Van-e pokol? Megmértük, hány fokban zötyöghetünk a metrón és vonaton

2024.08.15. 06:00

Rossz a klíma! Ez nem klíma, csak légjavító! Utazzanak inkább busszal! – számos hasonló mondattal találkozhat az, aki nyáron a vasút közelébe merészkedik. Adtunk egy kis előnyt a MÁV-nak és általános nyári időben vizsgáltuk a vonatok klímáját.

Nem átlagos nyár az idei, amikor az a hír, ha egy nap nem dől meg a melegrekord. Ilyenkor nem csoda, hogy a MÁV (nem) klimatizált járművei is állandóan szóba kerülnek: eleve nincs minden vonaton klíma, ha van, akkor sem biztos, hogy működik. Végigutaztuk az ország szinte összes jellemző vasúti járműtípusát és összevetettük a bennük mért hőmérsékleteket.

A méréshez egy egyszerű szobai léghőmérséklet-mérőt, illetve egy Bosch felülethőmérséklet-mérőt használtunk, az előbbivel a járműben általánosan tapasztalható léghőmérsékletet, utóbbival a különböző ülések ülőlapjának felületi hőmérsékletét mértük. A léghőmérséklet mérése hosszabb időt vesz igénybe, így olyan esetekben, amikor egy vonat több kocsiját is ellenőriztük, nem volt lehetőségünk mindenhol külön léghőt mérni. Az összehasonlításban ezen kocsiknál kizárólag az ülőfelület hőmérsékletét tüntetjük fel. 

Mérőeszközök a kettes metrón - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
Mérőeszközök a kettes metrón - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

A mérés napján nem volt extrém hőhullám, de azért 30 fölé kúszott az a bizonyos higanyszál. Mivel a mérések földrajzilag nem azonos helyeken készültek, a klímahatékonyságot vizsgáló táblázatban a 30 fok a referencia.

A budapesti metróvonalak

A metrók belső hőmérsékletét – már ha nem a hármas vonalról van szó – ritkán szokták ellenőrizni, ezért is volt meglepő, hogy mind a négyes, mind a kettes vonal egészen új szerelvényei majdnem olyan melegek voltak, mint a klimatizálatlan hármas metró kocsijai.

A hármas metró persze hozta a kötelezőt, a nem kifejezetten rekordközeli időjárásban is füllesztő idő volt, mind az ülőlap, mind a levegő 31 fokos volt, a légmozgás sem volt kiegyensúlyozott, voltak helyek, ahol kellemes szellő járt, máshol elevenen főtt az utas. A kettes és a négyes metrón is le lehetett izzadni, de a hőérzet azokon sokkal jobb volt, mint a hármas metró kocsijain - de erről majd kicsit később.

A nagy vonatteszt

A feladat adott volt: minél több vasúti járművet kell ellenőrizni, hogy a lehető legteljesebb képet kapjuk a klímahelyzetről. A mérést így Kőbánya-Kispesten kezdtük és az elővárosi közlekedés nemrég halálra ítélt mumusát, a 142-es (lajosmizsei) vonalat vizsgáltuk. A vonat a 2000-es évek elején az orosz államadósság fejében “ez vagy semmi” elven felajánlott 416-os sorozatú (Uzsgyi) motorvonattal volt kiadva, a tetőre szerelt Webasto klíma pedig rendes fridzsidermódra öntötte magából a hideg levegőt.

416-os sorozatú (Uzsgyi) motorvonat Gyál felső megállóhelyen. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
416-os sorozatú (Uzsgyi) motorvonat Gyál felső megállóhelyen. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

A 3-as metró után felüdülés volt felszállni az ugyanazon vállalat által gyártott Uzsgyira, amelyen az ülőlapfelület 24,5, a levegő pedig 28,9 Celsius volt, igaz, itt némiképp csalókának éreztem a léghőmérőt. A visszafelé haladó Ugyzsi már az átpingált, felújított változat volt, ezen az ülőlap 22,3 fokos volt, a beltér pedig 30 fokig melegedett fel, bár itt megint kicsit elbizonytalanodtunk, mert a komfortérzetünk még megvolt, sőt még a széteső pálya és a kényelmetlen ülések ellenére is kellemesen utaztunk a kicsit sem minőségi utastérben.

