Elektromos oldtimerek: kaphatnak-e zöld OT rendszámot?

Joghézagra bukkantunk

Vannak olyan '90-es évekbeli elektromos autók, amelyek még mindig aktívan használatban vannak. Ezek a járművek lassan elérik a 30 éves kort, így gyári állapotukban elvileg jogosultak lennének az oldtimer minősítésre. Azonban úgy tűnik, hogy a zöld rendszám és az OT rendszám kombinációja nem összeegyeztethető a magyar jogszabályokkal, így valamelyikről le kell mondani.

Nemrég készítettem egy használttesztet egy 1998-as Peugeot 106 Electric-ről és már akkor meglepett, hogy vannak olyan modern elektromos autók, amelyek hamarosan veterán korba lépnek. Ha az autó megfelelő állapotban van, akkor a veterán minősítés és a műszaki vizsga után elegendő besétálni az illetékes okmányirodába, és megkapjuk az OT rendszámot. Ez eddig világos, de mi a helyzet akkor, ha elektromos autóval szeretnénk végigjárni ezt a procedúrát, amely eredetileg zöld rendszámmal rendelkezik? Kaphat-e zöld OT rendszámot?

Mindkét rendszámnak megvannak az előnyei.

A zöld rendszám lehetővé teszi az ingyenes parkolást Budapesten és számos nagyvárosban (még), csökkenti az átírás költségeit, valamint adókedvezmények is járnak vele. Nincs vagyonszerzési illeték, nincs súlyadó, cégeknek pedig nincs cégautó adó. Ezeket a kedvezményeket körülbelül egy évtizeddel ezelőtt vezették be ösztönzési céllal, de jelenleg már a megszüntetésükön dolgoznak.

Az OT rendszám esetében pedig az oldtimer minősítéssel járó előnyök közé tartozik, hogy nincs regisztrációs- és teljesítményadó, valamint a kötelező biztosítás is olcsóbb. Egy jelentős előnye továbbá, hogy az ilyen rendszámú autóknak csak ötévente kell műszaki vizsgára menniük. Az OT rendszám megszerzéséhez szükséges veterán minősítést pedig a Magyar Autóklub adja ki, mint a minősítésre kijelölt szervezet, miután alapos vizsgálatot végez az autón.

Feltettük kérdéseinket az üggyel kapcsolatban, válaszukban pedig leírták, hogy a muzeális minősítés, a műszaki vizsga és a rendszám kiadása három különálló folyamat. Ők csupán az elsőben játszanak elengedhetetlen szerepet, esetleg a másodikban tudnak segíteni, de a harmadik már állami hatáskörbe tartozik. Azt javasolták, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, illetve a Belügyminisztériumot keressük meg az ügyben, amit meg is tettünk, de sajnos tőlük ezidáig nem kaptunk választ. Amennyiben kapunk, a cikket frissítjük. 

Ami nem szerepel a jogban, az nem létezik

A Magyar Autóklub sem tud ebben a helyzetben segíteni, mivel ők csupán a jogalkalmazók, nem a jogalkotók. Követik a szigorú szabályokat, amelyek meghatározzák a rendszámok formátumát, és jelenleg úgy tűnik, hogy ezek a szabályok nem ismerik a zöld és az OT rendszám kombinációját. A jelenlegi szabályozás a 326/2011. (XII. 28.) kormányrendeletben található, amelynek 60. paragrafusa részletezi a kiadható rendszámok formai követelményeit, külön-külön kezelve a zöld és az OT rendszámokat.

Ami itt nem szerepel, azt a kombinációt a kormányablak sem fogja tudni kiadni.
Ami itt nem szerepel, azt a kombinációt a kormányablak sem fogja tudni kiadni.

Érdekes, hogy a jogalkotók a taxisokra is gondoltak, így léteznek zöld TX betűkkel kezdődő rendszámok is. Ez alapján úgy tűnhet, hogy az OT-s zöld rendszám bevezetése is lehetséges lenne, de ez már nem szerepel a rendeletekben. Bár a rendszám színe jelentéktelen változásnak tűnhet, valójában nem egy egyszerűen megoldható feladat. Emlékezzünk, hogy korábban a kerékpártartók szürke hátteres rendszámával is problémák voltak, amikor az EU egységes harmadik rendszámot akart, de a magyar szabályozás ezt nem ismerte, és csak fél év után vezették be a szürke hátteres azonosítót.

