2024.10.03. 06:03

Beköszöntött az igazi ősz, itt a kátyúszezon. Azt már sokszor olvashatták az autósok, hogy mi a teendő tankcsapdába hajtást követően, arról viszont nem hallani, hogy milyen jogi útvesztőbe keveredhet, aki belevág egy ilyen kártérítési kalandba. Tanuljatok olvasóink esteiből.

Az utak általánosan rossz állapota, a hirtelen lezúduló, nagy mennyiségű csapadék és a hőmérséklet-ingadozás miatt egyik napról a másikra jelenhetnek meg a gumi- és futóműgyilkos terepakadályok, a kátyúk. Az összeset az sem tudja kikerülni, aki fokozott óvatossággal közlekedik ebben a szürke időben. 

Az elmélet egyszerű: a közutak közlekedésre alkalmas állapotban tartásáért a közút kezelője felel. Ha alulmarad a kátyúkkal folytatott végeláthatatlan küzdelemben és nem jelzi táblával kellő időben-távolságban a várható úthibát, meg kell térítenie az autókban okozott kárt. 

Kapcsolódó
Kitörik az autód kereke is – de ki fizeti a kátyúkárt?

Kitörik az autód kereke is – de ki fizeti a kátyúkárt?

Honnan kellene tudni, hogy ki az adott közúti szakasz kezelője?

A gyakorlat ennél azért bonyolultabb

Előfordulhat, hogy a közút kezelője minden jogi eszközt megragad annak érdekében, hogy az autósra tolja a felelősséget. Némi alapja lehet az ilyen megközelítésnek is, hiszen a KRESZ szerint a közlekedés egy társasjáték, amiben a valóságot senki sem hagyhatja figyelmen kívül csak amiatt, hogy van gazdája minden útszakasznak. 

KRESZ - Haladás az úton

Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra.

Logikus a rendelkezés, rossz állapotú aszfalton, csapadékos időszakban, "peres" gumival közlekedve fokozottan figyelembe kell venni az úthibákat, kátyúkat. Ilyen viszonyok közepette az is elég lehet a bajhoz, ha a megengedett legnagyobb sebességgel közlekedik ugyan az autós, de "relatíve" mégis gyorsabban hajt annál, ami az autó futóműve szempontjából biztonságos. Ilyenkor találkozhatunk a kármegelőzési-kárelhárítási kötelezettség fogalmával.

Zalán esős időben szaladt bele a jobb első kerekével egy méretes kátyúba. Tudta mit kell tennie, rendőrt hívott. A helyszínelésről jegyzőkönyvet kapott, a gumi és a felni javításáról pedig számlát kért, majd beküldte a dokumentumokat a közút kezelőjének és bejelentette a kártérítési igényét. 

Meglepetésére a kártérítési igényét elutasították arra hivatkozva, hogy a helyszínen készült rendőrségi jegyzőkönyvet nem küldte el, anélkül pedig megalapozatlan a kártérítési igénye, mivel a kár keletkezésének ténye és az ok-okozati összefüggés nem igazolt.  

Fellebbezésnek helye nincs!

Levelüket azzal zárták, hogy amennyiben Zalán nem ért ezzel egyet, bírósághoz fordulhat. Olvasónk amiatt döbbent le igazán, hogy biztosan emlékszik, megküldte a rendőrségi papírt a közútkezelőnek. Leellenőrizte, valóban továbbította az emailt benne a hivatalos rendőrségi dokumentummal. Akkor? 

Osztott-szorzott, megkérdezte a bírósági peres eljárás és az ügyvédi képviselet várható költségeit, amelyek ismeretében végül úgy döntött: költsék patikára azt a pár tízezer forintot, amit megspóroltak rajta, neki se idegrendszere, se ideje, se pénze, hogy egy defekt miatt évekig pereskedjen.

Érthető, ha ide nem szívesen jár az autós egy defekt okán.
Érthető, ha ide nem szívesen jár az autós egy defekt okán.

