesült Államokban terjedt el széles körben. Elsőként az 1920-as években alkalmazták néhány államban, majd az olajválság után, az 1970-es években jött divatba, és terjedt el a szabály az USA szinte egész területén. A jogalkotók célja elsősorban az volt, hogy ezzel csökkentsék az üzemanyag-fogyasztást és elősegítsék a forgalom folyamatosságát. Azóta az Államok nagy részében általánosan elfogadott gyakorlattá vált.
Habár a piros lámpánál jobbra kanyarodás az USA-ban született és a olajválság miatti takarékoskodás volt a fő kiváltó ok, a járműipari mérnökök a környezetvédőkkel karöltve hamar felismerték, hogy további ötletekre is szükség lehet, ha csökkenteni akarják a menetidőt, vagy az egy helyben pöfékelés okozta károsanyag-szennyezést. Ezért lett az, hogy:
- A nagyvárosok útjain éjszakára "sárga villogós" üzemmódra váltanak a jelzőlámpák. Vagyis, ha nem jön senki, mehet mindenki a dolgára, nem kell bevárni az ördögszekereket.
- Feltalálták a start-stop rendszereket. Ha már muszáj egy helyben múlatni az időt, legalább a légkört ne pöfögjék tele a járművek.
Ezzel csak üzemanyagot, időt nem lehet spórolni.
Hazánkkal ellentétben már számos országban/tagállamban kedveli a jogalkotó ezt a megoldást, főként a már említett pozitív tulajdonságok okán. Viszont fontos hozzátenni, hogy akadnak olyan nemzetek is, melyen nem foglalkoznak a témával, vagy épp kivezetik a forgalomgyorsító lehetőséget.
- USA - Los Angeles utcáin 1925 óta szabad a jobbra kanyarodás tilos jelzésnél is. A nyugati tagállamok - látva a pozitív tapasztalatokat - hamar rákaptak a dologra, a keleti parton azonban csak az 1973-as olajválság eredményezte a bevezetést. A statisztikák is biztatók voltak, kereszteződésenként átlagosan 1-5 másodpercet nyerhettek az autósok, és még a fogyasztás is kedvezőbben alakulhatott.
Ott a szöveges tábla dívik.
- Németország - az NDK már 1978-ban bevezette a jobbra kanyarodási lehetőséget, az újraegyesítés után pedig számos nagyvárosban találkozhattak vele az autósok. A tapasztalatok azonban vegyesek, ami a kétüteműek világában jól működött, az a mai, zsúfolt utakon már inkább gondot okoz. Jelenleg ötezer ilyen tábla található a német utakon, de számuk folyamatosan apad, mintha éppen készülnének kifarolni a szabály mögül.
- Szlovénia - a lipicai ménes hazájában 2021 nyara óta adott a lehetőség az ottani KRESZ szerint.
- Szlovákia - 2023-ban vették fontolóra, hogy adjanak egy esélyt a fekete-zöld kiegészítő táblának. Az első tapasztalatok jók voltak, az ellentábor viszont a baleseti kockázatoktól tartott már a kísérlet kezdete óta. Meglátjuk, mit mondanak majd a számok.
- Magyarország - a magyar KRESZ 1962-es kiadása már ismerte ezt a lehetőséget, az 1975-ös (ma is hatályos) verzióból azonban kimaradt. Az új KRESZ megalkotását célzó jogalkotói szándék a közlekedési szabályok modernizálását, átláthatóbbá tételét célozza. Talán belefér ebbe a koncepcióba a jobbra kanyarodási szabályok-lehetőségek újragondolása is.

de AZ ELLENTÁBOR ÉRVEI IS KOMOLYAK
A baleseti statisztikák azonban nem minden esetben támasztják alá a lehetőség vélt vagy valós előnyeit. Ahogy az lenni szokott, hiába jó az elképzelés, az emberi faktor ezúttal is komoly banánhéj tud lenni. De az élet és a jogszabályok már csak ilyenek, vagyis ha alkalmazni is kell őket, néha más lesz a végkifejlet az elgondolásokhoz képest.
Pontosat azonban senki sem tud mondani, a vonatkozó tanulmányok száma csekély.
Az ötlet tehát nem rossz és a valóságban is bizonyított már, de kifejezetten fejlett közlekedéskultúrát vesz alapul. Az elmélet szerint a sofőrök általában szabálykövetők és a vezetésre koncentrálnak, így a piros lámpás kereszteződésekben jobbra kanyarodók által okozott balesetek száma is statisztikai tűréshatáron belül maradhat. A puding próbája azonban az evés.
A valóságban viszont egyre magasabb azon járművezetők aránya, akik nem csak a vezetésre figyelnek közlekedés közben, na meg a szabályok betartásával is akad problémája néhányaknak. Ilyen keretrendszerben valóban az lehetne a helyes irány, ha kísérleti jelleggel jelenne meg az új KRESZ-ben ez a lehetőség.
Tematikus FB csoportja már van a kezdeményezésnek, és én is kifejezetten támogatom a dolgot, ahogy talán a denim szürke nadrágos menedzserek is értékelik majd, ha nem csak 15 perc lesz az a francia.
Te hogy látod?
Coverfotó: Facebook/Jobbra kanyarodás piros lámpánál

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
