Elindultak a zombivá válás útján a levegőért kapkodó európai autómárkák

2024.09.05. 14:50

A Volkswagen döntése, hogy európai üzemeket zár be egyszerre jelenti azt, hogy eljött az igazság pillanata a drágán termelő európai autóiparban és azt, hogy megújulás emberi ára riasztóan nagy lesz.

Első hallásra is rendkívüli a hír, hogy a Volkswagen történetében először gyárbezárásokat tervez Európában, ám ha figyelembe vesszük, hogy ez az egész kontinens autóiparának kétségbeejtő helyzetéről árulkodik, akkor még rosszabb a kép. 

Kapcsolódó
Akkora a baj a Volkswagennél, hogy üzembezárások is következhetnek

Akkora a baj a Volkswagennél, hogy üzembezárások is következhetnek

A szakszervezetek szerint az igazgatótanács megbukott.

Lemaradásban

A VW lépése várhatóan az egész ágazat valamiféle átalakulásának kezdetét jelentheti. A német autóipari konszern éveken át figyelmen kívül hagyta, mekkora kapacitásfelesleg alakult ki gyáraiban, amelyek versenyképessége folyamatosan csökkent. Az igazság pillanatát az ismert körülmények hozták el: kiderült, hogy az elektromos autók gyártásában az amerikai Tesla és főként a kínai autógyártók baromi nagy előnyre tettek szert az európai vállalatokkal szemben.

GettyImages-2154595713
A VW rájött, milyen komoly a helyzet. Bonyolult geopolitikai viszonyok között élünk, és az országok versenyében Európa enyhén szólva nem a nyerésre álló játékosok között szerepel” – mondta Harald Hendrikse, a Citigroup autóipari elemzője.  Az európai újautó-eladások ötödével maradnak el a járvány előtti szinttől, amit nem csupán a Volkswagen érez meg.

Fenntartották a fenntarthatatlant a cégek

Az európai autógyártók, a VW, a Stellantis, a Renault együtt harminc olyan üzemet működtetnek a kontinensen, amelyek nem termelnek profitot – derült ki Bloomberg által idézett adatokból. Ezek közé tartozik a Volkswagen óriási központi bázisa Wolfsburgban, amely Európa legnagyobb autógyártó telephelye.

Az látszik, hogy a kontinens autógyártása kiszolgáltatott a belső égésű motorokkal hajtott autók hanyatlásának. Szemben az Egyesült Államokkal a régióban továbbra is fenntartották a drágán termelő üzemeket a 2008/2009-es gazdasági válság után.

Az elektromos átállás azonban óriási befektetéseket igényel, miközben megszűnt az olcsó orosz energiahordozókra épülő gyártás és megjelentek a rettentő hatékony kínai villanyautós cégek.

Kiábrándítóak az európai autógyártók számai

A végeredmény: ez az ellentmondás nem tartható fenn, nem finanszírozható a jövőben. A pénzpiacok is jelzik ezt. A Volkswagen részvényei a 2015-ös dízelválságot követő mélypontjukon forognak a tőzsdén. A cég júliusban rontotta éves értékesítési előrejelzését, miután az év első felében csökkentek eladásai.Az új modellek bevezetésének költségei a negatív tartományba taszították a cash flow-t szemben az egy évvel korábbi 2,5 milliárd dolláros pozitív adattal. Nem csupán a népautók gyártásán elért profitráta csökkent, hanem a prémium márka az Audi is rosszabbul teljesít ezen a téren, mint amit a német autógyártónál megszoktak.

A Stellantis helyzete sem egyszerű / Fotó: Handout / Stellantis via Getty Images
A Stellantis helyzete sem egyszerű / Fotó: Handout / Stellantis via Getty Images

A Stellantis nettó nyeresége közel felével esett az idei első félévben az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. Carlos Tavares, a vállalat vezérigazgatója, a költségcsökkentés bajnoka erős nyomás alá került, mert zsugorodik a cég piaci részesedése és a vártnál kisebb a kereslet az olyan nagy ígéretek iránt is, mint a Fiat 500-as elektromos változata. A cég olaszországi üzemeiben több mint harmadával esett a termelés az év első felében. Előkerült egy drámai, de figyelemre méltó ötlet

Az elektromos átállás lassúsága nyomán különös ötlettel állt elő Luca de Meo, a Reanult vezérigazgatója.Azt javasolta, hogy egész Európa autógyártási eszközeit gereblyézzék össze egyetlen óriásvállalatba. A minta az Airbus lenne, amely összefogta a kontinens egyenként versenyképtelen polgári repülőgépeket gyártó vállalatait. A cégvezetőt egyelőre lehurrogták azzal, hogy még a VW átalakítása is iszonyatosan nehéz feladat lesz, hiszen a gyárbezárással együtt járó leépítések nem illeszkednek a cégek vezetőinek és tulajdonosainak azon az ígéreteibe, miszerint az elektromos átállás nem jár majd nagy fájdalmakkal.

Pierre-OliverEssing, a londoni AIR Capital tőketársaság elemzője „riasztónak” látja az feltárulkozó perspektívát.

Egymást követték az ágazatot érő csapások

Az európai villanyautó-gyártást a technológiai lemaradás mellett az is sújtotta, hogy olyan országokban, mint Németország vagy Svédország a kormányok váratlanul visszavonták az elektromos autók vásárlásáttámogató intézkedéseiket.

A német kormány éppen most készül ezt korrigálni legalább a céges autóflották esetén. A nehézségek miatt gyengült a kereslet az elektromos autók iránt Európában, és ez még nem minden.

Kapcsolódó
Óriási adókedvezmény jöhet a németeknél céges villanyautókra

Óriási adókedvezmény jöhet a németeknél céges villanyautókra

Magyarországra is begyűrűzhetnek a támogatás hatásai.

A befektetők a lassulást látva elvesztették a bizalmukat az európai autógyártó-szektorban. Miért fektetnék a pénzüket az öreg kontinens cégeibe, amikor a Tesla piaci értéke több mint háromszorosa a Volkswagen, a Stellantis és a Renault értékének együtt, és több mint kétszerese a BMW és a Mercedes-Benz együttes értékének. (Források: Bloomberg, CNBC, Reuters

Az oldalról ajánljuk

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
  • Közélet

Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?

Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?

április 4., 06:06
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
  • Hírek

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült

A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.

április 3., 17:16
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

14 perce
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!
  • Tesztek

Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.

Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.

április 3., 17:03
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Közélet

Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.

április 3., 16:28
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
  • Hírek

Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában

A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.

április 3., 14:04
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
10 milliós „olcsó” autók tárháza
  • Égéstér

10 milliós „olcsó” autók tárháza

A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.

április 3., 15:08
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Skoda Elroq RS bemutató
  • Hírek

Skoda Elroq RS bemutató

április 3., 17:09
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21