2024.10.03. 06:03

Beköszöntött az igazi ősz, itt a kátyúszezon. Azt már sokszor olvashatták az autósok, hogy mi a teendő tankcsapdába hajtást követően, arról viszont nem hallani, hogy milyen jogi útvesztőbe keveredhet, aki belevág egy ilyen kártérítési kalandba. Tanuljatok olvasóink esteiből.

Az utak általánosan rossz állapota, a hirtelen lezúduló, nagy mennyiségű csapadék és a hőmérséklet-ingadozás miatt egyik napról a másikra jelenhetnek meg a gumi- és futóműgyilkos terepakadályok, a kátyúk. Az összeset az sem tudja kikerülni, aki fokozott óvatossággal közlekedik ebben a szürke időben. 

Az elmélet egyszerű: a közutak közlekedésre alkalmas állapotban tartásáért a közút kezelője felel. Ha alulmarad a kátyúkkal folytatott végeláthatatlan küzdelemben és nem jelzi táblával kellő időben-távolságban a várható úthibát, meg kell térítenie az autókban okozott kárt. 

Kapcsolódó
Kitörik az autód kereke is – de ki fizeti a kátyúkárt?

Kitörik az autód kereke is – de ki fizeti a kátyúkárt?

Honnan kellene tudni, hogy ki az adott közúti szakasz kezelője?

A gyakorlat ennél azért bonyolultabb

Előfordulhat, hogy a közút kezelője minden jogi eszközt megragad annak érdekében, hogy az autósra tolja a felelősséget. Némi alapja lehet az ilyen megközelítésnek is, hiszen a KRESZ szerint a közlekedés egy társasjáték, amiben a valóságot senki sem hagyhatja figyelmen kívül csak amiatt, hogy van gazdája minden útszakasznak. 

KRESZ - Haladás az úton

Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra.

Logikus a rendelkezés, rossz állapotú aszfalton, csapadékos időszakban, "peres" gumival közlekedve fokozottan figyelembe kell venni az úthibákat, kátyúkat. Ilyen viszonyok közepette az is elég lehet a bajhoz, ha a megengedett legnagyobb sebességgel közlekedik ugyan az autós, de "relatíve" mégis gyorsabban hajt annál, ami az autó futóműve szempontjából biztonságos. Ilyenkor találkozhatunk a kármegelőzési-kárelhárítási kötelezettség fogalmával.

Zalán esős időben szaladt bele a jobb első kerekével egy méretes kátyúba. Tudta mit kell tennie, rendőrt hívott. A helyszínelésről jegyzőkönyvet kapott, a gumi és a felni javításáról pedig számlát kért, majd beküldte a dokumentumokat a közút kezelőjének és bejelentette a kártérítési igényét. 

Meglepetésére a kártérítési igényét elutasították arra hivatkozva, hogy a helyszínen készült rendőrségi jegyzőkönyvet nem küldte el, anélkül pedig megalapozatlan a kártérítési igénye, mivel a kár keletkezésének ténye és az ok-okozati összefüggés nem igazolt.  

Fellebbezésnek helye nincs!

Levelüket azzal zárták, hogy amennyiben Zalán nem ért ezzel egyet, bírósághoz fordulhat. Olvasónk amiatt döbbent le igazán, hogy biztosan emlékszik, megküldte a rendőrségi papírt a közútkezelőnek. Leellenőrizte, valóban továbbította az emailt benne a hivatalos rendőrségi dokumentummal. Akkor? 

Osztott-szorzott, megkérdezte a bírósági peres eljárás és az ügyvédi képviselet várható költségeit, amelyek ismeretében végül úgy döntött: költsék patikára azt a pár tízezer forintot, amit megspóroltak rajta, neki se idegrendszere, se ideje, se pénze, hogy egy defekt miatt évekig pereskedjen.

Érthető, ha ide nem szívesen jár az autós egy defekt okán.
Érthető, ha ide nem szívesen jár az autós egy defekt okán.

