Összetörték az autód és csereautóra van szükséged? Nyugodtan alkudozz a biztosítóval

2024.11.15. 06:03

Kevés bosszantóbb dolog van az autózásban, mint amikor kiütik alólunk a napi járós közlekedőedényt, majd hirtelen pótolni kell valami mással a hiányt. Kinek kell intéznie a csereautót, és ki fizeti a költségeit?

A biztósítós ügyintézés-javítás idejére sokszor muszáj autót bérelni. Szerencsére van választék és a piaci verseny is erős.
A biztósítós ügyintézés-javítás idejére sokszor muszáj autót bérelni. Szerencsére van választék és a piaci verseny is erős.

A jogszabályok - egyebek között - azért léteznek, hogy a szubjektív érdekek és valóságérzékelések ne írhassák felül az objektív tényeket. Az üzleti életben ezek összehangolása nem mindig könnyű feladat, hiszen a résztvevők gazdasági-pénzügyi érdekei általában ellentétesek egymással. 

Nem mondok újat azzal, hogy a kötelező biztosítás nem népjóléti intézmény, ellenben egy úgynevezett kockázatközösségen alapuló gazdasági vállalkozás. Az autósok érdeke a minél alacsonyabb díj fizetése, a biztosítóké pedig a minél magasabb profit realizálása. Az el nem költött összeg, a ki nem fizetett kártérítés pedig nettó veszteség az autós- és nettó nyereség a biztosító oldalán. 

Lesz vele munka bőven.
Lesz vele munka bőven.

Nyilván fontos szempont az ügyfélelégedettség és a jogszabályok maradéktalan betartása is, de a költségoptimalizálásra való törekvés sokszor be tud zavarni az egyenletbe. 

A cserautós képlet egyszerű: ha összetörték az autónkat, a KGFB minden kárunkat köteles fedezni

Ebbe beletartozik a csereautó költsége is, ha a sérült jármű üzemképtelenné vált és az autó elengedhetetlen a munkavégzéshez vagy egyéb személyes (mondjuk egészségügyi) körülmények teszik nélkülözhetetlenné. Ez viszont nem azt jelenti, hogy bármit és bármeddig bérelhet a pórul járt autós, a biztosító költségére senki nem pattanhat egy Ferrari volánja mögé a lezúzott Dacia helyett. 

A csereautó szükségességét természetesen meg kell tudni indokolni, az urizálásra irányuló belső késztetést pedig le kell tudni küzdeni a bérautó kiválasztása során. Fontos, hogy a csereautót nem a biztosító adja, azt általában az autósnak kell intéznie. Szerencsésebb esetben a javítást végző szerviz tud biztosítani csereautót. 

Az igényt minden esetben előre kell jelezni a biztosító részére!

A bérelt csereautózás vonatkozásában a leggyakoribb visszatérő olvasói kérdés nem is ezeket az evidens dolgokat feszegeti, hanem az időintervallum témakörét.  

Mennyi időre jár a csereautó?

A sérült autók javítása általában nem egyéjszakás kaland, a szabályok ezért úgy rendelkeznek, hogy az esetleges csereautó költségeit a biztosítók az úgynevezett tényleges javítás idejére kötelesek fedezni. Ez abból következik, hogy a kárnak nem csak a konkrét szerelés idejére kiesett autó által okozott költség vagy keresetkiesés a része, hanem az az idő is, ami alatt a sérült autó sorra kerül a javítóműhelyben. Ha például a kár bejelentése és a kárszakértő kiérkezése között eltelik 10 nap, az a biztosító sara, nem az autósé.

A kérdés mindig az, hogy meddig tart majd a helyreállítás.
A kérdés mindig az, hogy meddig tart majd a helyreállítás.

Tényleges javítási idő

Egy balesetben megsérült autó helyreállítása időigényes folyamat, jogilag pedig a kár bekövetkezésétől a kijavított jármű visszaadásáig tart. Ebbe az időtartamba beleszámít az is, ameddig az autó kárfelvételre, pótszemlére vagy javításra várakozik. Az ugyanis sosem eshet a károsult autós terhére, hogy a biztosítónál vagy a szerviznél (például az egyes munkafolyamatok között) hosszú a várakozási lista.  

Ezzel szemben a biztosítók az úgynevezett optimális javítási időt preferálják és általában maximum 30 napot térítenek. Az optimális javítási idő az az idő, ameddig a sérülések fizikai kijavítása tart, ameddig dolgozik rajta a szakember. Ez a megközelítés azonban nem veszi figyelembe azokat az állásidőket, amelyek az egyes javítási szakaszokat egymástól elválasztják. Ráadásul jogszabályi alapja sincsen, ilyen korlátozást a törvények nem tartalmaznak.

A fényezés kifejezetten időigényes folyamat, nem lehet csak úgy összecsapni.
A fényezés kifejezetten időigényes folyamat, nem lehet csak úgy összecsapni.

Ez újfent egy olyan történet, ahol a jogszabály szerint járó kártérítési összeghez általában azok az autósok jutnak csak hozzá maradéktalanul, akik kellően asszertívek és van idejük-idegrendszerük alkudozni a biztosítóval. Ennek oka, hogy

a gazdasági társaságként üzemelő biztosítók a valóságban csak azt fizetik ki, amit feltétlenül muszáj

Ha az autós nem ragaszkodik a maximális összeghez, akkor ők sem erőltetik. A valóságban pont úgy néz ez ki, mint a klasszikus alkudozás a vásártéri kofáknál, csak a szereposztás fordított. Az autós nyilván minél magasabb kártérítési összeghez szeretne hozzájutni, a biztosító pedig az alacsonyabb összegű kifizetés pártját fogja. 

Ameddig a csáposon pihen a javított autó, addig is kell valamivel közlekedni. Nyilván lehet tömegközlekedéssel is, de a többség nem jókedvében autózik, hanem muszájból.
Ameddig a csáposon pihen a javított autó, addig is kell valamivel közlekedni. Nyilván lehet tömegközlekedéssel is, de a többség nem jókedvében autózik, hanem muszájból.

Érdemes belemenni egy ilyen - sokszor többlépcsős - alkudozási folyamatba, mert a rendszerben általában van mozgástér bőséggel. Ha pedig befeszül a biztosító és nem köhögi ki az indokolt-arányos autóbérlés teljes összegét, az autós még mindig perre viheti az ügyet. Legvégső esetben ott bevasalhatja, ami az előírások szerint ténylegesen megilleti.

A mindennapokban erre szerencsére ritkán van szükség, a biztosítók többnyire partnerek az alkudozásban. Ne feledjétek, a biztosító első ajánlatát sosem kötelező elfogadni.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.