Mit kell tudni a legnépszerűbb használt autókról? Főszerepben a Ford Focus


  • A Volkswagen Golf, az Opel Astra mellett a tinédzserkorú Ford Focus is benne van az első háromban a használt importautók népszerűségi listáján. 
  • Mennyi jött be az országba? 
  • Hogyan szerepelt az egyik Focus a MűhelyPRN-ban? Mit kell tudni a típusról? 
  • Sok dolog kiderül. 
IMG 9060

Bár az újautó-piac hullámzó teljesítményt nyújtott az elmúlt hónapokban, összességében az év első kilenc hónapja plusszal zárult: 89 ezer autót helyeztek forgalomba, ami 7 százalékos emelkedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. (Igaz, sok a forgalomba helyezések utáni azonnali kivonás, amelyek részben a reexporttal magyarázhatóak torzítják ezt a statisztikát, de erről egy másik cikkben írunk majd részletesebben.) 

Az újautó-piacon látható bővüléssel párhuzamosan a használtautó-importban is növekedés történt ugyanebben az időszakban. A Datahouse statisztikái szerint január eleje és szeptember vége között 82 132 autó érkezett be külföldről és kapott magyar rendszámot, szemben az egy évvel korábbi 79 987 darabbal. Vagyis közel 3 százalékos volt a bővülés. 

Mire képes a Focus? 

A legnépszerűbb három importautó között van - egyébként a Golffal és az Astrával együtt - a Ford Focus.  Ezekből majdnem 2500 érkezett az országba, 13 éves átlagéletkorral, amely a modell esetében határesetet jelent: a Focus második generációjának a végéhez, a harmadik sorozat elejéhez tartozó autók is játszanak a 13 év körüli sávban. 

A hasznaltauto.hu-n október közepén több mint 1200 darab 2005 és 2015 kötött gyártott Focust hirdetnek. A kínálat alján lévő autók 800 ezer forint alatti összegért elvihetőek, akad köztük 400 ezer kilométernél többet futott példány. A másik végletet - leszámítva az 5,6 millióért árult 250 lóerős Focus ST3 -ast - 3 millió forint körüli autók képviselik. 

Mégis milyen?

A MűhelyPRN-ben 2020 tavaszán vendég egy dízelmotorral szerelt Focus II-es. Így szerepelt:

A Becsületesnepper az epizódban erről a modellről azt mondta: Az a modell megbízható autónak számított akkor. A benne található 1,6-os 90 lóerős dízemotor (TDCI) nagyon kedvelt és keresett volt egy időben a taxisok körében, mert a néphiedelem szerint az autóban nem volt kettőstömegű lendkerék és részecskeszűrő. Egy részükben valóban nem volt kettőstömegű, de voltak olyanok, amelyekben igen. Probléma volt az autóval, hogy az olajszűrő nem megfelelő behelyezése esetén olajnyomás-problémák léptek fel. Ennek eredményeként az olajnyomás nem ért fel a hengerfejhez és a turbóhoz, ez pedig "motorhalálhoz" vezetett nem egy esetben. Az első szériás Focusok karosszériája gyalázatos módon tudott rohadni, a második generációs modellek már sokkal jobbak voltak ebből a szempontból, de a sárvédőknél figyelni kell az esetleges rozsdára. A futóműve nagyon jó, a belső tere is normális a korosztályt tekintve. Megbízható, egyszerű autónak jó választás lehet. 

Kollégánk, a Nepperűző rovatunkban autóváláasztáshoz- és -vásárláshoz tanácsokat adó Balló Marci szerint a második generációs Ford Focus valójában már évek óta a használtpiac egyik slágerterméke, árszínvonal tekintetében az MK3-as jelű pedig épp mostanság csatlakozik hozzá.

Szerinte a vásárlók szeretik a Focust, mert többnyire megbízható, remek vezetni, kompakt, jól néz ki, és az ára sincs úgy elszállva, hogy ne tudnák a tömegek kifizetni. 

AZ ECOBOOST Motorral szerelt példányok lényegében eladhatatlanok, ahogy a Powershift váltósok is, DÍZELT VENNi PEDIG ÉPP NEM DIVAT. 

A Mazdától átvett 1,8 és 2 literes benzines motor részben az olajfogyasztás miatt nagyobb kockázatokkal jár, mint a kvázi örökéletet jelentő 1,6-os, ami viszont sláger mindkét generáció tekintetében.

JÓL MEGY, JÓL FOGYASZT ÉS NEM IS DRÁGA.

A Focus legnagyobb problémája viszont épp a korából adódik, ami a korrózió, de ez még inkább csak a második szériás példányokat érinti. Ha valaki ilyet vásárolna és szeretné gyorsan lefutni az átvizsgálást, akkor az első toronycsavarok környékén és a hátsó futómű ellenőrzésével érdemes kezdeni a rozsda keresését. Ha ezek rendben vannak, akkor az első sárvédők alját kell megnézni, mert ezek szintén hajlamosak elrohadni. Ha van olyan, ami még jó, annál minél előbb ki kell takarítani a sárvédő mögötti lyukat, mert oda beülnek a levelek, majd komposztálódnak és megeszik a lemezt. 

Az utastér tartós, a kárpitok is, nincs sok típushibája, ráadásul szervizelni sem drága a Focust, egy jól felszerelt példány pedig még ma is modernnek hat. Én is vennék ilyet, csak ajánlani tudom mindenkinek.

Megjegyzés: A fentiek a korábbi évekből való információk, a videóban szereplő árak ma már nem érvényesek, de a tanácsok még stimmelnek.   

Ha bármilyen használt autót vásárolna, akkor érdemes igénybe venni a Totalcheck szolgáltatást, amelynek eredményeként kiderül, pontosan milyen állapotban is van az adott autó.   

A sorozatot folytatjuk majd az Opel Astrával és a VW Golffal.