Plug-in hibridek: nem csak az ingyenes parkolásnak lehet vége

2024.08.23. 06:02

Már tavaly sejteni lehetett, hogy a plug-in hibridek zöld rendszámra való jogosultsága nem tarthat örökké. A jóslatok valóra váltak, szeptembertől a konnektorból tölthető hibrid járművek csak fehér plakettre lesznek jogosultak. De mit jelent ez a mindennapokban?

Úgy tűnik, hogy az a közel negyvenezer plug-in hibrid tulajdonos, akinek még jutott zöld rendszám, egy időre megnyugodhat. 2026. novemberéig kell - saját kezdeményezésre - leadniuk a meglévő zöld rendszámot és fehér hátterűt igényelni helyette. A procedúra kezdeményezése és a költségek viselése az autósok feladata lesz.

Azt mindenki sejtheti, hogy – a kedvezmények miatt – az érintettek többsége az utolsó napra időzíti majd a cserét, senki sem mond le szívesen az ingyenes parkolás vagy éppen az adókedvezmények nyújtotta előnyökről. 

Valóban maradnak előnyök? 

Budapesten és néhány megyeszékhelyen még él a zöld rendszámra vonatkozó ingyenes parkolási kedvezmény, önmagában már emiatt is érdemes lehet zöld rendszámos autóval közlekedni. Nyilván ez sem tart örökké, de amíg létezik, sokat nyom a latba. 

Az adó- és illetékkedvezmények esetében viszont más a helyzet. 

A jogszabályok ezeket a kedvezményeket konkrét környezetvédelmi kategóriákhoz (5E; 5P; 5N) köti, a módosítással pedig szeptembertől erősen leszűkülhet azon járművek köre, amelyek jogosultak ezen előnyökre. Továbbra is az ún. "környezetkímélő gépkocsik" lesznek jogosultak a zöld rendszámra és az ahhoz kapcsolódó kedvezményekre, viszont a jogszabálymódosítás már csak a tisztán elektromos járműveket (5E) tekinti ilyennek.

Egy ilyen látvány eddig azt is jelentette, hogy zöld a rendszám és az ingyenes parkolás mellé adókedvezmény is jár.
Egy ilyen látvány eddig azt is jelentette, hogy zöld a rendszám és az ingyenes parkolás mellé adókedvezmény is jár.

Mit mondanak a jogszabályok?

Környezetkímélő gépkocsi: a tisztán elektromos gépkocsi és a nulla emissziós gépkocsi.

Tisztán elektromos gépkocsi: hajtáslánca legalább egy elektromos energiatároló eszközt, elektromos áram átalakító egységet, és olyan elektromos gépet tartalmaz, amely a gépkocsi meghajtására szolgáló tárolt elektromos energiát mechanikai energiává alakítja és a gépkocsi meghajtásához más erőforrással nem rendelkezik (5E környezetvédelmi osztály);

Külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid):  gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága legalább 25 km (5P környezetvédelmi osztály);

Növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi: hatótávolsága tisztán elektromos hajtással legalább 50 km (5N környezetvédelmi osztály).

Vagyis egy Tesla Model S az 5E kategóriába tartozik, egy plug-in Prius (a legújabbat leszámítva) az 5P besorolást kapja, egy hatótávnövelő benzinmotorral kiegészített BMW i3 pedig az 5N kategóriába esik. Utóbbi kettő szeptembertől nem kaphat friss zöld rendszámot, a régit pedig le kell cserélni hagyományosra 2026 novemberéig. 

Lesznek járulékos veszteségek is?

Mivel ezek a korábban környezetkímélőnek kategorizált autók (5P és 5N kategória) kiesnek a környezetbarát pixisből, lehet, hogy az ahhoz kapcsolódó adó- és illetékkedvezményekről is le kell mondania annak, aki a jövőben ilyen autót vesz. Ezek az autók eddig mentességet élveztek a gépjárműadó, cégautóadó, a vagyonszerzési illeték és a regisztrációs adó alól. Ennek viszont nagy valószínűséggel vége lehet.

Környezetkímélő? Már nem!
Környezetkímélő? Már nem!

A gépjárműadóról szóló törtvényt eddig nem módosította a jogalkotó, de ha megteszi és hozzáigazítja az augusztus elsejei pontosításhoz, akkor a kedvezményeknek is vége.

