Készül az új KRESZ, de van vele egy komoly problémám

A veszélyes megközelítés tilalma kontraproduktív is lehet

2024.06.17. 06:01 Módosítva: 2024.06.17. 19:27

Megkezdődött a KRESZ szabályainak átdolgozása, erről tartott sajtóbeszélgetést az ÉKM és a KTI. Bevallásuk szerint jelenleg azon munkálkodnak, hogy végre egy mindenki számára érthető és könnyen alkalmazható szabályrendszert hozzanak össze, ami az ötven éve toldozott-foltozott KRESZ tekintetében valóban időszerű. Hogy milyen lesz? Ez majd elválik, 2025. március 31-ig kaptak időt a feladat megoldására.

Lázár János tavaly júliusban jelentette be, hogy elkezdték a KRESZ felülvizsgálatának előkészítését – akkor a apropó az Árpád hídon történt halálos baleset  volt, de tény, hogy hosszú évek óta adós ezzel törvényalkotás. Jelenleg több munkacsoport dolgozik az új szabályzat előkészítésén, a tervezetet ősszel társadalmi egyeztetésre bocsátják és 2025 március végéig kell a kormány elé kerülnie. A tervezet készítői az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI) célja, hogy az új KRESZ vegye figyelembe az elmúlt évtizedekben megváltozott keretrendszereket, úthálózatot, technológiát, de szem előtt tartja a generációs különbségeket is.

Az új KRESZ nem csak a jogosítványszerzés feltételrendszerének átalakítását tartalmazza majd, hanem új alapelveket is hirdet, melyek a személy- és vagyonbiztonság, a szabálykövetés, az együttműködés, az esélyegyenlőség, a bizalmi elv, a fenntarthatóság és az elvárhatóság. Az alapelvek megfogalmazása már önmagában is pozitív gondolat, viszont akad egy problémám, mégpedig a veszélyes megközelítés tilalma. Ezzel a bíróság munkájának megkönnyítése érdekében a felelősséget csaknem teljes egészében áttolnák az autósokra, ami nem oké.

Mindenek előtt az új alapelvek: 

  • A személy -és vagyonbiztoság, a szabálykövetés nem kérdés, ezek nélkül nincs is közlekedés.
  • A fenntarthatóság és az elvárhatóság jelenleg inkább csak általános igénymegfogalmazások, a részletszabályok konkretizálják majd őket.
  • Az együttműködés, az esélyegyenlőség és a bizalmi elv lehetőséget nyújt az erősebb kutya mentalitás kigyomlálására, ami üdvözlendő, azonban számomra valami nem teljesek kerek. 

Fülöp Ágnes, nyugalmazott közlekedési büntetőjogi bíró, a munkacsoport tagja szerint az új KRESZ jobban védi majd a közlekedők biztonságát. Bár a zebrán áttekerő bringásnak vagy a piroson átszaladó gyalogosnak továbbra sem lesz elsőbbsége, az autósokra minden esetben vonatkozik majd a veszélyes megközelítés tilalma. Ez pedig kulcsszerepet játszhat majd a balesetek felelősének megállapításánál.

Vagyis a négysávos sugárúton szabálytalanul átrohanó gyalogosnak, vagy a sövény mögül hirtelen kitekerő kerékpárosnak továbbra sem lesz jogilag elsőbbsége, a bíróság azonban mégis az autóst ítélheti majd el, mert megsértette a veszélyes megközelítés tilalmát.

Ez alapján úgy tűnik, hogy a jogalkotó már egy jövőbeli baleset tárgyalásán érezte magát az alapelvek megalkotásakor. Valószínűleg elege lett az ítélkezés során alkalmazhatatlan gumiszabályokból, ezért most kijelentette: az autókhoz, vagy motorokhoz nagyobb felelősségnek kell társulnia. Ez önmagában üdvözlendő, de érdemes figyelni arra is, hogy a többi közlekedő felelőssége se merüljön feledésbe, hiszen egy konkrét csoportra fókuszálva könnyen megfeledkezhetünk a többi résztvevőről.

Az új alapelvek mentén könnyen megtörténhet az is, hogy egy szabálytalankodó gyalogos, kerékpáros, rolleres elcsapása esetén jogilag már nem az autósnak lesz igaza. Én pedig tartok tőle, hogy a KRESZ oktatásra nem kötelezettek tömegesen fogják félreértelmezni a veszélyes megközelítés tilalmát, vagyis hamis védelmet képzelnek maguk és az autósok közé, végül pedig szaporodni fog a balesetek száma. 