Ennél hidegebbet csak a Railjet tudott.
Ennél hidegebbet csak a Railjet tudott.

A Nyírség Intercity vizsgálati szempontból érdekes ló volt, hiszen összetétele a haldokló személykocsi-állomány üzemkészségének függvényében finoman szólva is ingadozásra hajlamos, azaz egy kimaradó első osztályú kocsi szinte mindennapos, de arra is volt már példa, hogy egy Intercity minőségű kocsi sem volt a vonaton. Ez a Nyírség IC szerencsére egy rendesen megvariált változat volt, így kapcsolódott egymáshoz egy második generációs IC kocsi, egy elsőosztályú kocsi és az ukrán menekültek számára fenntartott, humanitárius szempontból is nehezen vállalható Fecske. Az időhiány miatt csak az ülések felületének hőmérsékletét mértük. Az értékek nem voltak meglepőek, az Intercity kocsikat a kinti hőség ellenére kellemesen lehűtötte a légjavító berendezés, a Fecskében azonban az ülőfelületek hője meghaladta a 33 fokot, így biztosítva, hogy ne nőhessen fel egy generáció sem anélkül, hogy megtapasztalná, milyen odaragadni a melegtől a vonatüléshez. Szerencsére a lehúzott ablakoknak köszönhetően a levegő érzetre elviselhető volt.

A Fecske kocsi szellőzés nélküli tereinek felületei a 34 fokot is túllépték.
A Fecske kocsi szellőzés nélküli tereinek felületei a 34 fokot is túllépték.

A MÁV csúcsszuper kirakatjárműve jelenleg a Stadler KISS emeletes motorvonat. A jármű valóban jó beszerzésnek mondható, megbízható, egyszerűen üzemeltethető és a klímája is jól nyomja. A KISS ülőlaphőmérséklete mérésünk egyik fénypontja volt a 23 fokos értékkel, a levegő a mérőnk szerint 25,6 fokos volt, így kezdett visszatérni az eszközbe vetett hitünk.

A legjobbról a legrosszabbra szállás tovább javítja az összehasonlíthatóságot, Vác állomáson az Aszódra tartó személyvonat Fecske vezérlőkocsija következett. A kocsiban végig fülledt meleg volt, a hőmérő pedig 31,5 fokos felületi- és 33,2 fokos léghőmérsékletet mutatott.

432-es sorozatú (Papagáj szili) villanymozdony fecske kocsival Galgamácsa állomáson. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
432-es sorozatú (Papagáj szili) villanymozdony fecske kocsival Galgamácsa állomáson. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

Mivel a teszt szempontjából kiemelten fontos volt a mellékvonalak meghatározó járműve, a Bzmot motorkocsi vizsgálata is, ezért a személyvonatról Galgamácsa állomáson egy Bz motorkocsira szálltunk át, kizárólag az adatgyűjtés érdekében. A hőérzet itt is borzalmas volt, az ülőlap hőmérséklete 32, a levegőé 31,3 fokos volt. Ebben a járműben azon túl, hogy nincs klímaberendezés, a motort is az utastér alá helyezték el, így azon kívül, hogy hangos, még fűti is azt.

A Bz-n már megjelent a rossz hőérzetre figyelmeztető szomorú arc.
A Bz-n már megjelent a rossz hőérzetre figyelmeztető szomorú arc.

Aszódon az elővárosok favoritja, a Stadler FLIRT motorvonat következett, amelyen 26,5 fokos ülőlap és 29,2 fokos levegőhőmérséklet lett a mérés eredménye. A hőérzet ezen a vonaton sem volt kifejezetten rossz, de azért valami műszaki hiba itt is akadt, elromlott a WC. A meghibásodott mellékhelyiség miatt a vonatnak állnia kellett Gödöllőn, ameddig minden utas el tudott menni az állomáson működő WC-re.  