Sarolta esete hasonló, a kárigény bejelentése után, a közútkezelő hárította a felelősségét. Először Sarolta is azt gondolta, inkább hagyja a fenébe azt a 63.000 Forintot. A közútkezelő jogi érvelését olvasva azonban felborult benne a borjú. Nem elég, hogy a teljes felelősséget rá akarták tolni, de az az érzése támadt, hogy kifejezetten cinikus a közútkezelő, aki érezhetően arra játszott, hogy úgysem viszi bíróságra az ügyet. 

A közútkezelő ugyanis azzal hárított, hogy Sarolta bizonyára nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel közlekedett, és amúgy is volt kint veszélyt jelző tábla valahol az út elején. Ráadásul a kátyúkat heti két alkalommal is ellenőrzik, ami a köztes időben keletkezik, arra nem terjed ki a felelősségük. Sarolta viszont mindhárom állításról biztosan tudta, hogy nem igaz.

  • A karácsony előtti menetrendszerű dugóban aznap annak is örült közlekedés közben, ha 30 km/h helyett 40-nel tudott haladni. Relatív gyorshajtásra sem volt esélye, nemhogy abszolútra.
  • Az adott útszakaszon nem volt veszélyt jelző tábla, a korábbi tábla hatályát már jóval előbb feloldotta egy kereszteződés. 
  • A kátyúk előrejelzésére-kijavítására vonatkozó jogi felelősség nem különböztet a tankcsapdák kialakulási ideje és az útellenőr időbeosztása szerint. 
Egyéb veszély! Úthibák! Viszont nem mindegy, hogy hol van ez a tábla. Ha kereszteződés előtt, akkor meg kell ismételni később.
Egyéb veszély! Úthibák! Viszont nem mindegy, hogy hol van ez a tábla. Ha kereszteződés előtt, akkor meg kell ismételni később.

Sarolta nem tudta lenyelni, hogy nem csak hülyének nézik, még felelősként is őt kívánják megjelölni a közútkezelő jogászai, ezért elhatározta: kerül amibe kerül, ezt az ügyet bíróságra viszi. Fizetési meghagyással kezdte az igényérvényesítést, a közútkezelő viszont úgynevezett ellentmondással élt, ami miatt automatikusan bírósági perré alakult az ügy. 

A bíróság mindenben az autós álláspontját osztotta

Az ítélet indokolása külön kiemelte, miszerint a közút kezelője nem tett eleget a KRESZ-ben meghatározott jogszabályi kötelezettségének, hiszen a kátyút megelőző 50-100 méteren belül nem jelezte táblával a veszélyt.

A bíróság szerint a közútkezelő magatartása felróható volt, mert nem úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható. Az a körülmény ugyanis, hogy a saját belső szabályzata alapján az útellenőrnek egy héten elegendő két alkalommal ellenőrizni egy adott útszakaszt, nem terhelheti az utat használókat. Téli időszakban bármikor, egyik pillanatról a másikra is kialakulhatnak kátyúk, ezért a közútkezelő arra sem hivatkozhat, hogy egy ilyen esemény előre nem volt látható, illetőleg nem kellett volna előre látnia. Ezzel a lehetőséggel bármikor számolnia kell!

A bíróság szerint nem volt megállapítható, hogy az autós felróhatóan megszegte a kármegelőzési, kárelhárítási, és kárenyhítési kötelezettségét, hiszen az útviszonyoknak megfelelően haladt a megengedett 50 km/h alatti, körülbelül 40 km/h sebességgel. Azt is kihangsúlyozta az ítélet, hogy nem várható el az autósoktól, hogy veszélyes manővert hajtsanak végre és esetleg további balesetet okozzanak a kátyúk kikerülése érdekében. 

A bíróság tehát az autósnak ítélt, a kátyú okozta 63.000 Forintos kár mellett pedig a 243.000 Forintos perköltséget is a közútkezelő nyakába varrta 

Tanulság: a kátyúkár is olyan cseresznye, amit csak a bátrak szedhetnek le a fáról. Az ilyen ügyeknek alapvetően elvi jelentősége van, de megéri végigzongorázni őket, mert ami jár az jár. Ne feledjétek: a jog az ébereknek, s nem a szundikálóknak segít. Persze az sem árt, ha van miből előlegezni a perköltséget. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

A 4-es 6-os villamossal utaznál a két ünnep között? Van egy rossz hírünk.
  • Hírek

A 4-es 6-os villamossal utaznál a két ünnep között? Van egy rossz hírünk.

