- Magazin
- Közélet
- Insta_linkinbio
- kresz
- elsőbbségadás
- udvariasság
- közlekedési kultúra
- baleset
- felelősség
Lemondani az elsőbbségről: udvariasság vagy életveszélyes jótékonykodás?
Ismerős az a helyzet, amikor két udvarias ember találkozik egy ajtóban, és mindketten a másikat engednék előre, így végül egyikük sem lép tovább, miközben mögöttük egyre nagyobb a sor? Ez nem csak hogy nem ideális, de többnyire felesleges is, ráadásul a közlekedésben kifejezetten balesetveszélyes.
Annak van elsőbbsége, akinek megadják – tartja a mondás. A jogalkotók ezt azért alakították ki így, hogy megelőzzék a fejlődő országokban tapasztalható közlekedési káoszt, és ne az egyes közlekedők belátására bízzák az elsőbbség elbírálását. Ezen célkitűzés vezérelte a KRESZ alkotóit is, akik pontosan meghatározták, hogy mikor, kinek, és miért van elsőbbsége.
![Vannak helyzetek, amikor csak az előzékenység segíthet.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2433/24335/243356/24335610_f186b9a0f0aea4c8e5707be76fbae952_wm.jpg)
A KRESZ azonban egy jogszabály, és a jog világában minden megengedett, ami nincs tiltva. Az elsőbbségről való lemondás és annak másoknak történő átadása pedig nincs.
Egy ideális világban ez tökéletesen működik: az elsőbbségre jogosult beengedi a szorult helyzetben lévőt, aki hálásan elfogadja, majd mindenki folytatja útját.
A valóságban ez nem ilyen egyszerű, mert az utakon mások is közlekednek. Rosszabb esetben pedig ezek a közlekedők nem is látják vagy érzékelik a két autós közötti gesztust. A mögöttes forgalom nem az elsőbbségről lemondó szemével látja a helyzetet, csupán feltételezheti, hogy mi történik.
A mindennapi közlekedés során számos olyan forgalmi helyzet adódik, amikor az elsőbbségről való lemondás jelentős hozzáadott értéket képviselhet. Íme néhány:
- Tipikus példa erre, amikor egy osztott pályás úton a külső sávban egy meghibásodott vagy szabálytalanul parkoló jármű akadályozza a forgalmat, és mögötte hosszú sorokban torlódnak fel az autók várva, hogy valaki előzékenyen utat engedjen nekik.
- Egy másik gyakori eset, amikor a szemből érkező szeretne bekanyarodni előttünk, és mögötte már hosszú sor torlódott fel. Ilyenkor lassítunk, és villogással jelezzük, hogy szabad az út, bekanyarodhat előttünk.
- A naponta alkalmazott cipzár-elv is azon alapul, hogy az elsőbbségről lemondva segítjük a forgalom gördülékenységét.
Itt sem árt egy kis udvariasság. Forrás: Feol.hu
de van, amikor az elsőbbség átadása több kárt okoz, mint hasznot termel, nem ritkán baleset is kerekedik belőle.
Udvariaskodáskor tehát különös figyelmet kell fordítanunk a mögöttes és keresztező forgalomra is. Hiába tartjuk biztonságosnak a gesztust, ha a körülöttünk lévők erről nem értesülnek, hiszen félreérthetik a helyzetet.
Nem véletlenül hangsúlyozza minden járművezető oktató, hogy gyalogátkelőhely hiányában soha ne csalogassuk ki a gyalogost az úttestre, mivel ez könnyen életveszélyes szituációt szülhet.
Tehát ezek az udvariassági manőverek több szempontból is kockázatosak lehetnek, mert a védett útvonalon haladók nem számítanak arra, ha az előttük haladó csak úgy váratlanul megáll.
AZ ELSŐBBSÉGRŐL LEMONDÁS JOGI KÉRDÉSEI
A KRESZ semmilyen rendelkezést nem tartalmaz róla, egyáltalán nem szabályozza, viszont:
- Az elsőbbségről való lemondás nem vonatkozik másra, csak a két közlekedőre, a többiek elsőbbségét-elsőbbségadási kötelezettségét nem érinti.
- Visszavonni nem lehet. Tehát a "lemondó" mögött érkezőknek ilyenkor is elsőbbséget kell adni. Még akkor is, ha az előzékeny autóst éppen előzik (szabályosan), mert nem látták, hogy épp udvariaskodott.
- Az elsőbbségről való lemondás helyes végrehajtása: lassítás, jelzés majd megállás.
- A lemondó jelzése nem tekinthető "segítő" irányításként.
Az elsőbbségéről lemondó sofőr nem tekinthető segítőnek forgalomirányítási szempontból, ekként pedig az elsőbbséggel "megjutalmazott" járművezető nem hagyatkozhat a lemondó gondosságára. Az esetleges közlekedési baleset miatti bírósági tárgyaláson nem lesz mentő körülmény az a tény, hogy "de hát beengedett!" - ebben egységes a bírói gyakorlat.
