2024.10.03. 06:03

Beköszöntött az igazi ősz, itt a kátyúszezon. Azt már sokszor olvashatták az autósok, hogy mi a teendő tankcsapdába hajtást követően, arról viszont nem hallani, hogy milyen jogi útvesztőbe keveredhet, aki belevág egy ilyen kártérítési kalandba. Tanuljatok olvasóink esteiből.

Az utak általánosan rossz állapota, a hirtelen lezúduló, nagy mennyiségű csapadék és a hőmérséklet-ingadozás miatt egyik napról a másikra jelenhetnek meg a gumi- és futóműgyilkos terepakadályok, a kátyúk. Az összeset az sem tudja kikerülni, aki fokozott óvatossággal közlekedik ebben a szürke időben. 

Az elmélet egyszerű: a közutak közlekedésre alkalmas állapotban tartásáért a közút kezelője felel. Ha alulmarad a kátyúkkal folytatott végeláthatatlan küzdelemben és nem jelzi táblával kellő időben-távolságban a várható úthibát, meg kell térítenie az autókban okozott kárt. 

A gyakorlat ennél azért bonyolultabb

Előfordulhat, hogy a közút kezelője minden jogi eszközt megragad annak érdekében, hogy az autósra tolja a felelősséget. Némi alapja lehet az ilyen megközelítésnek is, hiszen a KRESZ szerint a közlekedés egy társasjáték, amiben a valóságot senki sem hagyhatja figyelmen kívül csak amiatt, hogy van gazdája minden útszakasznak. 

KRESZ - Haladás az úton

Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra.

Logikus a rendelkezés, rossz állapotú aszfalton, csapadékos időszakban, "peres" gumival közlekedve fokozottan figyelembe kell venni az úthibákat, kátyúkat. Ilyen viszonyok közepette az is elég lehet a bajhoz, ha a megengedett legnagyobb sebességgel közlekedik ugyan az autós, de "relatíve" mégis gyorsabban hajt annál, ami az autó futóműve szempontjából biztonságos. Ilyenkor találkozhatunk a kármegelőzési-kárelhárítási kötelezettség fogalmával.

Zalán esős időben szaladt bele a jobb első kerekével egy méretes kátyúba. Tudta mit kell tennie, rendőrt hívott. A helyszínelésről jegyzőkönyvet kapott, a gumi és a felni javításáról pedig számlát kért, majd beküldte a dokumentumokat a közút kezelőjének és bejelentette a kártérítési igényét. 

Meglepetésére a kártérítési igényét elutasították arra hivatkozva, hogy a helyszínen készült rendőrségi jegyzőkönyvet nem küldte el, anélkül pedig megalapozatlan a kártérítési igénye, mivel a kár keletkezésének ténye és az ok-okozati összefüggés nem igazolt.  

Fellebbezésnek helye nincs!

Levelüket azzal zárták, hogy amennyiben Zalán nem ért ezzel egyet, bírósághoz fordulhat. Olvasónk amiatt döbbent le igazán, hogy biztosan emlékszik, megküldte a rendőrségi papírt a közútkezelőnek. Leellenőrizte, valóban továbbította az emailt benne a hivatalos rendőrségi dokumentummal. Akkor? 

Osztott-szorzott, megkérdezte a bírósági peres eljárás és az ügyvédi képviselet várható költségeit, amelyek ismeretében végül úgy döntött: költsék patikára azt a pár tízezer forintot, amit megspóroltak rajta, neki se idegrendszere, se ideje, se pénze, hogy egy defekt miatt évekig pereskedjen.

Érthető, ha ide nem szívesen jár az autós egy defekt okán.
Érthető, ha ide nem szívesen jár az autós egy defekt okán.

Sarolta esete hasonló, a kárigény bejelentése után, a közútkezelő hárította a felelősségét. Először Sarolta is azt gondolta, inkább hagyja a fenébe azt a 63.000 Forintot. A közútkezelő jogi érvelését olvasva azonban felborult benne a borjú. Nem elég, hogy a teljes felelősséget rá akarták tolni, de az az érzése támadt, hogy kifejezetten cinikus a közútkezelő, aki érezhetően arra játszott, hogy úgysem viszi bíróságra az ügyet. 

