Gyárbezárások, bércsökkentések, leépítések – fájdalmas lépéseket kell tennie a Volkswagennek

2024.11.08. 12:18

Évtizedes hibák, bércsökkentés, gyárbezárás, munkahelyek megszűnése, költségoptimalizáció - jelenleg ezek jellemzik a német óriást, a Volkswagent, ami az évtizedes lébecolásból hirtelen túlélő üzemmódba kapcsolt, hiszen a tét óriási: vagy hatalmasat vágnak a költségeken és ezzel együtt teljesítenek jobban, vagy búcsút inthetünk Európa egyik, ha nem a legnagyobb konszernjének. De pontosan mit akarnak tenni, hogy megmentsék magukat?

A Volkswagenről már egy ideje sejteni lehetett, hogy válság felé tart. Ennek egyik egyértelmű jele volt, hogy az idei évre nagyon szerény eredményeket prognosztizált, de ezt a befektetői számára megtöltötte mézes-mázas ígéretekkel. Márciusi becslésük szerint idén csak három százalékkal bővülnek az eladásaik, ami 2023-ban elért 12 százalékos növekedésükhöz képest jelentős csökkenés.

Ennyi maradhat a Volkswagenből?
Ennyi maradhat a Volkswagenből?

Egyébként nem csak a Volkswagen volt visszafogott várakozásaival. Éves beszámolója szerint a Stellantis is arra számított, hogy 2024-ben zötyögős úton fognak járni az autóipar vállalatai (és ebben a jelek szerint igazuk lett). A villanyautók iránt Európában is gyengülő kereslet miatt a Mercedes februárban jelentette be, hogy öt évvel eltolja elektromos átállási terveinek végrehajtását és felfrissíti hagyományos autóit. Ha pedig megnézzük az európai gyártók részvényeit, csaknem az összes 10-30 százalék közötti csökkenést könyvelhetett el az elmúlt fél évben.

Szeptemberben Oliver Blume vezérigazgató kiadott egy nyilatkozatot, miszerint a közeljövőben több üzemet is bezárhatnak és át kell alakítaniuk a vállalati struktúrát is a csoport márkáin belül. Szerinte ez a megváltozott gazdasági környezet, az Európába betörő új márkák és Németország mint gyártóhely lemaradása miatt alakult ki. November elején már arról beszélt, hogy évtizedes strukturális problémáik miatt kell költségcsökkentésbe kezdeni.

Kapcsolódó
VW-vezér: évtizedes problémákat kell megoldanunk

VW-vezér: évtizedes problémákat kell megoldanunk

Oliver Blume elismerte, hogy évtizedekre visszamenően vannak problémáik.

A Volkswagen nehéz helyzetét pénzügyi vezetőjük szeptemberi kijelentése tetézte igazán. Arno Antlitz kijelentette: a Volkswagennek egy, esetleg két éve van, hogy kilábaljon a jelenlegi helyzetből. Antlitz a lassabb elektromos átállást és a konszern ázsiai piacon csökkenő népszerűségét is hibáztatta. Utóbbival Oliver Blume vezérigazgató is egyetértett. A két vezető borúlátó, őszinte kijelentéseik borították a bilit és megkezdődött a költségcsökkentés kitervelése.

Kapcsolódó
„Egy, talán két évünk van

„Egy, talán két évünk van" – megkongatta a vészharangot a Volkswagen pénzügyi vezetője

Az egyetlen menekülési út a márka alapos átszervezése, és a kiadások drasztikus csökkentése.

Egy gyártól biztosan, de akár további háromtól is elbúcsúzhatnak

A VW tételesen még nem vázolta, hogy pontosan mennyi és milyen megszorításokat (szebb szóval költségoptimalizációt) tervez a közeljövőben. A cél, hogy 2026-ra tízmilliárd eurót tudjanak megtakarítani, amit különböző helyekről próbálnak összelegózni. Összehasonlításképp, a jóval kisebb Nissan 2,5 milliárd eurónyi jent igyekszik spórolni a következő időszakban.

Egy készülő Volkswagen ID.4 az emdeni gyárban 2022 nyarán.
Egy készülő Volkswagen ID.4 az emdeni gyárban 2022 nyarán.

Az első és legradikálisabb megoldásuk a gyárbezárás és a vele járó munkahelyek megszűnése. Jelenleg csak az biztos, hogy az Audi brüsszeli gyárát eladják. Ezen túl három németországi üzem juthat hasonló sorsra, amiket nem neveztek meg, de a Handelsblatt információi szerint az emdeni, osnabrücki és drezdai gyárakról lehet szó. 

  • Emden: 1964 óta üzemel, több mint 8 ezer embert foglalkoztat, az ID.4, ID.7 és ID.7 Tourer készül itt. Ha ezt bezárják, nagyjából évi 600 millió eurót spórolnának.
  • Drezda: 2001-ben nyitott, és a tavalyi év végére mindössze 340 főt foglalkoztatott gyakornokokkal együtt. 2017 óta az ID.3 és az e-Golf készül itt. Ha ezt elengedik, évi 60 millió eurót spórolhatnak.
  • Osnabrück: az egykori Karmann-gyár, ami 2009 óta van a VW kezében, 2300 alkalmazottal. Még itt készül a Porsche 718 Spyder, valamint a VW T-Roc Cabriolet. Ha ezt bezárják, 130 millió eurót takarítanának meg.

Két évig akciós fizetés jöhet? L égyszi, jöjjön

A Volkswagen globálisan mintegy 680 ezer munkavállalót foglalkoztat, amiből 120 ezer Németországban van – a Volkswagen az ő fizetésüket korrigálná, hiszen Oliver Blume elmondása szerint a német munkaerőköltségük több mint kétszer magasabb, mint más európai üzemekben.

