- Magazin
- Közélet
- Insta_linkinbio
- benzinkút
- üzemanyagár
- régiós országok
- összehasonlítás
- átlagbér
- fizetés
- nettó
Nem a benzin drága, a fizetésünk kevés. Itt a régiós összehasonlítás!
Az elmúlt pár hónapban a nemzetgazdasági miniszternek szívügye lett, hogy a hazai üzemanyagárat a szomszédos országokéhoz viszonyítsa. A kormány kiadta az ukázt a KSH-nak, hogy figyeljék a régiós országok üzemanyagárait, ha pedig az azt mutatja, hogy mi az átlagnál többet fizetünk, akkor a kutaknak utlimátumot adnak, hogy csökkentsenek az árakon, különben a kormány beavatkozik - ezt pedig senki sem szeretné. Viszont arról egyszer sem beszél a kormány, hogy a régiós és hazai fizetéseknek mekkora aránya megy el üzemanyagra.
A kormány 2021 novemberében vezette be a hírhedt üzemanyagárstopot. A 480-as benzinkutak 2022 februárjáig maradtak volna, de ezt a kormány többször eltolta, bevezetett pár plusz szabályozást, majd végül a teljes összeomlás előtt 2022 decemberében megszűnt az ársapka. Kivezetése után a 95-ös benzin ára 650 forintra, a gázolajé 720 forintra ugrott. Ezzel Magyarország üzemanyag szempontjából a régió legolcsóbb országából a legdrágábbá vált – a KSH pedig pont innentől szemlézi az üzemanyagárakat.

Ha a KSH kísérleti statisztikáihoz tartjuk magunkat, akkor az látszik, hogy 2023 januárja óta a hazai üzemanyag átlagárak (95-ös benzin és gázolaj) gyakran magasabbak a régiós és szomszédos országok átlagáraihoz képest.
A KSH heti bontást végez, vagyis minden ország sajátos helyzete jelentősen befolyásolhatja a heti adatot, de így is az a tipikus, hogy mi fizetünk többet. Az ilyen sajátosságok persze nálunk is megjelennek, emlékezzünk csak vissza az idei 41 forintos jövedékiadó-emelésre. Bár hozzá kell tenni, hogy ez nem a kormány ötlete volt, hanem az EU által előírt minimális jövedéki adót vezették be, csak nálunk ameddig lehetett, alacsonyabb volt a minimumnál.
Mi van az adókkal?
A drága üzemanyagárak hallatán sokan hangoztatják, hogyha nem lenne ilyen nagy az üzemanyagokra kivetett adó, akkor minden sokkal jobb lenne. Ez részben igaz, de az üzemanyagár nem csak a rekorder 27 százalékos általános forgalmi adóból áll. 2024 óta a benzin jövedéki adója (áfástúl) 152,55 ft/liter, a gázolajé pedig 142,9 ft/l. Ehhez adódik hozzá egy 4ft/l-es kőolaj-készletezési díj, és a benzinkútonként eltérő kiskereskedelmi- és nagykereskedelmi árrés.

Az árrés 2019-ben bruttó 50-60 forint között mozgott, majd 2023-ra elérte a 130 forintot, aztán 70-80 forintra csökkent. A árrés tipikusan a benzinkutakat is érő növekvő költségek, különadók (például a Robin Hood adó) és egyéb okok miatt emelkedik folyamatosan.
Ha az Európai Bizottság július eleji üzemanyagár statisztikáját vesszük alapul, akkor Magyarországon a 95-ös benzin hazai árának nagyjából 53 százalékát, gázolaj esetében pedig 55 százalékát tették ki a különböző adók (ezek változó értékek, az adómentes üzemanyagárhoz igazodnak, valamint a kormányzati döntésekhez).

