Gyárbezárások, bércsökkentések, leépítések – fájdalmas lépéseket kell tennie a Volkswagennek
Évtizedes hibák, bércsökkentés, gyárbezárás, munkahelyek megszűnése, költségoptimalizáció - jelenleg ezek jellemzik a német óriást, a Volkswagent, ami az évtizedes lébecolásból hirtelen túlélő üzemmódba kapcsolt, hiszen a tét óriási: vagy hatalmasat vágnak a költségeken és ezzel együtt teljesítenek jobban, vagy búcsút inthetünk Európa egyik, ha nem a legnagyobb konszernjének. De pontosan mit akarnak tenni, hogy megmentsék magukat?
A Volkswagenről már egy ideje sejteni lehetett, hogy válság felé tart. Ennek egyik egyértelmű jele volt, hogy az idei évre nagyon szerény eredményeket prognosztizált, de ezt a befektetői számára megtöltötte mézes-mázas ígéretekkel. Márciusi becslésük szerint idén csak három százalékkal bővülnek az eladásaik, ami 2023-ban elért 12 százalékos növekedésükhöz képest jelentős csökkenés.
Egyébként nem csak a Volkswagen volt visszafogott várakozásaival. Éves beszámolója szerint a Stellantis is arra számított, hogy 2024-ben zötyögős úton fognak járni az autóipar vállalatai (és ebben a jelek szerint igazuk lett). A villanyautók iránt Európában is gyengülő kereslet miatt a Mercedes februárban jelentette be, hogy öt évvel eltolja elektromos átállási terveinek végrehajtását és felfrissíti hagyományos autóit. Ha pedig megnézzük az európai gyártók részvényeit, csaknem az összes 10-30 százalék közötti csökkenést könyvelhetett el az elmúlt fél évben.
Szeptemberben Oliver Blume vezérigazgató kiadott egy nyilatkozatot, miszerint a közeljövőben több üzemet is bezárhatnak és át kell alakítaniuk a vállalati struktúrát is a csoport márkáin belül. Szerinte ez a megváltozott gazdasági környezet, az Európába betörő új márkák és Németország mint gyártóhely lemaradása miatt alakult ki. November elején már arról beszélt, hogy évtizedes strukturális problémáik miatt kell költségcsökkentésbe kezdeni.
A Volkswagen nehéz helyzetét pénzügyi vezetőjük szeptemberi kijelentése tetézte igazán. Arno Antlitz kijelentette: a Volkswagennek egy, esetleg két éve van, hogy kilábaljon a jelenlegi helyzetből. Antlitz a lassabb elektromos átállást és a konszern ázsiai piacon csökkenő népszerűségét is hibáztatta. Utóbbival Oliver Blume vezérigazgató is egyetértett. A két vezető borúlátó, őszinte kijelentéseik borították a bilit és megkezdődött a költségcsökkentés kitervelése.
Egy gyártól biztosan, de akár további háromtól is elbúcsúzhatnak
A VW tételesen még nem vázolta, hogy pontosan mennyi és milyen megszorításokat (szebb szóval költségoptimalizációt) tervez a közeljövőben. A cél, hogy 2026-ra tízmilliárd eurót tudjanak megtakarítani, amit különböző helyekről próbálnak összelegózni. Összehasonlításképp, a jóval kisebb Nissan 2,5 milliárd eurónyi jent igyekszik spórolni a következő időszakban.
Az első és legradikálisabb megoldásuk a gyárbezárás és a vele járó munkahelyek megszűnése. Jelenleg csak az biztos, hogy az Audi brüsszeli gyárát eladják. Ezen túl három németországi üzem juthat hasonló sorsra, amiket nem neveztek meg, de a Handelsblatt információi szerint az emdeni, osnabrücki és drezdai gyárakról lehet szó.
- Emden: 1964 óta üzemel, több mint 8 ezer embert foglalkoztat, az ID.4, ID.7 és ID.7 Tourer készül itt. Ha ezt bezárják, nagyjából évi 600 millió eurót spórolnának.
- Drezda: 2001-ben nyitott, és a tavalyi év végére mindössze 340 főt foglalkoztatott gyakornokokkal együtt. 2017 óta az ID.3 és az e-Golf készül itt. Ha ezt elengedik, évi 60 millió eurót spórolhatnak.
- Osnabrück: az egykori Karmann-gyár, ami 2009 óta van a VW kezében, 2300 alkalmazottal. Még itt készül a Porsche 718 Spyder, valamint a VW T-Roc Cabriolet. Ha ezt bezárják, 130 millió eurót takarítanának meg.