Sarolta esete hasonló, a kárigény bejelentése után, a közútkezelő hárította a felelősségét. Először Sarolta is azt gondolta, inkább hagyja a fenébe azt a 63.000 Forintot. A közútkezelő jogi érvelését olvasva azonban felborult benne a borjú. Nem elég, hogy a teljes felelősséget rá akarták tolni, de az az érzése támadt, hogy kifejezetten cinikus a közútkezelő, aki érezhetően arra játszott, hogy úgysem viszi bíróságra az ügyet. 

A közútkezelő ugyanis azzal hárított, hogy Sarolta bizonyára nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel közlekedett, és amúgy is volt kint veszélyt jelző tábla valahol az út elején. Ráadásul a kátyúkat heti két alkalommal is ellenőrzik, ami a köztes időben keletkezik, arra nem terjed ki a felelősségük. Sarolta viszont mindhárom állításról biztosan tudta, hogy nem igaz.

  • A karácsony előtti menetrendszerű dugóban aznap annak is örült közlekedés közben, ha 30 km/h helyett 40-nel tudott haladni. Relatív gyorshajtásra sem volt esélye, nemhogy abszolútra.
  • Az adott útszakaszon nem volt veszélyt jelző tábla, a korábbi tábla hatályát már jóval előbb feloldotta egy kereszteződés. 
  • A kátyúk előrejelzésére-kijavítására vonatkozó jogi felelősség nem különböztet a tankcsapdák kialakulási ideje és az útellenőr időbeosztása szerint. 
Egyéb veszély! Úthibák! Viszont nem mindegy, hogy hol van ez a tábla. Ha kereszteződés előtt, akkor meg kell ismételni később.
Egyéb veszély! Úthibák! Viszont nem mindegy, hogy hol van ez a tábla. Ha kereszteződés előtt, akkor meg kell ismételni később.

Sarolta nem tudta lenyelni, hogy nem csak hülyének nézik, még felelősként is őt kívánják megjelölni a közútkezelő jogászai, ezért elhatározta: kerül amibe kerül, ezt az ügyet bíróságra viszi. Fizetési meghagyással kezdte az igényérvényesítést, a közútkezelő viszont úgynevezett ellentmondással élt, ami miatt automatikusan bírósági perré alakult az ügy. 

A bíróság mindenben az autós álláspontját osztotta

Az ítélet indokolása külön kiemelte, miszerint a közút kezelője nem tett eleget a KRESZ-ben meghatározott jogszabályi kötelezettségének, hiszen a kátyút megelőző 50-100 méteren belül nem jelezte táblával a veszélyt.

A bíróság szerint a közútkezelő magatartása felróható volt, mert nem úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható. Az a körülmény ugyanis, hogy a saját belső szabályzata alapján az útellenőrnek egy héten elegendő két alkalommal ellenőrizni egy adott útszakaszt, nem terhelheti az utat használókat. Téli időszakban bármikor, egyik pillanatról a másikra is kialakulhatnak kátyúk, ezért a közútkezelő arra sem hivatkozhat, hogy egy ilyen esemény előre nem volt látható, illetőleg nem kellett volna előre látnia. Ezzel a lehetőséggel bármikor számolnia kell!

A bíróság szerint nem volt megállapítható, hogy az autós felróhatóan megszegte a kármegelőzési, kárelhárítási, és kárenyhítési kötelezettségét, hiszen az útviszonyoknak megfelelően haladt a megengedett 50 km/h alatti, körülbelül 40 km/h sebességgel. Azt is kihangsúlyozta az ítélet, hogy nem várható el az autósoktól, hogy veszélyes manővert hajtsanak végre és esetleg további balesetet okozzanak a kátyúk kikerülése érdekében. 

A bíróság tehát az autósnak ítélt, a kátyú okozta 63.000 Forintos kár mellett pedig a 243.000 Forintos perköltséget is a közútkezelő nyakába varrta 

Tanulság: a kátyúkár is olyan cseresznye, amit csak a bátrak szedhetnek le a fáról. Az ilyen ügyeknek alapvetően elvi jelentősége van, de megéri végigzongorázni őket, mert ami jár az jár. Ne feledjétek: a jog az ébereknek, s nem a szundikálóknak segít. Persze az sem árt, ha van miből előlegezni a perköltséget. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

3 órája
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03