A korlátozásra egy sérült vízcső javítása miatt van szükség.

december 26., 07:01
Dől az olaj egy vadonatúj Cybertruckból, egy hónap lesz a javítás
  • Hírek

Dől az olaj egy vadonatúj Cybertruckból, egy hónap lesz a javítás

A tulaj elmondása szerint egyelőre nem tudja visszavásároltatni vagy lecseréltetni autóját a Teslával, majd csak a javítás után.

december 26., 07:08
Drágul a MOL Bubi, de még így is nagyon olcsó marad
  • Hírek

Drágul a MOL Bubi, de még így is nagyon olcsó marad

Az éves bérlet megszűnik, helyette féléves vásárolható.

december 25., 12:35
Visszasírod a '90-es évek tuningját? Akkor vesd rá magad erre a BMW 850i-re!
  • Hírek

Visszasírod a '90-es évek tuningját? Akkor vesd rá magad erre a BMW 850i-re!

Korában igazán kifinomult darab lehetett... vagy nem.

december 25., 14:49
Elült a por a 2024-es Forma–1-es szezonzáró után, eljött a számvetés ideje!
  • Közélet

Elült a por a 2024-es Forma–1-es szezonzáró után, eljött a számvetés ideje!

Lássuk, melyik csapat hogyan teljesített idén!

december 25., 15:56
Háromszög alakú, kétütemű, 18 hengeres dízelmotor 36 dugattyúval
  • Technika

Háromszög alakú, kétütemű, 18 hengeres dízelmotor 36 dugattyúvalHülye motorok minisztériuma - 5. rész

A Deltic motort hajókban, mozdonyokban és még egy tűzoltóautóban is használták.

december 25., 13:29
Imádott képeink, a fényképező gyomrából
  • Belsőség

Imádott képeink, a fényképező gyomrábólKedvenc fotóink – 2024.

Gigantikus mennyiségű fotót lövünk egy évben, ezek közül most összegyűjtöttük a kedvenceinket.

december 26., 07:02
25 év után visszaadta újonnan vásárolt Mazda RX-7esét egy 80 éves japán nő
  • Hírek

25 év után visszaadta újonnan vásárolt Mazda RX-7esét egy 80 éves japán nő

Úgy döntött, hogy a 80. születésnapján leadja a jogosítványát és megválik szeretett autójától.

december 26., 08:11
Helikopterrel ellenőrizte az M5-ös autópálya forgalmát a rendőrség
  • Hírek

Helikopterrel ellenőrizte az M5-ös autópálya forgalmát a rendőrség

A komplex ellenőrzést december 18-án tartották.

december 24., 06:18
Itt a várva várt pillanat: elkezdték gyártani a Lada Niva Sportot
  • Hírek

Itt a várva várt pillanat: elkezdték gyártani a Lada Niva Sportot

122 lóerő, állandó összkerékhajtás, "sportos" belső.

december 26., 09:32
Az eladások nőnek, pedig kevesebb autót gyártanak: mit csinál a Toyota?
  • Hírek

Az eladások nőnek, pedig kevesebb autót gyártanak: mit csinál a Toyota?

Csak spekulálni tudunk, hogy mi okozhatta a különös helyzetet.

december 26., 11:13
Európába is elhozzák az új Dodge Chargert, de nem csak elektromos változatban!
  • Hírek

Európába is elhozzák az új Dodge Chargert, de nem csak elektromos változatban!

