Jön a KGFB a raliautókra és raliversenyekre
Valakinek meg kellett halnia ahhoz, hogy változzon a szabályozás
A közelmúlt tragikus rallyeseményeinek tükrében nem meglepő, hogy a kormány elérkezettnek látta az időt a szabályozás szigorítására. Az EU már 2021-ben előírta a KGFB rendszer kiterjesztését a szárazföldi motorsportokra, a magyar jogalkotó viszont csak most lépett, három éves fáziskéséssel.
A közlekedés önmagában is veszélyes üzem, a motorsport pedig egyenesen minősített esete annak! Tonnás vasak repesztenek murván-aszfalton-földúton, nyélgázon a nézők között és a tempó néha halálos.
Ezeket az extrém sportokat eddig sem űzte a többség biztosítás nélkül
A felelősségteljes szervezők és versenyzők korábban is kötöttek valamilyen biztosítást. A szárazföldi gépjárműportok és versenyek szervezése, valamint az azokon való részvétel-indulás a polgári jog szerint ugyanis veszélyes üzemnek tekintendő.
Aki pedig veszélyes üzemi tevékenységet végez, köteles megtéríteni az abból származó károkat, ami halálos balesetnél több, mint száz millió forint is lehet a sérelemdíjjal együtt, ami az áldozatok hozzátartozóit, illetve a sérülteket illeti meg. Egy ilyen komoly összeget sem a szervezők, sem a versenyzők nem szívesen finanszíroznak saját zsebből, így aki jót akart magának, annak volt biztosítása ezekre a tevékenységekre.
Kivétel persze mindig akadt, eddig. 2024. június 24-étől azonban nincs kibúvó: aki gépjárműsport-rendezvényt szervez vagy ilyenen indul, annak kötelező lesz felelősség biztosítást kötnie a friss jogszabály szerint, amely a vonatkozó uniós irányelvnek (2021/2118 EK) való megfelelést szolgálja, aktualitását viszont a márciusi tragédia adta meg igazán.
Az előírás szerint gépjárműsport-rendezvény esetén az első hivatalos program kezdetéig kötelező lesz biztosítást kötnie mindenkinek.
Biztosítás nélkül sem szervezni, sem versenyezni nem lehet a jövőben
- Szervezői biztosítás esetén (szervező vagy rendező köteles kötni) csak a saját hibából eredő károkat téríti meg a biztosító, vagyis ha a nézők a szervezői tiltás ellenére mennek be az elzárt területekre és ott történik baleset, a biztosító sem fog fizetni. Logikus.
- Versenygépjárművi biztosítás esetén a fedezet a versenyző által okozott valamennyi kárra kiterjed, de a versenyzők által egymásnak okozott károkat már nem téríti. Fura is lenne, képzeljetek el egy roncsderbi KGFB-t.
Az új rendelet hatályba lépését követő két hónapon belül a meglévő biztosításokat is felül kell vizsgálni és szükség esetén módosítani.
A jogalkotó az új szabályozással kettéválasztja a felelősségi szabályokat.
- A szervezők-rendezők felelőssége innentől felróhatósági alapon működik, csak azokért a károkért felelnek, amelyet mulasztásukkal vagy tévedésükkel okoztak (saját hibás kár). Ha tehát a szervező betartja a szabályokat-biztonsági előírásokat és ennek ellenére mégis baleset történik, mentesülhet a felelősség alól.
- A versenygépjárművek vezetőinek felelőssége objektív alapú marad. A kártérítési felelősség az ő tekintetükben nem a felróható magatartásukon alapul. A felelősség alól akkor mentesülhetnek csupán, ha a baleset valamilyen elháríthatatlan ok miatt történt, amely a sofőr tevékenységén kívül esett.
Az új szabályozás nem mentesít senkit sem a felelősségteljes szervezés, versenyzés és szurkolás alól, a biztonsági előírások maradéktalan betartása továbbra is alapkövetelmény a gépjárműsport-rendezvényeknél. Bármennyire is izgalmasak ezek az extrém sportok, az első továbbra is a biztonság!
Első a biztonság!
Ennek tudatában az új jogszabály azt is rögzíti, hogy amennyiben a renitens nézők a közönség elől elzárt területről próbálják meg figyelemmel kísérni a versenyt, vagy más módon veszélyeztetik a rendezvény biztonságát, és ezen magatartásukkal a szervező felszólítására sem hagynak fel, a versenyt fel kell függeszteni ameddig a rend helyre nem áll. Amennyiben ez nem történik meg (például a tilosban bóklászó nézők nem távoznak biztonságos helyre a felszólítás ellenére sem) a versenyt kötelező befejezetté nyilvánítani.
Érdekes tény, hogy a hatályos jogszabályok értelmében a gépjárműsport versenyzők elesnek a kötelező egészségbiztosítás (TB) ingyenes egészségügyi szolgáltatásaitól, vagyis fizetniük kell az egészségügyi ellátásokért, ha a sporttevékenység közben sérülnek meg. Erre az esetre az általános balesetbiztosítások sem nyújtanak fedezetet, ezért az autó- és motor versenyek esetében úgynevezett „extrém” balesetbiztosítás megléte erősen javallt.
Lehet, hogy el kellene gondolkodnia a jogalkotónak azon, hogy a normál közlekedésben biztonsági öv nélkül részt vevők esetén is alkalmazza ezt a szabályt?
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.