Szülők is taníthassák vezetni a gyereküket? – előkészületben az új KRESZ
Taníthassa-e vezetni a szülő a gyermekét legálisan? Előzze-e meg elvonó az utánképzést, ha valakinek ittas vezetés miatt elvették a jogosítványát? Hány órát válthatnak ki a szimulátorok a gyakorlati vezetőképzésben? Gőzerővel folyik az új KRESZ előkészítése, az új jogszabály jelentős változásokat hozhat a gépjárművezetés oktatásában is.
Apa majd megtanítja
Úgy tűnik, több mint gondolati szinten foglalkoznak a jogszabályalkotók az úgynevezett családtagi vezetés magyarországi bevezetésével, ez az, amikor a tanulóvezető nemcsak hivatásos oktató, hanem jogosítvánnyal és megfelelő rutinnal rendelkező felnőtt jelenlétében is vezethet. Ez derült ki egyebek között azon háttérbeszélgetés sorozat újabb részén, amit a jövő márciusban a kormány elé kerülő új KRESZ-ről tartottak a jogszabályt készítők. Konkrét döntés még nincs a családtagi vezetésről, azonban a háttérmunkálatok egyik fontos része volt, hogy megvizsgálták a nemzetközi és elsősorban az uniós példákat. A szakemberek kiemelten az ír, osztrák és svéd gyakorlatot vették górcső alá.
Az egyes országokban nagyon különböző a családtagi vezetés gyakorlata – mondta Ötvös Viktória, a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI) osztályvezetője. Eltérő egyebek között, hogy ki a felelős járművezető – a tanuló vagy az oktató –, hogy milyen feltételek mellett lehet beülni a tanulóvezető mellé a nem hivatásos oktatónak, de az sem egységes, hogy kell-e pótpedált beszerelni a családi autóba, vagy sem. Abban azonban egységes a vélemény, hogy a családtagi vezetés intézménye mellett költséghatékonyabban szerezhetnek nagyobb rutint a kezdő vezetők. Ausztriában a bevezetés után mérhetően csökkent a friss jogosítvánnyal rendelkezők baleseteinek száma, ami különösen fontos eredmény, ugyanis a kezdő vezetők felülreprezentáltak a baleseti statisztikákban. Azt egyelőre nem tudni, hogy ha az új jogszabályban lesz családtagi vezetés, melyik ország példáját veszik alapul. Az is elképzelhető, hogy kétlépcsős formában kerül bevezetésre, azaz először egy próbarendszert alakítanának ki, amit később a tapasztalatok alapján finomhangolnak és véglegesítenek.
Természetesen a családtagi vezetés rendszere számos problémát felvet, a legfontos felelősségi kérdés például, hogy alkalmas-e minden jogosítvánnyal rendelkező egyén arra, hogy a következő nemzedéket oktassa (és aki a covid idején belekostolt a saját gyerekének otthon tanításba, az azt is megkérdezi magától, hogy akarja-e ezt egyáltalán). Szintén lényeges aspektus, hogy a gyakorlat csökkentheti a hivatásos oktatók bevételét, márpedig jelenleg Magyarországon több mint ezer autósiskola és több mint 4000 hivatásos oktató működik.
VR szemüvegeket elő
A szakemberek annak a keretrendszerén is dolgoznak, hogy a szimulátorok milyen formában jelenhetnek meg a vezetőképzésben. Mint azt Benedek Szabolcs, a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont ügyvezetője elmondta, a szimulátorok egyértelmű előnye a biztonság. A tanulók olyan extrém, váratlan helyzeteket gyakorolhatnak, amelyek földrajzi adottságok vagy a helyzetek veszélyessége miatt a való életben kivitelezhetetlenek. Nem lebecsülendő az sem, hogy így nemcsak üzemanyagot lehet spórolni, hanem egy oktató egyszerre akár több tanulóval is foglalkozhat.
A szimulátorok használata az oktatás valamennyi pontján beépíthető: az elején a járműkezelés elsajátítását, a közepén a különböző forgalmi helyzetek megoldásának gyakorlását, a végén pedig a vészhelyzetekre való felkészítést segítheti. Természetesen mindez kizárólag valódi oktatójárművel történő gyakorlással kombinálva képzelhető el. A készülő szabályzat szerint maximum 6 gyakorlati óra váltható majd ki szimulátoros oktatással.
Előbb a leszokás, aztán az utánképzés
Szintén Benedek Szabolcs beszélt azokról a változásokról, amelyek az utánképzést érinthetik. Jelenleg Magyarországon az utánképzést vagy a büntetőpontok csökkentésére vagy – bizonyos helyzetekben – a jogosítvány visszaszerzésére használják. A rendszer önmagában nem lenne rossz, de beárazható, vagyis az egyes büntetési tételeket inkább bevállalják az elkövetők. Évi egy alkalommal, ha nem is ingyen, de 13 büntetőpontig akár kilenc, 14 és 17 között pedig hat ponttal csökkenthető a bünetőpontok száma. Az utánképzés ebben az esetben önkéntes, de 18 büntetőpont felett, vagy egyéb, jogosítvány bevonásával járó vétség esetén kötelező. Bár a rendszer máshogy súlyozza a különböző vétségeket és akár a visszaesést is, a feltárással jelenleg nem foglalkozik.
A rendszer nem vizsgálja, tud-e a szabályoknak megfelelően vezetni és ismeri-e a KRESZ-t az, akinek bevonták a jogosítványát – mondta Benedek, hozzátéve – Fontos lenne, hogy akinek egyszer elvették a jogsiját, annak be kelljen bizonyítania, hogy tud vezetni és ismeri a közlekedési szabályokat!
Kiemelt fontosságú az ittas vagy mást tudatmódosító szer miatti bódult állapotban történt vezetés. Az utánképzés nem addiktológia, ugyanakkor egy többszörösen visszaeső ittas vezetőnél elsődleges lenne az alapprobléma kezelése, vagyis addig nem szerezheti vissza a jogosítványát, amíg a függőségét nem kezelték. Hasonlóan fontos lenne bizonyos esetekben a mentális állapot felülvizsgálata, erre a PÁV - Pályaalkalmassági vizsga – most megfelelő lenne, de jelenleg az utánképzés során nem rendelhetik el. Előrelépés lehet, ha egy rugalmasabb rendszer racionalizálja és egyénre szabja az utánképzés programjait és adott esetben elrendeli a PÁV-ot is, ha szükségesnek látják.