Kétféle kasznival, négyféle hajtáslánccal kapjuk meg.

december 25., 11:16
Dugóhelyzet: az autósok azonnal kihasználják a lehetőséget
  • Hírek

Dugóhelyzet: az autósok azonnal kihasználják a lehetőséget

A dugók olyanok, mint a matematikában a pi: változó feltételek mellett állandóak.

december 24., 06:18
Hallstatti túra egy új négyévszakossal
  • Belsőség

Hallstatti túra egy új négyévszakossal

Amikor 9 kilométert mész 1000 méter szintkülönbséggel jeges, havas, hajtűkanyaros úton, kiderül, jól választottál-e.

december 26., 12:55
A VinFastnél bezárják a munkásokat a gyárba, hogy többet dolgozzanak – állítja egy volt alkalmazott
  • Hírek

A VinFastnél bezárják a munkásokat a gyárba, hogy többet dolgozzanak – állítja egy volt alkalmazott

A volt alkalmazott és egy meg nem nevezett forrás több lapnak is beszámolt a történtekről.

december 25., 10:07
Hogyan lehet közlekedni karácsonykor? Íme a budapesti iránytű
  • Hírek

Hogyan lehet közlekedni karácsonykor? Íme a budapesti iránytű

A nappali buszok délután 4-ig járnak, a metrók este 6-ig. Utána jönnek az éjszakai járatok.

december 24., 08:56
A BMW menni akart, de a vonat félbeszakította
  • Hírek

A BMW menni akart, de a vonat félbeszakította

Ebben az esetben nem volt jó biznisz egy X5-öst kettőre cserélni.

december 25., 07:10
Emberek az ikonok mögött 2/1.
  • Szerelem

Emberek az ikonok mögött 2/1.

Ha érdekel, kik tervezték meg az ikonikussá vált karosszériákat, a Wolfsburg-i Autostadt kiállítása neked való!

december 24., 12:08
Kőkemény kvíz ritka autókkal: mindet felismered?
  • Belsőség

Kőkemény kvíz ritka autókkal: mindet felismered?

Itt egy durván nehéz kvíz, amiben ritka autókat kell felismerned. Kösd fel a bajuszt, mert ez kemény lesz!

december 24., 15:31
A villanyautók átkerülhetnek a másik ligába
  • Hírek

A villanyautók átkerülhetnek a másik ligába

Kiderült, hogy mennyivel drágultak az autók az utóbbi években az amerikai piacon.

december 24., 13:12
Kegyetlen, 700 lóerős, V12-es Mercedes W124-essel szántották fel az Autobahnt
  • Hírek

Kegyetlen, 700 lóerős, V12-es Mercedes W124-essel szántották fel az Autobahnt

A 31 éves E osztályba belógattak egy 700 lóerős V12-est. Megnézték, hogy mennyi a vége a német autópályán.

december 25., 08:45
Különleges járat jelent meg a Flightradaron
  • Hírek

Különleges járat jelent meg a Flightradaron

A Mikulásnak is osztott lapot a járatfigyelő oldal.

december 24., 09:41
A taplóság nem ismer határokat, pláne ha még egy kisteherautó is van hozzá
  • Hírek

A taplóság nem ismer határokat, pláne ha még egy kisteherautó is van hozzá

Mesevárost csináltak az egyik amerikai településen. Majd jött a „tundrás csávó”.

december 24., 11:13
A márkák házassága az egyetlen kiút?
  • Hírek

A márkák házassága az egyetlen kiút?

Mi a különbség a Honda és a Nissan között?

december 25., 07:10
Ezek voltak a kedvenc tesztautóink 2024-ben
  • Belsőség

Ezek voltak a kedvenc tesztautóink 2024-ben

Azonos platformra épülő, költségoptimalizált tesztautók jöttek-mentek, de 2024-re is jutott a jóból, év végi gyűjtésünkben ezeket vesszük végig.

december 25., 07:07
Kiszivárgott a Toyota terve: olyan szeretne lenni, mint a Tesla
  • Hírek

Kiszivárgott a Toyota terve: olyan szeretne lenni, mint a Tesla

Nagy dobásra készülnek a japánok.

december 24., 15:14
Lada Niva Sport
  • Hírek

Lada Niva Sport

december 26., 08:43
Cyberbeastből folyik az olaj
  • Hírek

Cyberbeastből folyik az olaj

december 25., 10:15