A közútkezelő ugyanis azzal hárított, hogy Sarolta bizonyára nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel közlekedett, és amúgy is volt kint veszélyt jelző tábla valahol az út elején. Ráadásul a kátyúkat heti két alkalommal is ellenőrzik, ami a köztes időben keletkezik, arra nem terjed ki a felelősségük. Sarolta viszont mindhárom állításról biztosan tudta, hogy nem igaz.

  • A karácsony előtti menetrendszerű dugóban aznap annak is örült közlekedés közben, ha 30 km/h helyett 40-nel tudott haladni. Relatív gyorshajtásra sem volt esélye, nemhogy abszolútra.
  • Az adott útszakaszon nem volt veszélyt jelző tábla, a korábbi tábla hatályát már jóval előbb feloldotta egy kereszteződés. 
  • A kátyúk előrejelzésére-kijavítására vonatkozó jogi felelősség nem különböztet a tankcsapdák kialakulási ideje és az útellenőr időbeosztása szerint. 
Egyéb veszély! Úthibák! Viszont nem mindegy, hogy hol van ez a tábla. Ha kereszteződés előtt, akkor meg kell ismételni később.
Egyéb veszély! Úthibák! Viszont nem mindegy, hogy hol van ez a tábla. Ha kereszteződés előtt, akkor meg kell ismételni később.

Sarolta nem tudta lenyelni, hogy nem csak hülyének nézik, még felelősként is őt kívánják megjelölni a közútkezelő jogászai, ezért elhatározta: kerül amibe kerül, ezt az ügyet bíróságra viszi. Fizetési meghagyással kezdte az igényérvényesítést, a közútkezelő viszont úgynevezett ellentmondással élt, ami miatt automatikusan bírósági perré alakult az ügy. 

A bíróság mindenben az autós álláspontját osztotta

Az ítélet indokolása külön kiemelte, miszerint a közút kezelője nem tett eleget a KRESZ-ben meghatározott jogszabályi kötelezettségének, hiszen a kátyút megelőző 50-100 méteren belül nem jelezte táblával a veszélyt.

A bíróság szerint a közútkezelő magatartása felróható volt, mert nem úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható. Az a körülmény ugyanis, hogy a saját belső szabályzata alapján az útellenőrnek egy héten elegendő két alkalommal ellenőrizni egy adott útszakaszt, nem terhelheti az utat használókat. Téli időszakban bármikor, egyik pillanatról a másikra is kialakulhatnak kátyúk, ezért a közútkezelő arra sem hivatkozhat, hogy egy ilyen esemény előre nem volt látható, illetőleg nem kellett volna előre látnia. Ezzel a lehetőséggel bármikor számolnia kell!

A bíróság szerint nem volt megállapítható, hogy az autós felróhatóan megszegte a kármegelőzési, kárelhárítási, és kárenyhítési kötelezettségét, hiszen az útviszonyoknak megfelelően haladt a megengedett 50 km/h alatti, körülbelül 40 km/h sebességgel. Azt is kihangsúlyozta az ítélet, hogy nem várható el az autósoktól, hogy veszélyes manővert hajtsanak végre és esetleg további balesetet okozzanak a kátyúk kikerülése érdekében. 

A bíróság tehát az autósnak ítélt, a kátyú okozta 63.000 Forintos kár mellett pedig a 243.000 Forintos perköltséget is a közútkezelő nyakába varrta 

Tanulság: a kátyúkár is olyan cseresznye, amit csak a bátrak szedhetnek le a fáról. Az ilyen ügyeknek alapvetően elvi jelentősége van, de megéri végigzongorázni őket, mert ami jár az jár. Ne feledjétek: a jog az ébereknek, s nem a szundikálóknak segít. Persze az sem árt, ha van miből előlegezni a perköltséget. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.