Az új koncepció a felelőtlen közlekedőket védi úgy, hogy a többiek felelősségét növeli? Kép: Magyarország Ügyészsége
Az új koncepció a felelőtlen közlekedőket védi úgy, hogy a többiek felelősségét növeli? Kép: Magyarország Ügyészsége

Ha az új szabályozás bátorítja a felelőtlen magatartást az egyik csoport (kerékpárosok) esetében, akkor a másik kör (autós) szigorúbb szabályozása ellenére is több baleset lehet a végeredmény, a fejfán pedig nem igazán számít majd, hogy jogilag nem a biciklis volt a ludas. A cél és a szándék bizonyára nemes, de az új KRESZ sem hagyhatja figyelmen kívül a valóságot. Veszélyes üzemeknél ez a megközelítés egyszerűen nem működik. A valaki más majd megoldja hozzáállás a közlekedés esetén nem megfelelő, hiszen itt az élet a tét, ha elütöttek, nincs második esély.

közúti közlekedés SORÁN mindenki az életével játszik.

A közlekedési szabályok célja a veszélyhelyzetek megelőzése. Ezt a problémakört egyszerűen nem lehet az elhárítási kötelezettség szigorítása felől közelíteni, mert így minden közlekedő más kezébe helyezné az életét ahelyett, hogy saját magát védené.

Szerintem a veszélyes megközelítés tilalma esetében nem jó az irány, az egyéni felelősség teljes áthárítása veszélyes üzem esetén nem működik!

Ugyanis egy társasjáték csak akkor szórakoztató és biztonságos, ha minden résztvevő ismeri és betartja a szabályokat. Ha viszont a többség nem is ismeri a ezeket, abból káosz, majd előbb-utóbb baj lesz. Az urbanizált közlekedésben számos résztvevő pedig egyáltalán nincs tisztában az alapvető regulákkal, mint a gyalogosok, kerékpárosok és rolleresek. Tőlük eddig sem volt elvárt a KRESZ részletes ismerete, de a józan életösztön azért még igen.

Félreértés ne essék, a saját javát szolgáló szabályokkal a többség azért tisztában van, mégha magát a KRESZ-t nem is olvasta soha. 

Aki védtelen, annak alapvető érdeke, hogy saját magát is óvja, ne csak a többiektől várja a veszélyes helyzetek kivédését. Mozgó, több tonnás tárgyak elé kilépni-kiszaladni-kitekerni az álmoskönyv szerint sem életbiztosítás, ez azért alap. Az új KRESZ alapelvei viszont más irányba mutatnak: kevesebb egyéni felelősség, letekert életösztön. Aki védtelen, az jogilag alappal számíthat majd arra, hogy hímestojásként kezelje a többi - kötelezően képzett - közlekedő. 

Ez a megközelítés tévútra visz, és nagyon rossz az üzenete 

Könnyen megeshet, hogy ez a koncepció zsákutcába vezet.
Könnyen megeshet, hogy ez a koncepció zsákutcába vezet.

Az új KRESZ tervezett alapelvei részben marginalizálhatják a gyalogosok, kerékpárosok, rolleresek felelősségét és átrakják azokra, akik olyan eszközzel közlekednek, amelyekhez a képzettség szükségessége mellett nagyobb biztonság is társul. Ez nem rossz ötlet, de a jog világában ha meghúzunk egy kilógó fonalat valahol, az egész gombolyag össze tud rándulni, vagyis ha a szabályozás nem tart ellen a rendszer túlpontján, akkor az egész szisztéma összezuhanhat.

A jogalkotó - most megismert új alapelvekből kiolvasható - szándéka és koncepciója csak akkor lehet a valóságban is életképes (értsd: a balesetek számát csökkentő, a biztonságot fokozó), ha minden résztvevőt feljebb emel egy szinttel. Az nem fog működni, hogy az autósok felelősségi szintjét az egekbe tolja, a védtelenebbekét pedig lenyomja. Azért, mert így akkora lesz a hiátus a két szint között, hogy beleesik az egész közlekedési kultúra az amúgy sem létező morál maradványaival együtt. Feketelyuk méretű joghézag lesz, na! 

Az összes résztvevőt edukálni kell. 