Az elektromos autóikat a vártnál kisebb számban tudták eladni.
Az elektromos autóikat a vártnál kisebb számban tudták eladni.

A megoldás  tízszázalékos bércsökkentés lenne, amely két éven keresztül változatlan maradna, most ennek elfogadását kéri a gyártó. Ezen kívül tervben van a bónuszrendszer átalakítása is, amivel:

  • közel tízezer munkavállaló felejtheti el, hogy évfordulós hűségbónuszt kapjon,
  • az ünnepi és évvégi bónuszokat is csökkentik vagy megszüntetik,
  • hozzányúlhatnak a munkába járás költségtérítéséhez is,
  • és változnak a céges autók feltételei is (a topmenedzserek július óta nem választhatnak Porschét )

A fizetések visszavágásával a konszern évi közel 800 millió eurót tudna megtakarítani, amíg a különböző bónuszok és juttatások eltörlésével, korrigálásával együtt már évi kétmilliárd euróról beszélhetnek. Ennek persze megvan a böjtje, egyre gyakoribbak a sztrájkok.

Figyelmeztetősztrájk a Volkswagen osnabrücki gyáránál 2024. november 6-án.
Figyelmeztetősztrájk a Volkswagen osnabrücki gyáránál 2024. november 6-án.

Korai nyugdíjazás, kevesebb gyakornok

A cég viszont nemcsak leépítéssel próbálna szűkíteni munkavállalói körén, hanem a nyugdíjazás feltételeinek megváltoztatásával is. Ennek a lehetőségéről a német Bild írt, akik szerint kiterjesztenék az 1967-ben születettekre a korai nyugdíjba vonulást, de a '61 és '64 között születettekre vonatkozó szabályokon is változtatnának – az viszont nem ismert, hogyan.

A nyugdíjba vonulás miatt szabaddá vált munkahelyek nagy részét nem töltenék be, vagyis a demográfiai görbe maximális kihasználása a cél. Emellett pedig nem meglepő, de gyakornokokból is sokkal kevesebbet vennének fel.

Kis pénz, kis foci

Nem járműipar, de mégis a Volkswagenhez köthető téma. A német konszern ugyanis egy fajsúlyos szponzor a futball világában, vagyis az ő válságuk a szerződésekre is kihatással lesz, amit a Bundesligában szereplő VfL Wolfsburgot érintheti leginkább - írta a DW . Az autógyártó évi 70-80 millió euró körüli összeggel támogatja a csapatot.

Viszont a Bayern München is érezheti a Volkswagen válságát, ugyanis az Audi 8,3 százalékos részesedéssel a csapat legnagyobb szponzora.

A Volkswagen nagy, így nem csak az autóipar sínyli meg a válságukat.
A Volkswagen nagy, így nem csak az autóipar sínyli meg a válságukat.

A Német Labdarugó-szövetségnek is 2028-ig támogatója a csoport, itt már csökkentettek is a támogatáson; évi 30 millió euró helyett 20 milliót ad.

2026 lehet a vízválasztó

A német gyártó 2026-ig tartó 10 milliárd eurós spórolása nem hangzik soknak annak fényében, hogy 2023-ban bevétele 320 milliárd euró körül alakult, de ennek üzemi eredménye csak 22,6 milliárd volt. Ugyanakkor tekintve, hogy tízmilliárd euróért gyárakat zárhatnak be és több mint tízezer munkahely szűnhet meg, igenis sok pénzről beszélünk. Másképp: a 10 milliárd eurós  nagyságrendet mutatja, hogy ez nagyobb tétel, mint a cégcsoporthoz tartozó magyar leánycég 9,1 milliárd eurót meghaladó 2023 éves teljes árbevétele.  Márpedig a győri gyár Magyarország egyik legnagyobb vállalata. 

Kapcsolódó
Pénzt osztanak az Audinál: feltörték a győri perselyt a dolgozók kedvéért

Pénzt osztanak az Audinál: feltörték a győri perselyt a dolgozók kedvéért

Bár a Rába-parti üzem teljesítményét több tényező befolyásolta, van ok az örömre.

A jelenleg felsorolt tervekkel, vagyis a fizetések csökkentésével és a bónuszrendszer átalakításával nagyjából évi kétmilliárd eurós megtakarítást érhet el a Volkswagen, ami még  mindig csak a fele a megcélzott négymilliárdos megtakarításnak. Ha pedig az érintett három gyárat bezárják, akkor is évi csaknem 800 millió eurót érnek el, vagyis legjobb esetben is további egymilliárd eurót kell spórolniuk.

A Volkswagen kicsit sincs egyszerű helyzetben, hiszen radikális döntéseket kell meghoznia, hogy túléljen. Hogy ez sikerül-e, éveken belül kiderül, a részvényárfolyamok alakulásán keresztül pedig jó eséllyel hamarabb.  A végkimeneteltől függetlenül már biztos, hogy a mostani egy történelmi pont a gyártó életében. 

Az oldalról ajánljuk

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

13 perce
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
  • Közélet

Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?

Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?

április 4., 06:06
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
  • Hírek

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült

A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.

április 3., 17:16
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Közélet

Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.

április 3., 16:28
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!
  • Tesztek

Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.

Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.

április 3., 17:03
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
10 milliós „olcsó” autók tárháza
  • Égéstér

10 milliós „olcsó” autók tárháza

A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.

április 3., 15:08
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
  • Hírek

Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában

A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.

április 3., 14:04
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Skoda Elroq RS bemutató
  • Hírek

Skoda Elroq RS bemutató

április 3., 17:09
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21