Kettészakadt Európa a vámháború miatt
Az Európai Unió országai megosztottak a Kínában gyártott elektromos autók importjára kivetendő büntetővám kérdésében, amiről még a magyar elnökség idején dönteni kell.
- Az EU tagállamai nem tudnak dönteni a kínai elektromos autók importjára kivetett ideiglenes büntetővám fenntartásáról.
- Franciaország és Németország ellentétes állásponton vannak, a kisebb tagországok hezitálnak, Kína ellenintézkedéseket tervez. A következő hetekben tesztszavazás várható.
- A büntetővámok ellenzői szerint azok növelnék az elektromos autók árát és lassítanák a klímaválság elleni küzdelmet.
- A tarifák elutasításához az EU népességének legalább 65 százalékát képviselő 15 ország szükséges. Az EU népességének 40 százalékát képviselő Franciaország és Spanyolország támogatják a vámokat, Németország tárgyalásos megoldást keres Kínával.
- A német VDA autóipari szövetség ellenzi vámokat, mert azok károsítanák az európai autógyártók kínai exportját. A német autógyártók kínai exportjának értéke háromszor akkora, mint az onnan érkező import.
Az Európai Unió tagállamai nem tudják eldönteni, hogy fenntartsák-e a kínai elektromos autók importjára kivetett ideiglenes büntetővámot vagy sem. Az ügyben az EU két legnagyobb állama, Franciaország és Németország egymással szemben foglal állást, a kisebb tagországok ingadoznak, Kína eközben ellenintézkedéseket tervez.
A Reuters informális körkérdése alapján úgy látja, hogy a tagállamok többsége még nem döntötte el, melyik oldal mellett teszi le a voksát. Pontosabb képet a következő hetekben várhatunk, amikor a tagországok tesztszavazást tartanak. A kiindulópont, hogy az Európai Bizottság a kínai autóipar állami támogatásával kapcsolatos vizsgálatát úgy indította el, hogy nem kapott erre hivatalos felkérést az európai autógyártóktól. A legnyomósabb érv a büntetővámok mellett, hogy a napelemgyártás esetén az unió elmulasztotta ezeket bevezetni, aminek eredményeképp az olcsó kínai import tönkretette az ágazat európai szereplőit.
Dupla kétharmad kell az elutasításhoz
A büntetővámok ellenzői egyebek mellett azzal érvelnek, hogy azok növelnék az elektromos autók árát, így fékezve azok terjedését egy olyan időszakban, amikor a klímaválság miatt mielőbb mérsékelni kellene a szén-dioxid-kibocsátást. A tarifák véglegesítéséről még az EU magyar elnöksége alatt, október-novemberben kellene szavazniuk az uniós országoknak. A büntetővám elutasításához az EU népességének legalább 65 százalékát képviselő legalább 15 országnak elleneznie kellene a fenntartásukat.
Az EU népességének 40 százalékát képviselő Franciaország és Spanyolország egyértelműen letette a voksát a tarifák mellett. Csehország, Görögország, Írország és Lengyelország kormányai még mérlegelik a kérdést. Belgiumnak ügyvezető kormánya van, a holland kabinet éppen hogy csak megalakult. Németország a tárgyalásos megoldás híve Kína és az EU között.
A német VDA autóipari szövetség teljes mellszélességgel kiállt a vámok eltörlése mellett. A szervezet szerint Kína hasonló importkorlátozásokat vezetne be, ami kárt okozna az európai autógyártók kínai exportjának. Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója elismételte álláspontját, miszerint a büntetővám holtpontra juttatná a kínai-európai gazdasági kapcsolatokat.
Nagyobb lehet a mínusz, mint a plusz
A német autógyártók kínai exportjának értéke tavaly háromszor akkora volt, mint az onnan érkezői importé. Az autó-alkatrészgyártók esetén ez a viszony négy az egyhez – adta közre ezzel kapcsolatos adatait a VDA.
A szervezet szerint az Európai Bizottságnak inkább azzal kellene foglalkoznia, hogy biztosítsa az elektromos autók és akkumulátoraik gyártásához szükséges nyersanyagok beszerzését, amelyek jelentős részét Kína ellenőrzi. Brüsszel és Peking június utolsó hetében kezdett tárgyalásokat az ügyben. A kínai fél egyelőre a szabadkereskedelemre hivatkozva a büntetővámok feladását követeli, miközben azt állítja, hogy az autóipar kiterjedt támogatásával nem sérti meg a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) szabályait.
Megkérdezték a közgazdászokat
Az Ifo gazdaságkutató intézet felmérése szerint a német közgazdászok harmada helyesnek tatja a büntetővámok bevezetését, válaszul a kínai állami támogatásokra.
Másik harmaduk szerint nem kellenek ezek a tarifák, mert kereskedelmi háborúhoz vezetnek. 11 százalékuk alacsonyabb, 6 százalékuk magasabb büntetővámot tartana jónak. Hosuk Lee-Makiyama, a European Centre for International Political Economy igazgatója úgy véli, hogy a tarifák sorsát az dönti el, mire jutnak az európai vezetők és a kínai kormány képviselői az ügyről a következő hónapokban folytatódó tárgyalásaikon. Ha ezek sikertelenek lesznek, akkor a tagállamok szavazásán dől el a kérdés.
Balló Marci kollégánk véleményét az uniós büntetővámról itt olvashatod el.