Kátyúkár kártérítés: megéri perelni?
Beköszöntött az igazi ősz, itt a kátyúszezon. Azt már sokszor olvashatták az autósok, hogy mi a teendő tankcsapdába hajtást követően, arról viszont nem hallani, hogy milyen jogi útvesztőbe keveredhet, aki belevág egy ilyen kártérítési kalandba. Tanuljatok olvasóink esteiből.

Az utak általánosan rossz állapota, a hirtelen lezúduló, nagy mennyiségű csapadék és a hőmérséklet-ingadozás miatt egyik napról a másikra jelenhetnek meg a gumi- és futóműgyilkos terepakadályok, a kátyúk. Az összeset az sem tudja kikerülni, aki fokozott óvatossággal közlekedik ebben a szürke időben.
Az elmélet egyszerű: a közutak közlekedésre alkalmas állapotban tartásáért a közút kezelője felel. Ha alulmarad a kátyúkkal folytatott végeláthatatlan küzdelemben és nem jelzi táblával kellő időben-távolságban a várható úthibát, meg kell térítenie az autókban okozott kárt.
Kitörik az autód kereke is – de ki fizeti a kátyúkárt?
Honnan kellene tudni, hogy ki az adott közúti szakasz kezelője?
A gyakorlat ennél azért bonyolultabb
Előfordulhat, hogy a közút kezelője minden jogi eszközt megragad annak érdekében, hogy az autósra tolja a felelősséget. Némi alapja lehet az ilyen megközelítésnek is, hiszen a KRESZ szerint a közlekedés egy társasjáték, amiben a valóságot senki sem hagyhatja figyelmen kívül csak amiatt, hogy van gazdája minden útszakasznak.

KRESZ - Haladás az úton
Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra.
Logikus a rendelkezés, rossz állapotú aszfalton, csapadékos időszakban, "peres" gumival közlekedve fokozottan figyelembe kell venni az úthibákat, kátyúkat. Ilyen viszonyok közepette az is elég lehet a bajhoz, ha a megengedett legnagyobb sebességgel közlekedik ugyan az autós, de "relatíve" mégis gyorsabban hajt annál, ami az autó futóműve szempontjából biztonságos. Ilyenkor találkozhatunk a kármegelőzési-kárelhárítási kötelezettség fogalmával.
Zalán esős időben szaladt bele a jobb első kerekével egy méretes kátyúba. Tudta mit kell tennie, rendőrt hívott. A helyszínelésről jegyzőkönyvet kapott, a gumi és a felni javításáról pedig számlát kért, majd beküldte a dokumentumokat a közút kezelőjének és bejelentette a kártérítési igényét.
Meglepetésére a kártérítési igényét elutasították arra hivatkozva, hogy a helyszínen készült rendőrségi jegyzőkönyvet nem küldte el, anélkül pedig megalapozatlan a kártérítési igénye, mivel a kár keletkezésének ténye és az ok-okozati összefüggés nem igazolt.
Fellebbezésnek helye nincs!
Levelüket azzal zárták, hogy amennyiben Zalán nem ért ezzel egyet, bírósághoz fordulhat. Olvasónk amiatt döbbent le igazán, hogy biztosan emlékszik, megküldte a rendőrségi papírt a közútkezelőnek. Leellenőrizte, valóban továbbította az emailt benne a hivatalos rendőrségi dokumentummal. Akkor?
Osztott-szorzott, megkérdezte a bírósági peres eljárás és az ügyvédi képviselet várható költségeit, amelyek ismeretében végül úgy döntött: költsék patikára azt a pár tízezer forintot, amit megspóroltak rajta, neki se idegrendszere, se ideje, se pénze, hogy egy defekt miatt évekig pereskedjen.

Sarolta esete hasonló, a kárigény bejelentése után, a közútkezelő hárította a felelősségét. Először Sarolta is azt gondolta, inkább hagyja a fenébe azt a 63.000 Forintot. A közútkezelő jogi érvelését olvasva azonban felborult benne a borjú. Nem elég, hogy a teljes felelősséget rá akarták tolni, de az az érzése támadt, hogy kifejezetten cinikus a közútkezelő, aki érezhetően arra játszott, hogy úgysem viszi bíróságra az ügyet.
A közútkezelő ugyanis azzal hárított, hogy Sarolta bizonyára nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel közlekedett, és amúgy is volt kint veszélyt jelző tábla valahol az út elején. Ráadásul a kátyúkat heti két alkalommal is ellenőrzik, ami a köztes időben keletkezik, arra nem terjed ki a felelősségük. Sarolta viszont mindhárom állításról biztosan tudta, hogy nem igaz.
- A karácsony előtti menetrendszerű dugóban aznap annak is örült közlekedés közben, ha 30 km/h helyett 40-nel tudott haladni. Relatív gyorshajtásra sem volt esélye, nemhogy abszolútra.
- Az adott útszakaszon nem volt veszélyt jelző tábla, a korábbi tábla hatályát már jóval előbb feloldotta egy kereszteződés.
- A kátyúk előrejelzésére-kijavítására vonatkozó jogi felelősség nem különböztet a tankcsapdák kialakulási ideje és az útellenőr időbeosztása szerint.

Sarolta nem tudta lenyelni, hogy nem csak hülyének nézik, még felelősként is őt kívánják megjelölni a közútkezelő jogászai, ezért elhatározta: kerül amibe kerül, ezt az ügyet bíróságra viszi. Fizetési meghagyással kezdte az igényérvényesítést, a közútkezelő viszont úgynevezett ellentmondással élt, ami miatt automatikusan bírósági perré alakult az ügy.
A bíróság mindenben az autós álláspontját osztotta
Az ítélet indokolása külön kiemelte, miszerint a közút kezelője nem tett eleget a KRESZ-ben meghatározott jogszabályi kötelezettségének, hiszen a kátyút megelőző 50-100 méteren belül nem jelezte táblával a veszélyt.
A bíróság szerint a közútkezelő magatartása felróható volt, mert nem úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható. Az a körülmény ugyanis, hogy a saját belső szabályzata alapján az útellenőrnek egy héten elegendő két alkalommal ellenőrizni egy adott útszakaszt, nem terhelheti az utat használókat. Téli időszakban bármikor, egyik pillanatról a másikra is kialakulhatnak kátyúk, ezért a közútkezelő arra sem hivatkozhat, hogy egy ilyen esemény előre nem volt látható, illetőleg nem kellett volna előre látnia. Ezzel a lehetőséggel bármikor számolnia kell!
A bíróság szerint nem volt megállapítható, hogy az autós felróhatóan megszegte a kármegelőzési, kárelhárítási, és kárenyhítési kötelezettségét, hiszen az útviszonyoknak megfelelően haladt a megengedett 50 km/h alatti, körülbelül 40 km/h sebességgel. Azt is kihangsúlyozta az ítélet, hogy nem várható el az autósoktól, hogy veszélyes manővert hajtsanak végre és esetleg további balesetet okozzanak a kátyúk kikerülése érdekében.

A bíróság tehát az autósnak ítélt, a kátyú okozta 63.000 Forintos kár mellett pedig a 243.000 Forintos perköltséget is a közútkezelő nyakába varrta
Tanulság: a kátyúkár is olyan cseresznye, amit csak a bátrak szedhetnek le a fáról. Az ilyen ügyeknek alapvetően elvi jelentősége van, de megéri végigzongorázni őket, mert ami jár az jár. Ne feledjétek: a jog az ébereknek, s nem a szundikálóknak segít. Persze az sem árt, ha van miből előlegezni a perköltséget.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