Két évig akciós fizetés jöhet? L égyszi, jöjjön
A Volkswagen globálisan mintegy 680 ezer munkavállalót foglalkoztat, amiből 120 ezer Németországban van – a Volkswagen az ő fizetésüket korrigálná, hiszen Oliver Blume elmondása szerint a német munkaerőköltségük több mint kétszer magasabb, mint más európai üzemekben.
A megoldás tízszázalékos bércsökkentés lenne, amely két éven keresztül változatlan maradna, most ennek elfogadását kéri a gyártó. Ezen kívül tervben van a bónuszrendszer átalakítása is, amivel:
- közel tízezer munkavállaló felejtheti el, hogy évfordulós hűségbónuszt kapjon,
- az ünnepi és évvégi bónuszokat is csökkentik vagy megszüntetik,
- hozzányúlhatnak a munkába járás költségtérítéséhez is,
- és változnak a céges autók feltételei is (a topmenedzserek július óta nem választhatnak Porschét )
A fizetések visszavágásával a konszern évi közel 800 millió eurót tudna megtakarítani, amíg a különböző bónuszok és juttatások eltörlésével, korrigálásával együtt már évi kétmilliárd euróról beszélhetnek. Ennek persze megvan a böjtje, egyre gyakoribbak a sztrájkok.
Korai nyugdíjazás, kevesebb gyakornok
A cég viszont nemcsak leépítéssel próbálna szűkíteni munkavállalói körén, hanem a nyugdíjazás feltételeinek megváltoztatásával is. Ennek a lehetőségéről a német Bild írt, akik szerint kiterjesztenék az 1967-ben születettekre a korai nyugdíjba vonulást, de a '61 és '64 között születettekre vonatkozó szabályokon is változtatnának – az viszont nem ismert, hogyan.
A nyugdíjba vonulás miatt szabaddá vált munkahelyek nagy részét nem töltenék be, vagyis a demográfiai görbe maximális kihasználása a cél. Emellett pedig nem meglepő, de gyakornokokból is sokkal kevesebbet vennének fel.
Kis pénz, kis foci
Nem járműipar, de mégis a Volkswagenhez köthető téma. A német konszern ugyanis egy fajsúlyos szponzor a futball világában, vagyis az ő válságuk a szerződésekre is kihatással lesz, amit a Bundesligában szereplő VfL Wolfsburgot érintheti leginkább - írta a DW . Az autógyártó évi 70-80 millió euró körüli összeggel támogatja a csapatot.
German car manufacturer Volkswagen is in crisis and considering mass layoffs. A huge empire of sports sponsorships could be affected too.
— DW Sports (@dw_sports) November 1, 2024
Will one of these deals get axed? pic.twitter.com/mM8chmM7gi
Viszont a Bayern München is érezheti a Volkswagen válságát, ugyanis az Audi 8,3 százalékos részesedéssel a csapat legnagyobb szponzora.
A Német Labdarugó-szövetségnek is 2028-ig támogatója a csoport, itt már csökkentettek is a támogatáson; évi 30 millió euró helyett 20 milliót ad.
2026 lehet a vízválasztó
A német gyártó 2026-ig tartó 10 milliárd eurós spórolása nem hangzik soknak annak fényében, hogy 2023-ban bevétele 320 milliárd euró körül alakult, de ennek üzemi eredménye csak 22,6 milliárd volt. Ugyanakkor tekintve, hogy tízmilliárd euróért gyárakat zárhatnak be és több mint tízezer munkahely szűnhet meg, igenis sok pénzről beszélünk. Másképp: a 10 milliárd eurós nagyságrendet mutatja, hogy ez nagyobb tétel, mint a cégcsoporthoz tartozó magyar leánycég 9,1 milliárd eurót meghaladó 2023 éves teljes árbevétele. Márpedig a győri gyár Magyarország egyik legnagyobb vállalata.
A jelenleg felsorolt tervekkel, vagyis a fizetések csökkentésével és a bónuszrendszer átalakításával nagyjából évi kétmilliárd eurós megtakarítást érhet el a Volkswagen, ami még mindig csak a fele a megcélzott négymilliárdos megtakarításnak. Ha pedig az érintett három gyárat bezárják, akkor is évi csaknem 800 millió eurót érnek el, vagyis legjobb esetben is további egymilliárd eurót kell spórolniuk.
A Volkswagen kicsit sincs egyszerű helyzetben, hiszen radikális döntéseket kell meghoznia, hogy túléljen. Hogy ez sikerül-e, éveken belül kiderül, a részvényárfolyamok alakulásán keresztül pedig jó eséllyel hamarabb. A végkimeneteltől függetlenül már biztos, hogy a mostani egy történelmi pont a gyártó életében.