Van autód? Vennél egyet? Mennyiért? – itt a legfrissebb kutatás

2024.07.09. 06:02

Ahogy tavaly, a Pulzus Kutató a Totalcar megbízásából készült felmérése adja meg a választ a kérdésekre.

  • Bár a múlt évhez képest a javult a helyzet, a növekvő bérekből már kevesebbet visz el az infláció. Az autóvásárlási terveken azonban ez még nem igazán látszik. A Totalcar megbízásából a Pulzus Kutató által készített felmérés szerint a legtöbben a 750 ezer forint alatti kategóriából választanának autót. Erre van keretük. 
  • Az autópiaci kilátások szempontjából fontos az is, hogy tízből négy embernek jelenleg nincs autója, de nem is szeretne.
  • Jelentős, 26 százalékos azoknak az aránya, akik potenciális vásárlók, de a közeljövőben mégsem tervezik.
IMG 2311

Lényegében a lakosság felének van autója, tízből négy embernek nincs és a jövőben sem szeretne, 10 százalék azoknak az aránya, akik viszont szeretnének vásárolni - derül ki a Pulzus Kutató Totalcarnak készített reprezentatív felméréséből. Ezek az arányok megfelelnek az egy évvel korábbi értékeknek. 

Akiknek van autója vagy nincs, de szeretnének vásárolni 30 százalékban maximum 750 ezer forintot tudnának erre fordítani, szemben az egy évvel korábbi 26 százalékkal. Ezzel párhuzamosan a 750 ezer és 1,5 millió sávot 16 százalékuk jelölte meg, ami csökkenés a tavalyi felmérésben szereplő 23 százalékhoz képest. 

Egy év alatt 11-ről 14 százalékra emelkedett a 1,5-3 milliós keretből gazdálkodók aránya.  A 3 millió forintnál drágább autókra pályázók aránya pedig 11-ről 9 százalékra csökkent. Az új kutatás eredményei szerint 26 százalék nem tervez a közeljövőben autót venni, ők tavaly 24 százalékos eredményt értek el. 

A nők jelentős fölényben vannak a legolcsóbb árkategóriában: 31 százalékuk állna meg 750 ezer forintos kiadásnál, szemben a férfiak 26 százalékával. Utóbbiak 3-5 milliós autóknál kerülnek fölénybe, 8 százalékuk választana innen, míg a nőknek csak a 2 százaléka. 

A korosztályokat nézve látszik, hogy a 19-33 százalékuk még kivár, azaz rövid távon nem szeretne autót venni. Az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező fiatalok a legolcsóbb autókat tartják reális célnak. 

A lakóhely szétszórja a mezőnyt. A községben élőknél kiugró a "750 ezresek" aránya, 36 százalékos. Budapesten mindössze 15 százalékos, a fővárosiak eggyel feljebb vannak fölényben. A vármegyeszékhelyek lakosai pedig a 1,5-3 millió sávban érték el a legnagyobb részesedést. 

Az is látszik mindkét felmérésből, hogy bár a tavalyi extrém inflációs környezet, gazdasági bizonytalanság idei enyhülése ellenére nem változott számottevően az autóvásárlásra fordítható keret a megkérdezettek válaszai szerint. A legnagyobb részük - 46 százalékuk - maximum 1,5 millió forintot szánna erre, míg tavaly 51 százalékukra volt igaz. Ez az összeg a használtautó-piacon a kínálat alját jelenti. Emellett 26 százalék hosszabb távon lépne csak ki a piacra, a közeljövőben még nem vásárolni. Összességében tehát még bőven van tér a fejlődésre. 

Kollégánk, Balló Marci a felmérés eredményeit kommentálva és azokkal összhangban azt mondta, hogy jelentősebb változást ő sem lát a használtautó-piaci keresletben. Nagyjából a 2 millió forint alatti tartományban lévő autókra van komolyabb kereslet. E szint felett vékonyodik a kereslet. Ami viszont változás tavalyhoz képest, hogy akik megengedhetik maguknak a 8-10 millió körüli kategóriát, azok jellemzően elektromos autót, ezen belül általában Tesla Model 3-at vásárolnak.