![Amikor baj van belőle, akkor mindenki a másikra mutogat...](https://img.index.hu/imgfrm/0/2/0/9/BIG_0017890209.png)
A hazai közlekedési kultúra amúgy sem kultiválja az efféle udvariasságot, lássuk csak, miket szoktak felhozni néhányan a téma kapcsán:
"Védett útvonalon nem adjuk át az elsőbbségünket, mert nem vagyunk önkéntes rendőrök, a védett útvonalon haladás pedig nem jófejkedés. Aki védett útvonalon megáll elsőbbséget adni az alárendelt útról érkezőknek, vagy az oda bekanyarodni szándékozóknak, az nagyon durván megzavarja a forgalom ritmusát és összezavarja az útvonalak közötti rendszert. Ez a többi közlekedőt is összezavarja, miközben balesetveszélyes helyzetet is teremt."
Bizony, lehet némi empirikus tapasztalatokon nyugvó alapja ennek a nézőpontnak is, ráadásul a szokás az út áteresztőképessége szempontjából sem mindig előnyös.
A védett útvonal lényege ugyanis pont az, hogy az azon közlekedők zavartalanul haladhassanak
Az elsőbbségről lemondás megértetése - mire felfogja a másik, hogy elengeded - nem mindig egyszerű, vagy gyors feladat. A szabályok egyik lényege pedig pont a gyors haladás is lenne. A hierarchikus forgalomszabályozás tudatos jogalkotói szándék eredménye, azt felülbírálni nem mindig szerencsés.
Számtalanszor tapasztalom azt is, hogy az elsőbbség KRESZ-ben rögzített szabályainak ad-hoc jellegű felülírása nem udvariasságból vagy előzékenységből ered, hanem bizonytalanságból. Gondoljunk csak arra, amikor a rutintalan sofőrök nem tudják eldönteni az elsőbbségi leosztást, így inkább megállnak és maguk elé engedik a másikat.
A helyzetet pedig csak tovább bonyolítja, hogy a sofőrök egy része az alábbi táblákat sem tudja megkülönböztetni:
![Az egyik alma, a másik meg zsiráf!](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5632/56321/563218/56321815_b80384ea7ceac94c6e9cdede0d29ad15_wm.jpg)
- A kék tábla közvetlenül az úttestre felfestett zebrát jelöli, ahol a gyalogosnak elsőbbsége van, amiről maximum ő mondhat le az autós javára.
- A piros pedig egy veszélyt jelző tábla, ami arra hívja fel a figyelmet, hogy hamarosan zebra következik, ahol az autósoknak fokozott óvatossággal kell közlekedni.
-
Itt nincs elsőbbségük a gyalogosoknak! Kép: Googlemaps.com
vagyis a piros-fehér tábla veszélyre és nem elsőbbségadási kötelezettségre figyelmeztető közúti jelzés
A "veszélyt jelző tábla" csupán fokozott óvatosságot ír elő. Minősített esete ennek, amikor főúton (90 km/h), ún. "turbó körforgalom" kihajtójánál helyezi el a közútkezelő a gyalogosok figyelmeztető táblát azért, mert a gyalogosforgalom nem csak a 200 méterre lévő zebrán zajlik, hanem a körforgalom kihajtójában is, mondjuk egy bevásárlóközpont vagy buszmegálló közelsége miatt.
![A „Gyalogosok” tábla azt jelzi, hogy fokozottan számolni kell az úttesten gyalogosok közlekedésével, elsőbbségük azonban itt sem lesz!](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5632/56322/563220/56322017_40cb2de6b9af99116dd18323df6e33b0_wm.jpg)
Ilyen (kétsávos!) úton a lehető legrosszabb döntés az úttest szélén várakozó gyalogosok "kicsalogatása" az autó elé.
Attól ugyanis, hogy az egyik sofőr 30 km/h-val hajt ki a körforgalomból és megáll, körülötte a többi autós simán érkezhet nagyobb sebességgel anélkül, hogy felfognák a gesztust, vagy az álló jármű takarásából kilépő gyalogos jelenlétét.
minden sofőr maga döntheti el, hogy él-e a KRESZ biztosította elsőbbségével, vagy átadja-e azt másnak.
De ezt a fajta udvariasságot nem kell minden áron gyakorolni valamennyi közlekedési helyzetben. A legbiztosabb az, hogy csak akkor mondunk le az elsőbbségünkről, ha nincs mögöttes vagy más keresztező forgalom az adott útszakaszon, emiatt pedig egyáltalán nem kell számolni balesetveszéllyel.
![Lehet mosolyogva is közlekedni, nem kell a másikat utálni.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3587/35877/358772/35877265_2742821_80f68754ce99c5e36bcba5a8c1f98ff2_wm.jpg)
Tehát, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy a többi közlekedő is felfogta és elfogadta, hogy épp udvariaskodni támadt kedvünk, jobb inkább elengedni a dolgot és tovább állni. Lehet, hogy a másiknak még perceket kell majd várni, mire kiengedik, de első a biztonság.
Coverfotó: Femina.hu
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)