Ez az érték éppen a szomszédos országokéhoz képest 2-10 százalékkal magasabb. Viszont ez nem mindig van így, az Economx ugyanezen az alapon vizsgálta az üzemanyagárakat még április végén, akkor a magyar üzemanyag adótartalom-aránya szomszédos- és régiós országokhoz képest is átlagos volt.
Azok a fránya fizetések
Az időnkénti kedvező adó arányt a kormányzat egyik tagja már ábrán is bemutatta az EU-s országok adóihoz képest mondván, hogy nem azok okozzák a magas üzemanyagárat. Viszont ha átlag- vagy mediánbérről van szó, akkor már nem hasonlítgatnak. Pedig ha az átlagbért és az üzemanyagárakat párhuzamba helyezzük, akkor kapunk valós képet arról, hogy mennyire drága az üzemanyag egy adott országban.

Ehhez szükségünk van a legutóbbi nettó átlagkeresetekre, ami a KSH adatai szerint itthon 452 700 forint volt márciusban. (A nettó medián pedig 354 500 forint, ami azt mutatja meg, hogy a statisztikában szereplő emberek fele ennél többet, a másik fele pedig ennél kevesebbet keresett) Az összehasonlításhoz az egyszerűség kedvéért mindent euróban adunk meg, valamint 70 liter üzemanyagot számolunk egy hónapra. Az üzemanyagok literárához pedig az Európai Bizottság július elsejei adatait használjuk. Továbbá mindegyik ország legfrissebb elérhető - jellemzően 2024 márciusi - béradatait vesszük figyelembe (cikk írásának pillanatában tipikusan ez az adat számít a legfrissebbnek, de ahol eltérő adatot használunk, azt csillaggal jelezzük).
Ország | Legutóbbi nettó átlagbér (euróban) |
95-ös benzin ára július 1-én |
Gázolaj ára július 1-én |
70 l benzin az átlagbér hány százaléka |
70 l gázolaj az átlagbér hány százaléka |
Magyarország | 1149 | 1,56 €/l | 1,59 €/l | 9,5% | 9,7% |
Románia | 1049 | 1,45 €/l | 1,47 €/l | 9,7% | 9,8% |
Horvátország | 1326 | 1,5 €/l | 1,54 €/l | 7,9 % | 8,1% |
Szlovénia | 1480 | 1,46 €/l | 1,47 €/l | 6,9% | 6,9% |
Ausztria | 3205 | 1,62 €/l | 1,62 €/l | 3,5% | 3,5% |
Szlovákia | 1104 | 1,62 €/l | 1,54 €/l | 10,3% | 9,8% |
Csehország | 1373 | 1,53 €/l | 1,48 €/l | 7,8% | 7,6% |
Lengyelország | 1398 | 1,52 €/l | 1,52 €/l | 7,6% | 7,6% |
Az adatokból látható, hogy a felsorolt országok közül fizetéshez mérten csak Romániát és Szlovákiát előzzük meg arányosan, a többi országokhoz képest pedig a fizetésünk több mint másfél százalékát költjük üzemanyagra. Arányaiban pedig egyértelműen az osztrákok fizethetik a legkevesebbet naftára, annak ellenére, hogy - minimálisan ugyan - de július elején náluk volt a legdrágább üzemanyag. Cserébe az átlagfizetésük csaknem háromszorosa a magyarhoz képest.
Ha a kormány pár százalékot engedne az ÁFA-ból (ami csaknem esélytelen), akkor sem lennénk jelentősen előrébb a ranglistán, de az sem segít sokat, ha a benzinkutak csökkentik az árrésüket – a kormány egyébként pont ezt várja el.
Vagyis ha a kormány érezhetően szeretne változtatni ezen az adaton, akkor a fizetéseken kellene érezhetően emelni, főleg, hogyha a sokkal pontosabb képet adó nettó mediánbért nézzük.
Egyedül az ársapkák tudnák ezt a gyors, jelentős hatást elérni, de erről egyszer már beigazolódott, hogy hosszútávon nem csak a töltőkutak, de az autósok is rosszul járnak vele.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
