Elindultak a zombivá válás útján a levegőért kapkodó európai autómárkák

2024.09.05. 14:50

A Volkswagen döntése, hogy európai üzemeket zár be egyszerre jelenti azt, hogy eljött az igazság pillanata a drágán termelő európai autóiparban és azt, hogy megújulás emberi ára riasztóan nagy lesz.

Első hallásra is rendkívüli a hír, hogy a Volkswagen történetében először gyárbezárásokat tervez Európában, ám ha figyelembe vesszük, hogy ez az egész kontinens autóiparának kétségbeejtő helyzetéről árulkodik, akkor még rosszabb a kép. 

Lemaradásban

A VW lépése várhatóan az egész ágazat valamiféle átalakulásának kezdetét jelentheti. A német autóipari konszern éveken át figyelmen kívül hagyta, mekkora kapacitásfelesleg alakult ki gyáraiban, amelyek versenyképessége folyamatosan csökkent. Az igazság pillanatát az ismert körülmények hozták el: kiderült, hogy az elektromos autók gyártásában az amerikai Tesla és főként a kínai autógyártók baromi nagy előnyre tettek szert az európai vállalatokkal szemben.

GettyImages-2154595713
A VW rájött, milyen komoly a helyzet. Bonyolult geopolitikai viszonyok között élünk, és az országok versenyében Európa enyhén szólva nem a nyerésre álló játékosok között szerepel” – mondta Harald Hendrikse, a Citigroup autóipari elemzője.  Az európai újautó-eladások ötödével maradnak el a járvány előtti szinttől, amit nem csupán a Volkswagen érez meg.

Fenntartották a fenntarthatatlant a cégek

Az európai autógyártók, a VW, a Stellantis, a Renault együtt harminc olyan üzemet működtetnek a kontinensen, amelyek nem termelnek profitot – derült ki Bloomberg által idézett adatokból. Ezek közé tartozik a Volkswagen óriási központi bázisa Wolfsburgban, amely Európa legnagyobb autógyártó telephelye.

Az látszik, hogy a kontinens autógyártása kiszolgáltatott a belső égésű motorokkal hajtott autók hanyatlásának. Szemben az Egyesült Államokkal a régióban továbbra is fenntartották a drágán termelő üzemeket a 2008/2009-es gazdasági válság után.

Az elektromos átállás azonban óriási befektetéseket igényel, miközben megszűnt az olcsó orosz energiahordozókra épülő gyártás és megjelentek a rettentő hatékony kínai villanyautós cégek.

Kiábrándítóak az európai autógyártók számai

A végeredmény: ez az ellentmondás nem tartható fenn, nem finanszírozható a jövőben. A pénzpiacok is jelzik ezt. A Volkswagen részvényei a 2015-ös dízelválságot követő mélypontjukon forognak a tőzsdén. A cég júliusban rontotta éves értékesítési előrejelzését, miután az év első felében csökkentek eladásai.Az új modellek bevezetésének költségei a negatív tartományba taszították a cash flow-t szemben az egy évvel korábbi 2,5 milliárd dolláros pozitív adattal. Nem csupán a népautók gyártásán elért profitráta csökkent, hanem a prémium márka az Audi is rosszabbul teljesít ezen a téren, mint amit a német autógyártónál megszoktak.

A Stellantis helyzete sem egyszerű / Fotó: Handout / Stellantis via Getty Images
A Stellantis helyzete sem egyszerű / Fotó: Handout / Stellantis via Getty Images

A Stellantis nettó nyeresége közel felével esett az idei első félévben az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. Carlos Tavares, a vállalat vezérigazgatója, a költségcsökkentés bajnoka erős nyomás alá került, mert zsugorodik a cég piaci részesedése és a vártnál kisebb a kereslet az olyan nagy ígéretek iránt is, mint a Fiat 500-as elektromos változata. A cég olaszországi üzemeiben több mint harmadával esett a termelés az év első felében. Előkerült egy drámai, de figyelemre méltó ötlet

Az elektromos átállás lassúsága nyomán különös ötlettel állt elő Luca de Meo, a Reanult vezérigazgatója.Azt javasolta, hogy egész Európa autógyártási eszközeit gereblyézzék össze egyetlen óriásvállalatba. A minta az Airbus lenne, amely összefogta a kontinens egyenként versenyképtelen polgári repülőgépeket gyártó vállalatait. A cégvezetőt egyelőre lehurrogták azzal, hogy még a VW átalakítása is iszonyatosan nehéz feladat lesz, hiszen a gyárbezárással együtt járó leépítések nem illeszkednek a cégek vezetőinek és tulajdonosainak azon az ígéreteibe, miszerint az elektromos átállás nem jár majd nagy fájdalmakkal.

Pierre-OliverEssing, a londoni AIR Capital tőketársaság elemzője „riasztónak” látja az feltárulkozó perspektívát.

Egymást követték az ágazatot érő csapások

Az európai villanyautó-gyártást a technológiai lemaradás mellett az is sújtotta, hogy olyan országokban, mint Németország vagy Svédország a kormányok váratlanul visszavonták az elektromos autók vásárlásáttámogató intézkedéseiket.

A német kormány éppen most készül ezt korrigálni legalább a céges autóflották esetén. A nehézségek miatt gyengült a kereslet az elektromos autók iránt Európában, és ez még nem minden.

A befektetők a lassulást látva elvesztették a bizalmukat az európai autógyártó-szektorban. Miért fektetnék a pénzüket az öreg kontinens cégeibe, amikor a Tesla piaci értéke több mint háromszorosa a Volkswagen, a Stellantis és a Renault értékének együtt, és több mint kétszerese a BMW és a Mercedes-Benz együttes értékének. (Források: Bloomberg, CNBC, Reuters