FLIRT motorvonat érkezik Hegyeshalom állomásra. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
FLIRT motorvonat érkezik Hegyeshalom állomásra. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

A FLIRT a Keleti pályaudvarra érkezett be, így kézenfekvő volt a harmadik metróvonalat, a 2-est is ellenőrizni. Itt sem volt hidegebb, mint a hármas vonalon, sőt a léghőmérő által meghatározott skála szerinti rossz levegő paraméterek is teljesültek, amit egy szomorú arc jelzett. Az ülőlap hőmérséklete 30,6 míg a levegőé 30,8 fok volt. Viszont a hőérzetünk itt jobb volt, mint a klímát nyomokban sem tartalmazó hármas vonalon.  

A Délibe érkezett metró után adta magát, hogy egy nyugati irányú Intercityt is kipróbáljunk, így a Zalaegerszeg felé közlekedő Göcsej IC-re esett a választás. A vonat IC elnevezését annak az egyetlen többcélú teres személykocsinak köszönheti, amely, mint egyetlen klímás jármű, feláras kocsiként közlekedik. A felárért legalább a klíma valóban működött, az ülőlap 23,8 fokos, a hőérzet pedig nagyon kellemes volt.

A többcélú teres kocsi hozta a nemzetközileg elvárható szintet.
A többcélú teres kocsi hozta a nemzetközileg elvárható szintet.

A nap legmelegebb járműve cím azokat a Halberstadti kocsikat illeti meg, amelyeket a vonat másik három kocsijának használtak. A balatoni vonatok és a dunántúli intercityk állandó kapacitásnövelő kocsijainak ülőlapjai az üléshuzat színétől függetlenül 35,4 fokosak voltak, a levegő pedig 34,9 fokig melegedett fel a vizsgált kocsiban úgy, hogy kint csupán 30 fokos volt a hőmérséklet. A hőérzet is borzalmas volt, főleg a félfülkés elrendezésű részen, ahol vannak olyan üléssorok, ahová egyáltalán nem jut friss levegő.

Halberstadti kocsikból és kerékpárszállító kocsiból álló Vizipók sebesvonat halad át Érd alsó megállóhelyen. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
Halberstadti kocsikból és kerékpárszállító kocsiból álló Vizipók sebesvonat halad át Érd alsó megállóhelyen. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

Nemzetközi kanyar

Két nappal később egy bécsi út kapcsán lehetőség nyílt két nemzetközi vonat, egy Dacia-Corvin gyorsvonat, illetve egy Railjet szerelvény ellenőrzésére is. A nemzetközi vonatokon jellemzően a legjobb járműveket találjuk, ám érdekességképp a reggeli vonaton az étkezőkocsit, míg a Railjeten az egyszerű másodosztályt ellenőriztük. A hőérzet mindkét kocsiban kellemes volt, az étkezőben a levegő a konyha közelsége ellenére is 24,5 fokos volt, míg az ülőlapon 24,7 fokot mértünk. 

Nem mindennapi Railjet ez, hiszen magyar mozdony húzza, ráadásul a vezérlőkocsi is rossz irányba néz. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
Nem mindennapi Railjet ez, hiszen magyar mozdony húzza, ráadásul a vezérlőkocsi is rossz irányba néz. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

A Railjeten is nagyon kellemes volt a hőérzet, végül ez a vonat lett a hűtési verseny abszolút győztese 22,2 fokkal, amellyel csak egy tizeddel ugyan, de megverte a MÁV bajnokát, az Uzsgyit. A levegő hőmérséklete itt 25,6 fok volt, de ezen nem lepődtünk meg, hiszen a jól működő légkondícionálás alapvető feltétel az ilyen vonatoknál.

Összehasonlítás

Az adatokat táblázatszerűen is rendeztük, hogy átlátható, rendszerezhető legyen a járművek egymáshoz viszonyított teljesítménye. Mivel a léghőmérsélet adatoknak a külső hőmérséklethez viszonyítva van igazán értelmük, így itt 30 fokos alapot alkalmaztunk, amelyből a százalékos eltérést jelenítettük meg. A legjobban hűtött jármű ezen összehasonlítás alapján a KISS motorvonat lett, amelyet a hőérzet szubjektíven érzékelt adata is alátámaszt. Az természetesen, hogy a legkorszerűbb klímás jármű hűt a legjobban, nem nagy meglepetés, ám az ülőlap hőmérsékletének szempontjából mégsem a KISS, hanem az Uzsgyi klímája tekinthető a legjobbnak. A hőérzet a két járművön egyébként nagyjából azonos volt.

