Kigyulladó magyar autók: miből volt több elektromosból vagy hagyományosból?

2024.12.07. 06:08

Sokan attól tartanak, hogy az elektromos autók könnyen kigyulladnak. A statisztika mást mutat. Mind a villany, mind a sima autóknál szerencsére marginális a tűzesetek száma.

A kép illusztráció / Fotó: Christoph Soeder / Picture Alliance via Getty Images
A kép illusztráció / Fotó: Christoph Soeder / Picture Alliance via Getty Images

Tudom, hogy tök jól gyorsulnak. Pénzt is meg tudnánk takarítani a mostani tankolós autókhoz képest. Ugyanakkor nem szeretném, hogy az autó miatt leégjen a házunk. Ezért egyelőre várunk még. Ezt egy ismerős mondta még augusztus elején, amikor megvettem a Teslát.

Ez csak egy vélemény a sok közül, mindenesetre az tény, hogy sokan részben a tűzveszély miatt ódzkodnak az elektromos autóktól. Vannak gyári hibák, amelyeket visszahívások követnek, valamint napirendre került a töltöttségi szint korlátozása is. Összességében azonban a statisztika ellentmond a fenti állításnak. 

Az év elején elkértük a katasztrófavédelemtől a tavalyi és korábbi esztendőkre szóló autótüzekről szóló adatokat. Az idei számok miatt ezt újra megtettük. Részben azért, mert a villanyautók autók száma jelentősen emelkedett az elmúlt időszakban. 2022 végén kevesebb mint 33 ezer, egy éve  45 ezer, idén november végén pedig már 63 ezer autóból állt a magyar villanyflotta. Arra voltunk kíváncsiak, a több autó több elektromosautótűzzel járt-e. 

Az elmúlt három esztendő adatait összehasonlítva, tavaly volt a legkevesebb elektromosautó-tűzeset, összesen két ilyen esethez hívtak tűzoltókat. 2022-ben összesen nyolc, idén pedig kilenc alakalommal kellett a tűzoltóknak villanyautós tűzhöz kiszállniuk.  Az összes villanyautóra vetítve a tűzesetek száma 0,004-0,02 százalék volt vagyis a utóbbi három évben 4-8 ezer villanyautóra jutott egy tűzeset. (Az eredeti cikkben pontatlanul írtuk a százalékot, ezt korrigáltuk. Most már a helyes adat szerepel a cikkben.) 

Időszak Tisztán elektromos autók száma (darab) Regisztrált elektromosautó-tüzek száma (darab) Elektromosautó-tüzek aránya a villanyautflotta arányában (százalék)
2022 december 32 587 8 0,0245%
2023 december 45 342 2 0,0044%
2024 november 63 695 9 0,0141%

A katasztrófavédőktől kapott adatokból kiderül továbbá, hogy a hagyományos meghajtású autókkal  összesen az idén, januártól december elejéig 677 autótüzet jegyeztek fel, szemben a 2023-as 684, illetve a 2022-es 606 esettel. Itt az teljes állományra vetítve 0,015-0,016 százalék az arány. 

Tehát az elektromos és a sima autóknál továbbra is marginális az autótüzek aránya.  Persze - ahogy akkor is szó volt róla - bár alacsony a tüzek száma, ez az érintett tulajdonosok számára nem vigasz. 

Mukics Dániel, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tűzoltó alezredese, egyben szóvivője, valamint Dóka Imre tűzoltó őrnagy és helyettes szóvivő közölte, hogy az autótüzek megakadályozása és kezelésére a korábbi - lentebb olvasható - tanácsok érvényesek.

Azokat viszont kiegészítették azzal, hogy az elektromos autókat nem javasolt hosszabbítóval tölteni, kizárólag a járműhöz tartozó töltővel, hosszabbító közbeiktatása nélkül. A hosszabbítók jellemzően kisebb keresztmetszetű vezetékekkel rendelkeznek, mint az elektromos járművek töltői, így ezek használata könnyen tűzhöz vezethet. 

 A legfontosabb teendők továbbá: 

  • Személyautóban nem kötelező, de ajánlott tűzoltó készüléket üzemben tartani, egy 2 literes fagyálló ABF habbal oltó készülék az optimális.
  • Tűz, baleset esetén, amennyiben a jármű még mozgásképes, lehetőleg más járművektől, épületektől távolabb álljunk meg, így a jármű oltását is meg tudjuk könnyíteni, és a környező járművekre, épületekre sem terjedhet át a tűz.
  • Szálljunk ki a járműből, számítsunk arra, hogy a járműbe szerelt, pirotechnikát tartalmazó elemek, mint például az övfeszítő és a légzsákpatronok a tűz hatására működésbe lépnek, és akár sérülést is okozhatnak.
  • Gondoskodjunk az utasok épségéről, segítsünk nekik is kiszállni.
  • Ha a motortér füstöl, számítsunk arra, hogy motorháztető felnyitása során a tűz intenzitása rendkívül módon megnőhet.
  • A kezdődő stádiumban lévő tüzet az autóban lévő tűzoltó készülékkel kezdjük el oltani, Léteznek kimondottan a lítiumion-akkumulátortüzek oltására szolgáló speciális, zselé alapú oltóanyagot tartalmazó tűzoltó készülékek.
  • Lehet, hogy az oltáshoz több tűzoltó készülék is szükséges, ezért kérjük más járművezetők segítségét.
  • Sikeres és sikertelen oltás után is hívni kell a 112-es segélyhívószámot és bediktálni az az esemény fontosabb részleteit: a baleset leírása, helyszín, sérültek száma, észlelt-e tüzet, illetve járulékos veszélyeket. Ha a balesetben érintett tehergépjárművön veszélyt jelző tábla (téglalap alakú narancssárga tábla számokkal vagy számok nélkül), illetve bárca (csúcsára állított rombusz alakú tábla) látható, az azokon található számok, ábrák tartalmáról tájékoztatni kell az operátort.
  • Kiterjedt tűz esetén ne kíséreljük meg a járműben lévő értékeket menteni.
  • A balesetet szenvedett alternatív hajtású járművet indokolt a balesetet követő néhány napban „karanténba” helyezni, vagyis a biztonsági szabályok szerint elkülöníteni, hiszen a sérülésből adódó folyamatok akár később is képesek tüzet okozni.
  • Az elektromos járművekben keletkező tüzek leggyakrabban az akkumulátor töltéséhez köthetőek.