Kiégett a használtan vett Laguna – a bíróság lepattintotta olvasónkat

2024.05.27. 06:04

A modern fogyasztó egyre tudatosabb: használt autót kereskedőtől vesz, mondván „ha gond lesz, majd beperelem”. Sokan vakon bíznak a fogyasztóvédelmi szabályozásban, pedig csak kevesen értik, mi is az a kellékszavatosság és hogyan zajlik egy szavatossági per a valóságban. Tényleg csak annyi, hogy „jogi útra terelem”? Dehogyis!

Emlékeztek még a spontán öngyulladós Renault Laguna sztorijára? Az álmoskönyv szerint az öngyulladás csak addig jó, amíg a motoron belül történik. Olvasónk autója ezt nem tudta, és a motortere teljes terjedelmében lángra kapott a vásárlást követő rövid időn belül.

Nem az a kérdés, hogy kigyulladt-e, hanem az, hogy mitől. A kép illusztráció!
Nem az a kérdés, hogy kigyulladt-e, hanem az, hogy mitől. A kép illusztráció!

A Laguna vásárlója nem ijedt meg a feladattól sőt, a kereskedő egyezségi ajánlatát is visszautasította, inkább perre ment. Alapvetően igaza is volt, hiszen az tényleg nem járja, hogy a frissen vásárolt igásló spontán megsemmisül a vásárlást követő hetekben. Csakhogy a kereskedő álláspontja is védhető, a rejtett hibákat ő sem látja, ugyanis nincsenek röntgenszemei.

A jog szerint, ami utólag nem bizonyítható a bíró előtt, az meg sem történt – még ha a valóságban meg is esett.

Az ügy egyszerűnek tűnt: a jogszabály szerint a hibát átadáskor is fennállónak kell vélelmezni, és a kereskedőnek kell bizonyítania az ellenkezőjét. A Laguna szomorú tulajdonosa ezért nem aggódott számottevően, bíróság elé citálta a kereskedőt és bízott az igazságszolgáltatásban. 

Mit mond a Polgári Törvénykönyv?

6:158. § [Hibás teljesítési vélelem] Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.

A komplikáció az volt azt esetben, hogy a vásárlást követően matattak szerelők a motortérben, így nem zárható ki semmilyen hibaok sem. A kép illusztráció!
A komplikáció az volt azt esetben, hogy a vásárlást követően matattak szerelők a motortérben, így nem zárható ki semmilyen hibaok sem. A kép illusztráció!

A bíróság azonban elutasította Olvasónk keresetét!

Az indokolás szerint a bíróság tájékoztatta a feleket, hogy a motorhiba okának vizsgálata, amely a motortér kigyulladásához vezetett, nem a bíróság hatásköre. Ez az igazságügyi szakértő feladata, mivel a bíró csak a jogi kérdésekben illetékes. (Ezt a kérdést már az eredeti cikkben is taglaltam, kiemelve, hogy a tűzvizsgálati jegyzőkönyv nélkül nehéz lesz az ügyet megoldani).

A bíróság abban még egyetértett az autóssal, hogy a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem volt jelen az átadáskor. Ugyanakkor nem osztotta véleményét a hiba okának megállapításában, amikor úgy ítélte meg, hogy az autósnak kellett volna bizonyítania azt az okot, amely a motortér kigyulladásához vezetett.

Vagyis, csak a hiba okának tisztázása után lehetett volna megvitatni, hogy az már az átadáskor is fennállt-e, vagy később keletkezett. Mivel nem indult tűzvizsgálati eljárás, az iratokból sem derült ki, hogy a Laguna kigyulladását műszaki hiba, vagy valamilyen külső behatás (például hibás szerelés) okozta-e.

Ilyen elpusztulás esetén a tűzvizsgálat-szakértő valóban hasznos információkkal tudna szolgálni. A kép illusztráció!
Ilyen elpusztulás esetén a tűzvizsgálat-szakértő valóban hasznos információkkal tudna szolgálni. A kép illusztráció!

A bíró tájékoztatta a feleket, hogy ennek előzetes eldöntése szakkérdésnek minősül, és az autós szakértő kirendelésének indítványozásával teljesítheti bizonyítási kötelezettségét. Olvasónk azonban nem indítványozta szakértő kirendelését. Ennek következtében a bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a hiba oka nem állapítható meg, ami elengedhetetlen előfeltétele a hibás teljesítési vélelem alkalmazásának.

A szakértő kirendelésének hiánya - vagyis a hiba kiváltó okának bizonyítatlansága - miatt a bíróság elutasította a keresetet, és a követelés összegét sem vizsgálta.

Normál esetekben (például olajzabálás) a jelenség oka könnyen megállapítható vagy legalábbis jól behatárolható. A motortér kiégése esetén viszont csak a tűzvizsgálat adhat iránymutatást a meghibásodás- és a tűz okának felderítésére.

Ha ilyen helyzetbe kerültök, mindenképpen kérjetek tűzvizsgálatot a katasztrófavédelem képviselőitől, és ha ez nem készül el, a perben ragaszkodjatok az igazságügyi szakértő kirendeléséhez. 

Olvasónk nem ért egyet a bíróság érvelésével, így az ügy a másodfokú bíróságon folytatódik. A fejleményekről továbbra is beszámolunk.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.