Gyártó Típus (becenév) Jelleg Klíma Léghőmérséklet eltérés (%) Ülőlap hőmérséklete Hőérzet
Stadler FLIRT motorvonat van -2,7 26,5 ℃

Stadler KISS motorvonat van -14,7 23 ℃ nagyon jó
Metrowagonmash Uzsgyi motorvonat van -3,7 22,3 ℃ nagyon jó
Studenka Vagonka Bzmot motorkocsi nincs 4,3 32 ℃ rossz
RAW Halberstadt Halberstadti személykocsi nincs 16,3 35,3 ℃ nagyon rossz
Dunakeszi járműjavító Fecske vezérlő vezérlőkocsi nincs 10,7 31,5 ℃ rossz
Dunakeszi járműjavító Fecske személykocsi nincs n.a. 30,1 ℃ rossz
Szolnoki járműjavító IC+ többcélú többcélú teres személykocsi van n.a. 23,8 ℃ nagyon jó
Rába 2G IC személykocsi légjavító n.a. 28,4 ℃ közepes
Rába 2G IC első osztály személykocsi légjavító n.a. 27,3 ℃ közepes
Siemens Railjet ingavonati személykocsi van -14,7 22,2 ℃ nagyon jó
DWA WRRmz étkezőkocsi van -18,3 24,7 ℃ nagyon jó

A személykocsik helyzete egyáltalán nem rózsás. A MÁV-nál hatalmas hiány van korszerű személykocsikból, hiszen a leállított kétes minőségű IC+ program óta egy új jármű sem érkezett. Használt személykocsit az elmúlt 10 évben egyáltalán nem vettünk, bár vasúti források szerint jelenleg folyamatban van egy ilyen jellegű nagyobb üzlet, de erről még nincs hivatalos információ. Az Intercity kocsik klímái amúgy sem tartoznak a legmegbízhatóbbak közé, míg a személyvonati és gyorsvonati kocsik közül egyben sincs légkondícionáló.

Metró Gyártó Típus Klíma Léghőmérséklet eltérés (%) Ülőlap hőmérséklete Hőérzet
M2 Alstom AM4-M4 van 2,7 30,6 ℃ közepes
M3 Metrowagonmash 81-717.2K nincs 2,3 30,9 ℃ rossz
M4 Alstom AM5-M2 van -1,3 27,6 ℃ közepes

A metróvonalak esetében meglepő, hogy mennyire kicsi a számszerű különbség a 3-as metró klimatizálatlan és a 2-es és 4-es metró klimatizált kocsijai között enyhébb nyári időben. Az összehasonlításhoz természetesen hozzátartozik, hogy a metrót nagyrészt a nagy embertömeg hője fűti, a hármas metró nyitható ablakos kialakításában egyszerűbben cserélődik a benti és a kinti levegő, ami sokat segíthet a hőérzeten.

A kötöttpályás tömegközlekedés légkondícionálására tehát igenis van igény és valós szükség. Ez akkor mutatkozik meg a legjobban, amikor az államvasút arra kéri a saját utasait, hogy válasszák inkább a Volán járatait, hiszen a busztársaság járműveinek már több mint 80 százaléka légkondícionált. A MÁV esetében viszont továbbra sem látni, hogy hol lesz a megoldás a klímaproblémára, ahogy a jelenleg klímás flotta megbízható karbantartása is gyakran nehézségekbe ütközik.

Kapcsolódó
A MÁV arra kér mindenkit, hogy ha nem fontos, ne vonatozzunk

A MÁV arra kér mindenkit, hogy ha nem fontos, ne vonatozzunk

A nagy forróság a vonatoknak és a síneknek sem tesz jót.