Jelen esetben valószínűleg nem lesz jogszabály-módosítás, hiszen jogalkotók nem fognak néhány tucat ember kedvéért változtatni a bonyolult jogi rendszeren, ugyanis egy változtatás más területeken is új problémákat nyithat meg, ahogy az nemrég a lakóautók esetében is kiderült.

Kell ez a jogalkotónak egyáltalán?

A jogalkotóknak valószínűleg nem célja, hogy zöld OT rendszámos autók közlekedjenek, és élvezzék mindkét kategória kedvezményeit, hiszen a muzeális minősítésű autók különleges rendszáma elsősorban arra szolgál, hogy tulajdonosaik találkozókra jussanak el, hétvégén kiránduljanak a családdal, vagy műhelybe vigyék a járművet. Nem érdekük, hogy ezekkel az autókkal rendszeresen közlekedjenek, hanem sokkal inkább az állagmegóvás a cél.

Ha a zöld és az OT rendszámok kombinálhatók lennének, akkor az OT minősített autók tulajdonosai is élvezhetnék az ingyenes parkolás előnyeit - amíg van ilyen -, ami a mindennapi használatra ösztönözne.

Továbbá, ha a jogalkotók megadnák ezt a kedvezményt, a hagyományos OT rendszámos járművek tulajdonosai is követelhetnék az ingyenes parkolást. Ennek, és a magyar leleményesség hatására pedig egyre több ilyen autó jelenne meg az utakon, a minősítés pedig elveszítené muzeális jellegét. Ráadásul nem lenne szükség különleges járműre sem, hiszen egy jól karbantartott régi Swift vagy Astra is megszerezhetné az OT minősítést, majd ingyen parkolhatna. 

Igény már most lenne a zöld OT-ra

A nemrég tesztelt Peugeot 106 Electricnek még négy éve van, hogy felkészüljön az OT vizsgára, azonban már vannak olyan korábban gyártott elektromos autók, amelyek mozgásképesek és gyári állapotban megmaradtak. Egy olvasónk, akinek két egészséges elektromos Citroën AX is pihen a flottájában, szintén felvetette a zöld OT rendszám kérdését. Ő mindkét autójára szeretne veterán minősítést, miközben nem szívesen mondana le a zöld rendszám nyújtotta előnyökről. Ráadásul az ő autóiban még az eredeti nikkel-kadmium akkumulátorok működnek, ami tényleg különleges ritkaságnak számít.

A Peugeot 106 elektromos változata 1995-ben jelent meg, így első példányaiknak még egy évük van az OT minősítésig. Azonban a Citroën AX legkorábbi modelljei 1993-ból származnak, vagyis már jogosultak az OT rendszámra. Ezzel szemben a Peugeot 106-tal számos elemében egyező Saxo Électrique 1996-tól létezik, így egyelőre várnia kell. Kis példányszámban ugyan, de akadnak elektromos változatok a 2-es és 3-as Golfból CitySTROMer néven, amelyek már veterán korúak lehetnek, sőt, akár Jettából is találhatunk ilyen változatot, ahogy korábbi Toyotákból és Mercedesekből is. 

...csak a mennyiség nem túl jelentős. 

A felsorolt típusokból itthon szinte egyáltalán nem találtam eladó példányt a használtautós oldalakon. Korábban is csak egy 1997-től gyártott, eladó Toyota Rav4 EV jött velem szembe a Facebookon, de az egyrészt túl fiatal volt, másrészt akkumulátor nélkül kínálták. Külföldön pedig mindössze két elektromos Saxo-t találtam, ám ezek elég magas áron voltak meghirdetve. Az olcsóbbik 4 850 euróba, vagyis körülbelül 1,9 millió forintba került, míg a drágábbért 8 340 eurót, vagyis 3,26 millió forintot kértek.

A zöld OT rendszám kérdésköre valószínűleg csak 15-20 év múlva válik igazán érdekessé, amikor az első Nissan Leafek és Mitsubishi i-MiEV-ek elérik a veterán kort, és még mindig működni fognak, amire a trendek szerint kevés esélyük mutatkozik. Ráadásul addigra lehet, hogy ez már nem is lesz kérdés, hiszen megszűnhet a zöld rendszám, és szigoríthatják az OT vizsga követelményeit is.

Mivel jelenleg csupán néhány autó érintett az ügyben, valószínű, hogy a jogalkotó nem fogja megbolygatni az érzékeny jogrendet.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.