- Magazin
- Közélet
- datahouse
- autópiac
- suzuki
- új autók
- infláció
- toyota
- volkswagen
- magyarország kedvenc márkái
Visszaesett az újautó-piac és lecserélték a listavezetőt az autóvásárlók
- Elég gyengén sikerült a július a magyar újautó-piacon, az egy évvel korábbinál ugyanis mindössze 2 százalékkal több autó kapott rendszámot.
- Júniusban még tízszer nagyobb volt a tempó.
- A márkarangsorban megint változást történt a havi értékesítéseket nézve, a héthavi adatok alapján a Suzuki viszi a prímet.
Masszív lassulással abszolválta a júliust a magyar újautó-piac: 8524 autóra került rendszám, ami 182 darabbal - 2,2 százalékkal - többre, mint tavaly júliusban. A növekedés azonban masszív lassulást jelent, júniusban ugyanis 24 százalékos volt az éves bővülés, az év első hét hónapjában pedig majdnem 11 százalékkal hízott az autópiac. Előbbi 11 724, utóbbi pedig 63 331 darab autót jelent.
Odalett a harmada
A féléves két számjegyű emelkedés ellenére a járvány előtti szint még mindig messze van, 2019 első hét hónapjában majdnem 90 ezer új autó helyeztek forgalomba. Ezen az időtávon tehát még mindig hiányzik a magyar újautó-piac nagyjából egyharmada. Az éves szintű növekedés pedig elsősorban azzal magyarázható, hogy tavaly a kiugróan magas infláció miatt a háztartások elhalasztották a nagyobb beruházásokat, például az autóvásárlást. Szintén rontja a képet az idei újautó-infláció, amely gyorsulást mutat. Januárban és februárban - éves összevetésben - 1,3-1,3 százalékkal voltak drágábbak az egy évvel korábbinál, ugyanakkor márciusban 2,5, áprilisban 2,7, májusban 4,7, júniusban pedig 5,7 százalékkal a KSH-adatok szerint. (A júliusi autódrágulásról szóló statisztika majd csak a következő héten jelenik meg.)
Kié a harmada?
A július nemcsak változást hozott, hanem helycserét is a márkák rangsorában. A hónapot a Toyota nyerte 1141 darabos eladással, második lett a Suzuki, harmadik pedig a Volkswagen 939 és 671 autóval. A júniust a Volkswagen nyerte, a korábbi hónapokban pedig a Toyota és a Suzuki váltotta egymást.
Pontosabb képet adnak a márkák piaci részesedéséről a héthavi összesített adatok.
- A Suzuki vezető a mezőnyt 9522 forgalomba helyezett új autójával a magyar újautó-piac több mint 13 százalékát uralja.
- A második a Toyota: 8652 autóval 12 százalékos a részesedése.
- A Skoda 5980 darabos eladással bő 8 százalékos piaci résszel rendelkezik az idén.
Az első három márka adja tehát a teljes piac harmadát. A héthavi eladásokat nézve az első tízben helyett kapott még a Volkwagen, a Kia, a Ford, a hyundai, a BMW, a Nissan és a Mercedes. Utóbbiak 2949-5547 darab új autót helyeztek forgalomba, így a részesedésük 4,1 és 7,7 százalék között szóródott.