A cikkből most kimaradt HÉV-ekkel, kiemelten a gödöllői vonallal júliusban foglalkoztunk.

Kapcsolódó
Katasztrófa, ami a gödöllői HÉV-en történik és javulás egyelőre nem várható

Katasztrófa, ami a gödöllői HÉV-en történik és javulás egyelőre nem várható

Rövidtávú megoldásokkal próbálják orvosolni a régóta fennálló, csak hosszútávú megoldásokkal helyreállítható problémát.

Az oldalról ajánljuk

Három új modellt mutat be a Kia február végén
  • Hírek

Három új modellt mutat be a Kia február végén

Mindhárom elektromos lesz.

február 13., 10:43
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
  • Hírek

Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault

Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.

február 13., 10:35
Egy Magyarországot bukott a Tesla
  • Hírek

Egy Magyarországot bukott a Tesla

Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.

február 13., 14:06
Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
  • Hírek

Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten

Autóból észrevehetetlen a különbség.

február 13., 13:00
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
  • Belsőség

Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?

Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!

4 órája
Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy
  • Hírek

Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy

Big biznisz.

február 13., 11:04
Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja
  • Hírek

Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja

Gőzerővel halad a Bugatti Tourbillon fejlesztése.

február 12., 05:53
Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak
  • Hírek

Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak

Külön utakon folytatják.

február 13., 08:42
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
  • Hírek

Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért

A kampányuk eddig tartott.

február 13., 07:11
Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata
  • Hírek

Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata

Az Audi modellpalettájának racionalizálásával csökkentené a költségeit a Volkswagen.

február 12., 05:53
Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés
  • Hírek

Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés

A magyar Nissannál úgy érezték, hogy a prosztóság menő és érdemes így reklámozni a márka autóit. Pedig nem.

február 12., 07:32
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
  • Hírek

Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet

Reggelre már megjelent a hó pár helyen.

február 13., 06:10
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
  • Hírek

Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett

Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.

február 13., 15:04
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
  • Sajtóközlemény

Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést

A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.

február 13., 14:54
Bátorságod és félretett pénzed legyen
  • Tesztek

Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013

Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.

február 13., 16:06
Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck
  • Hírek

Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck

A nevével ellentétben ez még mindig nem egy teljesen önvezető rendszer.

február 12., 12:12
A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt
  • Hírek

A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt

A baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.

február 12., 16:44
Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél
  • Hírek

Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél

Kisebb szennyezés és kedvezőbb fogyasztás érhető el a Stellantis kísérleti abroncsaival.

február 12., 17:51
Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj
  • Hírek

Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj

A felüljáró fejújítása miatt borítékolható a dugó a környéken. Sokaknak opció lehet a Megyeri híd.

február 12., 09:19
Legális-e a kisebb ET-s felni?
  • Gumidoktor

Legális-e a kisebb ET-s felni?

Tudom, hogy csalni fog a sebességmérő, de ez nem izgat.

február 12., 15:59
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?
  • Közélet

Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek

Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?

február 13., 06:01
Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal
  • Hírek

Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal

Az USA elnöke szerint ellopták országának autóiparát.

február 12., 14:53
A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette
  • Hírek

A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette

Legalábbis azokon a piacokon, ahol erre lehetőségük van.

február 12., 13:20
Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba Afrikában
  • Belsőség

Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba AfrikábanTC Bamako 2025/13

Eldöntöttük, mi lesz a Tigrissel a futam végén, de vannak még kérdések.

február 12., 13:45
BMW X3 M50 – 2025.
  • Tesztek

BMW X3 M50 – 2025.

február 13., 10:27
Kia EV Day előzetes
  • Hírek

Kia EV Day előzetes

február 13., 10:00
Törött Ferrarival az autópályán
  • Hírek

Törött Ferrarival az autópályán

február 13., 14:39
Mazda 6 a bokorban
  • Hírek

Mazda 6 a bokorban

február 13., 13:36
Olcsó Volkswagen villanyautó
  • Hírek

Olcsó Volkswagen villanyautó

február 13., 15:59
Renault elektromos kisteherautók
  • Hírek

Renault elektromos kisteherautók

február 12., 17:30