  • Gépjárműadó A vonatkozó jogszabály szerint a környezetkímélő gépkocsik mentesülnek ettől a köztehertől. Szeptemberől viszont a konnektoros hibridek jogilag már nem minősülnek környezetkímélő gépkocsinak, így az adót is meg kell utánuk fizetni 2025. január elsejétől. Ehhez persze módosítani kell az adótörvényt, de senki se tegyen nagy téteket arra, hogy ez elmarad. 
  • Cégautóadó Itt is hasonló a helyzet, jelenleg mentességet élveznek a környezetkímélő gépkocsik. A gépjárműadó-törvény várható módosításával viszont ez a kedvezmény is megszűnhet a közeljövőben. Fontos tudni, hogy cégautóadó fizetésére magányszemélyek nem kötelesek, magánszemélyek tulajdonában lévő plug-in hibrid autók esetén ezután sem kell ilyen jogcímen adót fizetni. 
  • Vagyonátruházási illeték: A mentesség itt is a környezetkímélő jelleghez kapcsolódik, a gépjárműadó-törvény várható módosítását követően az 5P és 5N kategóriába tartozó autók után is illetéket kell majd fizetni a kormányablakban az autók átírásakor. 
  • Regisztrációs adó: Jelenleg még minden környezetkímélő gépkocsi mentesül ezen teher alól, viszont a regisztrációs adóról szóló jogszabály arra a törvényre hivatkozik, amely szerint szeptember elsejétől az 5P és az 5N kategória már nem minősül környezetkímélőnek jogi értelemben. Magyarul itt is csak egy apró pontosítás kell a törvényszövegben, és lehet is regadót fizetni a plug-in hibridek honosítása előtt. 
    Minek bíbelődjön vele az egyszeri autós, ha semmilyen kedvezmény nem jár mellé?
    Minek bíbelődjön vele az egyszeri autós, ha semmilyen kedvezmény nem jár mellé?

Hogy pontosan mi várható, csak sejteni lehet. Ördögűzés vagy csak adómaximalizálás? Csökkennek az adókedvezmények, vagy azok is megszűnnek teljesen? Kérdéseimmel megkerestem az illetékes minisztériumot.

Építési és Közlekedési Minisztérium válasza

2016. január elejétől a plug-in hibrid járművek jelentős, a zéró emissziós, azaz tisztán elektromos és hidrogén meghajtású gépjárművekkel megegyező mértékű kedvezményekben részesültek. Mentesültek a gépjárműadó, a cégautóadó, a regisztrációs adó, valamint a viszterhes vagyonátruházási illeték megfizetése alól. Ehhez kapcsolódóan az önkormányzatok saját hatáskörben jellemzően ingyenes parkolási, vagy behajtási lehetőséget biztosítottak. Sok önkormányzat az elmúlt években ezeket a kedvezményeket már megszüntette.

A szabályozás bevezetése óta eltelt idő alatt a tapasztalat és az eladási adatok is azt igazolják, hogy a nagyobb teljesítményű belső égésű motorral ellátott (relatíve szennyezőbb) – elektromos meghajtással kisegített – hibrid gépkocsik terjedtek el jobban.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a támogató szabályozás teret engedett olyan plug-in hibrid elektromos járművek számára, amelyek ugyan elérik a jelenleg előírt minimum hatótávolságokat (min. 25 km - 50 km), de a szén-dioxid kibocsátásuk meghaladhatja a gyakorlati használat során egy korszerű belső égésű motor átlagos kibocsátását. Tekintettel arra, hogy a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, mint a zéró kibocsátású járműveké, ráadásul lehetővé teszi, hogy zöld rendszámú, nagyteljesítményű és magas károsanyag kibocsátású luxusterepjárók élvezhessék a környezetkímélő autóknak járó kedvezményeket, az Építési és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint nem indokolt a zéró kibocsátású és plug-in hibrid járművek azonos mértékű kedvezményének fenntartása.

A Magyar Közlöny 2024. július 31-i számában megjelent rendeletekkel nem változott az elektromos és a hibrid autók adókedvezményeinek szabályozása, azonban – miként azt korábban jeleztük is – folyamatban van a plug-in-hibrid gépkocsik adókedvezményeinek felülvizsgálata.

Jelenleg az elektromos járművek száma megközelítőleg 60 000 db, a rendszámcserében érintett plug-in hibrid járművek száma körülbelül 40 000 db, míg a további hibrid járművek száma (jellemzően öntöltő hibridek, amelyek csak elektromos hajtással nem képesek lényeges haladásra, jelenleg is fehér rendszámmal vesznek részt a forgalomban és nem részesülnek kedvezményekben) 240 000 darab.

A szerkesztőségünk birtokába jutott adószakértői tájékoztató anyag alapján a szakma kifejezetten arra készül, hogy az eddigi adó- és illetékkedvezményeknek is vége lesz 2025-től, az erről érdeklődő ügyfeleiket is ennek megfelelően tájékoztatják. Nagyon úgy tűnik, hogy a jövőben a környezettudatosságon kívül semmi sem fogja ösztökélni az autóvásárlókat a konnektorról tölthető hibridek választására. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.