Attól önmagában nem lesz biztonságosabb a közlekedés, ha az autósok rettegve vezetnek, minden gyalogos-kerékpáros személyében potencionális balesetet és felelősségrevonást látva. Attól lenne az, ha minden közlekedő alappal bízhatna abban, hogy a többiek is ugyanazt a képzést kapták, ugyanúgy figyelnek és lehet számítani a szabálykövetésükre. Attól, hogy részeg kerékpárosokra nem kell számítani az utakon. Attól, hogy a kisiskolások is ismerik a KRESZ-t és a közlekedés veszélyeit. Attól, hogy a gyalogos is tudja: körül kell néznem akkor is, ha jogilag nem enyém a felelősség, mert az én életem a tét. 

a védtelen közlekedők jelentős része a KRESZ-ből csak az elsőbbségi jogait ismeri majd jobb esetben.

Ez a megközelítés oda vezethet, hogy a gyalogosok fülessel és kapucniban a telefonba mélyülve szambáznak majd át a zebrán körülnézés nélkül, a kerékpárosok lendületből tekernek át a gyalogátkelőn, a gyerekek mindenféle veszélyérzet nélkül szaladgálnak az utakon, a kétmillió alkoholista pedig a felezővonalon alussza majd ki a fáradalmait. Az autósok felelőssége a veszélyelhárítás, nekem ezt a KRESZ megengedi alapon.

A balesetek fő oka már így is az, hogy sokan azt hiszik, mindenhez joguk van. A KRESZ-t viszont a nyugati közlekedési kultúrához érdemes igazítani, nem a keleti tudásszint csökkenéséhez, az egyszerűsítés pedig nem jelentheti az életösztön félredobását is. Nem lehet olyan a szabályozás, ami felmentést ad az alapszintű közlekedési ismeretek alól. Az életben maradáshoz szükséges óvatosságot mindenkinek el kell sajátítania, különben a hazai közlekedési kultúra Vietnám szintjére romlik.

Ahogy az analfabetizus ellenszere sem a hangoskönyvek kötelező bevezetése, a jelenlegi gyalázatos közlekedési közállapotok sem a felelősség áttolásától javulnak majd meg. A minden közlekedőre kiterjedő szintemelés lehet csak jó megoldás, ugyanis egy társasjátékban minden résztvevő szerepe fontos. 

Nem csak én látom így.

Kapcsolódó
Hülyeség ellen a KRESZ sem véd

Hülyeség ellen a KRESZ sem véd

Jönnek az új szabályok, de a mostaniak betartása mellett is elérhető a balesetmentes közlekedés.

Egy ilyen horderejű jogszabálynál fontos lenne, hogy az alapelvek ne abba az irányba vigyék a koncepciót, hogy a balesetek tárgyalásán egyértelmű legyen a helyzet, könnyebb legyen a felelős megjelölése. A cél az lenne, hogy csökkenjen a balesetek száma és eleve ne kelljen annyit bíróságra járni ezek miatt.

Azzal nem leszünk előrébb, hogy az új KRESZ alapján blanketta ítéleteket lehet majd hozni a bíróságokon: Az autós a hibás, kérem a következőt! 

Mi közlekedők nem az ítélkezés egyszerűsítése okán szeretnénk új, modern KRESZ-t, hanem a közlekedés biztonságosabbá tétele végett. 

A sajtóbeszélgetésen szóba került az is, hogy a gyalogosok esetében már az átkelés szándékának is előbbséget kellene adni, amit ma még nehéz elképzelni egy olyan országban, ahol gyalogosnak öltözött rendőrök ugrálnak a bozót mögül az autósok elé, ahogy az a beszámolók szerint Pilisvörösváron is történt. 

Jelenleg az látszik, hogy az autósoknak az új KRESZ emeli a tétet, a többieknek viszont nem. Nem korlátozza a zebrán mobilozást, az ittas kerékpározást, nem lesz kötelező tantárgy a KRESZ az oviban-suliban, nem kell jogsi a kerékpárra-rollerre.

A folyamat még csak az elején jár, bármi kisülhet a részletszabályokat illetően. A jelenlegi koncepció viszont első olvasatra még kezdetlegesnek tűnik, mintha csak az egyik oldalról közelítené a nagyon is komplex és sokrétű problémát. A KRESZ-nek nem a felelősség telepítése-megállapítása a funkciója, hanem a szabályok lefektetése, a balesetek megelőzése. Erről az oldalról is bele kellene kicsit húzni. 

Arról nem beszélve, hogy a veszélyes megközelítés tilalma egy szinte bármire ráhúzható vizeslepedőként szolgálhat a legtöbb esetben, a tervezett szabály nem csak a bírák dolgát egyszerűsíti le, de adott esetben a biztosítók életén is változtat majd. Ami nem baj, csak nem ez a legfontosabb kérdés

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
  • Nepperűző

Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?

Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.

tegnap, 17:01
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22